Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului sustine ca intentioneaza sa rezilieze un contract de 840.000 de euro si ca analizeaza oportunitatatea continuarii unui al doilea contract, in valoare de aproape 200.000 de euro, ambele incheiate cu Media Consulta, firma de publicitate detinuta de Mihai Craiu, unul din partenerii de afaceri ai lui Sorin Ovidiu Vantu. Contractele de publicitate pentru programul european REGIO au fost semnate in data de 17 decembrie 2009, cu sase zile inainte ca Vasile Blaga sa treaca de la ministerul dezvoltarii la cel de interne. Cele doua contracte arata ca trustul controlat de Sorin Ovidiu Vantu a incasat cei mai multi bani.

  • Reprezentantul Media Consulta, Mihai Craiu, a declarat pentru HotNews.ro ca nu exista motive legale pentru rezilierea contractului, ca nu a favorizat trustul Realitatea si ca a respectat conditiile din caietul de sarcini.
  • Vezi in articol culisele unui mecanism sofisticat: cum se jongleaza cu audienta/tiraj, iar banii ajung la televiziunile mogulilor sau la ziare de partid 

De ce vrea Elena Udrea sa anuleze doua contracte semnate pe vremea lui Blaga

  • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a explicat pentru HotNews.ro ca pe data de 18 mai 2010 a notificat Media Consulta in vederea rezilierii contractului pentru promovarea Programului Operational Regional (REGIO), ”luand in considerare faptul ca nu sunt difuzate spoturile conform media planurilor propuse si agreate, respectiv lipsa spoturilor de pe canalele Antena 1 si Antena 3
  • Reprezentatii trustului Intact au refuzat sa explice de ce nu au difuzat spoturile la programul REGIO pe posturile Antena 1 si Antena 3.  ”Intrucat relatia cu clientii nostri este confidentiala, nu putem sa furnizam astfel de detalii”, a declarat pentru HotNews.ro Vlad Tudosie, seful vanzarilor pentru TV al grupului Intact, controlat de familia lui Dan Voiculescu.
  • La randul sau, Mihai Craiu, administrator si actionar majoritar la Media Consulta, afirma ca ”nu exista in acest moment motive temeinice si legale pentru rezilierea acestui contract” si ca ”Pachetul Realitatea – The Money Channel a fost net avantajos fata de alte posturi TV prin prisma atat a profilului statiilor, audientei livrate, cat si a obtinerii indicatorilor impusi prin caietul de sarcini
  • Din primul contract, cei mai multi bani in incaseaza 

1. Realitatea TV: 364.000 RON (aprox 86.000 euro)

2. Antena 3 cu 178.752 RON (42.000 euro)

3. Antena 1 cu 157.773 RON (37.000 euro)

4. Pro TV - 167.540 RON (40.000 euro)

5. TVR 1 cu 154.544 RON (37.000 euro)

6. TVR 2 cu 81.651 (19.000 euro)

7. National TV cu 81.611 (19.400 euro)

8. B1 TV cu 57.834 (14.000 euro)

9. Kanal D cu 55.617 (13.000 euro)

  • Al doilea contract, in valoare de 200.000 de euro (avand ca obiect difuzarea asa numitelor fillere, o serie de sase clipuri publicitare despre programul Regio) se imparte doar intre moguli, preferata fiind tot televiziunea controlata de SOV: 457.380 de RON (aprox 110.000 de euro) merg la Realitatea TV, si doar 92.400 RON (aprox 22.000 de euro) la Antena 3, post controlat de familia lui Dan Voiculescu. Potrivit ministerului, ”in prezent contractul este in derulare pe canalele Realitatea TV si Money Channel. In prezent acest contract este in analiza, urmand a se lua o decizie cu privire la nedifuzarea fillerelor pe canalul Antena 3”.
  • Ambele contracte presupun si alte cheltuieli, mai mici ca valoare, cu productia videoclipurilor, publicitate pe net, ziare, reviste etc. Cele doua contracte de publicitate implica fonduri europene nerambursabile. Potrivit Ministerului Dezvoltarii, in nici unul din cele doua contracte nu au fost efectuate plati pana in acest moment.
  • Licitatia a inceput la 1 iunie 2009 si a fost castigata de Media Consulta. Explicatia lui Mihai Craiu pentru intarzierea semnarii contractului (s-a semnat in 17 dec 2009. Noul guvern s-a format in 23 decembrie 2009) a fost legata de contestatii, mai intai la CNSC, apoi in justitie. ”In urma plangerii la Curtea de Apel, in august 2008 procedura a fost suspendata asteptand rezolutia Curtii de Apel. Curtea s-a pronuntat cu decizia definitiva in decembrie 2009”, a declarat Craiu pentru HotNews.ro.
  • Un top al audientelor din luna mai 2009 arata urmatorul clasament: Pro TV, Antena 1, Acasa, Realitatea TV, Kanal D, Prima TV, Antena 3, TVR 1, National TV, OTV, TVR2 fiind pe locul 13, iar B1 TV pe locul 16. Acest clasament masoara media pe zi, dupa media in prime-time clasamentul se schimba, Realitatea si Antena 3 fiind pe locurile 7, respectiv 8. Detalii aici

Acestea sunt cateva date brute. Ele arata o evidenta: o televiziune de stiri relativ mica incaseaza cei mai multi bani din campania publicitara pentru programul REGIO. Campania implica 9 posturi TV, ziare, publicatii online etc, iar cele doua contracte se ridica la un milion de euro. Dintr-un milion, peste 200.000 ajung la trustul controlat de SOV. Detaliu esential: Mihai Craiu, castigatorul licitatiei, este asociat cu Sorin Ovidiu Vantu in alta firma, Realitatea Media Barter Deals, unde cei doi au 50-50%.

Ce poate fi lesne observat e ca distributia publicitatii nu respecta principiul audientei. In acest caz, orientarea posturilor (generaliste sau de stiri) nu are nici o importanta. Prin caietul de sarcini, ministerul isi propune sa se adreseze unui public generalist (all), urban, + 18. Aici incepe o discutie complicata despre preturi si optimizari. PROTV are o audienta mai mare, dar si costuri de difuzare mai ridicate decat Realitatea sau Antena 3.

  • Posturile de stiri, reclama garantata de la stat

Insa explicatiile sunt, la o privire atenta, destul de simple. Banii au fost directionati din start, prin caietul de sarcini, care prevede ca 40% din contract merge la televiziunile de stiri, 60% la televiziunile generaliste. Directionarea ar fi avut sens daca era luat in calcul un public tinta. Fiind vorba de public generalist, directionarea n-are sens. Singurul criteriu de luat in calcul ar fi trebuit, teoretic, sa fie audienta.

A doua directionare se realizeaza ceva mai sofisticat, prin asa numitul TRP (Target Rating Points). Intreaga campanie a ministerului isi propune sa atinga o anumita cifra TRP. Asta inseamna punctele de audienta obtinute de un anumit target de audienta pe o perioada specifica de timp.

O privire aruncata peste contract ne arata ca Realitatii TV sunt alocate 482 de puncte TRP fata de 118 TRP la Pro TV. Asta inseamna ca Realitatea trebuie sa difuzeze un numar mult mai mare de clipuri decat Pro TV pentru a atinge in final audienta dorita. Altfel spus, desi are o audienta mica, Realitatea isi propune, prin redifuzarea clipurilor, sa atinga o audienta cat mai mare, cu fiecare difuzare a clipului. Simplu spus, difuzarea repetata a unul clip catre acelasi public restrans creaza impresia ca intreaga campanie a beneficiat de o audienta mare.

Potrivit unor specialisti din piata publicitatii, asa numita optimizare a costurilor e deja o practica, astfel incat statii tv cu audienta mica ajung sa fie preferate furnizorilor mari, care sunt si mai scumpi: "E adevarat ca e un risc de marketing, si anume mesajul, chiar daca e rulat de mai multe ori la aceste statii de nisa, sa ajunga la un numar restrans de oameni, practic la acelasi public". Specialistii sustin ca publicitatea de stat, "ar trebui sa beneficieze de suportul mediilor de stat. Pana la urma, de asta contribuim cu totii la o statie care are 3000 de angajati".

  • Mihai Craiu (Media Consulta): Nu am favorizat trustul Realitatea TV

Mihai Craiu
Mihai Craiu
Foto: Arhiva personala
Rep: Cum comentati ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului intentioneaza sa rezilieze contractul incheiat la data de 17 decembrie intre Media Consulta si MDRT?

Mihai Craiu: Suntem in discutii cu MDRT pe seama contractului dintre institutiile noastre. Din punctul nostru de vedere nu exista in acest moment motive temeinice si legale pentru rezilierea acestui contract si suntem convinsi ca impreuna cu MDRT vom gasi modalitati legale de derulare in conformitate cu obiectul contractului.

Rep: Pe ce criterii ati stabilit ca difuzarea celor sase episoade ale filler-ului TV se va face pe Realitatea TV, Money Channel si Antena 3? De ce nu pe alte posturi generaliste cu audienta mult mai mare, avand in vedere ca target-ul stabilit prin contract este all, public urban, +18? In acest context, de ce cea mai mare expunere se asigura tot prin Realitatea TV? Potrivit contractului nr 2376, suma alocata Realitatii TV este de peste 450.000, de patru ori mai mult suma alocalta postului Antena 3?

M.C: Unul dintre obiectivele Programului Operational Regional este constientizarea unei proportii cat mai mari a populatiei Romaniei cu privire la existenta si rolul axelor Regio prin furnizarea de informatii utile si relevante potentialilor beneficiari si publicului larg cu privire la program, axe, modalitatile de accesare si implementarea a acestora. De aceea, in propunerea tehnica au fost luate in calcul statiile de stiri. Pachetul Realitatea – The Money Channel a fost net avantajos fata de alte posturi TV prin prisma atat a profilului statiilor, audientei livrate cat si a obtinerii indicatorilor impusi prin caietul de sarcini, toate elementele fiind parte integranta in calculul punctajului ofertei.

Rep: In oferta dvs pentru publicitatea offline, ziarul Curentul figureaza ca avand un tiraj de peste 80.000 de exemplare (a incasat cei mai multi bani, 128.404 RON, adica 30.000 de euro). De unde aveti aceste cifre, in conditiile in care auditul BRAT pe anul 2009 indica in lunile martie, aprilie, mai, iunie, iulie, august un tiraj constant de putin peste 20.000 de exemplare.

M.C: Propunerea pentru componenta presa a fost realizata pe baza caietului de sarcini. In media plan am inserat atat publicatii nationale Curentul, Adevarul, Saptamana Financiara cat si 14 publicatii locale. Intrucat licitatia a avut loc pe 1 iunie 2009, tirajele ziarelor au fost prezentate conform auditarilor realizate de organismele acreditate in acest sens in perioada oct-dec 2008 conform solicitarii Autoritatii Contractante.

Rep: Favorizarea trustului Realitatea TV are legatura cu faptul ca sunteti partener de afaceri cu omul de afaceri Sorin Ovidiu Vantu in firma Realitatea Media Barter Deals?

MC: Sunt asociat si cu Camelia Voiculescu in Saptamana Financiara, dar nu din acest motiv am ales sa derulam Campania Regio in Saptamana Financiara, ci pentru ca aceasta publicatie conform Brat avea un tiraj de 40.272 exemplare. Concluzia certa este ca nu am favorizat trustul Realitatea TV si nici trustul Intact in alegerea facuta, propunerea noastra fiind bazata pe cerintele caietului de sarcini, in caz contrar am fi fost descalificati din start.