Doar 4% dintre utilizatorii romani de Internet ar fi dispusi sa plateasca pentru acces la informatie online si numai un sfert dintre acestia ar fi dispusi sa plateasca daca siteurile respective au publicitate, potrivit unui studiu international realizat de GfK pentru Wall Street Journal Europe, potrivit unui comunicat GfK.

La nivel international (16 tari europene si SUA), doar 13% dintre utilizatori ar plati pentru informatii online: 8% ar accepta sa plateasca pentru continut online, daca pe siteul respectiv nu exista publicitate, iar 5% ar plati si pentru siteuri cu publicitate.

Participantii la studiu au raspuns la intrebarea: "Daca te gandesti la stiri, divertisment sau siteuri informative ca Wikipedia si iei in considerare costurile aferente oferirii unui astfel de continut, care dintre urmatoarele afirmatii descrie cel mai bine opinia ta?" In Romania, raspunsurile au fost dupa cum urmeaza:

  • Accesul pe toate site-urile trebuie sa fie gratuit, dar sunt dispus sa accept publicitate sau alte actiuni de marketing - 22%
  • Accesul pe toate site-urile trebuie sa fie gratuit, fara publicitate - 20%
  • Sunt dispus sa platesc, dar pentru site-uri fara publicitate - 3%
  • Sunt dispus sa platesc, chiar si pentru site-uri cu publicitate - 1%
  • Nici una dintre afirmatii nu reflecta opinia mea - 54%

Potrivit GfK, la nivelul tuturor celor 18 tari incluse in studiu, 80% dintre respondenti doresc in continuare acces gratuit la continut online.

  • O treime din totalul participantilor cred ca informatia online trebuie sa fie gratuita si neinsotita de publicitate
  • 46% accepta publicitatea daca accesul la informatie ramane gratuit
  • Romania inregistreaza cel mai mic numar de respondenti (22%) care sunt de acord cu ideea: "accesul pe toate site-urile trebuie sa fie gratuit, dar sunt dispus sa accept publicitate sau alte actiuni de marketing". Peste 50% dintre belgieni, greci, suedezi si americani sunt de acord cu acest lucru.
  • 23% dintre suedezi, aproape 20% dintre olandezi si britanici si 17% dintre americani n-ar fi deranjati sa plateasca pentru acces la informatie pe Internet

Studiul a fost realizat in toamna lui 2009, pe un esantion de 16.800 de persoane cu varste de peste 15 ani din cele 17 tari analizate.