​Sute de români au încercat anul trecut să rezolve pe cale amiabilă litigiile din asigurări, bursă și pensii private apelând la SAL-Fin (Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Nonbancar), structură creată în cadrul ASF. SAL-Fin a primit anul trecut 521 de cereri de soluționare alternativă, de două ori mai multe cereri decât în anul anterior, dintre acestea fiind finalizate 315 litigii, în creștere cu 80% față de anul 2018.

Solutionare alternativa a litigiilorFoto: ASF

SAL-Fin, o structură creată în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară cu scopul de a permite consumatorilor să apeleze gratuit la un mecanism de soluționare alternativă a litigiilor din domeniul financiar nonbancar, a prezentat luni câteva informații de bilanț cu privire la activitatea din 2019.

Redăm mai jos principalele informații:

  • SAL-Fin a primit în anul 2019 un număr de 521 de cereri de soluționare alternativă, ceea ce reprezintă mai mult decât o dublare a numărului de cereri comparativ cu anul precedent. Dintre acestea au fost finalizate 315 litigii, în creștere cu 80% față de anul anterior, când au fost înregistrate 175 litigii soluționate.
  • Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 90% din cererile transmise spre soluționare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluții și că, pentru 95% din concilieri, au optat pentru soluționare online.
  • Cele mai frecvente litigii soluționate în 2019 au apărut ca urmare a diferențelor mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună și calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unitățile de service, a diferențelor mari între sumele propuse de asigurători și sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare, dar și a neplății unor sume datorate pentru închirierea de autoturisme sau lipsa de folosință a acestora, inclusiv penalități cuvenite consumatorilor pentru întârzierile la plata unor despăgubiri.
  • În acest context, trebuie precizat faptul că, din cazurile soluționate anul trecut, 83% (în creștere cu 10% față de anul 2018) au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor.
  • În urma soluționării alternative a litigiilor, consumatorii au primit în 2019 o sumă totală finală (în general, rezultată în urma unor reevaluări a despăgubirilor acordate) de aproximativ 1,7 milioane de lei, ceea ce inseamna de circa 6 ori mai mult fata de sumele primite initial.

În comunicat se mai precizează că anul trecut, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, în calitate de autoritate competentă, a confirmat formal că SAL-Fin îndeplinește condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 38/2015 și de Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor, ce guvernează activitatea entităților de tip SAL, urmând să notifice în acest sens Comisia Europeană.