​Fraude în asigurări: Mașini cumpărate în vestul Europei ca epave, pentru dezmembrare, sunt repuse în circulație pe drumurile din România

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 16 iulie 2020, 8:14 Economie | Asigurari


Fraude in asigurari
Foto: Hotnews
​Autoturismul din imagine, Mercedes-Benz, a suferit o daună majoră în afara României, a fost achiziționat și adus în țară, iar ulterior, printr-o înșelătorie, a fost prezentat ca fiind avariat într-un accident în România, din vina unui asigurat RCA. Pentru presupusa daună, devizul de reparații ar fi fost 15.000 de euro, bani pe care asigurătorul ar fi trebuit să-i platească, dacă departamentul antifraudă al firmei de asigurări nu ar fi depistat înșelăciunea, arată pentru HotNews.ro Ciprian Osiac, vicepreședinte al Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurarilor (ACADA).

Asociația de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurarilor (ACADA) este un ONG recent înființat care are ca membri specialiști din domeniul asigurărilor - specialiști antifraudă, ingineri auto, juriști, experți auto, precum și alte persoane specializate care au legatură cu piața de asigurări.

HotNews.ro a prezentat recent cazul poliței RCA false pe numele Astra Asigurări, iar în cele ce urmează vom descrie un alt tip de fraudă - cel al autoturismelor grav avariate în alte țări, cumpărate și repuse în circulație apoi pe drumurile din România prin diverse înșelătorii.

Cum se fac astfel de înșelătorii: Cazul autoturismului Mercedes-Benz



Click pentru a deschide


Autoturismul din imagine, Mercedes-Benz, a suferit o daună majoră în afara României, fiindu-i afectate, atât structura de rezistență, cât și cea de siguranță, patru airbaguri fiind declanșate, a explicat pentru HotNews.ro Ciprian Osiac.

Ulterior a fost cumpărat și adus în România, unde a fost prezentat ca avariat din cauza unui asigurat RCA. Cum se produce însă înșelătoria? Cum te prezinți într-un service auto cu această mașină și cu acte de la presupusul șofer vinovat de accident astfel încât să ceri reparații și despăgubiri?

Ciprian Osiac
Foto: Arhiva personala
"Dosarul de daună cu evenimentul înscenat în România a fost avizat în baza formularului de Constatare Amiabilă de Accident, la constatare prezentându-se doar autoturismul Mercedes ca fiind avariat. Autoturismul declarat ca fiind vinovat de producerea evenimentului (asigurat RCA) – auto VW, nu a fost prezentat în vederii vizualizării avariilor declarate, deoarece vinovatul declarat nu a dorit acest lucru. La dosarul de dauna au fost prezentate doar fotocopii cu documentele aferente acestui vehicul. (RCA, certificat de înmatriculare).

Pentru presupusa daună, devizul de reparație a fost în cuantum de aprox. 15.000 Euro.

În urma investigatiilor suplimentare efectuate de către departamentul specializat din cadrul companiei de asigurări, au fost obținute mai multe elemente probatorii de natura fraudei, proprietarul autoturismului Mercedes-Benz completând în final o declarație prin care renunța la despăgubiri.
", a explicat vicepreședintele ACADA.

Acesta atenționează că înșelăciunea nu se oprește aici.

"Exceptând frauda în asigurari, prin care presupusul păgubit, proprietarul autoturismului, a urmărit obținerea de foloase necuvenite, sub forma unor despăgubiri însemnate, putem spune ca înșelăciunea nu se oprește aici.

Deși autoturismele sunt achiziționate din vestul Europei ca și epave, în vederea dezmembrării, aceste autoturisme ajung să fie reparate, în mod superficial și vândute ulterior unor persoane de bună credință, care nu cunosc istoricul autoturismelor, sunt repuse în circulație, punându-se astfel în pericol, atât viața proprietarului, cât și a celorlalți participanți la trafic", atenționează vicepreședintele Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurarilor (ACADA).

Un alt caz: BMW serie 5 incendiat în afara României, apoi cumpărat și adus în țară




Click pentru a deschide


Un alt caz recent prezentat de expertul ACADA este cel al unui autoturism BMW Serie 5, care a suferit o daună majoră (incendiere) în afara României, cu afectarea majorității elementelor care compun structura de rezistență și siguranță, ulterior fiind achiziționat și adus în țară.

Ulterior, acelaşi autoturism a fost prezentat ca fiind avariat în două evenimente rutiere produse în România din culpa unor asigurați RCA, fiind solicitate despăgubiri considerabile de la mai multe companii de asigurări din România.

  • "Aceste cazuri nu sunt singulare, piața de asigurări din România confruntându-se cu multe astfel de cazuri, fie că vorbim de autoturisme achiziționate din străinătate care au fost vândute "pentru casare", având de multe ori această specificație și în documentele de proveniență, deci practic folosite pentru piese de schimb, ulterior transportate în țară pe platforme, fie că vorbim despre autoturisme avariate înmatriculate în România. În ambele situații, se încearcă fraudarea companiilor de asigurări prin înscenarea unor evenimente rutiere pentru a se beneficia de despăgubiri, în final autovehiculele fiind reparate, vândute și repuse în circulație.", susține Ciprian Osiac.

În trecut, mai spune oficialul ACADA, astfel de situații erau specifice asigurarilor tip CASCO, însă, în momentul de față și cadrul legistativ din România, care reglementează condițiile de despăgubire în cazul daunelor RCA, favorizeaza și astfel de situații, costurile cu reparațiile fiind limitate doar de valoarea maximă de despăgubire, practic încadrarea ca și daună totală (costurile de reparație depășind valoarea reală a autovehiculelor), pentru astfel de situații fiind solicitate despăgubiri însemnate, inclusiv pentru mașina la schimb, până la finalizarea reparației sau până la declararea stării de daună totală.

Reprezentantii Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurărilor (ACADA) consideră că astfel de situații necesită o atenție sporită din partea autorităților, fiind necesar un cadrul legislativ care să asigure identificarea unor astfel cazuri de autovehicule care ajung să fie puse în circulație pe drumurile publice din Romania.

O parte dintre asigurători au pârghii de a identifica astfel de situații, prin interogarea unor platforme de specialitate, dar ar fi utilă și adaptarea legislației prin crearea unui cadru de cooperare între autoritățile care intervin în procesul de înmatriculare a vehiculelor rulate și asigurători.

"Aici se poate lua în discuție constituirea obligativității asigurătorilor de a transmite către RAR/ DRPCIV a unor informații privind autovehiculele care sunt declarate daune totale, prin afectarea structurii de rezistență și de siguranță a acestora, repunerea în circulație a unor astfel de autovehicule fiind condiționată de certificare din partea autorității se specialitate (RAR), în baza unor documente din care să reiasă ca acestea au fost reparate în unități de specialitate, agreate și cu documente care să dovedească conformitatea unor astfel de reparații.", a mai precizat vicepreședintele Asociației de Cooperare Antifraudă în Domeniul Asigurărilor (ACADA).







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















34770 vizualizari

  • +22 (28 voturi)    
    Clasic rromanistan! (Joi, 16 iulie 2020, 8:40)

    Marionette [utilizator]

    1. Un grup organizat de borfasi face ceva ilegal.
    2. La acestia adera statul prin : militieni, securisti, politicieni, administratie. Grupul acum sunt Lege.
    3. Vreo 25 de ani castiga bani masiv din ilegalitati.
    4. Dispare piata (pandemie, etc) Staul, Legea prinde niste cumparatori de tigari din grupul mare.
    5. Cetateanul plateste taxe fericit ca Statul il pazeste de hoti.
  • +3 (31 voturi)    
    Romania e cimitirul de masini al UE (Joi, 16 iulie 2020, 8:48)

    Coresponedntu [utilizator]

    Astfel de masini sunt in plus si sicrie pe roti, in secial cele avariate in accidente . Datorita coruptiei, a faptului ca nu exista nici o preocupare din partea autoritatii pentru protectia mediului inconjurator, sau se mimeaza mai mult astfel de preocupari, indiferenta in fata poluarii, Romania se transforma in:
    - groapa de gunoi de orice fel a Europei;
    - cimitir de masini second hand
    - depozitul de valorificare a cazanelor Diesel si pe benzina in procesul de innoire a parcului auto din Vest care isi inlocuieste treptat autovehiculele cu combustie interna cu autoturisme electrice sau hibrid.
    Factori favorizanti ai degradarii :
    - apetitul populatiei pentru masini fitoase dar si neprietenoase cu mediul, vechi, cu kilometrajul dat peste cap, manarite etc
    - lipsa sau starea deplorabila a transportului in comun modern, electric, eficient.
  • +27 (27 voturi)    
    Sa descoperit apa calda in Romania (Joi, 16 iulie 2020, 9:01)

    ady77 [utilizator]

    Asa ceva nu poti face, daca nu exista si cineva din interiorul firmei de asigurari, care sa "preseze" cu finalizarea dosarului.
    Se stie de cand lumea, ca una din obligatiile ce iti revin la RCA, in cazul unui accident, chiar daca faci amiabila este prezentarea la constatare cu ambele fieratanii lovite, chiar daca ai si dovada de accident de la Politie.
    Asa ca un articol care incearca sa mai spele putina, firmelor de asigurari. Nici cu unele service-uri nu imi este rusine, si are dreptate, ala care striga mai tare.
  • +9 (9 voturi)    
    exemplele (Joi, 16 iulie 2020, 10:28)

    Nevermind [utilizator]

    Primul e clar, insa al doilea macane. Numai sa-l aduci la de la starea exRo la cea de dupa primul accident pe RCA si presupune muuulti prea multi bani.
    • +5 (5 voturi)    
      Parere (Joi, 16 iulie 2020, 12:55)

      Popescul [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

      Si eu cred ca ai dreptate cu cea de-a doua poza. Nu mai sunt atat de sigur ca in cel de-al doilea exemplu discutam despre aceeasi masina. Costul reparatiilor pentru a o aduce la nivelul daunei RCA 2 este atat de mare, incat niciun samsar nu cred ca ar risca sa risipeasca banii pe reparatii. Nu cred ca pot fenta firmele de asigurari. Poate merge cu sume modice, o zgarietura pe ici, colo, dar la mii de euro cred ca asiguratorul te verifica la sange.

      Acum serios, nu stiu ce om normal la diblă ar cumpara fie si pe un euro ciurucul din imaginea cu BMW RCA 2. Nu as vrea sa fiu asociat cu epava aia nici daca samsarul m-ar plati pe mine, darămite sa dau un leu gaurit pe asa ceva. Atât accept eu de la viata?

      Cei care ar fi tentati de astfel de chilipiruri cred ca ar trebui sa se gandeasca in primul rand ca traiesc o singura data si ca merita mai mult decat o fieratanie care si-a trait viata. Parerea mea. Hâc!
  • +1 (9 voturi)    
    Parvenitism (Joi, 16 iulie 2020, 10:48)

    Popescul [utilizator]

    La astfel de modificari de masini nu ma asteptam. Ma gandeam ca e posibil sa le mai mânărească pe unele, dar nu mi-am imaginat ca este posibil la o asemenea scala. Cred ca are foarte mare legatura cu parvenitismul unor dintre concetatenii nostri. N-am bani sa-mi iau un Mercedes ultimul răcnet, dar pentru a da bine in fata prietenilor (ce fel de amicii sunt aia?) imi cumpar un cazan despre care stiu efectiv ca este lovit. Si daca lovea masina in fata mea si mi-o vindea cu o reducere de 50%, tot nu as cumpara-o. Din orgoliu nu as face-o. Pai sunt atat de amarat incat sa-mi vanda un samsar ciurucul lui? N-am bani de Merțan nou-nout? Nu-i nimic. Imi cumpar alta masina, cu mai putin pedigree, dar noua. Pe langa orgoliu, pentru mine ar o mare importanta nesiguranta cu privire la istoricul fierataniei propuse de samsar. Stiu eu daca nu a fost revopista dupa vreun accident?

    Pe langa banii pe care i-as da prin ipoteza pe cazanul de BMW sau Mercedes, mai pun niste firfirei si imi iau o hibrida sau poate chiar o electrica. Sigur, nu va avea acelasi magnet, dar va fi masina mea nou-nouta cu o tehnologie care este la ”ani lumina” fata de cazanul incendiat/lovit/facut praf in Vestul Europei. Ca si cum daca e avariata total acolo este mai putin grav decat daca ar fi patit-o in Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu ai bani de Mercedes ultimul răcnet... (Vineri, 17 iulie 2020, 10:25)

      OrmenLange [utilizator] i-a raspuns lui Popescul

      ...dar dai cateva mii de euro in plus doar ca sa fi primul care trage un partz in scaunul ala? Nu mi-as lua masina noua decat daca as castiga la loto. Una de un an, doi vechime e cu 15-20% mai ieftina si tot noua e dpdv al uzurii.
  • +6 (8 voturi)    
    Fraudele nu sunt doar in asigurari (Joi, 16 iulie 2020, 10:52)

    independentu [utilizator]

    Pe cei din asigurari ii arde doar de incercarile de frauda legate de asigurari, dar majoritatea fraudelor le au drept victime pe cumparatori.
    Si din USA vin extrem de multe masini care au fost declarate daune totale, nu numai din Europa.
    Situatia se poate rezolva foarte simplu, RAR-ul poate interoga bazele internationale de date, mult mai bine decat orice site specializat, dar trebuie cadru legislativ.
    Un pas a fost facut, acum genereaza raport de daune nationale.
  • +3 (3 voturi)    
    asta-i treaba politiei si asiguratorilor (Joi, 16 iulie 2020, 14:18)

    gurka [utilizator]

    sa descopere,sa previna,sa ia masuri.mi-a fost lovita masina vreau sa fiu despagubit corect,fara cracneala,fara amanari si cu toate costurile...am masina din 1990,ce va pasa?imi fac treaba cu ea,livrez marfa,imi duc puradeii la scoala,vaca la pascut...cat timp am actele in regula si-mi platesc toate taxele,dati banii si nu mai cautati justficari ca ala a facut si a dres...ji..dii
  • +1 (3 voturi)    
    titlu gresit (Joi, 16 iulie 2020, 14:37)

    randon [utilizator]

    faptul ca epave din occident sunt repuse in circulatie NU ESTE o infractiune.

    infractiunea consta in repararea daunelor produse in strainatate la automobile cu numere straine cu bani platiti de asigurarile din romania.
    • +1 (1 vot)    
      corect (Joi, 16 iulie 2020, 23:55)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui randon

      + ca epavele sunt de 2 feluri:
      1. dauna totala elemente de siguranta nereparabile - asta s-ar incadra la epava dpdv "articol"
      2. dauna totala dpdv costuri reparatie - asta nu se incadreaza. In special cele marcile iuropene trosnite in state. Le poti repara ok aici, la o fractiune de cost piese si manopera.
      • 0 (0 voturi)    
        Orice dauna totala e totala (Vineri, 17 iulie 2020, 9:21)

        DatatoruldeM [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        De ce nu? Daca un specialist spune "pentru a repara CORECT si TRAINIC acest cazan trebuie X euro si nu merita", cum poti spune ca tu o repari cu X/10?
        A, ceva piese de schimb recuperate din ea..poate.
        Inseamna ca o repari de mintuiala, pentru afaceri. Deci, iarasi frauda.
        Da, am vazut masina reparata pe p[ret de nimic. Ala a indreptat la table in nestire, evident, si pe cele profilate, lonjeroane, etc (profilul de multe ori are rol de ranforsare activind ca structura de rezistenta). Proprietara a avut de platit ca piese farurile, lampile, ceva vopsea..
        In rest, ciocan, levier, ranga, chit.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by