Intalnire online HotNews.ro

Cum vad specialistii brandul turistic - lansat cu fanfara, primit cu scandal? Sefii organizatiilor care au asistat Ministerul in licitatia pentru brand au discutat online cu cititorii HotNews.ro

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 29 iulie 2010, 20:15 Economie | Media & Publicitate


Victor Dobre si Peter Jansen
Foto: Hotnews
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a lansat joi, la Shanghai, brandul turistic al Romaniei. A prezentat logo-ul, respectiv sloganul "explore the Carpathian garden". In tara, stirea a fost primita cu totul altfel. Mai precis, cu dezvaluiri ca o parte din logo - frunza verde - se gaseste foarte ieftin pe internet. In procesul in care a fost selectata asocierea THR-TNS, intr-o licitatie internationala pentru realizarea brandului turistic, Ministerul Turismului a fost consultat si de doua organizatii ale industriei locale de comunicare, IAA Romania si Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR).

Publicitarii Victor Dobre, director executiv IAA Romania, si Peter Jansen, presedinte UAPR, au discutat online cu cititorii HotNews.ro despre noul brand turistic


  • Intalnirea s-a incheiat
Joi, in Romania, brandul turistic a fost primit, intre altele, cu:
  • dezvaluiri privind asemanarea izbitoare cu imagini ce pot fi gasite foarte ieftin pe Internet
  • semnalari legate de scapari majore in comunicarea pe Internet
  • intrebari privind diferentele intre pozitionarea rezultata din branding si strategia pe termen lung a autoritatilor pentru turismul romanesc
Licitatia pentru brandul turistic al Romaniei a fost castigata in noiembrie anul trecut de asocierea THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres SA, care a depus oferta cu pretul cel mai scazut. Vezi detalii despre ce a facut THR-TNS in elaborarea brandului aici.

Pe parcursul intregului proces, de la intocmirea caietului de sarcini, Ministerul a fost asistat de parteneri reprezentand industria de comunicare, inclusiv International Advertising Asociation Romania (director executiv Victor Dobre),  si Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (presedinte Peter Jansen). Atat Victor Dobre, cat si Peter Jansen sunt publicitari cu experienta.

IAA Romania si UAPR si-au asumat inca din 2008 un rol activ in dezvoltarea unui brand pentru Romania.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Aluix

    Dupa parerea mea logo-ul campaniei este in mod clar luat de pe Internet cu x euro bucata.

    Cum calificati acest fapt?

    O firma prestigioasa se face pur si simplu de ras, si nu e vorba doar de contractul cu Romania, ci ea ca firma. Cine ar mai avea incredere in ea?

    • Victor Dobre

      Faptul ca un designer se inspira din baze de fotografii publice nu trebuie sa distruga munca de peste 6 luni de zile a unei intregi echipe de specialisti. Gestul in sine este regretabil.
      Insa o platforma strategica de brand presupune infinit mai multa munca si mult mai multe etape de lucru. Logo ul in sine reprezinta varful aisbergului.

      Experienta si reputatia consortiului THR - TNS nu pot fi puse la indoiala.

      In mod normal un astfel de proiect dureaza intre 9 si 12 luni. faptul ca s-a lucrat sub presiunea timpului poate ca a dus la eliminarea unor etape in care trebuiau facute verificari.

  • Întrebarea nr. 2 Dedalus

    Puteti sa-mi spuneti cate zile.expert a costat acest logo?

    Puteti sa-mi spuneti pentru contractul respectiv cati experti straini au lucrat si cate zile?

    • Peter Jansen

      In primul rand, acest logo a fost ultimul pas dintr-un proces de branding foarte complicat, care a durat peste sase luni.

      Din partea agentiei de branding au lucrat in jur de zece oameni.

      Acest proiect a costat in jur de 800.000 de euro si si a presupus mai multe activitiati: market research in opt tari, identificarea elementelor competitive pentru turismul romanesc, o noua pozitionare, promisiunea brandului si concept vizual.

  • Întrebarea nr. 3 turist

    1. Cate variante de logo vi s-au prezentat si pe ce criterii a fost ales acesta ?

    2. In ce masura acest logo exprima unicitate si coerenta intre elementele lui: semn grafic(acesta frunza de palmier cumparata la duzina)- fonturi- slogan-culoare, si se identifica cu turismul romanesc?

    • Victor Dobre

      au fost prezentate peste 20 de directii creative.
      Consiliul de Brand a eliminat o parte dintre ele. In testarea finala au intrat 6. Fiecare dintre acestea au fost dezvoltate in alte cateva versiuni grafice.
      Vizualul actual a fost ales de focus grupurile organizate in pietele tinta.

      frunza este un element grafic care face parte dintr-un ansamblu.
      Chiar si asa, ansamblul logo-ului transmite valorile si atributele brandului turistic al Romaniei.

  • Întrebarea nr. 4 dorul

    1. Ce opinie aveti despre alegerea aproape exclusiva a naturii ca principala caracteristica a noului brand. Nu vi se pare nerealist si restrictiv sa spunem ca Romania e naturala si cam atat?

    2. Care credeti ca poate fi rezolvarea legata de simbolul din logo? Eu consider ca oricat de binevoitori am fi, e inadmisibil sa continue cu un logo cumparabil de pe internet, e vorba de imaginea unei tari pana la urma

    • Peter Jansen

      1. Aceasta caracteristica a noului brand a fost aleasa dupa o analiza profunda a produselor de turism existente in Romania si o comparatie internationala. Nu are rost sa promoveze niste produse care nu sunt competitive din punct de vedere pret/calitate, cum ar fi fost litoralul romanesc. Sa nu uitam ca targetul principal sunt turisti straini si ei pot sa aleaga ce vor. Si, bineinteles, promovarea turismului in Romania trebuie sa se focuseze pe aceste produse care sunt competitive. Din fericire, avem o natura superba si o cultura traditionala autentica, lucruri care sunt foarte interesante si relevante pentru publicul tinta.

      2. Parerea mea personala este ca pentru publicul tinta nu conteaza ca o parte din logo - frunza - a fost folosit si de o firma privata. Important este ca acest logo reprezinta pozitionarea noua si atrage publicul tinta. Apropo, nu este vorba de un brand de tara, ci de un brand de turism al Romaniei.

  • Întrebarea nr. 5 cosminrs

    Ce se intampla cu o firma de publicitate/design care foloseste un logo pentru un client si acesta realizeaza ca acesta exista deja pe piata? Ati face asa ceva?

    • Victor Dobre

      nu e vorba de un logo ci de un element al unui logo.
      Astfel de coincidente se pot intampla si se intampla - intentionat sau nu. Trebuie analizat cum s-a ajuns acolo.

      Pentru a evita astfel de coincidente trebuie facute verificari prealabile. Insa pentru asta e nevoie de timp.

      Oricum, eu as multumi celor care au promptat asemanarea frunzei. Daca acest lucru se facea peste 6 luni. lucrurile puteau sta mult mai rau.

  • Întrebarea nr. 6 Alterego

    Pictograma folosita in logo este clar disponibila pe site-urile de stock sub licenta Royalty Free. Iata ilustratia disponibila pe iStock si deja cumparata de mai mult de 1000 de ori: http://www.istockphoto.com/stock-illustration-6073738-green-symbols.php

    Licenta Royalty Free NU PERMITE incorporarea imaginilor achizitionate in logo-uri. Prohibited uses for both Standard and Extended license: [...]Use in any logo or trademark. [...]

    Deja nu mai vorbim de criterii estetice, originalitate sau pret. Este vorba despre chestiuni legale. Nu credeti ca MDRT ar trebui sa ia urgent masuri?

    • Victor Dobre

      nu cunosc conditiile legale cerute de respectivele banci de imagini.
      Sigur ca MDRT va trebui sa ceara explicatii care sa acopere inclusiv aceste aspecte

  • Întrebarea nr. 7 Adi

    1. In ce a constat, punctual, implicarea IAA Romania si UAPR in acest proces de alegere a brandului?
    2. Care au fost celelalte oferte declinate? Unde se pot afla mai multe despre toate companiile participante la licitatie, impreuna cu portofoliile lor, propunerile cu care au venit si preturile cerute?
    3. Fiind convins ca de la minister nu vom obtine nimic, puteti da detalii despre ce a intrat in acest brand de tara, in valoare de un milion de euro? Mai precis, ce anume s-a facut de un milion de euro?

    • Victor Dobre

      IAA Romania impreuna cu UAPR si ARRP au format un grup de lucru care a oferit consultanta ministerului la scrierea caitului de sarcini. Ulterior acest proces de consultanta a continuat si in etapa de evaluare a ofertelor din punct de vedere continut profesional.

      Licitatia a avut loc in 2 etape: definirea unui shortlist de agentii pe criterii pur profesionale: experienta, proiecte similare incheiate, capacitatea de a coordona cercetari de piata simultan in 8 tari, etc.

      Shortlistul a fost constituit din 3 companii cu valoare profesionala sensibil egala.

      Ulterior, in etapa a doua companiilor li s-a cerut oferta financiara. Aici pretul cel mai scazut a desemnat castigatorul
      Detalii despre celelalte companii participante in licitatie, portofolile lor, etc sunt disponibile in media. Anul trecut aceste informatii au fost facute publice si presa a scris mult despre acest subiect.
      veti gasi cu siguranta raspunsurile.

      In general o platforma strategica de brand cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
      -un audit de brand
      -identificarea elementelor competitive
      -studii de oportunitate
      -SWOT
      -identificarea atributelor
      -TG
      -verificarea relevantei fata de TG
      -definirea unui cadru de referinta si a competitiei
      -valori
      -pozitionare
      -mesaj + vizual
      -recomandari strategice de comunicare
      -multe etape de cercetare de piata
      -multe etape de testare

  • Întrebarea nr. 8 smoke

    in ce consta brandul turistic? Nu pot sa cred ca acest brand se reduce doar la un semn grafic si cei 800.000 euro s-au cheltuit pentru realizarea lui .

    • Peter Jansen

      Aveti dreptate, un semn grafic e numai un element dintr-un proces foarte elaborat. Vedeti detalii in raspunsurile precedente.

  • Întrebarea nr. 9 gerard

    ...pe o frunza si pe patru cuvinte?!
    De ce Ministerul Turismului din Romania n-a cheltuit acesti bani pentru a subventiona creaea unor website-uri ale statiunilor turistice si balneo-climaterice de calitate cum au bulgarii?! Este de ajuns sa deschizi pagina web, de exemplu, a statiunii Albena ca sa pricepi ca aceasta pagina valoreaza (in efecte asupra potentialilor turisti) cat sute sau mii de logo-uri (cu sau fara frunze!) si sloganuri (din 4 sau zece cuvinte!).

    • Peter Jansen

      Vedeti mai sus pe ce s-au dus cei 850.000 de euro.

      Acum exista un plan strategic pentru turism in Romania si scopul banilor europeni a fost exact pentru dezvoltarea brandului turistic, nu pentru altceva. In cazul in care Ministerul ar fi propus altceva, banii ar fi fost pierduti. Si mi se pare logic ca in primul rand sa dezvoltam un brand turistic, avand o pozitionare clara si dupa aceea putem sa dezvoltam website-uri sau alte moduri de comunicare. Website-ul este o tactica, dar in primul rand ai nevoie de o strategie.

  • Întrebarea nr. 10 BD

    Daca noul brand nu are teoretic nicio legatura cu brandurile vechi, aveti idee ce-au cautat hagi si comaneci si nastase, care s-au asociat si cu "brandurile" de pana acum, la shanghai?

    • Victor Dobre

      Nu stiu. Pot sa presupun ca au fost cooptati pentru ca ei au fost purtatorii de imagine ai celei mai recente campanii de promovare a turismului romanesc.

      Este pentru prima data cand in Romania se dezvolta o platforma de brand turistic national in toata regula.

      Toate celelalte forme de comunicare anterioare au fost campanii punctuale care au vizat o nevoie punctuala.

  • Întrebarea nr. 11 globus

    Buna ziua,

    Nu credeti ca era mai corect si mai util sa se lege respectivii de chestii consacrate - alea care pot fi exploatate turistic, gen tara lu ceasca sau tara vampirilor etc - in loc sa apeleze la exploratori? sa explorezi in secolul XXI presupune infrastructura cum trebuie, gandesc eu. si mi-aduc aminte de glumele de pe blogul lui badea cand a postat ceva cu un survivor de la discovery care a sarit din elicopter in codrii romanesti si lumea comenta ca mai bine o lua pe sosele.

    • Victor Dobre

      din pacate nu sunt de acord cu dvs.
      Este exclusiv parerea noastra ca romani ca ceausescu sau dracula reprezinta vreo importanta pentru turistii straini. Cercetarile au relevat exact acest lucru. Ma bucur sincer ca am depasit asemenea clisee.
      Cat despre tendinta de explorare, va pot spune ca este mai mult decat in crestere in randul turistilor vestici. S-au plictisit deja de "bulevardele" bine cunoscute si si doresc ceva unic, autentic, curat, nemaivazut, unsa sa nu se loveasca de mii de alte grupuri cu aparate foto:)
      Personal ii inteleg

  • Întrebarea nr. 12 dansca

    1. ce inseamna calator cu discernamant, despre care se vorbeste in prezentarea brandului? E orice calator cu exceptia englezilor care se duc la bachelor's parties prin cehia? sau ce?

    2. cat de pregatiti sunt romanii sa ii ia pe turistii straini sa faca birdspotting sau catarari in colturile romaniei (tot din prezentarea brandului) si sa ii tina pe turisti pana la capatul itinerarului turistic, daca acestia dispera din cauza drumurilor si a nesimtirii din carciumi?

    • Peter Jansen

      1. Un calator cu discernamant este un calator experimentat, adica unul care a calatorit mult in Europa si in alte parti ale lumii, iar acum vrea sa exploreze, nu este interesat de zone de mass tourism, vrea ceva autentic, deosebit si isi planifica singur calatoriile. Este vorba despre un target de aproximativ 40 de milioane de persoane din cele opt tari-target. Au mai multi bani decat un turist care merge la all inclusive. Si nu este neaparat interesat de lux, ci mai ales de autenticitate. Nu e important ca o pensiune sa aiba cinci bai si sauna si robinete de aur, importanta este experienta unica.

      2. Alegerea acestui grup tinta de turisti vine si din faptul ca ei nu asteapta neaparat drumuri impecabile si o infrastructura de mass tourism. Sunt oameni mai aventurosi. Si, cu toate acestea, trebuie sa fim realisti si bineinteles ca raman foarte multe lucruri de facut pana ajungem sa le oferim o experienta optima din toate punctele de vedere. Ei vor camere curate, sa poata sa faca un dus dupa o excursie de doua zile, vor oameni prietenosi - servicii de baza.

  • Întrebarea nr. 13 Viorica Alexandru

    1. Mie imi place logo-ul si ideea de Carpati si natura, etc. Daca contestatarii au dreptate, care ar putea fi consecintele asupra lucrarii si asupra firmei ce creatie?

    2. Ce rol are ministrul in acest contex? Care este partea sa de responsabilitate?

    • Victor Dobre

      ma bucur ca va place.
      Consecintele nu pot fi dramatice. Se poate relucra partea grafica.

      Restul platformei de brand este foarte bine facuta si reprezinta un punct de plecare solid.

      Sigur, de o si mai mare importanta e ceea ce se va intampla de acum incolo din punct de vedere al comunicarii.
      E nevoie de o strategie coerenta si convingatoare si de niste campanii relevante si suficient de bine articulate pentru a ajunge la obiectiv.

  • Întrebarea nr. 14 coks

    Dumneavoastra ati explora gradina Carpatilor in concediu? Da/nu - de ce?

    • Victor Dobre

      da.
      personal cred ca nu te poti numi Roman daca n-ai vazut tara asta in lung si-n lat si daca n-ai interactionat cu poporul tau din toate zonele tarii. Nu poti pleca in Antalia fara sa fi trecut pe la Cetatile Ponorului cel putin :) ca sa nu vorbesc de Bucovina, Maramures, delta, etc.

      Personal sunt indragostit exact de frumusetea naturala a acestei tari si de sufletul simplu si curat al oamenilor de la tara. Poate de aceea sunt si un sustinator al acestui brand turistic. Ma regasesc in el.

  • Întrebarea nr. 15 je

    Ce e bun la brandul acesta? Considerati excesiva reactia media de ieri si azi si insistenta pe nereguli?

    • Peter Jansen

      Faptul ca se focuseaza pe punctele tari pentru publicul-tinta si nu neaparat pe niste interese de grup (litoral). Cel putin o parte din reactiile excesive din partea media vine din acest lucru. Mi se pare normal ca oameni cu interese pe litoral nu sunt fericiti cu faptul ca litoralul nu este promovat prin acest proiect. Si pentru mine o parte dintre reactii sunt isterice si au un fond politic.

  • Întrebarea nr. 16 sergiu

    Dat fiind faptul ca in romania la momentul actual sunt destule firme de design care nu au activitate cred ca cu bani mult mai putini s-ar fi obtinut un logo mult mai frumos si mai pe subiect decat actualul?

    Sa poate oare o frunza caracteriza atractiile dintr-o intreaga tara?

    • Victor Dobre

      Nu dezvoltarea un logo a fost ceruta.

      Nu ai cum sa faci un logo daca nu stii ce vrei sa transmiti cu el si nici cui te adresezi!

      S-a cerut o intraga platforma strategica de brand, care include, printre multe altele, un vizual si un slogan.

      Cred sincer ca cititorii cu care discutam pot face diferenta intre aceste doua lucruri.

      In alta ordine de idei, licitatia a fost publica si la ea au participat si companii romanesti in asociere cu companii internationale. Nimeni nu a fost oprit sa participe daca indeplinea criteriile.

  • Întrebarea nr. 17 Adriana

    unde vedem si noi rationalul conceptului?
    in plus nu stiu care este produsul, daca exista unul....

    ok avem un manual de CI, si mai departe???

    • Victor Dobre

      toate aceste elemente (rezultatele cercetarilor, concluziile, substantierile, produsele de turism, pozitionarea etc) exista si au fost dezvoltate.
      E la latitudinea clientului (ministerului) sa le faca publice.

      Personal nu cred ca ne ajuta cu ceva. Mai important e ca "de maine", noi toti sa ne adunam si sa lucram la "produs" cum putem noi - adica sa imbunatatim serviciile, ospitalitatea, mandria nationala, sa fim mai zambitori si mai deschisi - chiar daca pe moment ne e greu.

  • Întrebarea nr. 18 Panae

    Buna ziua. Ati vazut alte oferte in licitatia pentru brand, precum cea a saffron? Ati avut vreun cuvant de spus cand s-a decis criteriul pretului cel mai mic? Multumesc

    • Peter Jansen

      da, am vazut. Din pacate sau din fericire, legislatia privind licitatiile este extrem de restrictiva si pretul are ultimul cuvant.

  • Întrebarea nr. 19 dale

    A avut vreun rost sa lanseze brandul la Shanghai "sa afle toata lumea"?

    Ati vazut ceva despre brand ieri si azi in presa lumii?

    • Peter Jansen

      Au fost mai multi factori care au facut ca brandul sa fie lansat la Shanghai - Ziua Drapelului si Ziua Romaniei la Shanghai. Cred eu ca presa internationala a fost foarte interesata in acest eveniment? Probabil nu.

      Acest brand trebuie promovat intens si consistent pentru o perioada mai lunga pentru a atrage atentia.

  • Întrebarea nr. 20 John Doe

    Firstly excuse my writing in English, however, I can better express myself. As a frequent visitor with a house in Romania I think the Tourism Ministry have somewhat missed the point. Romania is about the wild wide open spaces, the rugged nature and, compared to Western Europe a journey back in time. That is what attracted me, if I want a Garden then I visit a garden.
    Only other comment it would have been better to spend the money on infrastructure and cleaning up all the rubbish littering your beautiful countryside rather than wasting it on entirely inappropriate branding that misses the point.

    • Peter Jansen

      What you're describing is exactly what the new positioning is all about. It's interesting to see that you have a different perception of the word "garden". This project is financed by European money and was very well detailed beforehand. The only way to obtain this money was by exactly addressing the project description. Of course I agree with you that infrastructure and littering are a main problem as well and have to be addressed in time.

  • Întrebarea nr. 21 Florina

    Buna ziua,

    Dupa ce am observat toate actiunile facute pentru prezentarea brandului de tara, am o vaga impresie ca nu exista nicio continuitatea sau un fir rosu in ele. Nu ar trebui ca prin felul in care ne prezentam brandul de tara sa ne pozitionam intr-un mod unic, adica sa fie specific pentru tara noastra? Or ceea ce vad eu nu prea ne individualizeaza.

    • Victor Dobre

      perfect adevarat ce spuneti.
      Campania ce urmeaza trebuie sa aiba o strategie clara, sa fie convingatoare, suficient de extensiva, etc

      Pozitionarea brandului nostru de turism ESTE unica si este sustenabila.

      Eu zic sa nu ne impiedicam de o frunza si sa nu incetam sa gandim pozitiv.
      Avem un brand de turism foarte bine facut. Ce urmeaza (daca el va avea sau nu succes) depinde si de minister, dar si de ceea ce facem noi toti -

  • Întrebarea nr. 22 Tudor

    Pe parcursul ultimilor ani s-au investit foarte multi bani in incercari nu tocmai reusite de a crea un brand national pentru Romania, insa calitatea celorlaltor materiale pe care au fost implementate aceste branduri sau care au fost folosite in promovarea lor a lasat intotdeauna de dorit.

    http://www.romaniatourism.com/ arata ca un site de acum 10 ani, cu prea putine informatii utile, bannere de trafic ranking pe fiecare pagina si fotografii de foarte proasta calitate mazgalite cu watermark-uri imense. Acest site este doar un exemplu, toate afisele, brosurile si celelalte materiale promotionale fiind de aceeasi calitate indoielnica si cu acelasi look invechit.

    Oricat de important ar fi un brand, implementarea lui este mult mai importanta. Exista o strategie concreta in acest sens, se va schimba ceva?

    • Peter Jansen

      Da, exista plan concret de implementare, dar inainte de implementare avem nevoie de o strategie de pozitionare. Personal cred ca pozitionarea aleasa este o pozitionare corecta, dar totul depinde cum va fi implementata aceasta.

  • Întrebarea nr. 23 Aim_me

    Buna ziua! Lucrez in domeniu publicitar si consider ca ar trebui sa existe un soi de "cod de onoare" nescris al designeri-lor, si anume de a nu copia, plagia sau imita ceva deja existent.
    Considerati ca este indreptatita aceasta opinie? Si, daca da, care este motivul pentru care nu s-a optat pentru o solutie de originalitate ci pentru una inspirata/usor modificata deja existenta?

    • Victor Dobre

      sunt de acord cu dumneavoastra. Deontologia si mandria profesionala a oricarui publicitar trebuie sa ne opreasca de la a copia/ inspira/ influenta pe fata din munca altor oameni.

      originalitatea este esenta meseriei noastre si ma bucur ca ganditi asa.

      Intorcandu-ma la frunza, repet - e grav ca ea e inspirata insa nu e o catastrofa.
      Se poate relucra fara probleme. Restul platformei e bullet proof.

      Raman la parerea mea ca prostia s-a intamplat din lipsa de timp. Nimeni dintre cei care au validat grafica nu si-a imaginat ca ea contine elemente mai putin originale.
      Intreaga echipa (client si agentie) a fost victima unui designer .

  • Întrebarea nr. 24 Versus

    Am inteles ca o campanie oarecum similara "Sibiu, capitala europeana" a avut rezultate ok.

    De ce nu s-a continuat pe acelasi fir? Nu ma refer la angajarea aceloras agentii, insa odata ce exista un precedent si o expertiza, banui ca ar trebui sa se tina cont de ea, nu?

    @John Doe "Romania is about the wild wide open spaces, the rugged nature and, compared to Western Europe a journey back in time. That is what attracted me" - this is a real insight!

    • Peter Jansen

      Eu spus ca pozitionarea noua se potriveste cu "Sibiu, capitala europeana". Si in pozitionarea noua cultura autentica are un rol important. Pe de alta parte, un brand pentru un oras e cu totul altceva decat un brand de turism pentru o tara.

  • Întrebarea nr. 25 Aim_me

    Am analizat putin problema si consider ca, inainte de a face acel logo, persoanele ar fi putut sa studieze care copac reprezinta, intr-adevat, ceva in Romania. Stejarii si brazii sunt prezenti in majoritatea zonelor, dar sunt si mentionati in istorie, cantece, zicale...etc. Promovarea zonelor de munte, caci vorbim despre Carpati, nu ar ar fi putut fi facuta intr-un stil mai...de munte?

    • Victor Dobre

      au fost luate in calcul mult mai multe directii creative.
      toate alegerile s-au facut in urma testelor.
      Sigur ca fiecare avem pareri, insa cred ca e mai bine sa avem incredere in research.
      Ca om de publcitate stiu foarte clar ca daca ignori rezultatul research ului, sau il omiti ca etapa in proces esti foarte aproape de dezastru.

  • Întrebarea nr. 26 ruman

    1. Dincolo de felul cum au fost preluate elementele logo-ului, va place acest logo, merge, e frumos, e potrivit, e eficient,?
    2. Care a fost publicul tinta in afara tarii, oameni neinformati, cu studii medii sau mai putin si cu bani putini?

    3. Care sunt caracteristicile publicului tinta din Romania?

    • Peter Jansen

      1. da, cred ca e potrivit pentru publicul tinta. Este o opinie personala. in branding/publicitate e ca in fotal - toata lumea are o opinie.
      2. Vedeti mai sus
      3. Studiul realizat nu s-a focusat pe publicul din Romania.

  • Întrebarea nr. 27 george alexandru

    De ce se axeaza brandul pe muntii Carpati? Alpii de ex. sunt un brand, Carpatii nu si nici nu vor fi vreodata.
    Trebuia sa se mearga pe traditii deoarece putinii turisti care ne calca pragul apreciaza regiunile rurale si manastirile din Bucovina (vezi Printul Charles de exemplu).

    • Peter Jansen

      Cercetarea in acest opt tari-target a aratat ca Muntii Carpati sunt singurul lucru cunoscut de publicul tinta. Pare ca acesti munti sunt un brand.

      Nu vorbim despre putini turisti, studiul a aratat ca este vorba de un public-tinta de 40 de milioane de oameni.

  • Întrebarea nr. 28 Fx

    Privind logo-ul verde mar crud, citind "gradina carpatilor" - primele imagini care imi vin in minte sunt: verde, iarba, flori, poiene, natura, fluturi, miei care zburda pe campii.
    Dumneavoastra, domnilor, ce vizualizati? Va imaginati cumva natura salbatica, ursii din transfagarasan, muntii apuseni, piatra, padurile dese de brazi, traditiile maramuresului, frumusetea modovei?
    Asadar, vine intrebarea? Cum as putea eu, om care vrea sa isi faca un concediu in Romania (si presupunad ca nu o cunosc), face diferenta intre "gradina" si frumusetea naturala a carpatilor?

    • Victor Dobre

      nici in vis nu pot sa mi imaginez ca un roman nu si cunoaste tara cu bunele si cu relele ei.

      Sunt convins ca va veti descurca atat la alegerea destinatiei cat si la a va bucura de odihna - undeva in Romania

  • Întrebarea nr. 29 Versus

    La o cautare pe net, THR apare implicata si in alt scandal (aprilie, anul acesta), fiind vorba despre deturnarea de fonduri publice si manipularea unei licitatii de"benchmarking" in sectorul turistic al Insulelor Baleare.

    Ma intrebam daca Dumneavoastra, calitate de consilier, si Ministerul Turismului, au avut cunostiinta de acest lucru

    Articolul (in spaniola) http://www.elmundo.es/elmundo/2010/04/15/baleares/1271351707.html

    • Victor Dobre

      nu, nu am stiut

      In aprilie 2010 procesul era deja inceput.

      Nu m-as grabi sa trag concluzii despre o presupusa spalare de bani doar pe baza unei stiri de presa fie ea si din Spania. Daca vor fi judecati si condamnati o sa aflam.

      ceea ce ne intereseaza pe noi este ce au lucrat pentru Romania - iar aici parerile noastre sunt pozitive

  • Întrebarea nr. 30 elena

    Care a fost onorariul pe care l-a perceput IAA si UAPR pentru consultanta oferita ministerului ??

    • Victor Dobre

      in procesul de consultanta au fost incluse 3 asociatii ale industriei: IAA Romania, UAPR si ARRP.

      Procesul a durat aproape 2 ani. iar pentru toata aceasta munca cele 3 asociatii au incasat impreuna suma de 10,000 (zece mii) de Euro.

      Puteti sa va dati seama ca efortul nostru nu a fost pentru scopuri materiale ci din dorinta sincera de a ne implica in acest proces foarte important, pentru a asigura calitatea produsului finit si transparenta procesului.





6599 vizualizari

  • Logo-ul (Joi, 29 iulie 2010, 21:16)

    Aluix [anonim]

    Dupa parerea mea logo-ul campaniei este in mod clar luat de pe Internet cu x euro bucata.

    Cum calificati acest fapt?

    O firma prestigioasa se face pur si simplu de ras, si nu e vorba doar de contractul cu Romania, ci ea ca firma. Cine ar mai avea incredere in ea?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:10)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Aluix

      Faptul ca un designer se inspira din baze de fotografii publice nu trebuie sa distruga munca de peste 6 luni de zile a unei intregi echipe de specialisti. Gestul in sine este regretabil.
      Insa o platforma strategica de brand presupune infinit mai multa munca si mult mai multe etape de lucru. Logo ul in sine reprezinta varful aisbergului.

      Experienta si reputatia consortiului THR - TNS nu pot fi puse la indoiala.

      In mod normal un astfel de proiect dureaza intre 9 si 12 luni. faptul ca s-a lucrat sub presiunea timpului poate ca a dus la eliminarea unor etape in care trebuiau facute verificari.
  • cred veti evita un raspuns direct (Joi, 29 iulie 2010, 23:38)

    Dedalus [anonim]

    Puteti sa-mi spuneti cate zile.expert a costat acest logo?

    Puteti sa-mi spuneti pentru contractul respectiv cati experti straini au lucrat si cate zile?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:06)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dedalus

      In primul rand, acest logo a fost ultimul pas dintr-un proces de branding foarte complicat, care a durat peste sase luni.

      Din partea agentiei de branding au lucrat in jur de zece oameni.

      Acest proiect a costat in jur de 800.000 de euro si si a presupus mai multe activitiati: market research in opt tari, identificarea elementelor competitive pentru turismul romanesc, o noua pozitionare, promisiunea brandului si concept vizual.
  • Identitatea Romaniei (Joi, 29 iulie 2010, 23:58)

    turist [anonim]

    1. Cate variante de logo vi s-au prezentat si pe ce criterii a fost ales acesta ?

    2. In ce masura acest logo exprima unicitate si coerenta intre elementele lui: semn grafic(acesta frunza de palmier cumparata la duzina)- fonturi- slogan-culoare, si se identifica cu turismul romanesc?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:15)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui turist

      au fost prezentate peste 20 de directii creative.
      Consiliul de Brand a eliminat o parte dintre ele. In testarea finala au intrat 6. Fiecare dintre acestea au fost dezvoltate in alte cateva versiuni grafice.
      Vizualul actual a fost ales de focus grupurile organizate in pietele tinta.

      frunza este un element grafic care face parte dintr-un ansamblu.
      Chiar si asa, ansamblul logo-ului transmite valorile si atributele brandului turistic al Romaniei.
  • insight (Vineri, 30 iulie 2010, 0:08)

    dorul [utilizator]

    1. Ce opinie aveti despre alegerea aproape exclusiva a naturii ca principala caracteristica a noului brand. Nu vi se pare nerealist si restrictiv sa spunem ca Romania e naturala si cam atat?

    2. Care credeti ca poate fi rezolvarea legata de simbolul din logo? Eu consider ca oricat de binevoitori am fi, e inadmisibil sa continue cu un logo cumparabil de pe internet, e vorba de imaginea unei tari pana la urma
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:24)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui dorul

      1. Aceasta caracteristica a noului brand a fost aleasa dupa o analiza profunda a produselor de turism existente in Romania si o comparatie internationala. Nu are rost sa promoveze niste produse care nu sunt competitive din punct de vedere pret/calitate, cum ar fi fost litoralul romanesc. Sa nu uitam ca targetul principal sunt turisti straini si ei pot sa aleaga ce vor. Si, bineinteles, promovarea turismului in Romania trebuie sa se focuseze pe aceste produse care sunt competitive. Din fericire, avem o natura superba si o cultura traditionala autentica, lucruri care sunt foarte interesante si relevante pentru publicul tinta.

      2. Parerea mea personala este ca pentru publicul tinta nu conteaza ca o parte din logo - frunza - a fost folosit si de o firma privata. Important este ca acest logo reprezinta pozitionarea noua si atrage publicul tinta. Apropo, nu este vorba de un brand de tara, ci de un brand de turism al Romaniei.
  • design (Vineri, 30 iulie 2010, 1:25)

    cosminrs [utilizator]

    Ce se intampla cu o firma de publicitate/design care foloseste un logo pentru un client si acesta realizeaza ca acesta exista deja pe piata? Ati face asa ceva?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:22)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui cosminrs

      nu e vorba de un logo ci de un element al unui logo.
      Astfel de coincidente se pot intampla si se intampla - intentionat sau nu. Trebuie analizat cum s-a ajuns acolo.

      Pentru a evita astfel de coincidente trebuie facute verificari prealabile. Insa pentru asta e nevoie de timp.

      Oricum, eu as multumi celor care au promptat asemanarea frunzei. Daca acest lucru se facea peste 6 luni. lucrurile puteau sta mult mai rau.
  • Big trouble (Vineri, 30 iulie 2010, 4:18)

    Alterego [anonim]

    Pictograma folosita in logo este clar disponibila pe site-urile de stock sub licenta Royalty Free. Iata ilustratia disponibila pe iStock si deja cumparata de mai mult de 1000 de ori: http://www.istockphoto.com/stock-illustration-6073738-green-symbols.php

    Licenta Royalty Free NU PERMITE incorporarea imaginilor achizitionate in logo-uri. Prohibited uses for both Standard and Extended license: [...]Use in any logo or trademark. [...]

    Deja nu mai vorbim de criterii estetice, originalitate sau pret. Este vorba despre chestiuni legale. Nu credeti ca MDRT ar trebui sa ia urgent masuri?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:24)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alterego

      nu cunosc conditiile legale cerute de respectivele banci de imagini.
      Sigur ca MDRT va trebui sa ceara explicatii care sa acopere inclusiv aceste aspecte
  • Punctual (Vineri, 30 iulie 2010, 6:45)

    Adi [anonim]

    1. In ce a constat, punctual, implicarea IAA Romania si UAPR in acest proces de alegere a brandului?
    2. Care au fost celelalte oferte declinate? Unde se pot afla mai multe despre toate companiile participante la licitatie, impreuna cu portofoliile lor, propunerile cu care au venit si preturile cerute?
    3. Fiind convins ca de la minister nu vom obtine nimic, puteti da detalii despre ce a intrat in acest brand de tara, in valoare de un milion de euro? Mai precis, ce anume s-a facut de un milion de euro?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:30)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adi

      IAA Romania impreuna cu UAPR si ARRP au format un grup de lucru care a oferit consultanta ministerului la scrierea caitului de sarcini. Ulterior acest proces de consultanta a continuat si in etapa de evaluare a ofertelor din punct de vedere continut profesional.

      Licitatia a avut loc in 2 etape: definirea unui shortlist de agentii pe criterii pur profesionale: experienta, proiecte similare incheiate, capacitatea de a coordona cercetari de piata simultan in 8 tari, etc.

      Shortlistul a fost constituit din 3 companii cu valoare profesionala sensibil egala.

      Ulterior, in etapa a doua companiilor li s-a cerut oferta financiara. Aici pretul cel mai scazut a desemnat castigatorul
      Detalii despre celelalte companii participante in licitatie, portofolile lor, etc sunt disponibile in media. Anul trecut aceste informatii au fost facute publice si presa a scris mult despre acest subiect.
      veti gasi cu siguranta raspunsurile.

      In general o platforma strategica de brand cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
      -un audit de brand
      -identificarea elementelor competitive
      -studii de oportunitate
      -SWOT
      -identificarea atributelor
      -TG
      -verificarea relevantei fata de TG
      -definirea unui cadru de referinta si a competitiei
      -valori
      -pozitionare
      -mesaj + vizual
      -recomandari strategice de comunicare
      -multe etape de cercetare de piata
      -multe etape de testare
  • de fapt (Vineri, 30 iulie 2010, 8:46)

    smoke [utilizator]

    in ce consta brandul turistic? Nu pot sa cred ca acest brand se reduce doar la un semn grafic si cei 800.000 euro s-au cheltuit pentru realizarea lui .
    • re: (Vineri, 30 iulie 2010, 12:30)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui smoke

      Aveti dreptate, un semn grafic e numai un element dintr-un proces foarte elaborat. Vedeti detalii in raspunsurile precedente.
  • Cum sa ceri si cum sa dai 850.000 euro... (Vineri, 30 iulie 2010, 9:22)

    gerard [utilizator]

    ...pe o frunza si pe patru cuvinte?!
    De ce Ministerul Turismului din Romania n-a cheltuit acesti bani pentru a subventiona creaea unor website-uri ale statiunilor turistice si balneo-climaterice de calitate cum au bulgarii?! Este de ajuns sa deschizi pagina web, de exemplu, a statiunii Albena ca sa pricepi ca aceasta pagina valoreaza (in efecte asupra potentialilor turisti) cat sute sau mii de logo-uri (cu sau fara frunze!) si sloganuri (din 4 sau zece cuvinte!).
    • Re: (Vineri, 30 iulie 2010, 12:37)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui gerard

      Vedeti mai sus pe ce s-au dus cei 850.000 de euro.

      Acum exista un plan strategic pentru turism in Romania si scopul banilor europeni a fost exact pentru dezvoltarea brandului turistic, nu pentru altceva. In cazul in care Ministerul ar fi propus altceva, banii ar fi fost pierduti. Si mi se pare logic ca in primul rand sa dezvoltam un brand turistic, avand o pozitionare clara si dupa aceea putem sa dezvoltam website-uri sau alte moduri de comunicare. Website-ul este o tactica, dar in primul rand ai nevoie de o strategie.
  • branduri vechi si noi (Vineri, 30 iulie 2010, 10:21)

    BD [anonim]

    Daca noul brand nu are teoretic nicio legatura cu brandurile vechi, aveti idee ce-au cautat hagi si comaneci si nastase, care s-au asociat si cu "brandurile" de pana acum, la shanghai?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:36)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui BD

      Nu stiu. Pot sa presupun ca au fost cooptati pentru ca ei au fost purtatorii de imagine ai celei mai recente campanii de promovare a turismului romanesc.

      Este pentru prima data cand in Romania se dezvolta o platforma de brand turistic national in toata regula.

      Toate celelalte forme de comunicare anterioare au fost campanii punctuale care au vizat o nevoie punctuala.
  • explorers (Vineri, 30 iulie 2010, 10:27)

    globus [anonim]

    Buna ziua,

    Nu credeti ca era mai corect si mai util sa se lege respectivii de chestii consacrate - alea care pot fi exploatate turistic, gen tara lu ceasca sau tara vampirilor etc - in loc sa apeleze la exploratori? sa explorezi in secolul XXI presupune infrastructura cum trebuie, gandesc eu. si mi-aduc aminte de glumele de pe blogul lui badea cand a postat ceva cu un survivor de la discovery care a sarit din elicopter in codrii romanesti si lumea comenta ca mai bine o lua pe sosele.
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:41)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui globus

      din pacate nu sunt de acord cu dvs.
      Este exclusiv parerea noastra ca romani ca ceausescu sau dracula reprezinta vreo importanta pentru turistii straini. Cercetarile au relevat exact acest lucru. Ma bucur sincer ca am depasit asemenea clisee.
      Cat despre tendinta de explorare, va pot spune ca este mai mult decat in crestere in randul turistilor vestici. S-au plictisit deja de "bulevardele" bine cunoscute si si doresc ceva unic, autentic, curat, nemaivazut, unsa sa nu se loveasca de mii de alte grupuri cu aparate foto:)
      Personal ii inteleg
  • doua intrebari (Vineri, 30 iulie 2010, 10:48)

    dansca [anonim]

    1. ce inseamna calator cu discernamant, despre care se vorbeste in prezentarea brandului? E orice calator cu exceptia englezilor care se duc la bachelor's parties prin cehia? sau ce?

    2. cat de pregatiti sunt romanii sa ii ia pe turistii straini sa faca birdspotting sau catarari in colturile romaniei (tot din prezentarea brandului) si sa ii tina pe turisti pana la capatul itinerarului turistic, daca acestia dispera din cauza drumurilor si a nesimtirii din carciumi?
    • re: (Vineri, 30 iulie 2010, 12:48)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui dansca

      1. Un calator cu discernamant este un calator experimentat, adica unul care a calatorit mult in Europa si in alte parti ale lumii, iar acum vrea sa exploreze, nu este interesat de zone de mass tourism, vrea ceva autentic, deosebit si isi planifica singur calatoriile. Este vorba despre un target de aproximativ 40 de milioane de persoane din cele opt tari-target. Au mai multi bani decat un turist care merge la all inclusive. Si nu este neaparat interesat de lux, ci mai ales de autenticitate. Nu e important ca o pensiune sa aiba cinci bai si sauna si robinete de aur, importanta este experienta unica.

      2. Alegerea acestui grup tinta de turisti vine si din faptul ca ei nu asteapta neaparat drumuri impecabile si o infrastructura de mass tourism. Sunt oameni mai aventurosi. Si, cu toate acestea, trebuie sa fim realisti si bineinteles ca raman foarte multe lucruri de facut pana ajungem sa le oferim o experienta optima din toate punctele de vedere. Ei vor camere curate, sa poata sa faca un dus dupa o excursie de doua zile, vor oameni prietenosi - servicii de baza.
  • Experti si beneficiari (Vineri, 30 iulie 2010, 10:49)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    1. Mie imi place logo-ul si ideea de Carpati si natura, etc. Daca contestatarii au dreptate, care ar putea fi consecintele asupra lucrarii si asupra firmei ce creatie?

    2. Ce rol are ministrul in acest contex? Care este partea sa de responsabilitate?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:45)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Viorica Alexandru

      ma bucur ca va place.
      Consecintele nu pot fi dramatice. Se poate relucra partea grafica.

      Restul platformei de brand este foarte bine facuta si reprezinta un punct de plecare solid.

      Sigur, de o si mai mare importanta e ceea ce se va intampla de acum incolo din punct de vedere al comunicarii.
      E nevoie de o strategie coerenta si convingatoare si de niste campanii relevante si suficient de bine articulate pentru a ajunge la obiectiv.
  • concediu (Vineri, 30 iulie 2010, 10:54)

    coks [anonim]

    Dumneavoastra ati explora gradina Carpatilor in concediu? Da/nu - de ce?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:49)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui coks

      da.
      personal cred ca nu te poti numi Roman daca n-ai vazut tara asta in lung si-n lat si daca n-ai interactionat cu poporul tau din toate zonele tarii. Nu poti pleca in Antalia fara sa fi trecut pe la Cetatile Ponorului cel putin :) ca sa nu vorbesc de Bucovina, Maramures, delta, etc.

      Personal sunt indragostit exact de frumusetea naturala a acestei tari si de sufletul simplu si curat al oamenilor de la tara. Poate de aceea sunt si un sustinator al acestui brand turistic. Ma regasesc in el.
  • e ceva de bine? (Vineri, 30 iulie 2010, 11:13)

    je [anonim]

    Ce e bun la brandul acesta? Considerati excesiva reactia media de ieri si azi si insistenta pe nereguli?
    • re: (Vineri, 30 iulie 2010, 12:53)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui je

      Faptul ca se focuseaza pe punctele tari pentru publicul-tinta si nu neaparat pe niste interese de grup (litoral). Cel putin o parte din reactiile excesive din partea media vine din acest lucru. Mi se pare normal ca oameni cu interese pe litoral nu sunt fericiti cu faptul ca litoralul nu este promovat prin acest proiect. Si pentru mine o parte dintre reactii sunt isterice si au un fond politic.
  • oare noi nu putem? (Vineri, 30 iulie 2010, 11:29)

    sergiu [anonim]

    Dat fiind faptul ca in romania la momentul actual sunt destule firme de design care nu au activitate cred ca cu bani mult mai putini s-ar fi obtinut un logo mult mai frumos si mai pe subiect decat actualul?

    Sa poate oare o frunza caracteriza atractiile dintr-o intreaga tara?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:55)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui sergiu

      Nu dezvoltarea un logo a fost ceruta.

      Nu ai cum sa faci un logo daca nu stii ce vrei sa transmiti cu el si nici cui te adresezi!

      S-a cerut o intraga platforma strategica de brand, care include, printre multe altele, un vizual si un slogan.

      Cred sincer ca cititorii cu care discutam pot face diferenta intre aceste doua lucruri.

      In alta ordine de idei, licitatia a fost publica si la ea au participat si companii romanesti in asociere cu companii internationale. Nimeni nu a fost oprit sa participe daca indeplinea criteriile.
  • produs (Vineri, 30 iulie 2010, 11:32)

    Adriana [anonim]

    unde vedem si noi rationalul conceptului?
    in plus nu stiu care este produsul, daca exista unul....

    ok avem un manual de CI, si mai departe???
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:02)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adriana

      toate aceste elemente (rezultatele cercetarilor, concluziile, substantierile, produsele de turism, pozitionarea etc) exista si au fost dezvoltate.
      E la latitudinea clientului (ministerului) sa le faca publice.

      Personal nu cred ca ne ajuta cu ceva. Mai important e ca "de maine", noi toti sa ne adunam si sa lucram la "produs" cum putem noi - adica sa imbunatatim serviciile, ospitalitatea, mandria nationala, sa fim mai zambitori si mai deschisi - chiar daca pe moment ne e greu.
  • cum au fost altii (Vineri, 30 iulie 2010, 11:37)

    Panae [anonim]

    Buna ziua. Ati vazut alte oferte in licitatia pentru brand, precum cea a saffron? Ati avut vreun cuvant de spus cand s-a decis criteriul pretului cel mai mic? Multumesc
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 12:58)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui Panae

      da, am vazut. Din pacate sau din fericire, legislatia privind licitatiile este extrem de restrictiva si pretul are ultimul cuvant.
  • shanghai (Vineri, 30 iulie 2010, 11:40)

    dale [anonim]

    A avut vreun rost sa lanseze brandul la Shanghai "sa afle toata lumea"?

    Ati vazut ceva despre brand ieri si azi in presa lumii?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:02)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui dale

      Au fost mai multi factori care au facut ca brandul sa fie lansat la Shanghai - Ziua Drapelului si Ziua Romaniei la Shanghai. Cred eu ca presa internationala a fost foarte interesata in acest eveniment? Probabil nu.

      Acest brand trebuie promovat intens si consistent pentru o perioada mai lunga pentru a atrage atentia.
  • Garden??? (Vineri, 30 iulie 2010, 11:45)

    John Doe [anonim]

    Firstly excuse my writing in English, however, I can better express myself. As a frequent visitor with a house in Romania I think the Tourism Ministry have somewhat missed the point. Romania is about the wild wide open spaces, the rugged nature and, compared to Western Europe a journey back in time. That is what attracted me, if I want a Garden then I visit a garden.
    Only other comment it would have been better to spend the money on infrastructure and cleaning up all the rubbish littering your beautiful countryside rather than wasting it on entirely inappropriate branding that misses the point.
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:05)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui John Doe

      What you're describing is exactly what the new positioning is all about. It's interesting to see that you have a different perception of the word "garden". This project is financed by European money and was very well detailed beforehand. The only way to obtain this money was by exactly addressing the project description. Of course I agree with you that infrastructure and littering are a main problem as well and have to be addressed in time.
  • pozitionare (Vineri, 30 iulie 2010, 12:05)

    Florina [anonim]

    Buna ziua,

    Dupa ce am observat toate actiunile facute pentru prezentarea brandului de tara, am o vaga impresie ca nu exista nicio continuitatea sau un fir rosu in ele. Nu ar trebui ca prin felul in care ne prezentam brandul de tara sa ne pozitionam intr-un mod unic, adica sa fie specific pentru tara noastra? Or ceea ce vad eu nu prea ne individualizeaza.
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:05)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florina

      perfect adevarat ce spuneti.
      Campania ce urmeaza trebuie sa aiba o strategie clara, sa fie convingatoare, suficient de extensiva, etc

      Pozitionarea brandului nostru de turism ESTE unica si este sustenabila.

      Eu zic sa nu ne impiedicam de o frunza si sa nu incetam sa gandim pozitiv.
      Avem un brand de turism foarte bine facut. Ce urmeaza (daca el va avea sau nu succes) depinde si de minister, dar si de ceea ce facem noi toti -
  • dincolo de logo (Vineri, 30 iulie 2010, 12:15)

    Tudor [anonim]

    Pe parcursul ultimilor ani s-au investit foarte multi bani in incercari nu tocmai reusite de a crea un brand national pentru Romania, insa calitatea celorlaltor materiale pe care au fost implementate aceste branduri sau care au fost folosite in promovarea lor a lasat intotdeauna de dorit.

    http://www.romaniatourism.com/ arata ca un site de acum 10 ani, cu prea putine informatii utile, bannere de trafic ranking pe fiecare pagina si fotografii de foarte proasta calitate mazgalite cu watermark-uri imense. Acest site este doar un exemplu, toate afisele, brosurile si celelalte materiale promotionale fiind de aceeasi calitate indoielnica si cu acelasi look invechit.

    Oricat de important ar fi un brand, implementarea lui este mult mai importanta. Exista o strategie concreta in acest sens, se va schimba ceva?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:10)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tudor

      Da, exista plan concret de implementare, dar inainte de implementare avem nevoie de o strategie de pozitionare. Personal cred ca pozitionarea aleasa este o pozitionare corecta, dar totul depinde cum va fi implementata aceasta.
  • usor imoral (Vineri, 30 iulie 2010, 12:21)

    Aim_me [anonim]

    Buna ziua! Lucrez in domeniu publicitar si consider ca ar trebui sa existe un soi de "cod de onoare" nescris al designeri-lor, si anume de a nu copia, plagia sau imita ceva deja existent.
    Considerati ca este indreptatita aceasta opinie? Si, daca da, care este motivul pentru care nu s-a optat pentru o solutie de originalitate ci pentru una inspirata/usor modificata deja existenta?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:10)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Aim_me

      sunt de acord cu dumneavoastra. Deontologia si mandria profesionala a oricarui publicitar trebuie sa ne opreasca de la a copia/ inspira/ influenta pe fata din munca altor oameni.

      originalitatea este esenta meseriei noastre si ma bucur ca ganditi asa.

      Intorcandu-ma la frunza, repet - e grav ca ea e inspirata insa nu e o catastrofa.
      Se poate relucra fara probleme. Restul platformei e bullet proof.

      Raman la parerea mea ca prostia s-a intamplat din lipsa de timp. Nimeni dintre cei care au validat grafica nu si-a imaginat ca ea contine elemente mai putin originale.
      Intreaga echipa (client si agentie) a fost victima unui designer .
  • Sibiu, capitala europeana (Vineri, 30 iulie 2010, 12:24)

    Versus [anonim]

    Am inteles ca o campanie oarecum similara "Sibiu, capitala europeana" a avut rezultate ok.

    De ce nu s-a continuat pe acelasi fir? Nu ma refer la angajarea aceloras agentii, insa odata ce exista un precedent si o expertiza, banui ca ar trebui sa se tina cont de ea, nu?

    @John Doe "Romania is about the wild wide open spaces, the rugged nature and, compared to Western Europe a journey back in time. That is what attracted me" - this is a real insight!
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:12)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui Versus

      Eu spus ca pozitionarea noua se potriveste cu "Sibiu, capitala europeana". Si in pozitionarea noua cultura autentica are un rol important. Pe de alta parte, un brand pentru un oras e cu totul altceva decat un brand de turism pentru o tara.
  • o noua directie (Vineri, 30 iulie 2010, 12:25)

    Aim_me [anonim]

    Am analizat putin problema si consider ca, inainte de a face acel logo, persoanele ar fi putut sa studieze care copac reprezinta, intr-adevat, ceva in Romania. Stejarii si brazii sunt prezenti in majoritatea zonelor, dar sunt si mentionati in istorie, cantece, zicale...etc. Promovarea zonelor de munte, caci vorbim despre Carpati, nu ar ar fi putut fi facuta intr-un stil mai...de munte?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:13)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Aim_me

      au fost luate in calcul mult mai multe directii creative.
      toate alegerile s-au facut in urma testelor.
      Sigur ca fiecare avem pareri, insa cred ca e mai bine sa avem incredere in research.
      Ca om de publcitate stiu foarte clar ca daca ignori rezultatul research ului, sau il omiti ca etapa in proces esti foarte aproape de dezastru.
  • problemele noastre (Vineri, 30 iulie 2010, 12:30)

    ruman [anonim]

    1. Dincolo de felul cum au fost preluate elementele logo-ului, va place acest logo, merge, e frumos, e potrivit, e eficient,?
    2. Care a fost publicul tinta in afara tarii, oameni neinformati, cu studii medii sau mai putin si cu bani putini?

    3. Care sunt caracteristicile publicului tinta din Romania?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:16)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui ruman

      1. da, cred ca e potrivit pentru publicul tinta. Este o opinie personala. in branding/publicitate e ca in fotal - toata lumea are o opinie.
      2. Vedeti mai sus
      3. Studiul realizat nu s-a focusat pe publicul din Romania.
  • Consult IAA&UAPR (Vineri, 30 iulie 2010, 12:30)

    Versus [anonim]

    "Ministerul Turismului a fost consultat si de doua organizatii ale industriei locale de comunicare"

    In ce a constat acest consult, si ce sume au fost facturate?^^
  • Muntii Carpati (Vineri, 30 iulie 2010, 12:46)

    george alexandru [utilizator]

    De ce se axeaza brandul pe muntii Carpati? Alpii de ex. sunt un brand, Carpatii nu si nici nu vor fi vreodata.
    Trebuia sa se mearga pe traditii deoarece putinii turisti care ne calca pragul apreciaza regiunile rurale si manastirile din Bucovina (vezi Printul Charles de exemplu).
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:22)

      Peter Jansen [hotnews.ro] i-a raspuns lui george alexandru

      Cercetarea in acest opt tari-target a aratat ca Muntii Carpati sunt singurul lucru cunoscut de publicul tinta. Pare ca acesti munti sunt un brand.

      Nu vorbim despre putini turisti, studiul a aratat ca este vorba de un public-tinta de 40 de milioane de oameni.
  • La ce v-ati astepta? (Vineri, 30 iulie 2010, 12:51)

    Fx [anonim]

    Privind logo-ul verde mar crud, citind "gradina carpatilor" - primele imagini care imi vin in minte sunt: verde, iarba, flori, poiene, natura, fluturi, miei care zburda pe campii.
    Dumneavoastra, domnilor, ce vizualizati? Va imaginati cumva natura salbatica, ursii din transfagarasan, muntii apuseni, piatra, padurile dese de brazi, traditiile maramuresului, frumusetea modovei?
    Asadar, vine intrebarea? Cum as putea eu, om care vrea sa isi faca un concediu in Romania (si presupunad ca nu o cunosc), face diferenta intre "gradina" si frumusetea naturala a carpatilor?
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:24)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Fx

      nici in vis nu pot sa mi imaginez ca un roman nu si cunoaste tara cu bunele si cu relele ei.

      Sunt convins ca va veti descurca atat la alegerea destinatiei cat si la a va bucura de odihna - undeva in Romania
  • THR si deturnarea de fonduri publice (Vineri, 30 iulie 2010, 13:03)

    Versus [anonim]

    La o cautare pe net, THR apare implicata si in alt scandal (aprilie, anul acesta), fiind vorba despre deturnarea de fonduri publice si manipularea unei licitatii de"benchmarking" in sectorul turistic al Insulelor Baleare.

    Ma intrebam daca Dumneavoastra, calitate de consilier, si Ministerul Turismului, au avut cunostiinta de acest lucru

    Articolul (in spaniola) http://www.elmundo.es/elmundo/2010/04/15/baleares/1271351707.html
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:21)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Versus

      nu, nu am stiut

      In aprilie 2010 procesul era deja inceput.

      Nu m-as grabi sa trag concluzii despre o presupusa spalare de bani doar pe baza unei stiri de presa fie ea si din Spania. Daca vor fi judecati si condamnati o sa aflam.

      ceea ce ne intereseaza pe noi este ce au lucrat pentru Romania - iar aici parerile noastre sunt pozitive
  • onorariul perceput de IAA ? (Vineri, 30 iulie 2010, 13:10)

    elena [anonim]

    Care a fost onorariul pe care l-a perceput IAA si UAPR pentru consultanta oferita ministerului ??
    • re (Vineri, 30 iulie 2010, 13:18)

      Victor Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui elena

      in procesul de consultanta au fost incluse 3 asociatii ale industriei: IAA Romania, UAPR si ARRP.

      Procesul a durat aproape 2 ani. iar pentru toata aceasta munca cele 3 asociatii au incasat impreuna suma de 10,000 (zece mii) de Euro.

      Puteti sa va dati seama ca efortul nostru nu a fost pentru scopuri materiale ci din dorinta sincera de a ne implica in acest proces foarte important, pentru a asigura calitatea produsului finit si transparenta procesului.
  • evident ca nu mi-ati raspuns. (Vineri, 30 iulie 2010, 13:29)

    Dedalus [anonim]

    Asa cum bine am presupus, nu mi-ati raspuns la intrebare. Asa ca o repet, pentru ca imi este clar ca va prefaceti ca nu intelegeti:

    Cate zile au lucrat fiecare din cei 10 experti?

    NU am intrebat cate zile a durat contractul, ci cate zile au lucrat fiecare dintre cei 10 experti?

    Adica, sa fiu mai mult decat foarte explicit:
    dumenavoastra, domnule Jensen, cate zile ati lucrat la acest contract, in ce perioada si ce anume ati facut in acele zile? Cine v-a semnat timesheet-ul?

    Repet: nu mai imi spuneti in general inseamana cun contract de branding. Eu am intrebat cate zile a lucrat fiecare dintre cei 10 experti.
  • pfrecizare (Vineri, 30 iulie 2010, 13:42)

    Dedalus [anonim]

    Eu vreau sa imi cer scuze pentru faptul ca imi indrept intrebarile spre Dvs. Nu am absolut nimic cu consultanta pe care Dvs. ati oferit-o Ministerului, in contextul actualului scandal.

    Si intrebarea cu fee-urile viza de fapt pe cei care au derulat contractul, nu pe Dvs.

    Daca stiti exact cat au primit expertii straini din cei 900.000 eur (de fapt cat au raportat ca au cosnumat ca zile) e OK, raspundeti-mi.

    Daca nu, rugamintea este sa recunoasteti ca nu stiti, altfel discutia cade in penibil.

    Multumiri si inca o data scuze- adevarata tinta vad ca se ascunde.
  • Logo-ul (Vineri, 30 iulie 2010, 14:38)

    Sanda [anonim]

    sunt gigi contra.am vizionat pe internet ce sa putut din expo2010,si am ramas impresionata cat e de frumos si rafinat.voi,vad ca indiferent de ziar,vreti sa gasiti chichite.si!!!!care-i treaba ca sa luat de pe internet frunza?acest mic element face subiectul unei asemenea discutii de amploare?oare chiar ne-am dilit cu totii,??o uram pe udrea?si ce daca?face ceva pt.romania .ceea ce ziaristi nu fac,si vrem sa punem strambe?banii n-au de ce sa va intereseze pentruca nu sunt de la noi(asa cum obisnuim sa spunem la toate,banii nostri)sunt de la eu,numai si numai pentru turism.dar observ cu tristete ca pe straini ii preocupa mai mult tara noastra decat pe multi dintre voi.mi-e lehamite de aceasta presa prea libera.
  • Re,la comentariul meu anterior. (Vineri, 30 iulie 2010, 14:47)

    sanda [anonim]

    d-le dobre,nu m-am adresat d-vs,ci celor ce inreaba.suntem penibili.nu avem oare destule probleme fiecare dintre noi,ne intereseaza ca nu cumva udrea sa fi dat bani unui pdl-ist,?de fapt sa nu credeti ca aceste intrebari au fost puse cu buna credinta .ci din dorinta de-a scoate cumva ca s-au furat bani de catre udrea.
    nu mai sunt teme importante de discutat in presa?nu ma intereseaza cat a costat atata timp cat banii sunt pentru asa ceva,si in special pentru aceasta tara locuita din nefericire de acest popor.
  • Intrebare retorica (Vineri, 30 iulie 2010, 16:56)

    Danut [anonim]

    Un student la arte plastetice si unul la comunicare ar putea fara nicio dificultate sa creze astfel brand-uri pe sume infinit mai mici. Eu cred ca si mult mai bune. Dumneavoastra ce credeti?
    Daca raspunsul este afirmativ atunci de ce s-au cheltuit bani astia?
    Daca raspunsul este negativ va rog sa ne explicati care e lucru complicat.
    Consultarea unui public tinta se poate face la ora asta foarte ieftin pe internet, si daca mai aveti si ale zone de cheltuieli fabulase intrebati un student din anul 1 cum pot fi reduse. Va asigur ca va da raspunsuri coerente si pertinente.
  • turism (Vineri, 30 iulie 2010, 17:58)

    anonim [anonim]

    Dragii mei,

    Este foarte frumos ca incercam sa ne facem un brand de tara care sa atraga turisti straini in Romania.

    Singura problema este faptul ca acesti 800 000 de euro sunt in van. In primul an probabil vor veni o parte din cei 40 de milioane de turisti targetati, dar in anul urmator ii vom pierde pe toti, deoarece serviciile turistice in Romania sunt sub orice critica.

    Nu am absolut nimic cu firmele de publicitate care au facut brand-ul de tara, problema mea este ca cei 800 000 de euro ar fi trebuiti folositi pentru a imbunatati infrastructura, respectiv drumurile care duc spre punctele turistice si pentru, daca cumva e posibil, imbunatatirea calitatii serviciilor oferite turistilor.

    Atata vreme cat romanul se gandeste la imbogatirea pe terment scurt si la inselarea turistului, nu se va imbunatati absolut nimic in domeniul turismului.
  • prima noctes (Vineri, 30 iulie 2010, 19:38)

    serban [anonim]

    Imi cer scuze scuze fata de editorii hotnews si fata de cei doi invitati pentru ca intervin acum, dupa terminarea intalnirii, astfel incat este putin probabil ca vor mai avea ocazia de a raspunde.

    Opinia mea este drastica, taioasa si acuzatorie. Astfel, sunt absolut convins ca acest proiect - crearea brandului turistic - a fost astfel planificat si administrat incat cei implicati sa castige cat mai mult. Sunt absolut convins ca negocierea contractului s-a facut prost, in termeni nefavorabili Ministerului si implicit statului roman, tocmai pentru ca felii groase din bugetul alocat sa ajunga si acolo, si acolo, si acolo. Este o practica universala in toate contractele derulate cu institutiile statului, indiferent ca vorbim de MDTR sau de primaria comunei Adancata de Vale.

    Imi asum aceasta opinie si imi permit sa acuz in lipsa probelor, datorita experientei care mi-a dovedit ca acest lucru se intampla la toate nivelurile, de la primaria Adancata de Vale pana la Ministerul Dezvoltarii.

    Modul de lucru este simplu. Serviciile sunt supraevaluate, statul plateste inzecit iar cei responsabili de negociere inchid ochii si accepta sa fie pagubiti. Daca povestea rasufla, este gasit rapid un tap ispasitor. Asta se va intampla in zilele urmatoare iar eu pariez de pe acum pe acarul Paun, grafician de profesie.

    Eu nu pot sa cred ca niciunuia din cei care au avut acces la imagini, din consiliul de brand asadar, nu i-a sarit ceva in ochi.

    Poate hotnews ne ajuta cu un mic sondaj: credeti ca au existat interese financiare ascunse in proiectul dezvoltarii brandului turistic iar statul a fost pagubit?
  • intrebare (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 0:45)

    Semanticus [anonim]

    Victor Dobre declara:
    "in procesul de consultanta au fost incluse 3 asociatii ale industriei: IAA Romania, UAPR si ARRP.

    Procesul a durat aproape 2 ani. iar pentru toata aceasta munca cele 3 asociatii au incasat impreuna suma de 10,000 (zece mii) de Euro.

    Puteti sa va dati seama ca efortul nostru nu a fost pentru scopuri materiale ci din dorinta sincera de a ne implica in acest proces foarte important, pentru a asigura calitatea produsului finit si transparenta procesului. "

    Va rog sa raspundeti concret ce consultanta ati oferit pentru a asigura asa cum declarati: calitatea si transparenta in acest proiect?
  • Cei doi logoreici pseudo-experti (Sâmbătă, 31 iulie 2010, 8:33)

    hotnewsfil [utilizator]

    Cei doi consilieri care au fost platiti de Min. Turismului si care spun ca procesul de elaborare a brandului a durat sase luni (justificarea costului f. ridicat?), nu cunoasteau, ca mari specialisti in materie, faptul ca "frunza" circula pe internet gratuit, de mult timp, si ca era inventia altora?
    Halal consilieri si-a gasit Ministerul.
    Acum, sunt logoreici si acuza, dar n-au prevenit din timp. Vor da inapoi o parte din banii primiti pentru consiliere?
    La interviuri care sa nu-i inrimineze, sunt f. tari.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by