Circa trei sferturi din numarul total de reclamatii primite si solutionate la nivelul Comisiei de Supraveghere a asigurarilor (CSA) in perioada ianuarie - septembrie 2011 sunt concentrate la nivelul a cinci companii: Euroins (1.395), Carpatica (952), Astra (659), Omniasig (333) si BCR Asigurari (320), se arata in buletinul trimestrial al acestei autoritati, facut public luni. Din numarul cumulat de reclamatii aferente acestor cinci companii (respectiv de 3.659, reprezentand 74,9% din total), 50,9% au fost solutionate in favoarea petentilor.

Reclamatii in asigurariFoto: CSA

In urma cu doua luni, CSA a dat un comunicat cu cateva informatii legate de numarul reclamatiilor primite si solutionate in primele noua luni ale acestui luni. La acel moment, CSA preciza ca "Euroins, Carpatica si Astra sunt printre asiguratorii cu un numar mai mare de reclamatii" dar ca numarul de plangeri primite la adresa acestor asiguratori reprezinta circa 2% din numarul de dosare de dauna platite de aceste companii in perioada mentionata.

In buletinul trimestrial publicat luni, CSA ofera mai multe detalii in aceasta privinta. Astfel, in primele noua luni din acest an, autoritatea a primit si solutionat in total 4888 de reclamatii (4689 pe segmentul asigurarilor generale si 199 de reclamatii legate de asigurarile de viata), in scadere cu 15% fata de aceeasi perioada din 2010.

Din acest numar total de reclamatii, 3659 de plangeri au vizat cinci companii - Euroins (1.395 plangeri), Carpatica (952), Astra (659), Omniasig (333) si BCR Asigurari (320), iar dintre acestea doar 50,9% au fost solutionate in favoarea petentilor, se arata in buletinul CSA.

Autoritatea a mentionat si ce s-a intamplat cu restul reclamatiilor considerate neintemeiate sau a caror rezolvare nu a fost favorabila petentilor, in numar de 1.798 pentru cele 5 societati enumerate mai sus. Solutiile din aceste dosare de dauna au avut, in principal, umatoarele justificari:

  • Pretentii de despagubire care exced cadrului legal - 179 reclamatii (10% din numarul reclamatiilor neintemeiate)
  • Dosare respinse pe dinamica, mijloacele de proba folosite in acest sens de catre societatile de asigurare fiind investigatiile proprii si/sau expertizele tehnice extrajudiciare efectuate de catre experti tehnici independenti autorizati de Ministerul Justitiei (acestea din urma putand fi contestate de catre pagubiti numai in instanta) - 867 reclamatii (adica 48,2% din numarul reclamatiilor neintemeiate)
  • Dosare de dauna in curs de solutionare (recalculare valoare despagubire) - 106 reclamatii (reprezentand 5,9%)
  • Dosare aflate pe rolul instantelor de judecata - 24 reclamatii (1,3%)
  • Altele (ex: dosare care nu cuprind toate documentele solicitate de asiguratori pentru instrumentarea dosarelor de dauna) - 622 reclamatii (34,6%).

"Desi reclamatiile au scazut cu aproape 15 procente fata de aceeasi perioada a anului trecut, fapt care ne bucura, totusi aspectele sesizate, in special in ceea ce priveste asigurarea RCA, raman o problema pe care ne-am propus sa o rezolvam inclusiv prin intensificarea verificarilor privind modul de instrumentare si plata a dosarelor de dauna de catre societati", a declarat Constantin Buzoianu, presedintele CSA, referitor la situatia reclamatiilor si sesizarilor primite in primele noua luni din acest an.

La sfarsitul lunii trecute, autoritatea de supraveghere a pietei asigurarilor a anuntat adoptarea unor modificari in legislatia secundara cu privire la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA)motivate de volumul de sesizari si reclamatii legate de plata despagubirilor pe acest segment de asigurari.

Potrivit acestor modificari, asiguratorii care nu isi indeplinesc obligatiile ce decurg din politele RCA sau si le indeplinesc defectuos, vor plati, pentru fiecare zi de intarziere, penalizari de 0,2% din valoarea despagubirii cuvenite. Asiguratorul RCA este obligat la plata despagubirii daca, in termen de cel mult 3 luni de la avizarea producerii daunei, nu a notificat pagubitului respingerea pretentiilor de despagubire, precum si motivele respingerii.