Piata imobiliara, industria auto, sectorul bancar, asigurarile si industria materialelor de constructii au cea mai mare expunere la crize de comunicare in 2009, potrivit unui studiu realizat de compania Rogalski Grigoriu Public Relations. Potrivit datelor furnizate miercuri intr-un comunicat al agentiei, clasamentul sectoarelor cu cea mai mare expunere la crize mediatice este "predictibil", avand in vedere ca studiul precedent indica industria bancara drept cea mai expusa la astfel de crize - cu sase luni inaintea declansarii crizei financiare.

Raportul "Crizele anului", realizat de Rogalski-Grigoriu, se bazeaza pe analiza articolelor publicate in presa in a doua jumatate a anului trecut, pe un sondaj de opinie in randul jurnalistilor si pe opiniile specialistilor de relatii publice din top 200 companii cu afaceri in Romania. Studiul prezinta un clasament al sectoarelor economice cu cea mai mare expunere la crize de comunicare, pe o scara de la 1 (expunere minima) la 5 (expunere maxima).

Potrivit clasamentului, sase domenii economice inregistreaza scoruri de expunere de peste 3 puncte pentru anul 2009:

  • Piata imobiliara: 4,64 (scor 2008: 3,6)
  • Industria producatoare de masini: 4,42 (scor 2008: 2,69)
  • Industria bancara: 4,25 (scor 2008: 3,69)
  • Piata de asigurari (pensii): 4,19 (scor 2008: 3,5)
  • Piata asigurarilor de viata: 4,11 (scor 2008: 3)
  • Industria materialelor de constructii: 3,97 (nu a fost inclusa in studiul precedent)

Rogalski Grigoriu apreciaza ca:

  • acest clasament are un grad de predictibilitate ridicat; la studiul precedent, in martie 2008, sectorul financiar-bancar era considerat a fi cel mai expus la crize mediatice, cu jumatate de an inaintea declansarii crizei financiare.
  • majoritatea industriilor analizate inregistreaza cresteri ale scorurilor de expunere la crize mediatice, cu exceptia unor categorii din industria farmaceutica si medicala, FMCG (fast moving consumer goods), industria telecom.

Studiul include si o analiza a impactului pe care criza economica il are asupra comunicarii companiilor, analiza realizata pe baza raspunsurilor specialistilor in comunicare din companii mari prezente in Romania:

  • 45% dintre respondenti au declarat ca in ultimele 6 luni s-au confruntat cu o situatie de criza de comunicare; numai 38,7% considera ca planurile de comunicare ale companiei au fost afectate de atitudinea presei fata de respectiva companie
  • 74% au declarat ca folosesc presa ca sursa de informatii despre concurenta, piata, economie si macroeconomie
  • tot 74% dintre specialistii in comunicare care au participat la studiu au spus ca au un kit de comunicare in situatii de criza
  • 45% au afirmat ca au participat la un program de instruire pentru comunicare de criza in ultimele sase luni
  • 64,5% spun ca rolul PR-ului in luarea deciziilor de management a crescut in ultimele sase luni
  • 25% au afirmat ca bugetul de comunicare s-a mentinut neschimbat fata de 2008, "15% au declarat că bugetul de PR pentru 2009 a crescut, sau bugetul s-a orientat către comunicare internă (15%), online (16%) şi media neconvenţională (18%)"
  • 73% dintre specialistii participanti la studiu spun ca vor incerca sa obtina o mai mare vizibilitate in presa, iar 23% "se vor concentra pe masuri de natura sa ii protejeze fata de presa"

Concluzia Rogalski-Grigoriu este ca "in 2009 PR-ul devine un vector de comunicare prioritar, precum si un instrument important in intelegerea tendintelor sociale si economice, cu consecinte asupra strategiilor de business ale companiilor".