O campanie pregatita pentru TV de Ministerul de Interne in parteneriat cu British American Tobacco a starnit controverse, joi, la CNA. Membrii forului au gasit neadecvat faptul ca se doreste informarea populatiei asupra prejudiciilor pe care contrabanda cu tigarete le aduce bugetului de stat si nu in privinta efectelor grave ale fumatului asupra sanatatii.

BAT a lansat, pe 9 aprilie, o campanie desfasurata in principal prin panotaj stradal, in care atrage atentia asupra pierderilor bugetare provocate de contrabanda cu tigarete. Campania urmeaza sa fie extinsa - fara ca numele producatorului de tigari sau al vreunui brand sa fie mentionat - si pe TV, sub forma de campanie comerciala (platita).

Reprezentantii celor doi parteneri - MAI si BAT - s-au prezentat la CNA, joi, pentru discutii pe tema acestei campanii. Discutiile au fost abandonate in cele din urma, cand participantii au constatat ca acestea erau necesare doar daca acea campanie era nu una comerciala, ci una sociala pentru care este necesar acordul CNA, de genul celei pe care MAI a initiat-o anul trecut, pentru a semnala sanctiunile in cazul votului multiplu.

In aceste conditii, Consiliul Audiovizualului nu a putut decat sa-si exprime dezaprobarea in privinta mesajului central al campaniei, care nu semnaleaza efectele fumatului asupra sanatatii, ci are drept scop sa informeze cetatenii despre prejudiciile majore aduse bugetului de stat de traficul cu tigarete si proasta calitate a tigarilor de contrabanda.

  • Dan Grigore, membru CNA: "Mi se pare periculos, din partea unei autoritati publice de forta cum este MAI, ca se pune accentul in mod civic pe ilegalitatea unor tigari si nu pe nocivitatea generala a fumatului. Se pune accentul pe interesul statului de a primi mai multi bani la buget, indiferent de sanatatea oamenilor. Nu mi se pare pozitiv din punctul de vedere al imaginii acestei institutii publice in ochii oamenilor".
  • Constantin Dutu, membru CNA, referitor la preocuparea pentru bugetul de stat pe care MAI o manifesta astfel: "Luati masuri la granita, cautati peste tot pe unde patrund milioane de tigarete contrafacute, nu veniti sa ne spuneti asa ceva. Este un lucru gresit sa prezentati lucrurile sub forma asta. Daca ati veni sa ne spuneti despre impactul aducerii acestor tigari in tara, ca va ingrijiti de sanatatea copiilor...Pierdem tineri si e jenant".

Nici estimarile reprezentantei MAI la sedinta CNA cu privire la ce s-ar putea face cu banii pierduti in urma contrabandei cu tigari nu i-au impresionat pe membrii CNA. "De ce faceti dumneavoastra extrapolari referitor la ce s-ar putea face cu banii acestia, cand ar putea sa fie de datoria Ministerului de Finante sa faca asta", a comentat Christian Mititelu, membru CNA.

Costurile pentru difuzarea campaniei la televiziuni vor fi suportate integral de producatorul de tigari British American Tobacco. Spoturile poarta semnatura agentiei Graffiti BBDO si urmeaza sa fie difuzate la principalele posturi TV, incepand cu saptamana viitoare. Campania va dura doua luni.