Recesiunea economica insotita de scaderea abrupta a pietei de publicitate, dar si efectele Internetului asupra distributiei de continut marcheaza reuniunea anuala a magnatilor media ce incepe, marti, in statiunea americana Sun Valley. Reuniunea a fost prefatata de noi predictii sumbre privind piata globala de publicitate in 2009 si se suprapune cu noi predictii privind platformele online, inclusiv anuntul ca piata de publicitate Internet va fi singura care va fi pe plus, anul acesta, la nivel global.

Potrivit Financial Times, intalnirea de la Sun Valley a greilor industriei de media va fi dominata de dezbaterile pe tema continutului distribuit contra cost, o problema arzatoare pentru aceasta industrie, confruntata cu scaderea veniturilor din publicitate si cu lipsa unor solutii general acceptate de monetizare a continutului pe Internet. Ziarul aminteste ca reuniunea incepe la doar o zi dupa ce ZenithOptimedia a prezis ca piata globala de publicitate va scadea anul acesta cu 8,5%, mai mult decat estimase anterior.

ZenithOptimedia apreciaza, pe de alta parte, ca piata globala de publicitate online va inregistra o crestere de 10% anul acesta, urmand sa obtina o cota de 15,1% din totalul cheltuielilor globale de publicitate pana in 2011, dupa cum informeaza Brand Republic.

  • Financial Times scrie ca problema monetizarii continutului s-a extins in ultima perioada de la ziare la marile retele de televiziune. "Miza este chiar viitorul show-rilor de televiziune si al filmelor pe platforme digitale, intr-o perioada in care vizionarea online explodeaza", desi consumul de televiziune pe Internet este, in continuare, foarte mic comparativ cu televiziunea traditionala, scrie sursa citata.

La randul sau, Reuters noteaza ca "elita media nu a fost niciodata atat de presata sa gaseasca modalitati prin care sa supravietuiasca si sa creasca, fie prin achizitii, fie prin aliante", in conditiile in care reuniunea de la Sun Valley este cunoscuta pentru acordurile mari semnate acolo de-a lungul anilor. Potrivit Reuters, atentia este atrasa, anul acesta, in principal de Time Warner, Viacom si CBS si intentiile lor de vanzare a unor divizii.

Unul dintre cei prezenti la reuniunea de la Sun Valley este magnatul Rupert Murdoch de la News Corporation. Atitudinea acestuia fata de situatia actuala a noilor media in care investesc marile grupuri de comunicare, dar care ridica, in continuare, probleme de monetizare reiese dintr-un interviu acordat recent pentru TheStreet.com.

  • Intrebat daca recentele masuri de criza luate in cazul platformei MySpace, Rupert Murdoch spune, pentru TheStreet.com, ca News Corp nu renunta la "ambitiile globale": "Aceasta afacere a scapat, intr-un fel, de sub control (...). Imi asum vina pentru aceasta (...) dar credem ca va fi o forta din multe puncte de vedere si nu ar trebui comparata... va fi un site de socializare foarte diferit de Facebook, de exemplu. Facebook este mai degraba un director. Oamenii isi cauta acolo rudele sau prietenii sau cauta intalniri. Pe MySpace, oamenii se duc sa caute interese comune, sa impartaseasca muzica, lucruri de acest gen".

De la inceputul saptamanii, mai multe anunturi sau prognoze sugereaza o incredere tot mai mare in randul investitorilor si al publicitarilor in potentialul noilor media de a da rezultate:

  • ZenithOptimedia, citata de Brand Republic, scrie ca publicitatea pe Internet a performat mai bine decat era de asteptat in ultimele luni, ea devenind mai atractiva pentru clientii de publicitate prin transparenta si flexibilitate, esentiale in vreme de recesiune. Potrivit estimarilor ZenithOptimedia, Internetul va fi singurul mediu care va creste din punct de vedere al publicitatii in 2009, la nivel global.
  • Intr-un interviu Reuters, antreprenorul Mark Andreessen, membru in boardul Facebook, spune ca aceasta retea sociala va inregistra, anul acesta, venituri de peste 500 de milioane de dolari - poate chiar un miliard, daca isi intensifica activitatile de vanzari in materie de publicitate. Andreessen apreciaza ca in cinci ani Facebook va putea atrage venituri de miliarde de dolari, dar ca, in prezent, siteurile sociale precum Facebook sau Twitter trebuie sa-si mentina si chiar sa-si mareasca numarul de utilizatori si cota de piata.
  • In premiera, PepsiCo a desemnat gigantul Microsoft sa produca cea mai mare campanie online a sa, potrivit Brand Republic. Campania, pentru produsul Pepsi Max,  se va desfasura pe parcursul a noua luni, Microsoft punand la bataie micrositeuri, continut editorial dedicat pe portalul MSN si publicitate pe serviciul MSN Messenger. Potrivit sursei citate, este vorba despre cel mai mare parteneriat comerical online incheiat pana acum de PepsiCo.
  • Tot compania Microsoft a fost cooptata, in Marea Britanie, sa desfasoare o campanie digitala pentru a promova cel mai nou film din seria Harry Potter, potrivit The Guardian. Sursa precizeaza ca este una dintre cele mai ample campanii desfasurate prin intermediul Microsoft in Marea Britanie, filmul urmand sa fie promovat prin intermediul XBox Live, portalul MSN si prin serviciul de instant messenger.
  • Retelele sociale sunt la mare cautare in randul utilizatorilor de Internet. Din cei 1,1 miliarde de oameni cu varste de peste 15 ani care au accesat Internetul de acasa sau de la munca, pe plan global, in luna mai 2009, 735 de milioane au vizitat cel putin un site de socializare, noteaza Marketingcharts, citand date oferite de comScore. Potrivit acestora, audienta ce dovedeste cea mai mare implicare in retelele sociale online este cea rusa, unde, in medie, utilizatorii petrec 6,6 ore pe siteuri de socializare si vizualizeaza 1.300 de pagini. Rusia este urmata, in acest clasament, de Brazilia, Canada, Puerto Rico si Spania.