Asiguratorii si brokerii in asigurari au reclamat la Comisia Europeana proiectul de lege privind constituirea Corpului expertilor si evaluatorilor tehnici auto din Romania (CEETAR), conform caruia toate vehiculele avariate din Romania ar trebui sa fie evaluate de experti ai acestei noi entitati. Proiectul ar duce la incalcarea normelor europene si ar aduce prejudicii majore asiguratilor si pietei locale de asigurari, au atentionat UNSAR si UNSICAR, cele doua asociatii de profil care reprezinta asiguratorii si intermediarii in asigurari. Proiectul Legii se afla pe Ordinea de Zi a Lucrarilor Plenului Senatului de marti, 2 septembrie.

Ce sustin cele doua asociatii de profil in comunicatul de presa comun:

  • "UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania s-au adresat Comisiei Europene cu privire la proiectul de lege pentru constituirea, organizarea si functionarea Corpului Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR).
  • Astfel, au fost aduse in atentia Comisiei Europene argumentele pentru care infiintarea CEETAR ar duce la incalcarea normelor europene si ar afecta functionarea pietei romanesti de asigurari. Conform raspunsului primit de la Bruxelles, sesizarea transmisa de UNSAR si UNSICAR se afla in proces de analiza. Mentionam ca, la solicitarea Comisiei Europene, poate fi deschisa procedura de infringement impotriva Romaniei.
  • Proiectul de lege privind infiintarea CEETAR se afla pe Ordinea de zi a sedintei de plen a Senatului din data de 2 septembrie, avand Aviz Negativ de la Comisia economica, industrii si servicii si de la Comisia pentru transporturi si energie.
  • Inca din luna mai a acestui an UNSAR si UNSICAR si-au exprimat convingerea ca adoptarea Legii privind constituirea, organizarea si functionarea CEETAR ar aduce prejudicii majore asiguratilor si pietei locale de asigurari.
  • Conform acestui proiect, expertii si evaluatorii tehnici auto CEETAR ar putea evalua toate vehiculele avariate, in vederea stabilirii solutiilor tehnice pentru repararea lor si acordarea despagubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativa (CASCO). Astfel, proiectul de lege incalca principiul libertatii contractuale si prevederile Codului Civil in vigoare, impunand efectuarea constatarii daunelor numai de catre experti tehnici auto membri CEETAR.
  • Efectul principal va fi acela de majorare a primelor de asigurare ca rezultat al cresterii costurilor aferente regularizarii daunelor. Clientii companiilor de asigurari vor trebui sa inteleaga faptul ca primele de asigurare auto vor creste semnificativ din cauza costurilor reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice si a altor costuri legate de activitatea de evaluare.
  • De asemenea, companiile independente de regularizare daune, care activeaza in industria locala de asigurari, ar putea fi eliminate din aceasta piata sau ar putea fi obligate sa adere la un organism nereglementat si nesupravegheat de ASF.
  • Totodata, introducerea unui asemenea sistem ar conduce cu certitudine la complicarea procesului  de solutionare a daunelor pe segmentul auto.
  • Mai mult decat atat, daca proiectul de lege ar fi votat si ar intra in vigoare, asiguratul roman ar ajunge sa fie discriminat prin comparatie cu ceilalti cetateni ai Spatiului Economic European. Astfel, acesta ar avea o procedura mult mai complicata de urmat in cazul in care ar fi implicat intr-un accident in afara tarii. Ar trebui sa se adreseze nu numai reprezentantului de despagubiri al asiguratorului RCA ce urmeaza sa suporte despagubirea, ci si unui membru al CEETAR.
  • Potrivit proiectului de lege, solutia stabilita de evaluatorul CEETAR poate fi acceptata de catre parti prin semnare, sau poate fi contestata doar in instanta, ceea ce ii confera evaluatorului drepturi depline si intangibile, determinand pentru partile care inteleg sa o conteste costuri substantiale pentru solutionarea litigiului in instanta.
  • De asemenea, intrarea in vigoare a unui asemenea proiect ar insemna si monopolizarea unei componente importante a activitatii de asigurari, respectiv a activitatii de regularizare de daune, aceasta fiind facuta de catre un organism privat care nu se afla sub controlul ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara.
  • Propunerea legislativa intra in conflict cu reglementarile speciale privind activitatea Registrului Auto Roman, conform acestei propuneri expertii CEETAR  dobandind dreptul de a stabili daca, dupa o dauna, vehiculul poate fi introdus in trafic cu sau fara o noua viza ITP.
  • Consideram, asadar, ca functionarea sistemului de asigurari din Romania este periclitata de acest proiect de lege nefundamentat.
  • Dovada a faptului ca sistemul de acordare a despagubirilor pe segmentul auto functioneaza in forma actuala o reprezinta daunele de 435,75 milioane euro platite de asiguratori in 2013 pe segmentul RCA si cele de 398,75 milioane euro platite pe segmentul CASCO. Cumulate, acestea reprezinta aproximativ 90% dintre daunele platite pe asigurari generale in 2013.
  • Intr-o piata cu un regim de functionare firesc, reglementarea externalizarii serviciilor post-vanzare este si trebuie sa ramana in sarcina autoritatii de supraveghere, asa cum se intampla in orice alt stat european. Romania poate inregistra pierderi atat la nivel de imagine, cat si la nivel investitional in cazul acordarii unui vot pozitiv pentru acest proiect de lege".
  • CEETAR ar urma sa fie un organism independent sub controlul Guvernului

Potrivit datelor de la Senat, propunerea legislativa a fost initiata de: Chelaru Ioan - senator PSD; Nicula Vasile-Cosmin - senator PSD; Dinita Ion - deputat PC; Iancu Iulian - deputat PSD; Nita Emil - deputat PSD; Traicu Rodin - deputat PSD

Proiectul de lege propune modul de constituire, organizare si functionare a Corpului expertilor si evaluatorilor tehnici auto din Romania (CEETAR), persoana juridica de drept privat, fundamental profesionala, independenta, de utilitate publica, sub controlul Guvernului. Pentru dobandirea personalitatii juridice, membrii aociati - persoane juridice si persoane fizice - sunt obligati sa trimita SGG actul constitutiv si statutul CEETAR - va functiona cu indpendenta deplina - administrativa, structurala si financiara.

Proiectul prevede ca "CEETAR este entitatea competenta care organizeaza si coordoneaza unitar desfasurarea activitatii de expert/evaluator tehnic auto autorizat si reprezinta interesele profesiei de expert/evaluator tehnic auto la nivel national".

  • In expunerea de motive (vezi documentul atasat) se precizeaza urmatoarele:

"In toate tarile dezvoltate, expertiza tehnica si evaluarea daunelor/pagubelor constatate la autovehiculele implicate in accidente de circulatie pe drumurile publice, respectiv avariate din alte cauze, revine unui corp profesionist, pregatit la nivel universitar-politehnic, continuu specializat si perfectionat, cu indelunga practica in domeniu.

Crearea unui corp de experti si evaluatori tehnici auto in Romania, profesionist, independent, neutru de societatile de asigurare, de unitatile/serviceurile auto de reparatii, precum si de proprietarii/posesorii/detinatorii autovehiculelor avariate, cu deosebire cele asigurate RCA ori CASCO, este de stringenta si maxima necesitate".

(...)

Singura prevedere legislativa, care face trimitere vaga la cunostintele de expertizare si evaluare a pagubelor auto, o gasim in Ordinul CSA nr. 14/2011, care la art. 3. alin. (1) lit. (d) - prevede ca societatile de asigurare sunt obligate sa detina personal specializat de constatare si lichidare a daunelor auto. Nimeni nu stie si nici nu verifica daca aceste persoane au sau nu cunostintele tehnice profesionale si experienta necesara pentru a face 'constatari si recomandari' de reparatii auto. Pe langa faptul ca aceste persoane se numesc nu intamplator 'inspectori de dauna', deoarece majoritatea sunt fara pregatire politehnica in domeniul auto, nu pot avea nici o independenta, neutralitate, obiectivitate, depline, deoarece, fiind 'angajate' sunt sub autoritatea si controlul asiguratorului (societatea de asigurare). Ei sunt obligati sa minimalizeze costurile asiguratorului, deci implicit nu numai in detrimentul asiguratului ci si al sigurantei circulatiei rutiere. Se stie ca remuneratia inspectorului de dauna, incasata de la angajator, este in functie de valoarea cat mai redusa a despagubirii, calculata astfel de inspector pentru ca bonusul sau pentru serviciul prestat sa fie cat mai bun, fara afectarea la profit a angajatorului sau.

Mai mult, in acelasi scop si in majoritatea cazurilor 'expertizate', inspectorul de dauna, neprofesionist 'tehnic' la nivel politehnic, emite solutii tehnice de 'reparare', eronate, uneori imposibil de pus in aplicare de unitatile/service-urile auto. Asa se explica faptul ca ei cer, de regula, ca anumite ansamble/subansamble/piese avariate sa fie 'reparate' nu inlocuite, desi pentru acestea - fiind omologate - constructorul din industria auto nu admite 'repararea' ci numai inlocuirea lor.

(...)

La fel de grava si de neinteles este pozitia in care se afla expertii autorizati sa afectueze expertize tehnice auto judiciare. Si acestia, din lipsa de cunostinte tehnice auto de inalta specializare, in foarte multe cauze au emis rapoarte contradictorii, neprofesioniste. Asa cum inspectorilor de dauna de la societatile de asigurari, la majoritatea, le lipsesc studiile politehnice de specialitate tehnica auto, pentru a intocmi rapoarte profesionale, cu solutii tehnice corecte pentru repararea si repunerea in circulatie, fara risc tehnic, si expertilor tehnici judiciari le lipsesc actualitatea practica si noutatile la zi din domeniul auto (...).

Nici la unitatile service auto de firma - excluzand din motive de criza atelierele mici, autorizate, cat si pe cele ocazionale, din varii locuri - lucrarile de reparati auto nu sunt reglementate, deci in buna regula.

(...)

Conform reglementarilor, sistemul de constatare tehnica auto si de evaluare a daunelor la autovehiculele implicate in accidente de circulatie in majoritatea tarilor UE este externalizat, catre un organism independent, inalt profesionalizat si specializat, creat prin lege. Numai acesta autorizeaza/certifica persoanele care indeplinesc conditiile legale pentru a efectua expertize tehnice si de evaluare auto complete, obiective, neutre, angajand raspunderea concomitent cu sanctiunea legii".