Audientele TV vor fi masurate de la 1 ianuarie 2012 de compania Kantar Media, care a fost desemnata, luni, castigatoarea licitatiei organizate incepand din primavara anului trecut de Asociatia Romania pentru Masurarea Audientei, beneficiara acestor cifre. Comisia de licitatie a preferat compania Kantar Media in fata altor trei companii care au depus oferte.

Pe locul doi in competitie s-a clasat Nielsen Company, din informatiile HotNews.ro.

Iata cei 4 competitori:

  • Nielsen Company (fosta companie AGB), GfK Romania (actualul furnizor al studiului de masurare a audientelor), Kantar Media (fosta companie TNS care, alaturi de AGB, a masurat audientele pana la sfarsitul lui 2007) si compania ceha de cercetare MediaResearch.

Audientele TV sunt masurate, de la inceputul lui 2008 pana la sfarsitul acestui an, de GfK Romania. Aceasta companie a castigat licitatia pentru masurarea audientelor la inceputul lui 2007, cu un contract evaluat la circa 9 milioane de euro pentru patru ani.

Ofertele celor patru companii au fost analizate de o comisie formata din cinci membri ai CNA, cinci reprezentanti ai posturilor de televiziune si cinci reprezentanti ai agentiilor de publicitate. Caietul de sarcini formulat in aprilie 2010 de comisia paritara a tinut cont de "evolutiile actuale si de perspectiva in domeniul televiziunii, indeosebi sub aspectul dezvoltarii sistemelor digitale (DTH, IPTV, cablu digital, web TV, servicii TV pe Internet)", dupa cum anunta, atunci, Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor.

In martie 2009, un audit realizat de o companie de cercetare franceza a aratat ca masurarea audientelor TV de catre GfK prezenta deficiente si ca sistemul este "perfectibil", desi piata TV din Romania se putea baza pe cifrele furnizate de GfK.

UPDATE 1 Comunicatul oficial care anunta schimbarea furnizorului Serviciului National de Masurare a Audientelor TV, mentioneaza doar castigatorul licitatiei si perioada contractului, fara a oferi detalii privind componentele tehnice si financiare ale acestuia:

In sedinta finala a Comisiei Paritare (COMPAR) constituita conform dispozitiilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare pentru desemnarea furnizorului unic al Serviciului National de Masurare a Audientelor TV a fost desemnat castigatorul, respectiv compania Kantar Media Audiences. Acest furnizor unic va asigura masurarea audientelor TV in perioada 2012 - 2015.

Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor

Consiliul National al Audiovizualului

UPDATE 2Directorul general al GfK Romania, Andi Dumitrescu - declaratie de presa referitoare la decizia ARMA de a schimba furnizorul masuratorilor de audienta TV:

Am aflat din presa ca o alta companie este castigatoarea licitatiei pentru furnizarea serviciului national de masurare a audientelor TV.

Suntem surprinsi de decizia ARMA de a schimba furnizorul. Lipsa oricaror discutii intre forul national de supervizare si control al sistemului de masurare a audientelor TV si furnizorul curent al acestui serviciu reprezinta o situatie unica in oricare dintre tarile membre ale Uniunii Europene. In toate aceste tari, forul national este interesat de acuratetea datelor si continuitatea serviciului. Continuitatea serviciului asigura stabilitatea datelor, in timp ce schimbarea furnizorului poate duce, in unele situatii, la modificari dramatice ale rating-urilor.

Rezultatele celor doua audit-uri diferite solicitate de ARMA si realizate de doua companii independente recunoscute pe piata de profil au certificat ca sistemul folosit de GfK furnizeaza date de audienta valide si de incredere. Cel mai recent audit, emis in martie 2010, este unul dintre cele mai bune pe care compania GfK le-a obtinut in toate tarile in care este prezenta.

De-a lungul celor 3 ani de colaborare, am aratat disponibilitate si bunavointa catre toti membrii ARMA. Ne-am adaptat serviciul la inovatiile aparute in piata si am raspuns cu profesionalism oricarei schimbari majore aparute in acesti ani, cum ar fi digitalizarea si dezvoltarea DTH-ului, chiar daca aceste adaptari au presupus pentru noi costuri suplimentare. Decizia ARMA este pentru noi cu atat mai surprinzatoare cu cat in acesti ani am depasit cu succes provocari multiple, unele generate de schimbarile din piata, altele de complexitatea serviciului in sine. Reprezentatii ARMA nu au aratat interes absolut deloc pentru continuitatea serviciului si nu ne-au invitat la nici o discutie in acest sens.

Propunerea tehnica pentru aceasta licitatie s-a bazat pe experienta pe care compania GfK o detine in tari precum Austria sau Germania care au trecut deja prin procesul de digitalizare. Am propus o solutie viabila, testata, la un cost optim. In oferta tehnica am propus stabilitate si continuitate a panelului si nu intelegem care ar putea fi motivatia ARMA pentru schimbare. Intr-un context atat de dinamic, schimbarea furnizorului implica un grad ridicat de risc pentru jucatorii din piata direct interesati de analiza propriei evolutii, dar si de trasarea unor tendinte coerente de consum.