Legea care va schimba radical modul de vânzare a asigurărilor, promulgată de președintele Iohannis: Neregulile pot fi sancționate cu amenzi de până la 5% din cifra de afaceri sau cu închisoare

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Vineri, 5 octombrie 2018, 14:53 Economie | Asigurari


Semnare contract
Foto: pixabay.com
 documente
(05 Oct 2018) PDF, 393KB
​Cine vinde asigurări va fi obligat ca, înainte de a oferta un produs, să-i dea potențialului client un prospect de două pagini cu principalele detalii, mai ales excluderile și riscurile la care este expus acesta. Aceasta este doar una dintre principalele schimbări pe care le va aduce legea privind distribuția de asigurări, promulgată astăzi de președintele Klaus Iohannis. Neregulile sunt sancționate cu amenzi foarte mari și chiar cu închisoare de până la 2 ani. Călin Rangu, directorul direcției din ASF care va prelua supravegherea și controlul aplicării legii, a explicat pentru HotNews.ro principalele schimbări legale.

Legea privind distribuția de asigurări, care transpune în legislația națională Directiva Distribuției de Asigurări (IDD), va schimba radical fața distribuției de asigurări de la conceperea produsului de asigurare, la vânzare acestuia, până la reînnoire sau finalizarea contractelor de asigurare, susține Călin Rangu, directorul direcției din ASF care va prelua supravegherea și controlul aplicării acestei legi (vezi atașat forma legii promulgată de Iohannis).

Potrivit lui Călin Rangu, principalele schimbări aduse de noua lege se referă la:

  • Transparență și informare: înainte de a i se oferta un produs, consumatorului trebuie să i se dea obligatoriu un prospect de două pagini cu principalele detalii, mai ales excluderile și riscurile la care este expus viitorul client. În trecut vânzătorii prezentau doar aspectele pozitive, clienții nu aflau de excluderi sau riscuri, iar apoi nu erau despăgubiți când anumite situații se materializau. Acum vânzătorii sunt obligați să acționeze onest, corect, în avantajul consumatorului.
  • Evitarea conflictelor de interese generate de remunerare. Nu mai este permis a se distribui doar produsele la care vânzătorul încasează comisionul cel mai mare, ci va fi obligat să îi prezinte clientului produsul cel mai bun pentru client, chiar dacă va câștiga mai puțin bani din această vânzare. Asiguratorii de produse de investiții vor trebui să aleagă fondurile de investiții care aduc randamentul cel mai bun pentru client și nu pentru asigurator. În trecut, mai ales la produsele unit-link, mulți consumatori pierdeau bani deși asiguratorul sau administratorul fondului își acoperea cheltuielile și făceau chiar profit.
  • Dezvoltarea produselor de asigurare. Asiguratorii când creează un produs trebuie să pună beneficiile pentru consumator înaintea profitului lor. Trebuie să fie evitat orice ar fi în detrimentul consumatorului. Asiguratorul trebuie să testeze produsele, să le monitorizeze continuu, să le revadă periodic, să instruiască distribuitorii și să primească feedback de la aceștia.
  • Intermediarii trebuie să fie bine pregătiți profesional, să aibă competențe dovedite. Vânzătorii trebuie să aibă atât cunoștințe cât și aptitudini pentru a acționa în beneficiul clienților. Aceștia trebuie să aibă o formare sau dezvoltare profesională de minim 15 ore pe an.
  • Intermediarii trebuie să declare dacă oferă consultanță. Dacă oferă aceasta trebuie să fie în beneficiul clienților, și li se prezinte mai multe opțiuni din care aceștia să poată alege.
  • Intermediarii trebuie să își declare interesele financiare, modul în care câștigă bani, modul de comisionare, cine plătește comisionul.
  • Pentru vânzarea produselor de asigurare cu componentă investițională trebuie prezentate cinci scenarii de performanță, inclusiv ce este minim garanta. Înainte erau prezentate doar scenariile optimiste care puteau induce în eroare consumatorii.
  • Sistemul de autorizare a intermediarilor se modifică, pe două paliere, intermediari principali și secundari. Apar definiți mai clar intermediarii auxiliari care nu necesită autorizare și pot vinde doar produse conexe la obiectul principal de activitate, de exemplu asigurările de telefoane mobile, de călătorie etc. Aceștia vor fi sub responsabilitatea asiguratorului sau brokerului care a creat produsul.
  • Se instituie un sistem de monitorizare a produselor vândute de asiguratori din afara țării și a modului în care brokerii pot lucra cu aceștia. Pentru prima dată apare opțiunea de a interzice un produs prin intermediul autorității europene de asigurări.
  • Se explicitează modul de distribuție dintr-o țară a EU în altă țară EU, cine și cum supraveghează acei distribuitori cu activitate internațională.

Calin Rangu
Foto: Arhiva personala
"Legea IDD completează cadrul legal pe o zonă esențială, cea a protecției asiguraților și beneficilor de asigurări. Aceasta completează Legea 237/2015 - Directiva Solvency II care a reglementat componente aferente stabilității financiare a societăților de asigurări, în acest moment toate societățile având indicatorii peste cei legali de solvabilitate, lichiditate, capitaluri proprii etc. Respectul clienților, buna conduită a asiguratorilor și brokerilor este esențială pentru încrederea în sistemul de asigurări. Aplicarea legii IDD ne va pune la dispoziție mijloace mult mai eficiente de control, va permite o supraveghere mai bună a ce ar fi în detrimentul consumatorilor, va spori maturizarea distribuitorilor de asigurări, ducând la încredere și implicit la dezvoltarea acestei industrii atât de necesară pentru protejarea bunăstării individuale a cetățenilor și pentru dezvoltarea economică a țării.", susține Călin Rangu.

În acest moment ASF lucrează alături de asociațiile pieței de asigurări la normele de aplicare a legii IDD care vor detalia printre altele aspectele de autorizare, conduită, formare profesională, registre, responsabilități, sistem de raportare.

  • Neregulile pot fi sancționate cu amenzi de până la 5% din cifra de afaceri și chiar închisoare de până la 2 ani

Nerespectarea prevederilor acestei legi se pedepsește gradual și proprorțional cu gravitatea faptelor (a se vedea articolul 28 din lege), putându-se aplica de la simple avertismente până la amenzi până la 22.400.000 lei sau până la 5% din cifra de afaceri anuală.

Mai mult, articolul 29 din lege vizează pedepsirea unor infracțiuni, inclusiv cu închisoare de până la 2 ani, astfel:

Art. 29. – Infracţiuni
  • (1) Desfăşurarea activităţii de distribuţie fără autorizaţie sau aviz emisă/emis de A.S.F. ori fără înscrierea în registrele A.S.F. constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
  • (2) Utilizarea de către societăţi sau intermediari principali a serviciilor unor persoane neînregistrate la A.S.F. sau desfăşurarea activităţii intermediarilor şi intermediarilor de asigurări auxiliare cu nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (10) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
  • (3) Emiterea, comercializarea, deţinerea poliţelor de asigurare false sau falsificate de către societăţi, intermediari principali, membrii personalului direct implicat în activităţi de distribuţie, precum şi de către persoanele fizice care distribuie poliţe de asigurare, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit art. 320 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare.

Pentru detalii vezi documentul atașat.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1768 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by