Grupul de presa Ringier, ce detine in Romania, intre altele, publicatiile Evenimentul Zilei, Capital si Libertatea, a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de circa 172 milioane de RON si un profit net de 13 milioane RON, in scadere fata de anul precedent. Conducerea grupului a declarat, marti, intr-o conferinta de presa ca se asteapta ca situatia dramatica de pe piata presei, ca urmare a crizei economice, sa se prelungeasca pana anul viitor.

Reprezentantii Ringier afirma ca in 2009 vor continua masurile de eficientizare si reducere a costurilor, dar si investitiile, iar seful Ringier Romania, Marius Hagger, nu exclude masuri precum trecerea unor titluri exclusiv pe online "mai repede decat ne-am astepta".

Presedintele grupului Ringier, Michael Ringier, directorul general al Ringier Romania, Marius Hagger si Christian Unger, CEO al grupului elvetian, au declarat ca se asteapta ca la sfarsitul acestui an piata presei "sa arate complet diferit" ca urmare a crizei economice si ca este foarte probabil ca 2010 sa fie la fel de rau. Si aceasta, desi Christian Unger a apreciat ca multi indicatori sugereaza in prezent ca "ce-a fost mai rau a trecut", la nivel international.

Intrebati daca mentinerea unor titluri din portofoliul romanesc exclusiv in mediul online, incepand de anul acesta sau anul viitor, in conditiile crizei economice, este o optiune pentru grup, Michael Ringier, Chirstian Unger si Marius Hagger au opinii diferite.

  • Marius Hagger: Atat timp cat este posibil, vom tipari ziare. Dar exista limite. Din cauza crizei, am putea recurge la astfel de masuri (mentinerea unor titluri exclusiv online - n.r.) mai repede decat ne-am gandi
  • Michael Ringier: Mediul online nu reprezinta un "raspuns" pentru presa scrisa. Ar putea fi in cinci-zece ani. Problema jurnalismului online, in prezent, este lipsa unor modele de afaceri, iar eu cred puternic in continuarea dualitatii print-online
  • Christian Unger: Cautam mereu titluri noi pe piata presei scrise, investim in acelasi timp si in online - am vrea sa facem ambele lucruri, dar acest lucru ia timp si bani, iar noi, fiind un grup mare, trebuie sa luam in considerare multe piete

Ce spun reprezentantii Ringier despre piata presei in conditii de criza economica:

  • Michael Ringier: Situatia tuturor companiilor de media este "dificila spre ingrozitoare", dar eu imi pastrez optimismul
  • Michael Ringier: Optimismul meu este dat de istoricul acestei companii, care a trecut prin doua razboaie mondiale, prin multe generatii si multe scenarii ce prevesteau sfarsitul
  • Michael Ringier: O companie trebuie sa tina cont de un singur lucru pe termen lung - sa-si revizuiasca in mod constant activitatile, ce activitati sunt adecvate unui anumit moment sau unei anumite situatii
  • Michael Ringier: "Iubesc internetul si de aceea ii inteleg limita - faptul ca nu are limite", existand prea multa informatie inutila si lipsind modele de afaceri foarte clare, din perspectiva jurnalismului
  • Christian Unger: printre obiectivele principale la nivel de grup se numara, anul acesta, extinderea platformelor digitale. Revenirea la normalitate, dupa criza actuala, nu este asteptata inainte de 2010
  • Marius Hagger, despre informatiile vehiculate in ultima vreme, potrivit carora Sorin Ovidiu Vantu ar fi abordat Ringier pentru o posibila preluare a Evenimentului Zilei: Nu am fost abordati
  • Marius Hagger, despre tortul trimis Ringier de catre Adevarul Holding, dupa ce acesta a afirmat ca tabloidul Click a detronat Libertatea: Un tort "de nunta", dar "nu cred ca suntem pregatiti pentru maritis"; "cifrele (de tiraj ale Click, vehiculate de Adevarul Holding - n.r.) nu sunt auditate, tortul nu e nici el auditat"
  • Marius Hagger: In perioada urmatoare este de asteptat "o consolidare masiva a pietei - mai putine titluri, mai putini publisheri"; acest lucru trebuie privit de Ringier si din perspectiva participarii active la procesul de consolidare, ce poate oferi "oportunitati"
  • Marius Hagger: Tipografia inaugurata la Chitila este cea mai performanta si mai moderna din Romania

Ringier Romania in 2008, conform prezentarii lui Marius Hagger:

  • Cifra de afaceri a scazut de la 216,9 milioane RON in 2007 la 171,8 milioane RON in 2008, in principal din cauza vanzarii ghidurilor TV si a Pro Sport. Excluzand aceste trei titluri, cifra de afaceri a scazut de la 188,16 milioane RON in 2007 la 171,7 RON in 2008
  • Profitul (neauditat) a scazut de la 33,8 milioane RON in 2007 la 13 milioane RON in 2008
  • Dupa vanzarea Pro Sport si a ghidurilor TV, numarul angajatilor Ringier Romania a scazut de la 741 in 2007 la 693 in 2008
  • Grupul si-a mentinut cea mai mare cota din piata presei scrise, din punct de vedere al tirajului (38%), in pofida vanzarii a doua ghiduri TV si a cotidianului Pro Sport
  • Ringier si-a mentinut cea mai mare cota din piata ziarelor (41%) si din cea a revistelor (21%)
  • Din punct de vedere al publicitatii in presa scrisa, Ringier s-a aflat pe locul secund (17%), dupa Publimedia (20%)
  • Postul Kanal D, unde Ringier detine o participatie alaturi de grupul turc Dogan, a inregistrat cea mai mare crestere in 2008, ajungand pe locul 5, cu o cota de piata de 4,6%

Piata romaneasca in 2008, in viziunea Ringier:

  • Piata romaneasca de publicitate a crescut considerabil, dar se afla mult sub nivelul altor tari din Europa Centrala si de Est
  • Segmentul tabloidelor a crescut semnificativ datorita performantei Click (Adevarul Holding), "creata prin cheltuieli de marketing imense"
  • Cheltuielile de publicitate in presa scrisa au crescut in 2008 pe toate segmentele
  • Ziarele de referinta au continuat sa piarda teren, stabilizarea fiind data doar de cheltuieli imense de marketing si de vanzari in bloc; pe de alta parte, tabloidele continua sa inregistreze o crestere solida
  • Preturile de coperta sunt foarte mici, indeosebi la tabloide, raportat la costurile de productie
  • Piata, si asa aglomerata, a fost marcata de noi lansari
  • Mediul online a avut o crestere solida, dar raman semne de intrebare privind sustenabilitatea publicitatii
  • Un nou jucator, Adevarul Holding, "cumpara cote de piata la preturi mari"
  • Infrastructura ramane o problema, indeosebi din punct de vedere al distributiei, ce ii ingrijoreaza pe toti publisherii
  • Consecintele se resimt in 2009: prea multe titluri cateodata identice, pe toate segmentele; audienta este limitata de distributie, avand in vedere scaderea numarului de puncte de vanzare; concurenta acerba pentru atragerea de publicitate, in conditiile scaderii acestei piete
  • Toate acestea vor determina in 2009 profituri mai mici sau chiar pierderi, produc o presiune enorma asupra preturilor in publicitate si permit situatia in care orice titlu poate fi, practic, substituit

Tendinte in 2009:

  • Marius Hagger: Anul a inceput cu un colaps al pietei de publicitate, care a scazut cu 50%, mult mai mult decat evaluase in toamna Ringier Romania, intr-un "scenariu al groazei"
  • Este nevoie urgenta de investitii pentru a creste ponderea mediului online in afacerile Ringier
  • Strategia Ringier Romania pentru 2009: mentinerea cotidianului Libertatea pe primul loc, participare la procesul de consolidare a pietei, concentrarea pe principalele active din portofoliu si reducerea costurilor
  • Mentinerea Libertatii pe primul loc presupune o batalie "foarte, foarte costisitoare"
  • digitalizarea operatiunilor de presa scrisa si administrarea trecerii spre online
  • "optimizarea" parteneriatului cu Kanal D
  • parteneriate strategice, precum cel recent incheiat cu B1 TV pentru realizarea unei emisiuni de tip infotainment
  • consolidarea pietei tipografice in Bucuresti