Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), care supravegheaza piete financiare estimate la 25 miliarde de euro, a incheiat anul 2013 cu un deficit de peste 9,7 milioane lei, pe fondul unor cheltuieli mai mari decat veniturile incasate, potrivit raportului anual publicat marti de autoritate. Cheltuielile de personal au depasit 121,4 milioane de lei, respectiv 81,17% din cheltuielile totale efectuate. La inceputul lunii mai 2013 cand a devenit functionala, ASF avea 718 posturi bugetate, din care numai 580 erau ocupate. In conditiile in care la data de 30 mai 2014, numarul total al angajatilor din cadrul ASF era de 597 de persoane, reiese ca ASF are in prezent mai multi angajati decat la infiintare.

ASF are mai multi angajati decat la infiintareFoto: ASF

ASF a incheiat anul 2013 cu un deficit de peste 9,7 milioane lei, in conditiile in care veniturile incasate au fost de peste 139,8 milioane lei, iar cheltuielile efectuate au depasit 149,6 milioane lei, potrivit raportului anual publicat marti de autoritate. Totalul cheltuielilor de personal a depasit 121,4 milioane de lei, respectiv 81,17% din cheltuielile totale efectuate.

UPDATELuand in calcul si soldul din anii precedenti, ASF avea la sfarsitul anului 2013 un excedent de peste 57,3 milioane de lei, mai arata datele din raportul ASF.

  • Cum a evoluat numarul angajatilor ASF in 2013: 109 posturi au fost taiate, dar in prezent numarul angajatilor este mai mare decat la infiintare

ASF a preluat toate atributiile si prerogativele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), preluand implicit posturile si personalul incadrat la aceste comisii la data de 30.04.2013.

Integrarea efectiva a personalului si a structurilor organizatorice anterioare s-a putut realiza insa abia la data de 01.08.2013, cand au fost aprobate de Consiliulul ASF Regulamentul de Organizare si Functionare al ASF (cu propria structura integrativa a fostelor comisii), precum si Regulamentul Intern al ASF (cu un singur stat de functii aplicabil la nivelul ASF). De asemenea, prin negocierea cu reprezentantii salariatilor ASF si cu sindicatul format la nivelul fostei CNVM, s-a aprobat contractul colectiv de munca la nivelul ASF pentru perioada 01.08.2013 - 31.07.2014.

In perioada ianuarie - aprilie 2013 au functionat cele trei comisii de supraveghere respectiv: (CSA, CNVM si CSSPP) de sine statatoare, iar de la inceputul lunii mai 2013 a devenit functionala (cu un Consiliul propriu) Autoritatea de Supraveghere Financiara care a preluat un numar total de 718 posturi bugetate, din care ocupate erau numai 580.

Dupa intrarea in vigoare a OUG nr. 94/2013 pentru modificarea si completarea OUG nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, Autoritatea de Supraveghere Financiara trebuia sa se incadreze in numarul total de posturi de 609, motiv pentru care in data de 16 ianuarie 2014 ASF s-a conformat incadrandu-se, prin masuri de reorganizare a activitatii si a personalului reducand numarul de posturi pana la 609", se arata in raportul ASF.

Din cele 609 posturi un numar de 160 reprezinta functii de management (sef de departament, director, director adjunct, sef de serviciu, sef de cabinet), iar restul de 449 de posturi reprezinta functii de executie de specialitate pentru fiecare sector de activitate.

  • 80 de persoane au fost angajate in ASF in 2013

Raportul subliniaza ca "in perioada 30.04.2013 - 31.12.2013, Autoritatea de Supraveghere Financiara a angajat, de asemenea, un numar de 80 de persoane, in calitate de personal specializat majoritatea pentru structurile organizatorice nou infiintate, respectiv: Serviciul Audit Intern, Serviciul de Sanatate si Securitate a Muncii, Serviciul Protectia Informatiilor Clasificate, Directia Afaceri Europene si Relatii Internationale, Directia Supraveghere Integrata, Serviciul Managementul Riscurilor, Serviciul Managementul Crizelor, Directia Analiza Studii si Publicatii, Serviciul Abuz pe Piata (Sectorul instrumentelor si investitiilor financiare), Directia Prevenirea Spalarii Banilor.

Autoritatea de Supraveghere Financiara, in temeiul art. 23 din OUG 93/2012, a preluat personalul celor trei entitati cu mentinerea functiilor si a salariilor avute de fiecare salariat la data de 29.04.2013.

Masurile prin care numarul de posturi a fost redus:

In vederea indeplinirii prevederilor OUG nr. 94/2013, s-au intreprins urmatoarele masuri care au facut ca la data de 15.01.2014 statul de functii al ASF sa se reduca la 609 functii:

  • organizarea concursurilor pentru ocuparea functiilor de conducere;
  • radierea din statul de functii a tuturor posturilor vacante;
  • reducerea unor posturi de functionari administrativi;
  • concedierea unor categorii de personal (ex. consilier, specialist in relatii publice, unele categorii de functionari administrativi).

Cum s-a stabilit noua grila de salarizare

Raportul mentioneaza ca, in cursul lunii iulie 2013 au inceput negocierile cu salariatii ASF, in vederea integrarii acestora in noul stat de functii al ASF care a intrat in vigoare la 01.08.2013.

  • "Implementarea Regulamentului de organizare si functionare, si in special incadrarea salariatilor in statul de functii aprobat, a fost un proces complex, continuat cu implementarea unei noi grile de salarizare unitara, aplicabila tuturor salariatilor proveniti de la cele trei entitati.
  • Aceasta grila de salarizare a incercat sa fundamenteze importanta activitatilor din ASF pentru supravegherea prudentiala a tuturor componentelor unei piete financiare integrate evaluata la circa 25 de miliarde de euro, a carei eventuala instabilitate ar putea genera fenomene sociale grave cu posibile implicatii transfrontaliere", se mentioneaza in raport.

La data de 01.08.2013 toti salariati au fost incadrati in functii de executie. Pe pozitiile de conducere au fost numiti cu delegare salariati care sa asigure conducerea interimara pana la organizarea concursurilor pentru ocuparea acestora.

Stabilirea salariilor a avut la baza:

  • oferta salariala fundamentata in raport cu activitatea depusa si calitatea muncii, nivelul de responsabilitate, importanta muncii depuse, complexitate, volum;
  • principiul negocierii; s-a discutat si negociat cu fiecare salariat, atat functia, cat si salariul.

In acest proces de implementare s-au intalnit situatiile:

  • salariatilor care au detinut functii de conducere ('top' sau 'middle management'), pentru incadrarea in pozitiile de executie, li s-a oferit un salariu apropiat cu cel detinut anterior. S-a aplicat aceasta politica pentru evitarea situatiilor conflictuale, pentru pastrarea unor specialisti experimentati etc., avandu-se in vedere ca o eventuala rezolvare in justitie nu era o solutie fezabila si ar fi costat mai mult ASF;
  • specialistilor li s-a oferit un salariu apropiat de cel din piata financiara.

Ce a promis Misu Negritoiu in prima sa conferinta de presa: Cheltuielile cu conducerea ASF pentru anul 2014 se vor regasi in raportul din 2015

In luna iunie din acest an, ASF a anuntat ca noua organigrama a Autoritatii de supraveghere financiara (ASF), care va intra in vigoare incepand cu 1 octombrie 2014, nu afecteaza numarul total de posturi sau de angajati, ci numai functiile de conducere, care se reduc la 104 (directori si sefi serviciu). La data de 30 mai 2014, numarul total al angajatilor din cadrul ASF era de 597 de persoane, dintre care 161 de persoane ocupau functii de conducere (sefi departament, directori, directori adjuncti, sefi serviciu).

In prima sa conferinta de presa ca presedinte ASF, Misu Negritoiu a declarat: "va promit ca noi vom prezenta cheltuielile cu conducerea ASF in raportul anual al ASF".

Contactati de HotNews.ro, reprezentantii ASF au precizat marti, 1 iulie, ca "presedintele ASF a promis prezentarea cheltuielilor cu conducerea pentru anul 2014 si prin urmare ponderea se va regasi in raportul urmator".

Mai multe detalii in raportul atasat acestui articol.