Nivelul salarizarii membrilor Consiliului ASF este mult sub cel al conducerii fostelor comisii de supraveghere (CSA, CNVM si CSSPP), a comunicat luni Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), care subliniaza ca nu este o institutie bugetara, ci una care se finanteaza in principal din cote, tarife si taxe aplicate entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate. "Cel mai mare venit lunar net din cadrul ASF este al Presedintelui ASF - echivalentul in lei a 14.000 de euro, iar veniturile lunare nete ale prim-vicepresedintelui ASF si vicepresedintilor ASF sunt echivalentul in lei a 12.000 de euro", precizeaza autoritatea.

Iata mai jos comunicatul de presa transmis luni, 3 februarie 2014, de catre ASF:

"In scopul clarificarii anumitor informatii aparute in presa centrala referitoare la salariile din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara, facem urmatoarele precizari:

1. ASF nu este o institutie bugetara. ASF este o institutie de interes public, care se finanteaza in principal din cote, tarife si taxe aplicate entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate. Veniturile ASF nu provin din bani publici, ci se obtin in functie de volumul pietelor (daca pietele se contracta, veniturile sunt mai mici si se reflecta inclusiv in reduceri salariale).

2. ASF a informat opinia publica, prin comunicat de presa, inca din data de 30 mai 2013, cu privire la politica salariala a ASF, respectiv:

  • politica salariala pentru conducerea ASF (cei 9 membri ai Consiliului ASF) este stabilita potrivit legii de infiintare a ASF, cu modificarile ulterioare. Salariile conducerii ASF nu sunt stabilite in mod arbitrar, ci pe baza prevederilor Ordonantei de urgenta nr.94/2013 si sunt limitate la nivelul salarizarii Consiliului de Administratie al BNR. Nivelul salarizarii membrilor Consiliului ASF este mult sub cel al conducerii fostelor comisii de supraveghere (CSA, CNVM si CSSPP). Cel mai mare venit lunar net din cadrul ASF este al Presedintelui ASF - echivalentul in lei a 14.000 de euro (informatia a fost facuta publica inca din 30 mai 2013), iar veniturile lunare nete ale prim-vicepresedintelui ASF si vicepresedintilor ASF sunt echivalentul in lei a 12.000 de euro.
  • politica salariala pentru salariatii ASF: Salariile din cadrul ASF sunt inferioare celor ale conducerii ASF si au fost stabilite avand in vedere nivelul salariilor din industria supravegheata si reglementata. Nivelul salariilor angajatilor din cadrul ASF a fost redus in cursul anului 2013 (prin limitarea exceselor salariale si a veniturilor nejustificate acordate de catre fostele comisii de supraveghere). O a doua etapa de reducere va avea loc in anul 2014. Bugetul ASF pentru acest an prevede un nivel al salariilor lunare redus cu mai mult de 15% fata de momentul comasarii fostelor comisii de supraveghere. Masurile de reducere a salariilor fac parte din politica de organizare si restructurare a ASF in urma comasarii fostelor comisii de supraveghere. Salariile angajatilor ASF sunt in conformitate cu prevederile art.15 din OUG nr. 93/2012. Nivelul salarial ia in considerare nivelul remuneratiei acordate unor pozitii si functii similare din piata financiara, astfel incat sa existe o corelare cu nivelul salariilor din entitatile supravegheate si sa fie asigurata independenta in actul de supraveghere. Castigurile salariale lunare prezentate recent in presa sunt eronate (salariile lunare nete ale directorilor ASF nu depasesc echivalentul in lei a 4.000 de euro si nu cum eronat au fost vehiculate in presa informatii potrivit carora exista directori in ASF platiti lunar cu sume cuprinse intre 8.000 si 10.000 de euro). Precizam, de asemenea, ca membrii consiliului nu desfasoara nicio alta activitate remunerata (cu exceptia celei de cadru didactic), iar conducerea executiva, directorii si ceilalti salariati ai autoritatii nu primesc niciun spor salarial.

3. Actuala si viitoarea organigrama a ASF

Restructurarea ASF, dupa comasarea fostelor comisii de supraveghere, face obiectul unei evaluari realizate de consultantul independent PwC Audit. O prima etapa a acestei evaluari a fost incheiata (evaluarea a 162 de persoane cu functii de conducere). O a doua etapa este in derulare pana la 15 februarie 2014 si presupune o analiza care sa identifice modalitatile de optimizare si eficientizare a structurii organizationale a ASF. Evaluarea facuta de consultant va ajuta ASF sa promoveze o politica de salarizare care sa coreleze veniturile cu performanta (in acest sens fiind introduse criterii pentru o prima evaluare semestriala, cu termen 30 iunie 2014, a tuturor angajatilor). In final va rezulta o noua organigrama.

ASF intelege intrebarea legitima daca Autoritatea raspunde asteptarilor investitorilor, opiniei publice, industriei supravegheate, dar este nevoie de timp pentru a rezolva chestiuni cu radacini structurale. Pentru limitarea perioadei de rezolvare a acestor probleme, doua comisii interne au elaborat deja rapoarte de evaluare a activitatii de supraveghere. Episoadele regretabile din ultima perioada arata ca sunt aspecte ale activitatii de supraveghere ce trebuie imbunatatite, iar ASF ia masuri pentru indreptarea acestor probleme".