​Asigurătorii susțin introducerea unui tarif de referință, cu titlu informativ, și nu impunerea unei plafonări a tarifelor aferente reparațiilor auto, a anunțat miercuri Uniunea Națională a Societăților de Asigurare (UNSAR), salutând modificările aduse cu o zi în urmă în Senat unui proiect de lege care vizează plafonarea tarifelor la reparațiile auto. Contactat de HotNews.ro, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației transportatorilor auto (COTAR) susține că modificările nu sunt suficiente pentru a înlătura probleme pe care le-ar genera în piața RCA și acuză un blat între senatori și firmele de asigurări.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • UPDATE (joi, 27 februarie) În urma acestui articol, AURSF a precizat joi într-un comunicat de presă că "nu a fost invitată să participe la dezbateri și nici nu a participat la discuțiile din Comisia senatoriala de buget-finante. Asociația spune însă că a fost la Comisia Economică din Senat, pentru dezbaterea unui alt proiect de lege, cel legat de statul ANPC, doar că ordinea de zi a fost modificată pentru a se discuta proiectul RCA. Asociația precizează că în cadrul dezbaterii a solicitat în repetate rânduri eliminarea punctului (3.2) din proiectul de lege – "Orice diferente peste valoarea despagubirii stabilita conform alin (3) si (3.1) nu vor fi suportate de asiguratorul RCA", întrucât aplicarea în practică a acestuia ar putea conduce la instituirea coplății de către păgubitul RCA, care nu are nicio vină în producerea accidentului.
  • Care este mărul discordiei: Ce modificări RCA au fost avizate marți în Senat

UNSAR a anunțat miercuri, 26 februarie, într-un comunicat de presă că "salută deschiderea spre dialog a Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și a Comisiei economică, industrii și servicii din Senat, care au adoptat ieri un raport comun de admitere cu amendamente pentru un proiect de modificare a Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto care vizează această problematică".

Este vorba despre controversatul proiect de lege, inițiat de către deputatul PSD Marius Bota, care pe motiv că ar combate abuzurile unor service-uri auto, propune stabilirea unor tarife maxime la reparații, peste care service-urile să nu poată trece, iar asigurătorii RCA să nu mai suporte diferențele care ar apărea în plata despăgubirilor din cauza acestor costuri exagerat de mari.

Și președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a precizat recent că legea RCA are vicii care ar permite unor service-uri auto să profite și că trebuie găsită o formulă.

Pe de altă parte, transportatorii membri COTAR au reclamat recent că dacă ar intra în vigoare asemenea prevederi ar fi anticonstituționale și anticoncurențiale, iar păgubiții RCA ar ajunge să plătească și o parte din despăgubiri, nu doar polița de asigurare.

Ce modificări au fost avizate marți în Senat la acest proiect de lege și care este poziția asigurătorilor

Concret, propunerile de modificare ale Legii 132/2017 care au stârnit contre între transportatori și asigurători sunt următoarele:

La articolul 14, după alin. (3) se introduc două alineate noi, alin. (3.1) și (3.2), cu următorul cuprins:

  • "(3.1) La efectuarea reparației, unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a operei de manoperă afișată, fără a depăși prețurile de referință pe piață la data producerii riscului asigurat. Prețurile pentru referință pe piață vor fi stabilite și publicate anual de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică. Primele prețuri de referință vor fi stabilite și publicate de ASF împreună cu INS în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relația cu asigurătorul RCA. nu va depăși valoarea orei de manoperă practicată în relație cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate.
  • (3.2) Orice diferențe peste valoarea despăgubirii stabilită conform alin (3) și (3.1) nu vor fi suportate de asigurătorul RCA", se arată în proiectul de lege.

Marți, 25 februarie 2020, cele două Comisii din Senat au avizat favorabil cu amendamente acest proiect de lege, dar modificările nu par a rezolva problemele semnalate de transportatori.

Astfel, senatorii au amendat doar articolul care viza stabilirea tarifelor de referință, înlocuind expresia 'fără a depăși' cu ''ținând cont', astfel:

  • "(3.1) La efectuarea reparației, unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a operei de manoperă afișată, ținând cont de prețurile de referință pe piață la data producerii riscului asigurat."

UNSAR a salutat astăzi, 26 februarie, aceste modificări, subliniind că "a transmis poziția membrilor săi, exprimată în mod public încă de la începutul anului, și anume că industria de asigurări susține introducerea unui tarif de referință pentru reparațiile auto, cu titlu informativ, și nu impunerea unei plafonări a tarifelor aferente reparațiilor auto".

  • "Considerăm că principalii beneficiari ai unui astfel de demers ar fi toți posesorii de autovehicule, care ar putea să fie mai bine informați cu privire la costurile pe care le presupune reparația autovehiculului.
  • Reprezentanții UNSAR și cei ai Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România au participat activ la cele două dezbateri din Senatul României, anunțate public de către cele două comisii din Senat încă din data de 20 februarie a.c., alături de reprezentanți ai mai multor autorități publice și ai cel puțin uneia dintre asociațiile de consumatori.
  • Asigurătorii sunt supuși controlului, supravegherii și aplicării de sancțiuni de către autoritatea de reglementare, supraveghere și control, conform legii, inclusiv sub aspectul tarifelor practicate (raportarea la un tarif de referință pentru primele de asigurare RCA, limitarea cheltuielilor administrative la 25%, notificarea prealabilă a modificării tarifelor de primă practicate, utilizarea acelorași segmente de riscuri omogene).
  • În zona despăgubirilor auto se observă o creștere continuă a costurilor de reparații datorată în special prestatorilor de servicii de profil care, așa cum Legea actuală prevede, nu au niciun fel de restricție, constrângere sau interdicție în acest sens.
  • În cele din urmă, toate acestea ar putea afecta consumatorii de asigurări RCA. Spre exemplu, conform unei analize de piață tip „mystery shopping” realizată de UNSAR în anul 2018, repararea unei mașini acoperită de o asigurare poate fi de până la 4 ori mai scumpă decât a aceleiași mașini cu aceeași daună, dar fără asigurare.", precizează asigurătorii.

Președintele COTAR: Deci este informativ, dacă ''ținem cont'? Este un blat între politicieni și asigurători!

Contactat miercuri de HotNews.ro, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, a acuzat existența unui blat între politicieni și asigurători, pe motiv că ședința ar fi fost secretă și doar firmele de asigurări și o persoană din ASF ar fi asistat la ședință.

  • "Deci (n.a stabilirea unui tarif de referință) este informativ, dacă ''ținem cont'? Nu este suficientă această modificare și felul în care s-a ținut ieri ședința, noi nu am fost chemați și a fost ținută la secret această ședință. Au fost prezenți doar asigurătorii la această ședință comună - se vede clar un blat! Nu s-a afișat nicăieri, iar în sala au fost 10 firme de asigurări și o singură persoană de la ASF, deci asigurătorii au făcut ce au vrut ei. Se vede clar un lobby. Cu ce îi afectează Legea 132/2017? RCA-ul este acum la jumătate din prețul din 2005, datorită nouă transportatorilor care am ieșit în stradă.
  • Este clar că este un blat între senatorii participanți la această ședință și asigurători. Atâta timp cât nu a fost invitată societatea civilă, nu fost invitați consumatorii, nu au fost invitați transportatorii care datorită lor a ieșit legea 132/2007, este clar un blat. Nu vreau să mă ascund după degete!", a declarat miercuri, 26 februarie, pentru HotNews.ro președintele COTAR.

Contrar declarațiilor președintelui COTAR, în Raportul comun al celor două Comisii de la Senat se precizează că la dezbaterile din 25 februarie au participat reprezentanți ai Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), ai Ministerului Finanțelor Publice, Asociației Utilizatorilor Români de Servicii Financiare, Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.

Rămâne de văzut ce modificări vor mai fi aduse acestui proiect de modificare a legislației RCA. Camera decizională este Camera Deputaților.