Service-urile auto AutoCar, controlate de Florin Pandele, au anunțat marți că se alătură demersului altor 7 service-uri, doua dintre acestea fiind reprezentante BMW și Mercedes, în solicitarea falimentului Euroins, pentru o datorie de 1,5 milioane lei. În replică, Euroins, asigurătorul cu cele mai multe reclamații din piață la nivelul anului trecut, acuză service-urile că ar practica prețuri umflate la reparații, și de peste 5 ori peste media pieței, motiv pentru care le-a făcut sute de plângeri penale și le-a deschis și procese în instanțe.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Ce acuză service-urile Autocar

Grupul de firme AutoCar a anunat marți că a notificat Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cu privire la înregistrarea solicitării falimentului firmei Euroins la Tribunalul Ilfov pentru suma de 1,5 milioane lei.

AutoCar spune că "înregistrează în prezent sume de 5,17 milioane de lei, sume neachitate de către Euroins, dar în prezent, doar 1,5 milioane de lei reprezintă sume cu o vechime mai mare de 60 de zile eligibile solicitării falimentului firmei de asigurări. Întreaga diferență de 3,6 milioane de lei, neachitată de societatea Euroins, va îndeplini în scurt timp criteriile de vechime, urmând ca și acele sume să fie adăugate în procesul de faliment intentant de unitățile reparatoare din grupul nostru, în următoarele doua luni."

  • „Din nefericire, orice dialog inițiat cu firma Euroins a eșuat și în cazul grupului AutoCar, societățile din grupul nostru având de recuperat sume din anul 2019. AutoCar se alătură, în acest sens, demersului inițiat de 7 unitati reparatoare, doua dontre acestea fiind reprezentante BMW și Mercedes din România, care au declanșat procedura de cerere a falimentului firmei Euroins. În absența unei autorități care să protejeze consumatorul de asigurări, grupul de firme AutoCar ofera informatiile necesare pentru formularea cererii de faliment împotriva Euroins și poate pune pe cei doritori în legatura cu personele care le pot oferi asistenta juridica pentru aceste demersuri legale”, explică reprezentanții Grupului AutoCar.

Autocar susține că, de peste 10 luni, a atras atenția, în mod repetat, conducerii ASF, în legătură cu situația financiară a firmei Euroins, precum și asupra unor presupuse abuzuri prezentând documente care ar susține acuzațiile.

Neplata daunelor, din partea unor firme cu cotă ridicată în RCA a devenit noul sport național în asigurări: 25.679 de reclamații înregistrate în anul 2019 la Autoritatea de Supraveghere Financiara, număr de reclamații aflat în creștere în anul 2020, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2019, iar sancțiunile aplicate de ASF ar fi de râs, acuză Autocar.

În comunicatul transmis marți, Florin Pandele, reprezentant legal al Autocar și vicepreședinte al COTAR (confederația transportatorilor auto), îi cere public vicepreședintelui ASF, responsabil de sectorul asigurărilor, Cristian Roșu, să prezinte public situația financiară reală a Euroins (indicatorii de solvabilitate și lichiditate verificați și asumați de catre ASF, și nu date raportate de companie) precum și motivele pentru care firma de asigurări înregistrează, de peste 8 luni, un număr record de reclamații, având o medie de peste 1.300 de reclamații pe lună, în timp ce sancțiunile ar fi prea blânde.

  • Euroins: Autocar facturează reparaţiile maşinilor ca şi cum ar fi cu aur – de cinci ori peste preţurile medii la nivel naţional

În replică, Euroins, asigurător care anul trecut a avut cele mai multe reclamații din piața de asigurări, susține că Autocar și service-urile auto asociate ar practica niște tarife umflate la reparații, de peste 5 ori prețul pieței, motiv pentru care firma de asigurări a făcut mai multe plângeri penale și se judecă și în instanțe.

Euroins a prezentat în comunicatul transmis marți mai multe exemple de tarife practicate de Autocar şi service-urile asociate raportate la costurile listate de alte service-uri similare din Romania, diferențele fiind catalogate ca 'indecente'.

Ce acuzații aduce Euroins la adresa service-urilor Autocar:

  • "De exemplu, salariul mediu al unui tinichigiu este de aproximativ 1.000 de euro net, sau 1.800 de euro cu toate contribuţiile şi impozitele, potrivit ofertelor de muncă postate pe internet, ceea ce înseamna un pic peste zece euro, brut, per oră. Atât este plătit un tinichigiu cu experienţă, în România, în medie. Autocar şi service-urile asociate facturează de zece ori mai mult ora de tinichigerie atunci când plătitorul este Euroins România – potrivit facturilor primite de luni de zile. Deci Autocar şi service-urile asociate facturează Euroins aproape 100 euro pentru ora de tinichigerie, iar tinichigiul care face treaba este plătit cu o zecime din această sumă.
  • Dar suma de 100 de euro, sau 480 de lei, este numai nivelul de început, pentru că Autocar şi service-urile asociate au facturat către Euroins România chiar şi 661 de lei per oră, plus TVA, pentru „selectare erori memorie” – adică aproape 140 de euro per oră.
  • De fapt, potrivit statisticilor BAAR pentru 2020, costul mediu al orei de manoperă facturat de service-urile din România este de 151 de lei (31 de euro) per oră.
  • Euroins România a mers şi mai departe şi a analizat costurile primite direct de la 185 de unităţi de reparaţii auto din toată ţara, ajungând la un cost mediu la nivel naţional de 130 de lei (27 de euro) per oră, plus TVA – sume facturate direct către Euroins România de service-uri oneste. Tarifele Autocar pentru manoperă sunt între 480 şi 661 de lei (100 – 140 de euro) per oră, plus TVA. Faceţi dvs. calculele!
  • Şi nu este totul. Pe lângă facturarea orelor de manoperă la niveluri indecente, Autocar şi service-urile asociate taxează Euroins România şi la piesele de schimb cu preţuri „mai grele” cu 174% decât media afişată în sistemul DAT.
  • Pentru partea de vopsitorie, Autocar şi service-urile asociate nu mai pierd timp şi dublează pur şi simplu tarifele de referinţă furnizate de sisteme consacrate precum Eurolac sau AZT, plus o suprataxă de 70% asupra valorii constantei.
  • Toate acestea au fost relevate din analiza facturilor primite de Euroins România de la Autocar şi service-urile asociate. În mod obişnuit, Euroins România calculează preţurile reparaţiilor în conformitate cu media naţională şi plăteşte aceste sume fără nicio ezitare.
  • Diferenţa dintre preţurile decente şi sumele nejustificate adăugate de Autocar şi service-urile asociate devine de obicei motiv de petiţii depuse la ASF, alimentând astfel statisticile despre aşa zisele plăţi cu întârziere ale Euroins România.
  • Alte preţuri facturate de Autocar şi service-urile asociate sunt de exemplu 50 de lei pentru o spălare obişnuită de maşină – dublu, în comparaţie cu cea mai scumpă spălătorie, sau mănuşi de protecţie anti-Covid la 21 de lei perechea, sau un fabulos tarif de 634 de lei (132 de euro) pentru dezinfectarea unei maşini.
  • Încă o dată, nu este totul. Potrivit legislaţiei, asigurătorul are obligaţia de a rambursa costul unei maşini de înlocuire pe perioada reparaţiei autovehiculului avariat. Şi aici, Autocar şi service-urile asociate au o abordare specială, din moment ce facturează în medie cu 264% mai mult decât un brand german de lux. Aceasta înseamnă că tariful de închiriere a unei maşini de lux de la reprezentanţă este de 223 de lei pe zi, plus TVA, sau 814 lei plus TVA, dacă o închiriaţi de la Autocar. Dar să presupunem că nu aveţi nevoie de o maşină de lux, caz în care diferenţa între oricine şi Autocar şi service-urile asociate este de numai 173% pentru una din mărcile auto din ţara noastră, sau 184% pentru o altă marcă germană de lux.
  • Încheiem cu un ultim exemplu al uluitoarei politici de preţuri de la Autocar şi service-urile asociate: în cazul unui Ford Focus Generaţia 3, operaţiunea de reparaţie a uşii dreapta faţă şi înlocuirea uşii dreapta spate a fost facturată către Euroins România cu suma de 26.298,17 lei, adică 5.433,5 euro – mai mult de un sfert din preţul de nou al unui astfel de automobil.
  • Toate acestea sunt tarife facturate de către Autocar şi service-urile asociate către Euroins România şi care devin motive pentru depunerea de petiţii la ASF. Practic, Euroins România a fost în ultimii trei ani ţinta primară pentru tentative concertate de sustragere a resurselor financiare prin exploatarea interpretărilor din legislaţia cu privire la piaţa asigurărilor din România.
  • Practic, art.23 şi art.29 din Norma ASF 20/2017 prevăd modul de evaluare a valorii despăgubirii de către asigurătorul RCA dar aceste prevederi legale sunt în mod curent ignorate de către intermediari şi singurul mod în care asigurătorii se pot apăra sunt procesele.
  • Euroins Romania se confruntă practic cu un atac de blocare din partea unui pumn de service-uri lacome, care sufocă activitatea companiei şi provoacă în mod indirect prejudicii românilor oneşti prin supra-aglomerarea departamentului daune cu cereri şi facturi absurde.
  • În consecinţă, în 2019, ASF a respins aproape 4.500 de astfel de petiţii ca fiind nefondate, ceea ce reprezintă aproape 40% din toate petiţiile depuse împotriva Euroins România anul trecut.
  • Mai mult, Euroins Romania a depus sute de plângeri penale pe temei de tentativă de extorcare de fonduri prin facturarea de preţuri umflate pentru reparaţii, şi a iniţiat alte sute de procese împotriva acestor service-uri. Mai puţin de 3% din toate cele 137.000 de dosare de despăgubire sunt respinse şi sumele nerambursate din cauza unor motive obiective precum expirarea poliţei de asigurare sau lipsa vinovăţiei asiguratului RCA.
  • Euroins Romania face apel către toţi factorii responsabili să amendeze legislaţia astfel încât să pună punct acestor abuzuri, în beneficiul consumatorilor români care merită produse de asigurare la preţuri corecte, nu pentru a îmbogăţi câţiva profitori.
  • Euroins Romania a adus peste 100 de milioane de dolari cash ca aport la capitalul societăţii în ultimii cinci ani, o investiţie netă în România, creând mii de locuri de muncă direct şi indirect, inclusiv la brokeri, şi contribuind la dezvoltarea economică a României.
  • Nu în ultimul rând, preţurile poliţelor de asigurare RCA sunt în pericol să înceapă să crească exclusiv din cauză că societăţile de asigurare sunt obligate, prin interpretarea tendenţioasă a legii, să plătească aceste facturi oneroase, sub ameninţarea amenzilor şi a proceselor. Acum, asigurările RCA încă sunt accesibile ca preţ majorităţii românilor, dar dacă autorităţile nu curmă aceste practici, preţurile sunt în pericol să crească la niveluri inaccesibile."

UPDATE (marți, 19:05) Ce spune Florin Pandele, general manager Autocar Grup, despre acuzațiile legate de tarifele mari la reparațiile auto

  • "În condițiile unei piețe a reparațiilor auto libere și concurențiale, grupul nostru de service-uri se poziționează în categoria unităților reparatoare premium, oferind servicii de reparații similare cu cele ale reprezentanțelor mărcilor premium. În acest sens, societatea noastră practică prețuri aproximative de nivelul acestor reprezentanțe premium , în condiții de calitate similară.
  • Diferența dintre service-ul nostru auto și reprezentanțele mărcilor premium este că grupul Auto Car acceptă efectuarea de reparații decontate de către orice firmă de asigurari, în timp ce mărcile premium refuză efectuarea reparațiilor în baza polițelor RCA emise de către Euroins", a declarat marți pentru HotNews.ro Florin Pandele, general manager al AutoCar Grup.

Reclamațiile la adresa asigurătorilor, în special a celor RCA, au crescut cu peste 150% anul trecut: Euroins, firma cu cele mai multe reclamații

Societatea de asigurare cu cel mai mare număr de petiții analizate în mod unic pe petent în anul 2019 a fost Euroins România, cu 12.005 petiții (57,61% din numărul total de petiții), în creștere cu 482,77% față de anul 2018, se arată în cel mai recent raport al ASF. City Insurance a înregistrat 4607 petiții unice (22,11% din totalul petițiilor), în creștere cu 159,40% față de 2018. Cu excepția Asirom VIG și Generali, care au înregistrat scăderi, toate celelalte societăți au înregistrat creșteri ale numărului de reclamații.

  • Trebuie menționat că Euroins și City Insurance sunt cei mai mari asigurători RCA din țară, având cele mai mici prețuri la polițele RCA, motiv pentru care milioane de șoferi se asigură la aceste două firme.

Raportată la numărul de contracte în vigoare, situația reclamațiilor s-a prezentat astfel: împotriva Euroins au fost peste 12.000 de reclamații, respectiv 0,376% din numărul total de contracte în vigoare care depășea 3,1 milioane de contracte în 2019.

Împotriva City Insurance au fost depuse 4607 reclamații, reprezentând 0,167% din totalul celor pste 2,7 milioane de contracte de asigurare în vigoare.

De notat că anul trecut, trei service-uri auto, parte a grupului AutoCar, au înaintat instanțelor de judecată și ASF cererea deschiderii procedurii de faliment împotriva City Insurance, pentru datorii de circa 1,1 milioane de lei, restante mai vechi de 120 de zile.