Un sondaj online al Consiliului Concurentei la care au fost validate 646 de raspunsuri apartinand persoanelor fizice a vrut sa identifice relatia consumatorilor cu asiguratorii, intreband daca le-a fost refuzata plata daunei atunci cand au folosit serviciile unui service auto care nu se afla pe lista sa de reparatori agreati. 41% dintre acestia au spus ca da, in cazul asigurarii RCA, si 32% in cazul CASCO. Pe de alta parte, un raspuns negativ au dat 38% pentru RCA si 37% pentru CASCO. "Asadar, situatii diferite, dar surprinzator de mare, totusi, numarul celor care au avut probleme cu asiguratorii pentru ca nu au mers la o unitate recomandata de acestia", concluzioneaza autoritatea.

Sondajul a fost efectuat in cadrul unei investigatii demarate in anul 2009 pentru cunoasterea pietei pieselor de schimb pentru automobile, piata care in 2010 a totalizat 5,9 miliarde lei. Chestionarul a continut 15 intrebari, fiind disponibil online aproximativ 3 luni de zile pe site-ul Consiliului Concurentei. La finalul perioadei alocate sondajului au fost validate 646 de raspunsuri apartinand persoanelor fizice.

In cadrul investigatiei au fost chestionate si societati de asigurare. Intrebate care sunt criteriile de selectie a comerciantilor de piese de schimb cu care colaboreaza, companiile au mentionat ca nu sunt impuse conditii de eligibilitate pentru furnizorii de piese de schimb. Orice furnizor care functioneaza in conformitate cu legea romaneasca poate sa incheie contract de colaborare.

Consiliul Concurentei subliniaza insa ca "urmarind conditiile cerute (sistem IT de interogare automata a bazei de date privind piesele comercializate, acoperire nationala, gama larga de repere auto, timp scurt de livrare) se constata ca pot fi indeplinite de furnizori de piese din categoria celor mari sau foarte mari, care au capacitate financiara si de logistica.

Potrivit companiilor de asigurari, astfel de colaborari urmaresc, in principal, satisfacerea cerintelor clientilor lor, dar si reducerea costurilor cu reparatia autovehiculelor.

  • Consiliul Concurentei: Desi service-urile auto se plang de relatia cu asiguratorii, continua colaborarile cu acestia acceptand conditiile stabilite, de comun acord

Motivul cel mai des invocat de companiile de asigurari pentru incheierea de conventii cu unitati de service auto este satisfacerea clientului (asiguratul), care se va bucura de efectuarea in regim prioritar a reparatiei si care isi va prelua autovehiculul din service imediat dupa efectuarea reparatiei, fara sa mai astepte efectuarea platii reparatiei.

92% din reparatorii care au raspuns Consiliului Concurentei in cadrul investigatiei (indiferent ca sunt din segmentul autorizat sau independent) au incheiat conventii de colaborare cu societati de asigurare. Cel mai intalnit argument pe care acestia l-au mentionat in privinta colaborarii cu asiguratori este cresterea activitatii.

"Desi reparatorii se plang de calitatea relatiei cu asiguratorul invocand fie intarzieri in plata reparatiilor efectuate, fie obligatia de a folosi in reparatii doar piese livrate de furnizorii agreati de piese ai asiguratorilor, totusi, acestia continua colaborarea cu companiile de asigurare acceptand conditiile stabilite, de comun acord, prin conventii sau protocoale de colaborare", se arata in raportul autoritatii.

  • Furnizorii de piese si service-urile auto au facut front comun impotriva asiguratorilor in septembrie 2011

Amintim ca in toamna anului trecut, atat reprezentantii distribuitorilor de piese cat si cei ai service-urilor au facut front comun si au acuzat firmele de asigurari ca intermediaza cumpararea de piese, desi legea le-ar interzice desfasurarea altor activitati decat cea de asigurare.

In replica, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a precizat ca plata directa catre furnizorii de piese efectuata de catre asiguratori nu contravine legii, pe motiv ca "piesele sunt utilizate in cadrul activitatii de lichidare a daunelor (adica solutionarea dosarelor de dauna) si nu in scop comercial (obtinerea de profit din revanzarea lor)".