Cheltuielile pentru acces la Internet si cele de publicitate vor fi pilonii cresterii pietei romanesti de media si divertisment in perioada 2010-2014, estimeaza PricewaterhouseCoopers in cel mai recent raport al sau pe aceasta tema. PwC apreciaza in raportul "Global Entertainment and Media Outlook 2010-2014" ca piata locala de media si divertisment va inregistra al treilea cel mai rapid ritm mediu anual de crestere in regiune pana in 2014.

  • UPDATE: Dinu Bumbacea, reprezentant al PwC, a spus, luni, in cadrul unei conferinte ca informatiile care stau la baza acestui raport, in privinta pietei romanesti, au fost colectate in ianuarie-martie 2010, iar schimbarile recente din mediul economic pot sa influenteze datele prezentate. Potrivit lui Bumbacea, exista sapte factori esentiali pentru felul cum o companie isi poate cauta locul in "noua ordine digitala globala": flexibilitate in felul cum isi elaboreaza strategiile, implicare in dialogul cu consumatorul, rapiditate in luarea deciziilor si in executie, agilitate in managementul talentelor, capacitatea de a monetiza branduri pe mai multe platforme, abilitati in dezvoltarea parteneriatelor, respectiv intarirea sinergiei intre diversele activitati ale conglomeratelor de afaceri.
  • Raportul PwC poate fi obtinut aici

Potrivit raportului PwC, in perioada 2010-2014 piata romaneasca de media si divertisment:

  • va inregistra o rata medie anuala de crestere de 9,1%, urmand sa ajunga la 3,5 miliarde de dolari in 2014. Aceasta valoare este cu 60% mai mare fata de cea din 2009 (2,3 miliarde de dolari).
  • va fi a treia cea mai dinamica din Europa Centrala si de Est, dupa Turcia (rata medie anuala de crestere de 13%) si Rusia (9,3%). Rata medie anuala de crestere a pietei romanesti se situeaza, de asemenea, peste cea a regiunii (8,3%) si va fi de doua ori mai mare decat cea a regiunii EMEA (Europa, Orientul Mijlociu, Africa - 4,6%).
  • va creste multumita indeosebi cresterii cheltuielilor pentru accesul la Internet, care se vor dubla pana in 2014, de la 810 milioane dolari in 2009 la 1,6 miliarde de dolari (929 milioane in 2010,1,078 miliarde in 2011, 1,25 miliarde in 2012, 1,44 miliarde in 2013, 1,625 miliarde in 2014); precum si multumita cheltuielilor de publicitate, care vor avea o crestere de la 416 milioane de dolari in 2009 la 747 milioane de dolari in 2014 (417 milioane in 2010, 458 milioane in 2011, 548 milioane in 2012, 643 milioane in 2013, 747 milioane de dolari in 2014).
  • va cunoaste, in schimb, un ritm lent de crestere a cheltuielilor facute de consumatorii finali pentru servicii media/divertisment, excluzandu-le pe cele pentru access la Internet. Aceste cheltuieli vor avea o rata medie de crestere de 1,9% in perioada mentionata, de la 1,05 miliarde de dolari in 2009 la 1,15 miliarde de dolari in 2014.

La nivel international:

  • Cele mai mari trei piete media din Europa Centrala si de Est sunt Rusia (25,6 miliarde de dolari), Polonia (10,9 miliarde de dolari) si Turcia (9,7 miliarde de dolari).
  • PwC constata ca "nici macar incertitudinile legate de conjunctura economica globala nu au incetinit ritmul schimbarii provocate de tehnologiile digitale."
  • Dupa declinul din 2009, piata globala de media si divertisment este asteptata sa inregistreze o rata anuala medie de crestere de 5% pana in 2014. Cea mai rapida crestere este asteptata in America Latina (rata medie anuala de 8,8%), urmata de Asia-Pacific (5,4%). Cea mai lenta evolutie este preconizata in America de Nord, cu o rata anuala medie de crestere de 3,9%, de la 460 miliarde de dolari in 2009 la 558 miliarde de dolari in 2014.
  • Cheltuielile de publicitate nu se asteapta sa ajunga la nivelurile anterioare crizei: In SUA, acestea ar urma sa se situeze in 2014 cu 9% sub nivelul atins in 2006. Dupa scaderile accentuate din ultima perioada, PwC se asteapta ca la nivel global cheltuielile de publicitate sa inregistreze o rata anuala medie de crestere de 4,2%, de la 406 miliarde de dolari anul trecut la 498 miliarde de dolari in 2014.
  • In 2014, publicitatea online se va alatura publicitatii TV ca singurele segmente media in care cheltuielile de publicitate vor depasi, la nivel global, 100 miliarde de dolari.
  • Schimbarile de comportament in randul consumatorilor va provoca trei mari fenomene, potrivit analizei PwC: influenta mai mare a tehnologiei mobile; cresterea importantei Internetului asupra oricaror altor forme de consum de media; o disponibilitate mai mare de a plati pentru continut, in urma experientelor de consum satisfacatoare (atat timp cat acest continut este insotit de confort, flexibilitate in folosinta, personalizare, experienta unica, imposibil de regasit in alta parte).

Publicitate: Evolutie medie anuala 2010-2014 pentru principalele segmente, la nivel global

  • Internet (fix si mobil): +11,4%
  • Televiziune: +5,7%
  • Jocuri video: +12,9%
  • Reviste: +1,3%
  • Ziare: +0,7%
  • Radio: +3,9%
  • OOH: +4,5%