"Am deschis Pandorei. Pentru prima data in multi ani am acceptat ca ar fi posibila o interventie a statului sa plafoneze preturile. Este foarte posibil ca, la RCA, sa se ajunga la o plafonare a preturilor pentru sase luni, lucru permis de Legea concurentei, dar pentru situatii exceptionale. Pana acum aceasta clauza nu a mai fost folosita decat o singura data, in 1997, pentru un subiect relativ minor. N-as vrea sa devina o practica. Odata deschisa posibilitatea si alte grupuri de interese din alte sectoare economice ar putea sa vina cu genul asta de propuneri. Cea mai buna protectie pentru consumatori este concurenta intre companiile din piata, nu interventia statului", a declarat sambata Bogdan Chriritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Protest RCA al transportatorilor în 2016Foto: Hotnews
  • "Problema mare la RCA dupa mine cel putin este faptul ca interesele cumparatorului si interesele beneficiarului de polita RCA nu sunt aliniate. Unul plateste si altul beneficiaza. Faptul ca pe polita RCA nu imi repar masina mea, ci isi repara un tert masina, ma face pe mine sa doresc un RCA cat mai ieftin, ca sa bifez ca-l am, sa zic ca mi-am facut datoria, dar in acelasi timp nu ma intereseaza daca firma de asigurari isi face bine treaba, il despagubeste pe tert la timp, ii repara masina bine si asa mai departe. De aceea o recomandare a noastra a fost sa unim interesele cumparatorului cu ale beneficiarului. O varianta este cea pe care a mers acum Guvernul in Ordonanta de Urgenta sa spuna ca se poate face o compensare directa intre firmele de asigurari", a declarat sambata Bogdan Chiritoiu, in cadrul unui seminar organizat la Sinaia.
  • Guvernul a aprobat miercuri Ordonanta de Urgenta care prevede inghetarea preturilor primelor de asigurari obligatorii RCA pentru o perioada de sase luni.

Executivul a anuntat ca a dat aceasta Ordonanta 'avand in vedere imprejurarile exceptionale manifestate prin dezechilibru major intre cerere si oferta, respectiv disfunctionalitatea evidenta a pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania. Astfel, Guvernul Romaniei impreuna cu Consiliului Concurentei au considerat necesara instituirea unui mecanism de control al pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania, manifestat in prima etapa, prin stabilirea de catre ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA.

Potrivit Ordonantei de Urgenta, ASF va stabilli tarife de prima maxime in cel mult 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a prezentei Ordonante de Urgenta.

Ulterior perioadei in care tariful de prima va fi plafonat, ASF va calcula un tarif de referinta pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, a platilor de daune achitate de catre asiguratori si raportate la frecventa producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicule.

ASF va publica tarifele de referinta, dauna medie si frecventa statistica a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. Totodata, pentru a asigura premisele unei piete functionale, ASF va realiza o analiza a efectelor acestor masuri in piata asigurarilor RCA si va intocmi un raport ce va fi inaintat Consiliului Concurentei.

Solutia nu a fost suficienta pentru organizatiile de transportatori, care nemultumite de modul cum ar fi urmat sa fie aceste tarife de referinta de catre ASF, au organizat joi mitinguri masive in Bucuresti si alte orase si au cerut demisia lui Misu Negritoiu, seful ASF (arbitrul pietei asigurarilor).

In urma unor noi discutii intre ASF si reprezentantii transportatorilor, cele doua parti au anuntat ca s-a ajuns la un acord asupra modului de calcul a acestor tarife, astfel ca protestul a incetat.