"Cred ca va mai trece o buna bucata de timp pana cand noua generatie de oameni talentati va reusi sa livreze acel tip de serviciu public pe care audienta sa il respecte si de care sa se bucure", spune despre televiziunile publice din Europa Centrala si de Est Rick Thompson, fost manager la BBC, intr-un interviu acordat sefei comunicarii TVR, Larisei Ghitulescu, si publicat pe intranetul postului public.

Rick Thompson a lucrat la BBC timp de 27 de ani, ocupand numeroase pozitii, de la reporter la manager. Ulterior, a infiintat o companie de consultanta in domeniul TV, T-Media. El a desfasurat si sesiuni de instruire pentru jurnalistii televiziunilor publice din Europa.

Rick Thompson, in interviul publicat pe intranetul TVR:

  • "Audiovizualul se schimba rapid, revolutia digitala este in plina desfasurare. Online-ul este "marele mediu". Convergenta este acum cuvantul cheie. Ecranul este acasa, la birou, la cumparaturi, peste tot. Trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca oamenii consuma video prin intermediul unui ecran, nu numai printr-un un aparat TV. Acest lucru implica interactivitate, dar si schimbarea deciziei in consum"
  • "Oriunde merg - adica in mai multe tari din diverse regiuni -, constat ca sunt foarte putine statii TV care au manageri excelenti. In multe televiziuni, managerii chiar se opun schimbarii, in loc sa conduca spre aceasta. Multi considera ca nu au nevoie sa invete sa fie manageri. Poate ca ei sunt excelenti realizatori de documentare sau foarte buni jurnalisti, care ajung in pozitii de senior editori sau manageri. Insa odata ajunsi aici, trebuie sa invete sa gestioneze schimbarea."
  • "In BBC, sindicatele erau - si sunt - foarte puternice, dar cu un leadership bun si cu manageri care sa inspire, poti insufla ideea ca lucram intr-un business aflat in permanenta schimbare. Le poti transmite mesajul ca "daca nu ne transformam, murim cu totii". Oamenii trebuie sa inteleaga ca este in interesul tuturor sa ne adaptam schimbarii, intrucat toti suntem in aceeasi barca."
  • despre "citizen journalism": "Eu nu folosesc sintagma "citizen journalism", pentru ca nu e vorba de jurnalism aici, ci materiale de la oameni. Pot fi surse de informatie, dar nu folosite ca materiale propriu-zise. BBC are un departament dedicat, format din 10 jurnalisti, care fac asta in fiecare zi. Gestioneaza materialele venite la redactie: video, fotografii, e-mailuri. Sunt analizate cu grija si verificate daca sunt autentice."
  • despre ghidurile de buna practica si ghidurile editoriale: [televiziunile din aceasta zona a Europei] "nu se ghideaza in niciun fel. Majoritatea nu au aceste ghiduri scrise. Multe nici nu stiu cum suna declaratia misiunii lor. Jurnalistii nu stiu dupa ce reguli sa se ghideze. Ii intreb: "Aveti voie sa ii intervievati pe copii fara stirea parintilor?". "Nu stim", raspund ei. "Dar v-ati gandit la asta?", ii intreb. "Sunt copii, oricum", vine raspunsul. "Cati ani au?". "Nu stim, nu ne-am pus problema". "Dar aveti voie sa inregistrati pe cineva la telefon, care nu stie ca urmeaza sa ii fie folosite declaratiile?". Oamenii nu au un ghid. E teribil. Managementul trebuie sa aiba principii editoriale solide si sa le comunice."