ASF respinge cu fermitate acuzatiile actionarilor companiei ASTRA privind "nelegalitatea, depasirea prerogativelor stabilite prin lege si abuzul" in cazul deschiderii procedurii de redresare financiara, a numirii administratorului special KPMG Advisory si a suspendarii "nelegale" a drepturilor actionarului majoritar al societatii ASTRA, se arata intr-un comunicat remis marti de ASF. Comunicatul atribuit societatii ASTRA, din data de 24.02.2014, denatureaza premizele deciziei perfect legale de deschidere a procedurii de redresare financiara prin administrare speciala pentru societatea ASTRA.

Facem urmatoarele precizari:

I. Referitor la "planul de masuri care prevede inclusiv o majorare de capital compusa dintr-un aport al actionarilor existenti si din fuziunea cu societatea AXA LIFE INSURANCE SA care va determina cresterea capitalului ASTRA cu peste 150 de milioane de lei" si la afirmatia ca "ASTRA a solicitat in repetate randuri sa aiba in vedere acest plan de masuri fara insa a primi nici pana in momentul de fata un raspuns":

1. ASTRA nu a depus niciodata la ASF o solicitare privind fuziunea dintre societatile ASTRA si AXA, ci a depus o cerere pentru aprobarea tranzactiei de cumparare a societatii AXA.

2. ASTRA a transmis, in datele de 3 februarie 2014 si 7 februarie 2014, Hotararea Consiliului de Supraveghere si Decizia de Directorat din 31.01.2014, potrivit carora ar urma sa fie demarat un proces de majorare de capital social de 20 de milioane de lei. Planul de masuri cuprindea estimarea actionarilor ca, in urma unei potentiale fuziuni, societatea ASTRA ar beneficia de operatiunea de majorare de capital social a AXA in suma de 21 de milioane de euro.

3. La planul transmis ASF, in data de 7 februarie 2014, Directia de Supraveghere si Stabilitate Financiara a raspuns, in data de 14 februarie 2014. In raspuns, ASF a comunicat societatii ca planul financiar propus de ASTRA nu are o fundamentare tehnica, neexistand niciun indicator economic cuantificat care sa conduca la rezultatele prezentate in planul respectiv. Totodata, s-a comunicat companiei ca procesul de achizitie al societatii AXA Life Insurance SA nu rezolva necesarul de lichiditati al societatii ASTRA si ca din plan 3. nu rezulta preocuparea potentialului achizitor pentru intarirea capacitatii financiare proprii in scopul asigurarii respectarii obligatiilor asumate prin contracte de asigurare si preocuparea pentru protejarea intereselor asiguratilor companiei.

4. In urma neregulilor cu impact financiar constatate la societatea ASTRA prin controalele ASF, ASTRA a avut termen de implementare a planului de masuri pana la data de 31 decembrie 2013. Conducerea ASTRA nu a dus la indeplinire planul de masuri, ceea ce a constituit un argument in plus pentru aplicarea legii care a impus instituirea procedurii de redresare financiara prin administrare speciala.

5. Decizia de deschidere a procedurii de redresare financiara prin administrare speciala a fost luata in data de 18 februarie 2014, in urma analizei concludente a tuturor elementelor care impun deschiderea acestei proceduri.

Orice alta actiune diferita fata de cele intreprinse de Autoritatea de Supraveghere Financiara ar fi insemnat ignorarea legii pentru care ASF a fost infiintata.

II. Referitor la afirmatia: "in loc sa aprobe achizitia AXA Life Insurance SA si fuziunea cu societatea ASTRA si crearea unei companii mai bine capitalizate, ASF a hotarat sa blocheze tranzactia prin masuri administrative":

1. Potrivit normei privind autorizarea si functionarea asiguratorilor, puse in aplicare prin Ordinul CSA nr. 16/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, potentialii achizitori trebuie sa dispuna de o situatie financiara care sa le permita onorarea obligatiilor lor patrimoniale si care sa asigure premizele pentru sustinerea activitatii asiguratorului din surse proprii, in cazul in care situatia financiara a acestuia se deterioreaza. Cu alte cuvinte, inainte ca ASF sa poata aproba un contract de cumparare a unei societati de asigurare de catre o alta societate, potentialul achizitor trebuie sa faca dovada soliditatii sale financiare. In situatia de fata, ASTRA trebuie sa faca dovada soliditatii sale si nu viceversa.

2. Desi societatea ASTRA porneste in elaborarea Planului de masuri transmis si de la premiza ca procesul de achizitie al AXA SA "presupune o infuzie de capital de 21 de milioane de euro, precum si preluarea activelor societatii AXA", majorarea de capital de la AXA nu poate fi folosita pentru rezolvarea necesarului de lichiditati al societatii ASTRA, aceasta fiind destinata reconstituirii activului net al AXA SA pana la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social, conform prevederilor art. 153 din Legea societatilor comerciale nr.31/1990 republicata. Majorarea de capital social de 21 de milioane de euro este destinata asigurarii stabilitatii financiare proprii a societatii AXA si nu a companiei ASTRA.

3. ASF doreste sa informeze publicul ca prevederile legale sunt clare si ca, in cazul unei fuziuni, activele categoriei de asigurare de viata nu pot fi transferate automat categoriei de asigurari generale, potrivit Legii 32/2000, ci doar cu aprobare legala, in anumite conditii.

4. Autoritatea de Supraveghere Financiara se afla in interiorul termenului legal pentru a aproba sau respinge cumpararea societatii AXA de catre ASTRA.

III. Referitor la afirmatiile "numirea KPMG Advisory este nelegala, excesiva si cu depasirea prerogativelor stabilite de lege":

1. Administratorul special a fost desemnat, prin decizie, de catre ASF in temeiul art. 16 din Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari, republicata, si a Ordinului Presedintelui CSA nr. 3.122/2005.

2. Pe langa impartialitatea fata de Astra Asigurari, in desemnarea administratorului special s-a tinut cont si de capacitatea de a gestiona un caz complex, fiind astfel contactate 3 companii cu reputatie internationala in restructurarea companiilor de asigurari generale si de viata.

Mentionam ca una dintre cele 3 companii era in incompatibilitate, o alta nu dispunea de resursele necesare in perioada urmatoare, ramanand o singura companie care si-a manifestat interesul in aplicarea masurilor de redresare financiara prin administrare speciala.

Printre criteriile de eligibilitate, care au stat la baza desemnarii administratorului special, enumeram urmatoarele:

a) experienta internationala in restructurarea companiilor de asigurari generale si de viata;

b) experienta profesionala locala relevanta in asigurari, audit, consultanta si asistenta juridica;

c) capacitatea de a gestiona un caz complex cu personal cu experienta relevanta in asigurari, restructurare, gestiunea situatiilor de criza, tranzactii etc.

IV. Referitor la afirmatiile "supendarea drepturilor de actionar al TNG Romania este nelegala, excesiva, si cu depasirea prerogativelor stabilite de lege":

Potrivit art. 18 din Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari, republicata, odata cu desemnarea administratorului special, in conditiile prezentei legi, se suspenda:

- atributiile legale ale actionarilor semnificativi si ale persoanelor semnificative ale societatii de asigurare/ reasigurare; aceste atributii se transfera administratorului special pe toata perioada administrarii speciale;

- drepturile de vot in privinta numirii si revocarii administratorilor societatii de asigurare/reasigurare, dreptul la dividende al actionarilor, activitatea, precum si dreptul la remuneratie ale consiliului de administratie sau ale administratorului unic, dupa caz.

Suspendarea opereaza pe toata perioada administrarii speciale.

Prin urmare, Decizia nr. 42/2014 privind deschiderea procedurii de redresare financiara prin administrare speciala la Societatea Asigurare-Reasigurare Astra S.A. contine la art. 3 prevederile legale mentionate mai sus.

Conform celor mentionate mai sus, drepturile actionarilor care sunt suspendate pe perioada administrarii speciale vizeaza numai drepturile de vot in privinta numirii si revocarii membrilor consiliului de supraveghere al asiguratorului si dreptul la dividende.

In conditiile de mai sus, convocarea adunarii generale a actionarilor in vederea majorarii capitalului social poate fi facuta de catre administratorul desemnat de catre ASF, in conditiile legii si ale actelor constitutive ale societatii, neingradind dreptul actionarilor de a participa la majorarea de capital.

In acest context, a pretinde ca AGA nu poate fi convocata este o afirmatie neadevarata.

In concluzie precizam ca:

  • ASF a respectat toate prevederile legale care impuneau deschiderea procedurii de administrare speciala pentru societatea ASTRA;
  • O actiune diferita a ASF ar fi insemnat incalcarea legii pentru care supreveghetorul national a fost infiintat si o tolerare a neregulilor constatate la ASTRA;
  • Denumirea de catre actionarul majoritar al ASTRA a deciziilor ASF drept "adevarate actiuni criminale" reprezinta un demers de defaimare a rolului si scopului Autoritatii de Supraveghere Financiara.
  • ASF solicita actionarilor companiei ASTRA sa inceteze demersurile de defaimare care pot periclita demersul perfect legal de salvare a societatii prin procedura de redresare financiara. Repetam, scopul instituirii procedurii de redresare financiara si dorinta ASF sunt de inlaturare a neregulilor constatate si de salvare a societatii.
  • Din informatiile solicitate de catre ASF administratorului special KPMG Advisory rezulta ca actionarii ASTRA nu au cerut aprobarea KPMG pentru comunicatul de presa din data de 24 februarie 2014, la care facem referire. Prin urmare, orice declaratie a actionarilor ASTRA reprezinta doar punctul lor de vedere si nu pozitia administratorului special.