Uneori chiar si cei mai experimentati soferi pot avea probleme in a controla masina atunci cand conditiile meteorologice sunt nefavorabile, mai ales daca nu se respecta cateva reguli elementare de preventie. Dar, uneori, nepravazutul poate aparea, chiar daca se iau toate masurile de preventie necesare. Ce masuri ar trebui, insa, considerate in avans? In acest “ghid de buna practica” va propunem o serie de sfaturi care va pot ajuta sa depasiti unele situatii dificile care ar putea aparea pe sosea.

1. Conditii de iarna

Iarna este unul din anotimpurile care pun la maxima incercare abilitatile soferilor. De la vizibilitate redusa pana la pericolul deraparii, toate aceste elemente fac din condusul pe timp de iarna o provocare. Iata cateva reguli elementare de preventie, pentru a evita derapajul sau accidentele in conditii de iarna.

Atunci cand circulati pe drumuri acoperite de zapada, cu o viteza de 50 de kilometri pe ora, este bine de stiut ca din momentul actionarii franei, masina se opreste in aproximativ 30 de metri, iar aceasta distanta poate varia in functie de tipul, starea tehnica, dotarile autoturismului sau eficienta anvelopelor. Asadar, este foarte important sa pastrati o distanta suficienta fata de ceilalti participanti la trafic.

Totodata, primul pas pentru evitarea deraparii este acela de a adapta viteza de mers la conditiile de drum. Cu toate ca acest sfat este extrem de raspandit in randul soferilor, viteza este cheia unui sofat in conditii de siguranta, atunci cand drumul este acoperit cu zapada sau cu polei.

Viteza trebuie sa fie una constanta si trebuie incercat, pe cat posibil, ca stilul de condus sa fie unul cat mai fluid. Cu alte cuvinte, indicat ar fi sa nu bruscati masina. Plecarea de pe loc, franarea, virarea, toate aceste manevre trebuie executate intr-un stil cursiv pentru a evita deraparea.

Plecarea de pe loc

Atunci cand plecati de pe loc nu trebuie sa demarati in tromba pentru ca anvelopele risca sa isi piarda aderenta si sa se invarta in gol. Lasati greutatea masinii sa “lucreze” pentru tine, pentru ca o plecare lenta, progresiva va va scuti de eventuale neplaceri. Cand carosabilul este acoperit cu polei, puteti incerca plecarea de pe loc din treapta a 2-a de viteza (prin aceasta metoda veti micsora cuplul la roata), insa miscarea picioarelor sa fie progresiva si lenta.

Franarea

Atunci cand drumul este acoperit cu zapada este indicat sa nu apasati frana brusc, mai ales ca sub stratul de nea se poate afla gheata, iar derapajul va fi inevitabil. Majoritatea masinilor este acum prevazuta cu ABS, sistem care nu permite blocarea rotilor in timpul franarii puternice a autovehicului si care ofera soferilor control asupra directiei. Insa chiar si cu diverse sistemele de siguranta activate, pe timp de iarna, pedala de frana trebuie apasata usor si constant.

In cazul in care coborati o panta acoperita cu zapada sau gheata si trebuie sa reduceti viteza, este indicat sa folositi frana de motor. Frana de motor este o manevra ce presupune comutarea dintr-o treapta superioara, intr-o treapta inferioara de viteza. Atentie insa! Nu trebuie niciodata sa schimbati dintr-o treapta superioara in treapta a 2-a sau a 1-a la viteze mari. Schimbarile treptelor de viteza, atunci cand vreti sa folositi frana de motor, trebuie sa se faca progresiv: din treapta a 5-a in a 4-a, apoi in a 3-a samd. Iar cand va apropiati de un semafor sau de punctul in care trebuie sa opriti si incepeti manevra de franare, nu scoateti din viteza masina decat aproape de oprirea totala a autovehicului.

Virarea

Regula esentiala este sa nu franati in timp ce luati un viraj. Incercati sa anticipati si sa franati pe portiunea dreapta de drum, inainte sa intrati in curba. La fel, trebuie sa va asigurati ca aveti mai mult spatiu in toate directiile atunci cand virati pentru a avea suficient loc in eventualitatea cazului in care masina derapeaza.

Si totusi, ce este de facut atunci cand derapam…?

In momentul in care simtiti ca masina incepe sa intre in derapaj este foarte important sa va pastrati calmul si sa virati in directia in care aluneca spatele masinii, reducand partial sau total accelerarea, dar fara sa apasati frana. Chiar daca aveti sistem ABS, este posibil ca pe portiunile cu gheata acesta sa nu faca fata si sa accentuati alunecarea. Contrar mitului, in timpul derapajului nu este indicat sa accelerati.

2. Conditii de ploaie

Multi soferi nu realizeaza cat de periculoase pot deveni drumurile pe timp de ploaie. Atunci cand ploua, drumurile devin alunecoase, iar vizibilitatea este mult redusa. In plus, atunci cand cantitatile de precipitatii cazute sunt semnificative, pot aparea acumulari de apa pe carosabil care pot duce la fenomenul de acvaplanare.

Un fenomen particular, dar la fel de periculos, se petrece atunci cand ploaia se amesteca cu praful sau pamantul de pe carosabil, formand mazga. Atunci drumul poate deveni la fel de periculos ca unul care este acoperit cu polei.

La fel ca in cazul unor drumuri acoperite cu zapada, este indicat sa nu circulati cu viteza mare si sa pastrati o distanta suficienta pentru a putea frana in conditii de siguranta. Trebuie tinut cont ca eficienta sistemului de franare scade in conditii de umezeala. O viteza de deplasare mare, coroborata cu vizibilitatea redusa, distanta de franare mai mare si alte elemente neprevazute pot insemna reteta unui dezastru.

Un alt sfat e sa aprindeti luminile de intalnire si in oras, pentru a fi cat mai vizibil pentru participantii la trafic chiar si pe timp de zi.

Atentie si la aburirea geamurilor! Mai ales in timpul furtunilor de vara, cand temperatura scade brusc, este bine sa porniti sistemul de ventilatie pentru a regla temperatura din habitaclu in asa fel incat sa evitati aburirea geamurilor.

O problema majora sunt gropile din asfalt frecvente, care reprezinta un real pericol pe timp de ploaie, atunci cand vizibilitatea lor este scazuta. Viteza redusa este esentiala in acest caz, iar dvs trebuie sa circulati cu atentie sporita si cat mai aproape de axul drumului pentru a evita eventuale neplaceri costisitoare.

Un alt aspect important pe timp de ploaie este acela ca trebuie sa circulati cu atentie sporita la pietoni. In apropierea statiilor mijloacelor de transport in comun viteza trebuie redusa, pentru a evita stropirea pietonilor. Reflexele de sofer dobandite in urma experientei sunt la fel de importante ca si preventia la volan.

In caz de acvaplanare

Fenomenul de acvaplanare semnifica practic, ca anvelopa nu mai are contact cu asfaltul, sub ea existand o pelicula de apa. In aceste conditii, controlul autovehiculului devine aproape imposibil. In general, acvaplanarea apare cand doua situatii se intrunesc: apa pe carosabil, coroborata cu viteza mare de deplasare a autovehiculului.

Problema in cazul acvaplanarii este aceea ca pana cand nu reduceti viteza este aproape imposibil sa controlati masina, ceea ce inseamna un risc crescut de accident. Pentru a evita un astfel de incident, este esential sa nu circulati cu o viteza mare si sa va asigurati ca anvelopele nu sunt foarte uzate. Dar daca totusi se intampla ca masina sa acvaplaneze, in acel moment nu trebuie apasata frana, iar piciorul trebuie ridicat de pe acceleratie.

3. In caz de grindina

In cazul in care ploaia se transforma in grindina, viteza trebuie redusa semnificativ, iar daca grindina este foarte mare si vizibilitatea extrem de scazuta, trebuie sa va opriti. Daca sunteti in afara localitatii, asigurati-va ca stationati in afara partii carosabile, iar masina are toate semnalele luminoase pornite, inclusiv avariile.

4. Conditii de ceata accentuata

Ceata este foarte periculoasa pentru ca limiteaza campul vizual, iar depistarea unor eventuale situatii de risc se face mult mai greu, lasandu-i soferului un timp de reactie mult mai scurt. La fel ca in situatiile descrise mai sus, viteza redusa si stilul de condus preventiv sunt esentiale pentru evitarea unor accidente.

In momentul in care va deplasati in conditii de ceata densa este absolut necesar sa activati farurile de intalnire si luminile de ceata, pastrand o distanta suficienta fata de vehiculul din fata pentru a preintampina situatiile de urgenta. Nu trebuie sa folositi faza lunga pentru ca vizibilitatea in aceasta situatie va fi si mai redusa.

Sticla farurilor trebuie sa fie curata, pentru ca murdaria scade eficienta proiectoarelor cu pana la 30%. La fel, trebuie sa va asigurati ca aveti suficient lichid de stergere a parbrizului, iar stergatoarele functioneaza in parametri optimi.

In afara localitatilor, depasirile pe timp de ceata sunt cele mai periculoase. Este recomandata in astfel de situatii mersul in coloana, dar cu mentiunea ca trebuie sa pastrati o distanta corespunzatoare fata de masina din fata. In cazul in care depasirea este absolut necesara, trebuie sa va asigurati temeinic in avans.

Pe timp de noapte, cand ceata este foarte densa, in afara localitatilor acolo unde drumul nu este iluminat, puteti folosi si luminile de avarie pentru a-i atentiona pe ceilalti soferi de prezenta dvs. pe carosabil.

Si nu uitati, pe timp de ceata oprirea si stationarea pe partile carosabile este strict interzisa in afara localitatilor. In situatii de urgenta, masina trebuie scoasa pe acostamentul drumului. In localitati, atentia trebuie sa fie sporita din cauza biciclisitlor sau a atelajelor care nu sunt, de cele mai multe ori, semnalizate corespunzator.

  • Aceste sfaturi generale sunt necesare pentru o mai buna preventie a unor situatii neplacute atunci cand ne aflam la volan. Ele sunt o completare a legislatiei in vigoare  si nu se aplica in toate cazurile. Anticiparea unor situatii periculoase si viteza redusa sunt esentiale in timp ce va deplasati cu autovehiculul in conditii meteo nefavorabile si trebuie sa aveti in minte certitudinea ca pentru orice manevra in trafic este nevoie de o distanta semnificativ mai mare fata de cea practicata in condtii optime.