Schimbarile propuse in cadrul CNA in privinta reglementarilor ce obliga distribuitorii de cablu sa includa in grilele lor posturi private romanesti, in functie de audienta, ar reprezenta "un risc major de lezare a interesului public", afirma, intr-o luare de pozitie transmisa luni presei, Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale (ARCA). Potrivit acesteia, "decizia asupra accesului publicului la posturile romanesti private ar urma sa fie lasata la discretia distribuitorilor prin cablu si satelit".

  • Luna aceasta, la CNA au inceput discutiile pe tema principiului "must carry", reglementat prin articolul 82 din Legea audiovizualului, ce obliga firmele de cablu sa retransmita toate posturile SRTv, posturile pentru care au fost incheiate acorduri internationale (TV5), precum si programele libere la retransmisie, in ordinea indicelui anual de audienta. Presedintele CNA, Rasvan Popescu, a afirmat ca discutiile pleaca de la "nemultumirea cablistilor ca, in momentul de fata, cam 40% din oferta lor este practic ocupata prin acest must carry". Printre propunerile initiale ale membrilor CNA s-a numarat limitarea numarului de posturi "must carry" la programele televiziunii publice si cateva programe publice europene.

ARCA, asociatie ce reuneste societati de radio si TV din Romania, afirma in comunicatul de luni ca in urma "modificarilor propuse de CNA, regula "must carry" ar urma sa dispara, cu riscul ca televiziunile private sa fie obligate sa plateasca pentru retransmisia in cablu a programelor lor, exact in momentul in care criza economica prelungita a redus drastic sursele lor de finantare." ARCA reclama "favorizarea" televiziunii publice si faptul ca modificarea legislatiei "poate favoriza efecte de natura a incalca legea concurentei, creand posibilitatea unor practici abuzive din partea societatilor de cablu in raport cu televiziunile private."

Comunicatul ARCA:

Consiliul National al Audiovizualului si-a anuntat intentia, desi inca obiect al unor controverse interne, de a propune Comisiei de Cultura a Camerei Deputatilor o modificare a legii audiovizualului constand in eliminarea obligatiei distribuitorilor de serviciii prin cablu de a retransmite posturile private romanesti in proportie de 25% din oferta de programe. Aceasta obligatie legala, cunoscuta ca obligatia "must carry", garantase pana acum accesul publicului la posturile romanesti private, instituind principiul audientei ca modalitate de selectie, fara a defavoriza televiziunile private in raport cu televiziunea publica.

Prin modificarea propusa, distribuitorii prin cablu ar urma sa fie obligati sa retransmita alaturi de programele televizunii publice romane si unele posturi publice europene.

Amendamentele propuse ar genera un risc major de lezare a interesului public, prin aceea ca decizia asupra accesului publicului la posturile romanesti private ar urma sa fie lasata la discretia distribuitorilor prin cablu si satelit. In Romania, televiziunile sunt receptionate cu precadere prin cablu si DTH, publicul avand acces redus la programele romanesti prin receptia cu antena a emisiei terestre.

Regula "must carry" este o regula general practicata in Europa si in lume si s-a materializat pentru prima data in Romania in relatia intre distribuitorii prin cablu si televiziunile private prin acordul realizat de asociatia televiziunilor si radiourilor (ARCA) si asociatia distribuitorilor prin cablu (ACC), fiind ulterior, in 2002, integrat in legea audiovizualului.

Ca urmare a modificarilor propuse de CNA, regula "must carry" ar urma sa dispara, cu riscul ca televiziunile private sa fie obligate sa plateasca pentru retransmisia in cablu a programelor lor, exact in momentul in care criza economica prelungita a redus drastic sursele lor de finantare.

Totodata, favorizarea televiziunii publice in raport cu cele private, in conditiile in care ambele categorii furnizeaza servicii de interes public, ar constitui o discriminare inacceptabila, crescand avantajele legislative pe care televiziunea publica le are deja. De asemenea, modificarea legislativa poate favoriza efecte de natura a incalca legea concurentei, creand posibilitatea unor practici abuzive din partea societatilor de cablu in raport cu televiziunile private.

Disparitia regulii "must carry" ar anula insusi sensul activitatii de licentiere si reglementare a CNA, care, ca urmare a efectelor acestor amendamente, ar putea sa se exercite numai asupra unor programe la care publicul nu ar mai avea acces.

Renuntarea la principiul audientei ca modalitate de selectie a programelor private care beneficiau de principiul "must carry" ar fi o alta consecinta negativa a amendamentelor propuse. Masurarea audientei este singurul barometru acceptat de catre toti jucatorii din piata de media, pe baza caruia se evalueaza interesul publicului pentru anumite programe sau canale de televiziune. Principiul audientei are la baza o alegere prin care publicul isi exprima preferintele sale fata de programele tv si pe care o realizeaza printr-un mecanism similar cu cel din domeniul politic. Aceasta alegere, alaturi de cea politica, face parte dintre vectorii esentiali ai democratiei, pe componenta liberului acces la informatie, asigurand posibilitatea ca societatea sa beneficieze de "luxul" unei imense structuri de comunicare construita pe bani privati, structura care altfel ar lipsi cu desavarsire.

Initiativa modificarii legislative ataca nucleul pozitiv al reglementarii actuale in care singura problema care ar fi impus o schimbare era aceea ca regula "must carry" nu se aplica si pentru retransmiterea prin satelit (DTH).

ARCA solicita Parlamentului sa nu dea curs propunerii de eliminare din legea audiovizualului a dreptului televiziunilor private de a beneficia de retransmitere obligatorie in cablu, evitand astfel evolutii nedorite atat in planul accesului publicului la programele romanesti cat si al capacitatii televizunilor private de a traversa actuala criza.

Modificarea legislativa este inacceptabila in principiu, dar si inoportuna in conditiile crizei economice.

Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale

22 noiembrie 2010