Prioritatea grupului elvetian Goldbach Media pentru anul acesta pe piata din Romania, unde este prezent prin ARBOmedia-EMI si ARBOinteractive, este sa-si dezvolte afacerile in domeniul digital, dar intentioneaza sa continue si operatiunile de presa scrisa si radio. Situatia economica nu este "propice" pentru a renunta la acestea, asa cum planuia grupul cand a preluat ARBOmedia, in urma cu un an si jumatate, spune Klaus Kappeler, CEO Goldbach Media. Acesta vorbeste, intr-un interviu pentru HotNews.ro, despre intentiile Goldbach in 2010, an care, pe plan local, a inceput cu schimbarea conducerii ARBOmedia Romania-EMI Romania.

  • Compania elvetiana Goldbach Media, specializata in vanzari de publicitate in mediile interactive, a preluat grupul german ARBOmedia in urma cu un an si jumatate. Goldbach anunta, atunci, un ragaz de doi ani pentru gasirea unei solutii pentru operatiunile de presa scrisa desfasurate in Romania prin EMI, companie afiliata ARBOmedia, activitate care nu se afla in aria de expertiza a Goldbach. Anul trecut, EMI a vandut pachetele pe care le detinea in mai multe publicatii locale si a inchis altele, ramanand in prezent cu Ziarul de Iasi si Viata Libera Galati. La inceputul acestui an, seful ARBOmedia Romania-EMI Romania, Silviu Ispas, a fost inlocuit de Thomas Landolt, CEO ARBOmedia AG si sef peste operatiunile internationale ale grupului Goldbach Media. Schimbarea a ridicat pe piata media noi semne de intrebare privind viitorul activitatilor ARBO in Romania, altele decat cele dedicate mediilor interactive, ce constituie principala zona de interes a Goldbach si care sunt desfasurate de ARBOinteractive.

Klaus Kappeler pentru HotNews.ro - informatia pe scurt:

  • Din cauza crizei si pentru ca eu personal am o experienta de 15 ani in domeniul presei scrise, vom continua sa dezvoltam activitatile de vanzari pentru presa scrisa si operatiunile cu ziarele din Iasi si Galati
  • Nu este o perioada propice pentru a vinde
  • Pe segmentele de presa scrisa si radio, vom face investitii in know-how si instrumente IT
  • In conditiile in care marile grupuri media isi internalizeaza vanzarile de publicitate online, Goldbach si ARBO au avantajul ca formeaza o retea regionala, ceea ce usureaza transferul si accesul de idei si instrumente de marketing
  • Marcin Wozniak (COO, ARBOmedia AG): Discutam posibila extindere a parteneriatului incheiat de ARBOmedia si Facebook pentru Polonia si Cehia catre alte piete. In cazul Romaniei, trebuie sa discutam cu principalul partener, hi5, sa vedem cum putem coopera cu ambele retele
  • Principalul obiectiv este sa ne dezvoltam si crestem veniturile, dupa anul de criza 2009. In primul rand vrem sa incheiem anul pe profit. In al doilea rand, vom transfera aici instrumentele Adconion pentru optimizarea campaniilor bazate pe performanta
  • Obiectivele pentru business-ul digital in Romania si alte piete din regiune: cresterea veniturilor dupa anul de criza 2009, transferul instrumentelor de marketing la care Goldbach are acces in urma parteneriatului cu reteaua americana Adconion; o importanta mai mare in oferta online pentru serviciile lansate anul trecut - video, targetare comportamentala
  • In 2009 am avut o crestere a veniturilor nete de peste 15%. Pe segmentul online, cresterea a fost de 42%.

Presa locala are viitor, daca produsul e facut pentru oameni

Rep.: Ce planuieste Goldbach Media in privinta operatiunilor de presa scrisa din Romania, unde in portofoliul EMI au mai ramas ziare - Ziarul de Iasi si Viata Libera Galati - dupa ce mai multe au fost cedate sau inchise in 2009?

Klaus Kappeler: Principalul domeniu de afaceri al Goldbach Media este sa vanda publicitate pe toate media electronice, mobile, interactive. In Europa de Est, suntem reteaua-lider. Cand am preluat compania ARBOmedia, principalul nostru obiectiv a constat in business-ul online din patru tari - Romania, Republica Ceha, Polonia si Rusia. In cazul afacerilor de presa scrisa, am anuntat de la bun inceput ca vom cauta partener strategic intr-o perioada de doi ani.

Venind criza, a fost foarte dificil sa gasim acel partener. Din acest motiv si pentru ca eu personal am o experienta de 15 ani in domeniul presei scrise - am lucrat pentru o lunga perioada de timp ca specialist pentru ziare locale in Elvetia -, vom continua sa dezvoltam activitatile de vanzari pentru presa scrisa si operatiunile cu cele doua ziare, din Iasi si Galati. Vom mentine si vom dezvolta in continuare aceste operatiuni si avem cateva idei, probabil va fi o combinatie de activitati print-online. Si cu ARBOmedia vom continua pe segmentul radio.

Rep.: Deci veti face investitii sau va veti rezuma la a mentine aceste operatiuni in functiune...

K.K.: Vom face investitii in know-how, in instrumente IT, avem numeroase astfel de instrumente in Elvetia, pe care le folosim pentru TV, radio, online. Si cred ca vom aduce toate aceste instrumente pentru activitatile de presa scrisa de aici.

Aici, vad multe dintre problemele pe care le-am avut si noi, cand eu lucram in domeniul presei scrise.

Rep.: Ce fel de probleme?

K.K.: Scaderea tirajelor, de exemplu. Pe de alta parte, aici aveti o pozitionare buna in relatia cu publicitarii, deoarece cred ca presa locala va avea si pe viitor o pozitionare buna, daca produsul este facut pentru oameni. Exista interesul local. Cred ca editurile locale romanesti au un viitor, dar trebuie sa colaboreze, sa preia idei si sa mentina echilibrul intre relatia cu cititorii si relatia cu publicitarii.

Rep.: Deci nu aveti niciun plan de a vinde...

K.K.: Cred ca aceasta nu este perioada propice.

Rep.: Ce veti face in privinta retelei de vanzari de publicitate pentru posturi locale de radio, lansata anul trecut?

K.K.: O vom dezvolta. Pentru moment avem circa 40 de posturi in retea. Vom incerca sa atragem noi parteneri, sa folosim instrumentele noastre IT. Vom avea in vedere si ce putem face in privinta cercetarii de piata.

Rep.: Care sunt principalele dumneavoastra asteptari in urma schimbarilor de management de la ARBOmedia Romania?

K.K.: Thomas Landolt are 20 de ani de experienta in industria de presa scrisa. A petrecut deja, aici, trei ani si jumatate, pentru Ringier. Avem o echipa foarte buna in Romania, la EMI si ARBOmedia, sunt oameni tineri cu idei si care muncesc mult si viata merge mai departe...

Rep.: Dar veti apela la schimbari in activitatea ARBO sau veti lasa lucrurile sa mearga ca si pana acum?

K.K.: Trebuie sa aducem aici si sa aplicam noi idei, dar planificarea noastra tine de oamenii care lucreaza acum in companie. Au experienta, sunt profesionisti, sunt tineri si dinamici.

Anul acesta vom integra pe pietele din regiune sistemele dezvoltate de reteaua americana Adconion

Rep.: Mediile digitale fiind principalul domeniu de activitate al Goldbach, prezenta pe piata romaneasca prin ARBOinteractive, cum descrieti pozitia pe care ARBOinteractive o are pe piata romaneasca, unde opereaza ca regie independenta, in contextul in care marile grupuri media prezente aici si-au internalizat vanzarile online si concurenta creste?

K.K.: Aceasta tendinta poate fi constatata in intreaga lume. Grupurile media isi desfasoara operatiunile de vanzari pe cont propriu, dar coopereaza in continuare cu companii precum ARBO sau alte regii independente.

Pe de alta parte, avem exemple de publisheri care au revenit la noi dupa doi ani, deoarece vad ca au nevoie de o companie precum ARBOinteractive. Motivul consta in faptul ca suntem o companie prezenta pe zece piete din spatiul germanic al Europei de Vest, din zona adriatica si din Europa Centrala si de Est. Iar in fiecare tara avem afaceri independente si echipe bune, interesate de inovatie. Si putem transfera idei dintr-o tara in alta.

De exemplu, din Polonia am adus aici instrumentul de targetare comportamentala, am fost primii cu astfel de produse. Sunt tot timpul inovatii pe care putem sa le transferam de la o tara la alta.

In al doilea rand, recent am incheiat un parteneriat important pe segmentul marketingului bazat pe performanta, mai precis cu reteaua Adconion. Prin parteneriatul respectiv, anul acesta vom transfera si vom integra si pe pietele din Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania, sistemele dezvoltate de Adconion, urmand ca regia online locala sa fie dezvoltata, ca regie independenta, pe baza modelelor concentrate pe return on investment.

Rep.: Ati incheiat recent si un acord cu Facebook, pentru Polonia si Republica Ceha. Planuiti extinderea acestui acord si spre alte piete din regiune, inclusiv Romania, tinand cont ca aici ARBOinteractive are in portofoliu o alta retea sociala, hi5?

K.K.: De acest contract, pentru Polonia si Republica Ceha, s-a ocupat Marcin Wozniak (COO, ARBOmedia AG - n.r.)

Marcin Wozniak (interventie): Constatam potentialul retelelor sociale si drept urmare, in cazul Romaniei, nu dorim sa ne concentram numai pe hi5. hi5 este lider absolut aici, dar vedem cum Facebook creste frumos si in aceasta tara, de ceva timp. Bineinteles ca discutam cu Facebook si pentru alte piete. Nu pot oferi multe detalii, dar intentia noastra este sa extindem aceasta cooperare. Trebuie sa tinem cont si ca trebuie sa discutam aceasta chestiune cu principalul partener, hi5, sa vedem cum putem coopera cu ambii. Lucrurile sunt deschise.

In plus, strategia noastra pe viitor, in privinta social media, nu este numai sa reprezentam Facebook, ci sa oferim solutii creative pentru clienti pentru a folosi retelele sociale. Deci mai multe activitati de consultanta, o abordare de agentie in zona de social media.

Rep.: Care sunt principalele obiective ale Goldbach pentru business-ul online in aceasta regiune, in special pentru Romania, in 2010?

K.K.: Principalul obiectiv este sa ne dezvoltam si crestem veniturile, dupa anul de criza 2009. In primul rand vrem sa incheiem anul pe profit. In al doilea rand, vom transfera aici instrumentele Adconion pentru optimizarea campaniilor bazate pe performanta. Si vom promova serviciile pe care le-am lansat si aici anul trecut - video, targetare comportamentala -, le vom acorda o importanta mai mare in oferta online.

Rep.: Ce abordare aveti in privinta practicilor si tendintelor existente pe piata, inclusiv in Romania, precum discount-urile in crestere, rebate-urile, batalia preturilor in online si intre online si alte medii?

K.K.: Este aceeasi problema in intreaga Europa, in intreaga lume. In criza, toti lupta sa atraga fiecare euro catre propriile media. Nu vrem sa intram in batalii de pret, ne intereseaza sa avem o pozitionare buna din punct de vedere al serviciilor, inovatiei, in atragerea de noi clienti. Asta e strategia noastra.

Nu cred ca este bine cand un marketer se pozitioneaza favorabil doar pentru ca este lider in rebate-uri. Nu vrem sa intram in aceasta batalie. Vrem sa oferim mai multe servicii clientilor nostri, care sa le foloseasca alaturi de propriile lor idei de marketing. Si pot sa spun ca uneori trebuie sa spui ok, vrei un discount prea mare, ceea ce nu este profitabil pentru noi si de aceea nu putem sa facem asta pentru tine.

Acum avem in portofoliul nostru toate serviciile online, de la search la targetare comportamentala, marketing mobil sau marketing bazat pe performanta. Intr-o alta tara, avem discutii pentru a stabili un joint-venture cu un operator telecom, prima experienta de acest fel...

Rep.: Care tara si ce operator?

K.K.: Nu pot spune acum, deoarece nu am semnat inca un contract. Dar suntem in discutii avansate sa livram continut pe telefonul mobil. Cred ca marketingul mobil este inca un segment foarte mic. Dar dupa iPhone si acum, prin intrarea Google in acest domeniu, cred ca marketingul mobil va exploda. Si vrem sa fim printre primii pe acest segment.

Rep.: Cum comparati piata de digital din Romania, ca perspective si valoare, cu alte piete din regiune - Republica Ceha, Slovenia...?

K.K.: Piata romaneasca de online este foarte tanara si foarte mica, dar pe viitor are un potential foarte mare. Acum, accesul tehnologic nu este la fel de mare ca in tarile din Europa Occidentala si cred ca putem profita pe masura ce evolueaza situatia in aceasta privinta. Apoi, investitiile in online in Romania sunt foarte mici, iar cand vor creste avem un potential mare sa crestem si noi. Cred ca in circa doi ani si in Romania investitiile online vor creste substantial. Iar tinta noastra este sa avem o pozitie solida pe toate pietele din Europa de Est, asa incat sa crestem cu piata.

Ce se intampla in Romania se regaseste pe toate pietele din regiune, cu exceptia Poloniei, care e cu un pas inainte, este cea mai dezvoltata tara din regiune, mai dezvoltata chiar decat Elvetia, trebuie sa spun.

Puteti oferi cifre legate de rezultatele de business din ultimul an si de planurile de dezvoltare ale Goldbach pentru 2010, comparativ cu anul trecut?

K.K.: Pentru 2009, voi prezenta oficial rezultatele intr-o conferinta de presa programata pentru 4 martie. Acum pot spune ca anul trecut am avut o crestere a veniturilor nete de peste 15%. Pe segmentele offline - TV, radio - am avut o crestere de 4%, iar pe segmentul online - o crestere de 42%. Cred ca veniturile de anul acesta vor cunoaste o crestere puternica si cred ca vom vedea si o crestere a profitului.