Valul de toamna al acestui Studiu a fost realizat de IMAS si Mercury Research in perioada 31 august - 20 decembrie 2009, la nivel urban si in Bucuresti, pe baza unui esantion de 8.437 de persoane.
Fata de valul precedent, aferent perioadei de vara, Kiss FM ramane lider la nivel urban, urmat de Radio Romania Actualitati si Europa FM, insa Radio ZU vine din urma, depasind pragul de un milion de ascultatori. In Bucuresti, diferenta intre primii doi clasati, Radio ZU si Kiss FM, s-a diminuat simtitor in toamna, comparativ cu audientele inregistrate pe parcursul verii.
Audienta medie zilnica la nivel urban - Toamna 2009/Vara 2009 (nr. ascultatori):
- Kiss FM - 1.472.300 - 1.284.700
- Romania Actualitati - 1.176.400 - 1.227.200
- Europa FM - 1.124.300 - 1.216.500
- Radio ZU - 1.094.100 - 969.900
- Romania Regional - 609.700 - 654.300
- Radio 21 - 600.000 - 699.600
- Pro FM - 522.800 - 505.600
- Magic FM - 242.600 - 215.400
- Antena Satelor - 219.400 - 225.900
- InfoPro - 209.400 - 190.500
- Romania Cultural - 51.100 - 60.300
- RFI Romania - 38.800 - 30.600
UPDATE Audienta medie zilnica la Bucuresti - Toamna 2009/Vara 2009 (nr. ascultatori):
- Radio ZU - 221.600 - 276.400
- Kiss FM - 219.700 - 213.600
- Romania Actualitati - 202.200 - 197.100
- Radio 21 - 151.000 - 191.400
- Europa FM - 115.300 - 123.900
- ProFM - 103.500 - 99.700
- Magic FM - 82.100 - 72.000
- Vibe FM - 75.300 - 75.200
- Romantic FM - 59.800 - 91.800
- Realitatea FM - 40.200 - 36.200
- Antena Satelor - 39.500 - 50.300
- One FM - 29.000 - 22.800
- Guerrilla - 28.200 - 30.600
- Gold FM 22.800 - 19.300
- City FM 13.300 - 11.600
- ProFM Dance 13.200 - 7.900
- InfoPro 11.600 - 8.700
- Radio Cultural - 9.600 - 15.100
- Romania Regional 9.800 - 8.700
- Smart FM 7.900 - 6.700
- RFI Romania 3.600 - 3.000
mda, ascultatorii nostri sunt mai putini si mai inteligenti decat ai lor :D
Dar marea problema este modul de colectare al datelor. Tot de pe site-ul ARA aflam ca datele se culeg prin interviuri la domiciliu, fata in fata. Cine a facut vreodata sondaje pe teren stie cum se petrec. Desi ele se fac, teoretic pana pe la sapte seara, intervievatorii isi completeaza caietele cam pana la lasatul intunericului.
Ce sansa au oamenii care chiar lucreaza sa apara in panel? Aproape zero. Adica, ganditi-va: daca voi ajungeti dupa sapte seara acasa, nu intrati in panel. Fair?
Inca ceva: singurele criterii cu care se pondereaza datele sunt de sex si varsta. Iar astea vin de la Evidenta Populatiei. Deci structura demografica raportata e plina de pensionari si casnice.
Toate CATI-urile, adica sondajele prin telefon care prind si populatia activa, arata o cu totul alta situatie. Iar radiourile pierd si pentru ca raporteaza doar cifrele celor cu buletin de capitala, adica vreo jumatate din ascultatorii reali de radio.
Cele de mai sus sunt verificabile.