​Abordarea unui drum cu serpentine prezinta multe riscuri chiar si pentru soferii experimentati. Conditiile meteorologice, starea precara a unor drumuri, lipsa unor marcaje, toate acest elemente pot provoca insecuritati la volan. Nu trebuie omis si faptul ca in majoritatea scolilor de soferi nu se invata si partea practica de abordare a unor succesiuni de curbe. Accidentele produse pe DN1, de exemplu, un drum national extrem de circulat in timpul weekend-ului, au mai multe cauze, printre care viteza sau depasirile ilegale in curbe, unde viziblitatea este extrem de redusa.

O statistica a CNADNR din 2010, arata ca doar pe 3,6 kilometri de sosea, in sectorul cuprins intre centura Bucurestiului si Otopeni, circulau in medie 54.134 de vehicule pe zi. Ca sa aveti informatia completa, va prezentam si o statistica a Politiei Rutiere care arata ca in perioada cuprinsa intre 1999 si 2011, in cele 85 de puncte negre - zonele in care se intampla frecvent accidente rutiere grave, de pe DN1 au murit 374 de oameni.

Datele prezentate mai sus arata, asadar, cat de importanta este prudenta pe un drum intens circulat, care nu este, insa, o sosea in regim de autostrada.

Cel mai important lucru, aplicabil in orice situatie atunci cand ne aflam la volan, ramane adaptarea vitezei la conditiile de drum.

Chiar daca pe un tronson de drum, unde urmeaza o succesiune de curbe, exista o limitare maxima a vitezei, sa spunem de 50 km/h, asta nu insemna ca trebuie sa circulati cu viteza maxima admisa. Daca nu va simtiti in siguranta si nu aveti experienta necesara este recomandat sa circulati cu o viteza mai mica cu 10 km/h fata de maximul admis. Siguranta dvs. si a pasagerilor este prioritara fata de timpul mai mare pierdut in parcurgerea unui numar de kilometri.

Inainte de a porni la drum, trebuie sa aveti reglate toate oglinzile masinii in asa fel incat sa va asigure un unghi de vizibilitate maxim. La fel de important este reglatul scaunului si raportarea corecta fata de pedalier si volan. Mai ales cand urmeaza sa abordati un drum cu serpentine, pozitia corecta la volan va poate permite sa controlati mai bine masina. Picioarele trebuie sa fie usor flexate, nu intinse si nu indoite la aproape 90 de grade, atingand volanul. Mainile trebuie sa stea cat mai mult pe volan, mai ales cand vorbim de abordarea curbelor, pentru a avea un control bun asupra masinii. Aviz celor care conduc tinand o mana pe volan la “ora 12” si cealalta pe schimbator.

Viteza trebuie redusa inainte de a intra in curba, iar schimbatorul de viteze trebuie comutat in treapta a II-a sau a III-a, in functie de gradul de dificultate a curbei si viteza de deplasare.

Atunci cand urcati un drum cu serpentine trebuie sa mentineti masina intr-o treapta de viteza care sa va asigure un cuplu maxim al motorului. Masina nu trebuie sa fie nici foarte turata, pentru ca riscati supraincalzirea motorului, nici subturata, in acest caz riscati oprirea motorului.

Atunci cand coborati pe o portiune de drum cu succesiuni de curbe este indicat sa folositi mai mult frana de motor - comutarea dintr-o treapta superioara in alta inferioara, si sa va ajutati, dupa caz, de frana de serviciu. Folosirea franei de motor presupune si pastrarea unei distante corespunzatoare fata de vehiculul din fata dvs.. Folosirea franei de serviciu (frana de picior) este contraindicata atunci cand coborati pe un drum cu serpentine din cauza ca supraincalzirea placutelor de frana poate determina pierderea eficacitatii sitemului de franare.

Sub nicio forma nu trebuie sa franati cand va aflati in curba, pentru ca riscati sa pierdeti controlul masinii, chiar si in conditii de asfalt uscat. Franarea se face inainte de intrarea in viraj, iar in curba viteza trebuie pastrata constant. Unii soferi cand ating “varful maxim" al curbei prefera sa accelereze. Acest lucru nu este indicat, mai ales daca drumul este acoperit cu zapada, polei sau mazga, conditii care favorizeaza riscul unui derapaj. Extrem de important este sa abordati curba nu foarte aproape de axul drumului pentru ca exista riscul ca ceilalti participanti la trafic sa nu se incadreze in banda pe sensul sau de mers, intrand de cele mai multe ori, din cauza vitezei, pe sensul opus de mers.

Un alt sfat pentru cei care se pornesc la drum lung si au pasageri pe bancheta din spate, ar fi acela ca toti pasagerii sa poarte neaparat centura de siguranta. Chiar daca noul Cod Rutier prevede amenzi si pentru pasagerii din spate care nu poarta centura, nu de putine ori, pasagerii aflati pe banchetele din spate nu se asigura cu centura. Si daca amenda nu va sperie, ar trebui sa stiti ca in cazul unui accident produs la 50 km/h, un pasager de 70 de kilograme, fara centura, este proiectat cu o forta de 2,6 tone.

Conduceti preventiv si chiar daca va grabiti sa ajungeti la destinatie, nu trebuie sa uitati ca viata dvs., a pasagerilor si a celorlalti participanti la trafic este mult mai importanta decat pierderea unor minute in trafic. Drum bun si asfalt uscat!

Citeste si: