​Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) a atenționat vineri că atacurile asupra industriei de asigurări s-au înmulțit în ultima perioadă, existând foarte multe divergențe între service-uri și firmele de asigurări, care ar afecta în final consumatorii. Pe fondul schimbărilor la legea RCA, BAAR susține că în Parlament au apărut asociații de service-uri auto care ar fi deghizate în consumatori, în timp ce alte asociații fără specializare financiară sau în domeniul asigurărilor comunică cifre fără fundament care ar putea fi catalogate drept fake news.

Accident rutier (arhiva)Foto: Agerpres

Președintele BAAR, Mădălin Roșu, a atenționat vineri asupra faptului că asigurările nu se rezumă doar la segmentul RCA și că, în acest domeniu financiar, există o rigoare tehnică, raportări, înregistrări contabille, analize de risc și solvabilitate, audit, securitate, instrumentare de daune și polițe, arhivare, procese în relație cu autorități ale statului.

  • „În spatele unor hârtii, pe care noi le numim polițe de asigurare, se află o responsabilitate fantastică și trebuie să ne ducem obligația până la capăt când un client are o nevoie. Dar iată că, de multe ori, anumite organizații încearcă să blocheze acest lucru, iar cineva și-a făcut din asta un deziderat în ultimii ani și este, cel puțin în ultima perioadă, un sport național de a avea ceva cu industria”, a spus Mădălin Roșu, președintele BAAR.

BAAR: În Parlament au apărut asociații de service-uri auto deghizate în consumatori

Un alt aspect sesizat de Președintele BAAR este acela al existenței unor asociații de service-uri auto, deghizate în consumatori, care sunt prezente chiar și la dezbaterile din Parlament legate de domeniul asigurărilor. Mădălin Roșu susține că acestea nu ar reprezenta consumatorii, ci mai degrabă prestatorii de servicii de reparație, prestatori care nu au rolul de păgubit așa cum este definit în literatura de specialitate, Codul civil sau legislația în domeniu.

Cifre comunicate în spațiul public fără fundament și scoase din context

În comunicatul transmis vineri, 29 mai, Biroul asigurătorilor auto s-a referit indirect și la ultimele comunicate de presă transmise de Confederația Operatorilor si Transportatorilor Auto (COTAR), acuzând că ar prezenta cifre fără fundament.

  • "Cu referire la ultimile cifre publicate de anumite asociații care nu sunt specializate în domeniul asigurărilor sau în domeniul financiar lasă cel puțin un mare semn de întrebare dacă nu pot fi considerate chiar fake news. În condițiile în care cineva face afirmații despre un număr impresionant de dosare în instanță fără a indica și sursa datelor și fără a face o detaliere a lor reprezintă doar o încercare gratuită de manipulare a opiniei publice, de asemenea informarea reprezentanților statului asupra unor comparații de oferte pe perioade diferite de asigurare fără a compara respectivele oferte pe o perioadă anuală reprezintă din nou o acțiune ce lasă mari semne de întrebare asupra corectitudinii informațiilor prezentate. De asemenea, contradicția în afirmații precum că legea actuală este una bună și că nu trebuie modificată, dar în același timp menționarea faptului că ea produce enorme probleme în piață arată un vădit interes care cu siguranță nu poate fi pro-consumator.", se arată în comunicatul BAAR.

Transportatorii COTAR sunt acuzați constant în ultima vreme că prezintă cifre fără fundament ori scoase din context

Într-adevăr confederația transportatorilor COTAR a transmis o serie de comunicate în ultima vreme pe fondul modificărilor care au loc în aceste zile în Parlament la legea RCA, avertizând că asigurătorii ar vrea reducerea costurilor de despăgubire, după propria lor evaluare, fără a ține cont de costurile reale de reparație auto.

Într-un comunicat transmis miercuri, 27 mai, COTAR afirma printre alte acuzații că:

  • "În acest moment, pe rolul instanțelor de judecată din România sunt peste 100.000 de procese cu asiguratorii, aceștia pierzând în procent de peste 90%. Dacă propunerile UNSAR de modificare legislativă ar fi adoptate, păgubiții RCA ar primi doar 30 – 35% din valoarea reală a despăgubirii, iar firmele de asigurări ar face un profit suplimentar de peste 500 de milioane de euro pe an. Păgubiții RCA nu ar avea nicio altă cale de atac, pentru că asiguratorii se vor spăla pe mâini și vor invoca prevederile acestei noi legi RCA pe care Parlamentul României ar putea-o vota, în necunoștință de cauză.".

Așa cum remarcă Biroul Asigurătorilor, COTAR nu a prezentat dovezi în sprijinul acuzațiilor privind cifra de peste 100.000 de procese care ar fi pierdute în pocent de peste 90% de asigurători.

Recent, Uniunea Asigurătorilor și Reasigurătorilor auto (UNSAR) a reacționat similar la un alt comunicat transmis în 20 mai de COTAR, argumentând cu date oficiale că cifrele COTAR nu ar fi în regulă și acuzând astfel că această organizație ar răspândi fake news.

Și Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF), acuzată de transportatorii COTAR că ar ține partea firmelor de asigurări, a reacționat recent argumentând cu date oficiale că transportatorii ar da dovadă de necunoaștere sau rea-credință în cifrele pe care le prezintă în spațiul public.

Contextul acestui conflict din piața RCA

O adevărată înfruntare are loc în aceste zile în Parlament pe tema schimbărilor la legea RCA, pentru a respecta cerințele Comisiei Europene și a ieși astfel din procedura de infringement în care Româna se află din 2018. Un proiect inițiat de Guvern a trecut de Senat și a ajuns acum în Camera Deputaților, unde s-au adus foarte multe amendamente. Un document de peste 90 de pagini, consultat de HotNews.ro, arată un adevărat război între asigurători, pe de o parte și organizații de service-uri, transportatori auto și consumatori, de cealaltă parte, care se acuză reciproc de anomalii și abuzuri într-o piață în care sunt peste 8 milioane de polițe RCA. Adevărul este undeva la mijloc.