Cele mai multe institutii media din Romania au intentia sa se dezvolte in mediul online, unde sunt prezente deja 90% dintre acestea. Totusi, cele mai multe redactii nu au organizat, pana acum, programe de instruire in jurnalism online si, desi managerii sunt interesati de asemenea programe, doar 22% sunt dispusi sa plateasca integral costurile pentru instruirea conducerii redactiilor si doar 17% pentru instruirea jurnalistilor, potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent in colaborare cu Clubul Roman de Presa si Asociatia Patronala a Editorilor Locali.

Studiul "Jurnalism non-linear: perceptii asupra nevoilor de instruire in mediul online ale mass media romanesti" este o cercetare cantitativa referitoare la asteptarile jurnalistilor si oportunitatile pe care mediul online le poate oferi presei din Romania. Chestionarul a fost completat de aproape 50 de manageri editoriali sau noneditoriali si de aproape 130 de jurnalisti.

Potrivit studiului:

  • in cele mai multe redactii care au raspuns chestionarului exista intentia de dezvoltare in mediul online. 90% dintre redactii sunt prezente in online, jurnalistii si editorii adaugand texte si imagini pe paginile de internet ale institutiilor media respective
  • 61% dintre redactiile participante la studiu spun ca publica informatii online si printr-un mediu traditional (TV/radio/print), 29% - doar online, iar 8% - doar printr-un mediu traditional
  • Doar 24% au organizat cursuri de jurnalism online in interiorul redactiei si doar 21% au trimis jurnalisti la cursuri specializate
  • 63% dintre redactii spun ca sunt interesate in mare sau foarte mare masura sa-si instruiasca managerii in domeniu, dar numai 22% dintre redactii sunt dispuse sa plateasca integral pentru pregatirea managerilor
  • 75% spun ca sunt interesate de instruirea jurnalistilor in jurnalism online in mare sau foarte mare masura, dar numai 17% spun ca ar plati integral pentru cursurile de specialitate
  • 15% dintre managerii de presa sunt de acord total iar 44% de acord partial cu ideea ca presa tiparita va continua sa fie mai profitabila decat media online in Romania, in viitorul apropiat. 48% sunt de acord total ca editiile print nu vor disparea in viitorul apropiat, iar 33% sunt de acord partial cu aceasta idee
  • intrebati daca piata de publicitate ofera sau nu pretul corect pentru audientele online, 53% dintre manageri spun ca pretul ar trebui sa creasca, 9% spun ca pretul este corect, 15% - ca pretul ar trebui sa scada, iar 23% - nu stiu/nu raspund
  • 35% dintre respondentii jurnalisti spun ca au urmat cursuri de jurnalism online
  • 89% dintre jurnalisti se declara interesati in mare sau foarte mare masura de jurnalismul online

Vezi atasat studiul CJI-CRP-APEL