Piata presei scrise este in plina reasezare de forte, principalii jucatori fiind implicati in atacuri frontale in efortul de a-si pastra pozitia de lider de piata, in plina criza economica soldata cu pierderi masive de publicitate. Anuntata plecare a unor jurnalisti de la Libertatea si Pro Sport, unii dintre ei atrasi de Adevarul Holding, deschide un nou front in lupta pentru suprematie intre publicatiile cu cele mai mari vanzari - ziarele tabloide si de sport. Bataliile crizei se poarta deja de ceva vreme prin campanii publicitare, promotii de milioane si confruntari la CNA.

Presa a semnalat, in ultimele zile, ca mai multi ziaristi de la Libertatea si de la ProSport sunt pe cale sa paraseasca aceste publicatii, mare parte dintre ei fiind ofertati de Adevarul Holding (Adevarul, Click). Printre ei se numara, dupa cum a anuntat initial Pagina de Media, si Dorin Chiotea, editor coordonator la Libertatea si fost redactor-sef la Pro Sport, pana cand grupul Ringier a vandut acest titlu catre Publimedia. Dorin Chiotea a confirmat miercuri, pentru Mediafax, plecarea sa de la Libertatea, urmand sa preia pozitia de sef de proiecte la Adevarul Holding.

UPDATE 22.05.2009: Pagina de media si Reporter Virtual au scris, vineri, ca Ringier a reusit sa impiedice plecarile de la Libertatea, dar ca Dorin Chiotea si-a dat demisia din pozitia de editor coordonator al tabloidului. Potrivit Paginii de media, el urmeaza sa coordoneze echipa de ziaristi sportivi din grupul Adevarul Holding, desi initial s-a spus ca urma sa fie numit Group Project Manager. Dorin Chiotea a infirmat pentru sursa citata ca Adevarul Holding ar intentiona sa lanseze un ziar de sport.

Desi este vorba despre considerabil mai putini oameni, miscarile au atras deja comparatii cu exodul jurnalistilor de la Libertatea si Ringier catre Adevarul Holding, din 2006. Mai mult, au inceput sa fie vehiculate speculatii ca trustul de presa al omului de afaceri Dinu Patriciu ar intentiona sa-si faca propriul ziar de sport, cu care sa "desfiinteze" Gazeta Sporturilor, dupa cum sustine ziarul 7plus, intr-un articol in care este atacat Patriciu pentru activitatile grupului sau de presa.

Cosmina Noaghea: Nu se pune problema unui exod. Razvan Corneteanu: Avem multe proiecte, e normal sa continuam angajarile

Sefii grupurilor Adevarul Holding si Publimedia contactati de HotNews.ro minimalizeaza impactul mutarii angajatilor de la o publicatie la alta, insa sugereaza ca raman pe pozitii in fata concurentei.

Reprezentantii Ringier Romania, care in ultimele luni, cu unele exceptii, au fost rezervati in declaratii privind planurile lor, au afirmat ca nu comenteaza chestiuni legate de personalul companiei. Una dintre putinele declaratii facute in acest sens, anul acesta, ii apartine lui Marius Hagger, seful operatiunii locale a Ringier, care, intrebat daca are in vedere posibile noi valuri de disponibilizari, afirma recent pentru HotNews.ro ca "depinde de ce se va intampla in lunile urmatoare, cum vor evolua afacerile".

Razvan Corneteanu, directorul general al Adevarul Holding, a spus miercuri pentru HotNews.ro ca "nu fac direct legatura intre aceste plecari (de la Pro Sport si Libertatea - n.r.) si Adevarul, in ce scrie presa exista ceva adevar, dar si mult folclor". La randul sau, Cosmina Noaghea, director publishing Publimedia International, afirma ca "nu stam sa negociem acum. Dincolo de faptul ca dorim oameni buni, acestora trebuie sa le si placa ceea ce fac, sa se simta motivati. Avem discutii cu unii oameni, sa ramana. Oricum, nu se pune problema unui exod, este vorba de 5-6 oameni (care vor sa plece de la Pro Sport- n.r.) din vreo 100".

In privinta speculatiilor legate de o eventuala intentie a Adevarul Holding de a lansa un nou produs pe segmentul sport, Corneteanu afirma ca "nu vreau sa comentez public intentiile nostre, sa dau sperante sau sa-i stresez si mai mult pe concurentii nostri". El a afirmat ca trustul de presa are numeroase proiecte "fie mari, fie simple retusuri", planuite "si aici, si in Ucraina (piata pe care Adevarul Holding a intrat anul trecut - n.r.)", precum si noua lansare a unor proiecte web ale Adevarul pentru Spania si Italia si apropiata lansare a editiei Click pentru piata spaniola.

In aceste conditii, "este normal sa continuam angajarile", a spus el, cu precizarea ca "oamenii vin si pleaca si nu vin toti, neaparat, la Adevarul, se duc si in alte parti". "Nu avem un plan anume contra cuiva", iar angajatii ar pleca de la Libertatea si Pro Sport din cauza felului cum se prezinta acum cele doua ziare, sustine seful Adevarul Holding.

Referitor la informatii precum cea recent vehiculata de Catalin Tolontan pe blogul sau, cum ca Ringier si Publimedia s-ar afla intr-o "discutie avansata" ce ar urmari un "joint, achizitie sau colaborare strategica", directorul de publishing al Publimedia afirma ca "intre publisheri exista discutii, dar la nivel punctual, cum sunt discutiile pe tema problemelor de distributie, dar nu mai mult de atat".

Campanii de publicitate, promotii, investitii in online si confruntari in instantele de reglementare

Toate publicatiile implicate direct sau indirect in aceste controverse se afla in clasamentul celor mai vandute cotidiane din Romania, potrivit rezultatelor BRAT aferente ultimei parti a anului trecut. Astfel, intr-un top 10 al celor mai vandute ziare, potrivit datelor mentionate, Libertatea (Ringier Romania) ocupa locul 1, Click (Adevarul Holding) - locul 2, Gazeta Sporturilor (trustul Intact) - locul 3, Adevarul (Adevarul Holding) - locul 6, Pro Sport (Publimedia) - locul 9.

Acestora li se adauga Jurnalul National, parte a trustului Intact si situat pe locul 7 in clasamentul ziarelor cu cel mai mare tiraj. Jurnalul National duce, de cateva luni, o batalie cu Adevarul pentru pozitia "ziarului numarul 1" pe segmentul ziarelor de calitate, batalie ce s-a transformat intr-un veritabil scandal pe seama promotiilor de carte ale celor doua ziare.

La inceputul acestui an, toate grupurile, cu exceptia Adevarul Holding, au anuntat diverse masuri de criza, de la modificarea formatelor (ex: scaderea numarului de pagini pentru publicatiile din portofoliu) la disponibilizari sau reducerea salariilor.

Ulterior, titlurile marilor grupuri de presa au declansat ample campanii de publicitate, promotii si concursuri cu scopul declarat de a-si mentine sau imbunatati pozitia pe piata, in conditiile crizei economice. In repetate cazuri, unele dintre aceste campanii au ajuns si pe masa Consiliului Roman pentru Publicitate si pe cea a Consiliului National al Audiovizualului. Astfel:

  • Adevarul desfasoara incepand din iarna ample campanii de publicitate prin care semnaleaza ascensiunea sa spectaculoasa, bazata intre altele pe promotii de carte. Campaniile sale au fost contestate, la CNA, de Jurnalul National, parte a trustului Intact
  • Click este promovat atat prin campanii publicitare ce il proclama, mai nou, drept ziarul numarul 1 in Romania, cat si prin promotii Clickmania, cu premii de un milion de euro. Campania publicitara a fost contestata, la CNA, de Ringier
  • Libertatea a lansat la randul sau, recent, un concurs in care anunta premii de peste un milion de euro si care este promovat printr-o campanie publiciara
  • Pro Sport a lansat in aceasta primavara o campanie de imagine cu mesajul "Stim ce inseamna sa fii suporter". Potrivit Cosminei Noaghea, este o "campanie completa, pe care o vom continua si care este insotita de diverse alte campanii" aferente produsului editorial
  • Gazeta Sporturilor a desfasurat, la randul sau, o promotie-concurs in care a promis premii de un milion de euro, iar recent a lansat o ampla campanie de imagine, "Ne pasa de sport. Poate prea mult", ce a starnit numeroase controverse in lumea fotbalului - campanie prezentata pe larg pe blogul lui Catalin Tolontan si pe cel al agentiei Headvertising.

Cine se misca mai rapid in noile media:

  • Intr-un interviu acordat recent HotNews.ro, Michael Ringier, presedintele grupului elvetian Ringier, afirma ca, pe langa dezvoltarea platformelor online ale publicatiilor din portofoliu, grupul este interesat de e-commerce. In Romania, Ringier a lansat saptamana trecuta versiuni de mobil ale Capital, Evenimentul Zilei si Libertatea, iar in Ungaria a lansat miercuri un portal interactiv dedicat tinerilor, ce inglobeaza versiunile online ale publicatiilor de profil.
  • Mai rapid, in materie de comert online, a fost Gazeta Online, care a lansat shop.gsp.ro, unde acum pot fi achizitionate diverse carti si DVD-uri produse de GSP.
  • Recent, la Intalnirile Media Hotnews.ro, Razvan Corneteanu afirma ca multe dintre planurile de dezvoltare pe online ale Adevarul Holding "sunt deja in desfasurare" si preciza ca "Nu v-as putea spune nume de site-uri pe care am vrea sa le achizitionam, pentru ca as da informatii competitiei". Saptamana aceasta Adevarul a lansat doua portaluri pentru comunitatile romanesti din Spania si Italia, iar o parte dintre jurnalistii pe care grupul urmeaza sa-i coopteze in viitorul apropiat urmeaza sa fie integrati in divizia de online a grupului.