"Social media este noua forta care ne-a schimbat definitiv viata", crede Mainardo de Nardis, CEO al retelei de media OMD Worldwide. Pentru o companie, "e criminal sa-i ignore" acum pe consumatorii care-si spun cuvantul in comunitatile lor online, il asista Nikki Mendonca, presedinte OMD EMEA. De Nardis si Mendonca sunt doar doi dintre cei care au vorbit, luni, in cadrul The Festival of Media, eveniment anual ce reuneste zilele acestea in Elvetia, la Montreux, crema industriei internationale de media si publicitate. Practic toti cei care au luat cuvantul in prima zi a evenimentului au vorbit despre digital, retele sociale si comunicatii mobile.

The Festival of Media, Montreux 2011 Foto: Hotnews
  • De la primul vorbitor - Ben Mezrich, autor al cartii pe baza careia a fost realizat filmul The Social Network - la majoritatea sefilor de retele internationale care au prezentat cazuri de utilizare inovativa a media in campanii de marketing, participantii, cu foarte putine exceptii, pareau sa se fi inteles ca n-ar mai fi nimic de spus despre altceva decat impactul retelelor sociale si al comunicatiilor mobile asupra marketingului si comunicarii.
  • La festivalul de la Montreux iau parte peste 700 de delegati din 24 de tari, dintre care circa 40% sunt la nivel de senior vice president, managing director sau CEO si peste 20% sunt din companii de publicitate.

In deschiderea conferintei, Ben Mezrich, autorul "Accidental Billionaires: The Founding of Facebook" - volumul pe baza caruia a fost realizat filmul The Social Network, a prezentat succint felul in care a ajuns sa scrie aceasta carte despre "antreprenoriat in randul tocilarilor de colegiu". Tocilari care, spune Mezrich, de obicei nu sunt deloc interesati de bani la inceput, ci doar vor sa arate ce pot sa faca. Cifrele, statisticile si banii vin mai tarziu.

  • Urmareste in curand, pe HotNews.ro, un interviu cu Ben Mezrich

La The Festival of Media, cifrele si statisticile au venit imediat in prezentarile despre obiectivele si campaniile desfasurate de diverse companii. Esther Lee, Senior Vice President for Brand Marketing&Advertising la AT&T, a tinut sa explice noul brand al companiei de comunicatii - "Rethink Possible". Cum ai putea sa te mai gandesti la imposibil cand, spune ea, te uiti in datele companiei si vezi o crestere de 44% a traficului de mobile video din 2009 pana in 2010 sau nevoia de "face utile pentru oameni" peste 1000 de tipuri diferite de aparate, toate conectate intre ele. Procente care nu pot decat sa creasca pe viitor. Rezultatul, potrivit lui Mainardo de Nardis: "Experienta noastra este umanizata pe web de social media (...) tehnologia intarind capacitatea oamenilor de a face istorie".

Epoca mobilului

Esther Lee, Senior Vice President for Brand Marketing&Advertising la AT&T, a aratat ca societatea in sine nu mai lasa loc de intoarcere si ca totul tinde sa se consume pe mobil. Potrivit acesteia, toate datele AT&T sunt in crestere exploziva si "nu fac decat sa creasca mai mult" pe zi ce trece.

Esther Lee, la Festival of Media, despre comunicatiile mobile ca "platforma a societatii":

  • Acum trei ani nici nu existau aplicatii pe mobil. Acum numarul lor este covarsitor, iar diversitatea este fara precedent: din topul celor mai cerute 100 de aplicatii, doar sapte au fost realizate de o singura companie (EA), celelalte 93 fiind produse de 93 de companii diferite
  • Potrivit datelor AT&T, travicul de mobile video a crescut cu 44% in 2010, comparativ cu anul precedent
  • Reteaua AT&T network trebuie sa ia in calcul circa 1000 de tipuri diferite de aparate, toate conectate intre ele, de la simplul telefon la tablete si console. Treaba companiei este "sa faca aceste aparate sa functioneze pentru fiecare om in parte
  • Cresterea traficului de date in reteaua AT&T este de 8000% in ultimii patru ani. Traficul in randul utilizatorilor de smartphone-uri a crescut in acest interval de 24 de ori

Mainardo de Nardis si Nikki Mendonca: De ce e "criminal" sa ignori mediile ce intaresc vocea consumatorilor

"Experienta noastra este umanizata pe web de social media", a aratat, intr-o prezentare pe marginea conferintei principale a festivalului, Mainardo de Nardis, CEO al retelei OMD Worldwide. E suficient sa te uiti la felul cum creste consumul in retele sociale, spune el: oamenii petrec, in medie, pe luna 700 de miliarde de minute pe Facebook (fata de 13,9 miliarde in 2009); 24 de ore de video sunt incarcate pe YouTube in fiecare minut (fata de 6 ore in 2007).

  • Urmareste, in curand: Mainardo de Nardis in dialog cu HotNews.ro

Mainardo de Nardis, la The Festival of Media:

  • Tehnologia nu le ofera oamenilor doar puterea de a impartasi lucruri si de a interactiona, ci si de a crea istorie
  • E greu sa definesti social media, nu exista o singura definitie. Ce e clar este ca social media noua forta care ne-a schimbat definitiv viata.
  • Pentru publicitari, cred ca este clar ca mediile sociale ne pot ajuta sa cercetam mult mai bine ce-i intereseaza cu adevarat pe consumatori, sa corelam ce vor ei cu activitatile de marketing si obiectivele de business si vanzari ale clientilor. Nu suntem inca acolo, dar ne apropiem
  • Este limpede din cercetarile de pana acum: companiile implicate in mediile sociale au o performanta de afaceri mult mai buna, in timp ce perfomanta companiilor care nu sunt angajate social scade.

Nikki Mendonca, presedinte OMD EMEA la The Festival of Media:

Nikki Mendonca a prezentat cinci invataminte ale retelei, in urma unor diverse campanii ce au avut drept tinta comunitatile din mediile digitale:

1. Niciodata vocea consumatorilor nu a fost atat de puternica - iar ei vorbesc despre compania ta si este criminal sa-i ignori. Avansurile tehnologice te ajuta sa tii pasul si sa discuti cu ei

2. Consumatorii sunt, impreuna, mult mai puternici, de multe ori mai puternici decat marketingul traditional

3. Opiniile lor exprimate in ratinguri, review-uri, comentarii si discutii sunt deseori esentiale in deciziile pe care consumatorul le ia si in felul cum acesta se informeaza

4. Consumatorii sunt tot timpul conectati: Serviciile de mobile internet sunt utilizate in proportie de 60% in retele sociale

5. Consumatorii sunt cei care decid cum evolueaza afacerea ta - crowd sourcing-ul permite ca ei sa te ajute sa creezi ce-si doresc ei

Mai mult decat media

Exemple de implicare a consumatorilor in campaniile de comunicare ale brandurilor au fost prezentate de multi dintre participantii la The Festival of Media. Unul dintre acestia a fost Gerhard Louw, head of international media management la Deutsche Telekom. El a aratat cum compania de telecomunicatii a combinat comunicarea online si offline pentru a implica oamenii si comunitatile lor, in mai multe tari, in ample evenimente, pentru a sustine ideea de brand a Deutsche Telekom - "Life is for sharing". Compania a plecat de la ideea de a incerca lucruri noi intr-un spatiu ce depaseste granitele media, urmand ca abia apoi sa masoare efectiv rezultatele de business ale campaniilor sale.

Concluziile lui Gerhard Louw:

  • Principalele obiective media ale campaniilor au fost sa creeze reach, relevanta personala pentru fiecare om si sa sporeasca nivelul de implicare al consumatorilor in relatia cu brandul. Obiectivele au fost atinse, iar formula aleasa pentru a porni multe campanii locale - microsite-uri si social media, a functionat
  • A trebuit sa muncim din greu sa intelegem mai bine cum sa-i implicam, in conditiile de acum, pe consumatori. In momentul acesta am dovedit ca implicarea lor in relatia cu brandul, prin intermediul comunitatilor, functioneaza. Partea de masurare a impactului va urma de acum incolo.
  • Trebuie sa-i faci pe oameni sa se miste, deoarece, daca nu se misca, nu se vor implica in relatia cu brandul