ASF a adoptat miercuri schimbari asupra modului de calcul al tarifului de prima RCA astfel incat asiguratorilor le va fi interzis sa foloseasca indici de majorare sau corectie care sa nu fie fundamentati statistic si actuarial, pentru a se asigura o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe un anumit segment de clienti. Ce impact va avea? Unul major la nivelul industriei, sustin asiguratorii membri UNSAR intr-un raspuns transmis HotNews.ro. 'Modificarea va conduce, pe de o parte, la reduceri de prima pe anumite segmente, dar pentru unele categorii de clienti, preturile s-ar putea majora cu procente semnificative comparativ cu valorile actuale', spun asiguratorii.

Protest impotriva scumpirii RCAFoto: Hotnews

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a hotarat miercuri, 13 ianuarie, modificarea unor articole din Norma nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule (RCA), ca urmare a propunerilor primite in cadrul procesului de consultare publica.

  • Cum a modificat ASF modul de calcul RCA: Asiguratorilor le este interzis sa mai foloseasca indici de corectie RCA, care sa nu fie fundamentati statistic si actuarial

Cele mai importante modificari au fost aduse articolului 21, care viza stabilirea modului de calcul al tarifelor de prima RCA.

Astfel, la articolul 21, alineatul (5) s-a abrogat, iar alineatul (6) s-a modificat, urmand a avea urmatorul cuprins:

  • "Asiguratorii sunt obligati sa transmita in format electronic Autoritatii de Supraveghere Financiara ipotezele folosite, metodele actuariale si justificarea aplicarii acestora pentru calculul mentionat la alin (1), impreuna cu baza de date utilizata pentru aceste calcule; in calculul tarifului de prima, asiguratorilor le este interzis sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, asigurandu-se in acest fel o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe segmentul respectiv de asigurati".

Tot la articolul 21, dupa alineatul (6) s-a introdus un nou alineat, (6,1), care va avea urmatorul cuprins:

  • "Pentru fiecare segment prevazut la alin. (6) asiguratorul RCA trebuie sa utilizeze suficiente date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic; in situatia in care asiguratorul RCA nu detine suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta trebuie sa utilizeze date istorice disponibile din alte surse, raportate la piata din Romania sau la piata Uniunii Europene".

O alta modificare a fost adusa de ASF articolului 20 din norma RCA, unde s-a introdus alineatul (8), cu urmatorul cuprins:

  • "In cazul vehiculelor pentru care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu exista posibilitatea de a circula in afara teritoriului Romaniei, asiguratorii RCA emit doar polita de asigurare RCA, fara a include componenta Carte Verde."

Modificarile adoptate miercuri de catre ASF vin dupa ce transportatorii au acuzat nerespectarea unui protocol asumat la finele anului trecut atat de catre autoritati cat si de asiguratori si transportatori.

Excluderea Cartii Verzi de la calculul daunalitatii, pentru transportul local de persoane, a fost una dintre cerintele transportatorilor care au protestat la finele anului trecut in Bucuresti, cerinta care se regaseste in protocolul de intelegere semnat in urma negocierilor dintre autoritati, asiguratori si transportatori.

Reactia asiguratorilor: Modificarea va conduce, pe de o parte, la reduceri de prima pe anumite segmente, dar pentru unele categorii de clienti, preturile s-ar putea majora cu procente semnificative comparativ cu valorile actuale

Intr-un raspuns transmis la solicitarea HotNews.ro, asiguratorii membri ai Uniunii Asiguratorilor si reasiguratorilor din Romania (UNSAR) au precizat ca modificarea adusa articolului 21 privind modul de calcul al primelor RCA va avea un impact major in piata.

  • "Consideram ca aceste noi masuri normative vor avea un impact major asupra industriei, restrangand capacitatea de a actiona in piata RCA. Modificarea articolului 21, alineatul (6) din Norma nr. 23/2014 va conduce, pe de o parte, la reduceri de prima pe anumite segmente, dar pentru unele categorii de clienti, preturile s-ar putea majora cu procente semnificative comparativ cu valorile actuale.
  • Companiile vor fi restrictionate in politicile lor de subscriere si de marketing. Aceste restrictii suplimentare aplicate peste predictibilitatea redusa a daunalitatii vor crea efecte nedorite ce se vor regasi in pretul final. De asemenea, vom asista la o reducere a nivelului de segmentare pe anumite categorii unde nu exista suficiente date statistice, ceea ce poate conduce la cresterea pretului pentru acest tip de clienti. In cazul in care o companie nu are date suficiente in anumite situatii, exista posibilitatea ca aceasta companie sa stabileasca tarife fie prea mici, fie prea mari pe segmentele respective, in raport cu riscurile existente pe piata. Acest lucru ar putea conduce in cele din urma la pierderi semnificative pe aceasta linie de asigurari. (..)
  • In ceea ce priveste introducerea unui nou alineat dupa alineatul (6) din articolul 21 al Normei nr. 23/2014, consideram ca prevederea ofera posibilitatea utilizarii surselor de date externe, insa in acest moment nu exista astfel de surse de date  la nivel local , iar la nivel european informatiile nu sunt disponibile pietei locale (diferetele dauna medie si frecventa intre tarile UE fiind majore)", se arata in precizarile transmise HotNews.ro de catre UNSAR.

UNSAR: Eliminarea emiterii Carte Verde in cazul vehiculelor pentru care, din cauza limitarilor tehnice sau juridice, nu exista posibilitatea de a circula in afara tarii, nu va avea nici un efect asupra preturilor RCA

  • "In ceea ce priveste modificarea articolului 20 din Norma nr. 23/2014, mai precis introducerea alineatului (8)", mai subliniaza UNSAR, "precizam ca emiterea politelor RCA,  inclusiv cu documentul Carte Verde, a urmat prevederile Normei RCA in forma inainte de amendare, precum si a Directivelor Europene si deciziilor Curtii Europene de Justitie care prevad ca acoperirea RCA este valabila in intreg spatiul european. Tarifele RCA fiind construite pe baza daunalitatii nu iau in considerare daune de Carte Verde (daune externe) pentru acele categorii de vehicule unde nu exista astfel de daune (ex.: tramvaie, troleibuze, autobuze apartinand companiilor publice de transport local), chiar daca documentul standard RCA include si componenta de Carte Verde.
  • Conform acestei forme noi a normei , asiguratorii nu vor mai transmite documentul Carte Verde catre asiguratii care au vehicule ce nu circula in afara Romaniei prin limitarile lor tehnice sau juridice. Acest lucru nu va avea insa o influenta asupra primelor pentru ca nici pana acum aceste vehicule nu au fost incarcate cu costuri aferente daunelor Carte Verde".

Ce masuri propun asiguratorii pentru o mai buna functionare a pietei RCA

Nu in cele din urma, asiguratorii atentioneaza ca atata timp cat exista presiune continua asupra pretului pe anumite segmente din piata, dar si limitari prin reglementare care restrictioneaza politica de subscriere a companiilor de asigurari, eliminarea pierderilor devine din ce in ce mai dificil de evitat prin actiuni concrete.

UNSAR mai spune ca va continua sa participe activ la dialogul cu ASF si institutiile abilitate in procesul de modificare a legislatiei privind asigurarile obligatorii RCA. O discutie privind oportunitatea amendarii legislatiei RCA a avut loc chiar joi, 14 ianuarie la sediul ASF.

Asiguratorii spun ca 'aceasta intalnire este un nou pas in demersul de colaborare cu autoritatea pentru a consolida cadrul normativ specific RCA intr-un mod transparent, predictibil si functional, in interesul tuturor partilor implicate (institutii competente, asigurati si industrie)" si enumera o serie de propuneri concrete:

  • 1. eliminarea procentului de 0,2% penalizare / zi de intarziere la plata despagubirilor si inlocuirea cu dobanda de referinta a BNR sau un procent anual nu mai mare de 10%;
  • 2. eliminarea posibilitatii ca o unitate reparatoare sa factureze la costuri mai mari decat reprezentantul oficial al marcii in Romania, pentru a diminua nivelul fraudei in acest domeniu;
  • 3. reglementarea despagubirilor privind daunele morale si vatamarilor corporale, in baza unor bareme de calcul;
  • 4. eliminarea TVA-ului in cazul platilor pagubitilor care sunt persoane impozabile cu drept de deducere a TVA;
  • 5. punerea in aplicare a unui cadru legislativ privind sanctiunile aplicabile soferilor care nu detin polita de asigurare obligatorie RCA;
  • 6. eliminarea obligatiei de plata a despagubirilor in unitatile de service (s-ar reduce riscul de tarife neconcurentiale practicate in aceste unitati si s-ar putea acorda si despagubiri celor care solicita TVA deductibil);
  • 7. introducerea sistemului 'Telematics' de tip GPS ca solutie de optimizare a primei de asigurare RCA in functie de datele operationale si de performanta a soferului;
  • 8. posibilitatea verificarii automate a politei RCA in sistem similar cu vigneta CNADNR".

Pentru detalii privind protestul transportatorilor, citeste si: VIDEO/FOTOGALERIE Mega-protestul transportatorilor in fata Guvernului impotriva cresterii politelor RCA s-a incheiat, circulatia s-a reluat. Negritoiu, nu uita / DNA-ul te va lua!