ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei (AMP) si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI) fac un apel la asumarea de catre breasla a principiilor etice si profesionale, ca urmare a procesului de degradare a continuturilor jurnalistice a devenit tot mai acut in ultimele luni, in emisiunile informative si de dezbatere ale televiziunilor.

Organizatiile semnatare isi exprima ingrijorarea fata de "mediatizarea excesiva a unor subiecte tratate neprofesionist ce a adus grave prejudicii profesiei de jurnalist si publicului, afectand statutul socio-profesional si credibilitatea breslei".

"Adeseori, aceste emisiuni s-au transformat in instante de judecata, asumandu-si deschis pozitii partizane, fie ca acestea au fost asumate de angajatii televiziunilor sau au fost exprimate de invitati, in multe cazuri, echilibrul relatarii fiind viciat. Slaba documentare a subiectelor, precum si competenta uneori indoielnica a ”expertilor” au contribuit la subminarea actelor jurnalistice. Acuratetea informatiei a fost deseori sacrificata in favoarea unor zvonuri si speculatii", se mai arata in motivarea apelului transmis de AMP si CRJI.

Astfel, ca urmare a acestei stari de fapt, degradarea actului jurnalistic se poate oricand intoarce impotriva breslei, "fiind argumentul preferat al politicienilor pentru a impune prevederi legale excesive la adresa libertatii de exprimare sau pentru a initia legi care ingradesc libertatea presei"

In acest sens, AMP atrage atentia asupra incalcarii normelor profesionale de catre media romaneasca, pornind de la modul in care principalele televiziuni de stiri au relatat despre cutremurul produs pe 25 aprilie 2009. (studiu de caz atasat)

APELUL catre jurnalisti, organizatii profesionale, sindicate media, patronate

1. Zvonuri si Speculatii. Nu prezentati sau comentati zvonuri ca informatii si stiri. Introducerea de zvonuri in circuitul informational inseamna validarea lor (in special atunci cand sunt prezentate de canalele de stiri).

2. Impostura. Promovati competenta – promovati persoane relevante pe domeniile in discutie, persoane pe care le recomanda CV-ul profesional, competenta dovedita anterior, specializarea.

3. Comentatori de serviciu. Nu exista nici ziaristi, nici politicieni multilateral-dezvoltati, cu competente si capabili sa aduca informatii pertinente pentru orice domeniu in discutie.

4. Scenaristi versus Jurnalisti. Mentionati vizibil jurnalistii si demarcati-i de entertaineri, infotaineri, comentatori, analisti, editorialisti, ghicitori sau scenaristi. Nu amestecati categoriile. Pentru invitatii permanenti sau cvasi-permanenti, postati online CV-urile lor si mentionati daca pentru prestatia de analiza televizata sunt remunerati si de catre cine.

5. Angajati. Precizati relatia invitatului cu persoana sau subiectul dezbatut (avocat, ziarist angajat, partener de afaceri etc.).

6. Judecatori. Sprijiniti separatia puterilor in stat, nu va erijati in judecatori, nu faceti presiune asupra instantelor sa ia o anumita decizie.

7. Investigatie. Criticati administratia bazandu-va pe fapte, documente, situatii concrete, prin materiale de investigatie jurnalistica bine documentate.

8. Abuzuri. Reclamati abuzurile de orice fel impotriva ziaristilor, de la abuzuri fizice la cenzura in interiorul redactiei.

9.Campanii. Refuzati campaniile de presa impuse de interesele financiare, politice sau de alta natura ale patronului.

10. Autoreglementare. Intariti organizatiile profesionale, ca actori distincti in piata media (asociatii jurnalistice, sindicate, patronat etc.). Daca breasla nu se autoreglementeaza, atunci politicienii vor incerca sa intervina din exterior.

11. Agenda-setting. Promovati mai multa diversitate in subiectele prezentate. Nu lasati politicienii sa va impuna zilnic agenda si subiectele pe care sa le discutati si rediscutati la nesfarsit.

12. Echilibru versus panica. Evitati folosirea imaginilor cu potential de a induce panica in randul populatiei. Prezentati un discurs echilibrat! Mai ales, in cazul relatarilor despre producerea catastrofelor naturale. Fara atitudini grave, intrebari alarmante si irelevante, fara imagini ce promoveaza panica atunci cand ilustrati un subiect.

13. Informatii fara atribuirea sursei. Precizati sursa informatiilor citate de pe Internet.