​INTERVIU Nicu Marcu, președinte al ASF: Nu vreau să fac pe polițistul și să mă apuc să văd de cine și cum a fost adus fiecare / Nu am văzut pe nimeni de la DNA și DIICOT să intre în instituție

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Luni, 1 februarie 2021, 8:12 Economie | Asigurari


Nicu Marcu
Foto: AGERPRES
​Procesul de reorganizare demarat printre cei peste 500 de angajați ai controversatei Autorități de Supraveghere Financiară (ASF) nu va aduce reduceri de personal, ci mutarea unora pe poziții inferioare, cu reduceri de prime și salarii, a declarat într-un interviu HotNews.ro Nicu Marcu, președinte de sașe luni al acestei autorități care arbitrează piețele de capital, asigurări și pensii private, în care activele depășesc 20 miliarde de euro. "Nu vreau să fac pe polițistul în instituție și să mă apuc acum să văd de cine și cum a fost adus fiecare în instituție. Rolul meu este să-i pun la muncă", susține acesta. Vezi cum explică acesta de ce și-a luat director de cabinet un fost general SRI și cum vrea să rezolve problemele din piața RCA.

  • Cum explicați toate aceste măsuri și situații aparent contradictorii?

Nicu Marcu (ASF): Am înțeles. Într-o întrebare sunt mai multe întrebări. Vă voi răspunde pe rând.

  • HotNews.ro: Da, despre Regulament..

Nicu Marcu: Nu. În primul rând ați spus că am fost numit de Parlament la propunerea PNL și PSD.

  • HotNews.ro: La susținerea..

Nicu Marcu: Ați spus propunerea. Eu mi-am depus candidatura și am fost votat și în Comisii și în Plenul Parlamentului. Nu știu cine a votat, dar a fost un vot covârșitor și așa cum am văzut eu votul a fost din partea tuturor partidelor. Într-adevăr eu am vorbit și vorbesc în continuare de transparență, dar cu respectarea legii, astfel încât să nu bulversăm niciodată piețele pe care le reglementăm și le supraveghem.

Cu privire la acel Regulament la care faceți referire, într-adevăr a trebuit să facem lucrul acesta, nu ca să ținem presa departe sau ca să ținem informațiile pentru noi, ci pentru ca să nu mai plece din instituție documente oficiale, documente sensibile, ale instituției referitoare la activitatea pe care o facem noi și toate lucrurile să plece în mod reglementat, în sensul că dacă cineva solicită informații există o Direcție de comunicare și va primi mandat din partea mea sau orice alt angajat al instituției primește mandat din partea mea sau a Consiliului să comunice pe spețele respective. Deci nicidecum nu este o încorsetare a comunicării informațiilor din cadrul instituției, dar comunicăm strict în limitele legale, nu altfel.

În altă ordine de idei, mă întrebați cu privire la faptul că directorul meu de cabinet este un..fost..

  • HotNews.ro: General SRI..

Nicu Marcu:
Da, da, da, vă spun imediat. Da, directorul meu de cabinet este domnul Viorel Voinescu, care într-adevăr a lucrat la SRI pe parte economică. Eu îl știam din activitatea mea de la Curtea de Conturi că este un om riguros. Eu l-am contactat și l-am întrebat dacă vrea să lucreze cu mine. Omul nu mi-a răspuns de prima dată. Mi-a spus: domnule, lăsați-mă să mă gândesc că nu mi-am făcut planuri de a mai lucra.

Știind rigurozitatea și experiența lui, faptul că el nu a lucrat pe partea operativă, ci numai pe financiar și economic, adica de fapt a fost un director economic al unei instituții, am nevoie de el ca să ma ajute aici.

Legat de primele din ASF. D-voastră ați scris acel articol despre acele prime, comunicarea noastră a fost că s-a respectat Contractul Colectiv de Muncă. Nu am greșit cu absolut nimic.

  • HotNews.ro: Au fost informații greșite? S-au încasat acei bani?

Nicu Marcu: Eu nu comentez articolele presei. Eu vreau să vă spun că din multe articole de presă (inclusiv din articolele dvoastră) îmi iau informații esențiale care îmi folosesc în actul de conducere.

Referitor la publicațiile care ar fi șters articole. Domnule, nu controlăm noi presa. Nu am dat niciodată un telefon, mai mult de atât relația mea cu presa acum a început să fie pentru că până acum nu știam jurnaliștii de pe acest domeniu.

  • HotNews.ro: Dar apropo de transparență, ce era așa de greu să spuneți, că e un contract colectiv de muncă și în el este stipulat că trebuie să luăm încă un salariu.

Nicu Marcu: Domnule.. Direcția de comunicare v-a transmis un răspuns care este corect - că s-a respectat Contractul Colectiv de Muncă.

  • HotNews.ro: Apropo de prime, salarii și Contractul Colectiv de muncă. Puteți să ne spuneți ce prime sunt stipulate în acest CCM? Ce prime s-au dat anul trecut și dacă veți face o schimbare?

Nicu Marcu: Da, o schimbare într-adevăr o să fac. Chiar dacă lucrul ăsta nu l-am negociat și discutat cu Sindicatul (n.a Sindicatul ASF), dar pe mandatul meu nu o să mai dau nicio primă. Adică nu o să mai fie primă de nu știu ce, primă de nu știu ce..

  • HotNews.ro: Nici măcar prime de performanță?

Nicu Marcu: Ascultați-mă un pic. O să găsim o formulă să stimulăm munca. Deci eu nu pot să accept să dau la toată lumea prime sau stimulente egale. O să vedeți o analiză foarte clară pe salarizare astfel încât noi să ne asigurăm că cele trei sectoare de activitate (n.a piața de capital, asigurări și pensii privcate) sunt plătite așa cum trebuie pentru munca pe care o fac, care este extrem de dificilă și de serioasă, pentru că ei verifică piața.

Asta nu înseamnă că trebuie să-i ținem la salariul minim pe economie, pentru că la un moment dat o să mă trezesc că nu mai rămâne nimeni aici. Vor fi ofertați din piață și nu mai rămâne nimeni aici. Drept urmare ei trebuie să fie salarizați pe măsură, dar veniturile lor trebuie să fie în concordanță cu munca. Nu toată lumea va fi remunerată cu stimulente sau prime la fel - adică muncesc nu muncesc știu că voi primi anual încă un salariu în plus. Nu sunt de acord cu situația asta.

  • HotNews.ro: Bun. Apropo de planul de reorganizare pe care l-ați demarat, care este situația acum în ASF? Ce ați găsit aici? Câți angajați sunt? Care este cel mai mic salariu? Care este cel mai mare? Ce prime s-au dat anul trecut? Și ce se va schimba?

Nicu Marcu: Da. În momentul în care eu am ajuns în instituție am făcut personal niște analize pe parte operațională pentru că m-a interesat să văd care sunt punctele nevralgice și riscurile pe cele 3 piețe. În același timp, împreună cu Consiliul am delegat un grup de lucru care să facă o analiză la nivelul instituției atât pe resurse umane, materiale, cât și investiționale pentru a ști cum stăm.

În acest sens, acest grup de lucru a finalizat spre sfârșitul anului acest material, s-a discutat de mai multe ori în Consiliu. S-a ajuns la concluzia unei reorganizări instituționale - un management unitar la nivelul fiecărui sector și acum suntem în perioada de implementare a propunerilor venite din partea acestui grup de lucru.

Concret, fiecare sector va fi condus de către o direcție generală cu un director general. O sa vedeți o ajustare a salariilor în minus pe anumite poziții.

  • HotNews.ro: Mă scuzați că vă întrerup. Spuneați că ați luat aceste măsuri imediat ce ați venit în autoritate. Întrebarea imediată este: câțí oameni ațí mai adus în ASF cu dumneavoastră? Că și aici e o problemă - câți consilieri are fiecare din cei 9 membri ai Consiliului ASF, persoane aduse fără concurs.

Nicu Marcu: Ca să nu greșesc vă voi da o situație clară să vedeți. La fiecare cabinet s-a desființat postul de director de cabinet și a rămas un singur post de director de cabinet la președintele ASF. Ceilalți (n.a membri ai Consiliului ASF) au coordonatori ai cabinetelor, cu diminuarea salariului aferent trecerii de la funcția de director de cabinet la cea de coordonator de cabinet.

Reducerea salariului este substanțială. Vă dau toate datele astea scris ca să le vedeți că nu le știu pe din afară.

S-au transformat posturile de consilieri de la cabinete în posturi de experți, cu reducerea salariului aferent funcției de expert.

S-a redus numărul de consilieri de la cabinete și s-a ofertat dacă vor să lucreze în instituție pe o funcție aferentă.

La nivelul cabinetelor, persoanele angajate anterior venirii mele au fost angajate pe o perioadă nedeterminată. Persoanele pe care le-am adus cu mine, 3 sau 4 nu sunt sigur, sunt angajate pe durată determinată pe durata mandatului meu și pleacă odată cu mine.

În privința nivelului de salarizare, peste tot am făcut ajustări în minus. Și acesta nu este un moft al președintelui, ci este o corelare între funcțiile deținute și responsabilitățile pe care le au.

  • Nota autorului: Ulterior interviului, ASF a transmis următoarele informații despre reducerile de posturi:

"La nivelul ASF a avut loc, anul trecut, un proces de reorganizare, care a vizat toate posturile de consiler, în număr de 26, care au fost desființate. Angajații care au ocupat aceste poziții au fost reîncadrați în funcția de expert în management și responsabil (funcții de execuție), cu o reducere salarială de aproximativ 20%. Au fost desființate, de asemenea, 4 posturi de Director cabinet, angajații fiind reîncadrați, de asemenea, cu o reducere salarială de aproximativ 20%.

În prezent organigrama include 19 posturi de Director, după reorganizarea curentă acestea se vor reduce la 11, dintre care 4 vor fi poziții de Director general. Reducerea salarială cumulată pentru aceste posturi, după reorganizare, va fi de aproximativ 47%."


ASF nu a comunicat exact ce salarii aveau cei 26 consilieri înainte de a fi reîncadrați ca experți pe salarii diminuate, dar informații transmise de ASF anul trecut către ZF arată că salariile acestor consilieri au scăzut de la 16.300 de lei la 13.500 de lei net lunar.

  • HotNews.ro: În urma acestui proces vor fi reduceri de personal?

Nicu Marcu: Nu. Nu vor fi reduceri de personal. Vor fi relocați oamenii pe domeniile sau zonele unde suntem deficitari, mai ales pe cele 3 piețe pe care noi le supraveghem și este nevoie pentru a face față.

  • HotNews.ro: Păi astea 3 sectoare (asigurări, pensii private și piața de capital) sunt singurele pe care le supravegheați. Cu asta se ocupă ASF. Asta fac și acum angajații ASF.

Nicu Marcu:
Nu, domnule, trebuie să veniți mai des pe la noi ca să vedeți ce facem. În afară de aceste 3 sectoare, există: Seriviciu de conformitate și integritate, există Serviciu de spălare a banilor, a fost Direcție de Resurse umane pe care noi am desființat-o și am lăsat un serviciu și restul personalului l-am dirijat către activitățile care aveau nevoie de personal, există Direcție juridică, Direcția de IT.

  • HotNews.ro: Dar tot pentru cele 3 piețe sunt și aceste servicii și direcții..

Nicu Marcu: Da, domnule, bineînțeles, dar v-am spus că personalul aferent direcțiilor suport l-am dimensionat de așa natură încât să fie dimensionat corect, iar restul oamenilor i-am dirijat către sectoare acolo unde este nevoie de ei.

  • HotNews.ro: Și dacă nu se pricep la partea operațională?

Nicu Marcu:
Trebuie să se priceapă. Ești în instituție trebuie să înveți.

  • HotNews.ro: Știți că ASF este o instituție destul de politizată. Ați făcut o analiză să vedeți câți oameni au intrat pe bază de concurs aici, câți au fost aduși politic? Cum vreți să rezolvați problema asta?

Nicu Marcu: Nu este o problemă pe care trebuie să o rezolv. Eu nu vreau să fac pe polițistul în instituție și să mă apuc acum să văd de cine și cum a fost adus fiecare în instituție. Fiecare are un contract de muncă. Știți foarte bine Codul Muncii. Indiferent ce aș vrea să fac eu, dacă nu-mi convine de cineva, eu trebuie să demonstrez că acea persoană nu muncește. Rolul meu este să-i pun la muncă. Nu să pierd timp acum să văd cine i-a adus, nu mă interesează și nu pot să fac asta că nu am timp.

Eu nu am făcut decât să-i pun la treabă, unii poate nemulțumiți, dar asta e, și să-i verific dacă muncesc. Cine nu va munci și nu va face treabă, din păcate...e clar că nu ai ce căuta aici.

  • HotNews.ro: Revenind la salarii și prime. Puteți să ne spuneți ce salariul și primele încasate de dvoastră?

Nicu Marcu: Da, pot să vă spun ce salariu am eu, este și în declarația de avere. Salariul net este 54.132 de lei.

  • HotNews.ro: Și prime?

Nicu Marcu: Conform Contractului Colectiv de Muncă. Întreb la juridic dacă vă pot da aceste informații. Eu nu încasez altceva decât ce e legal. Legea spune că ASF se autofinanțează are venituri proprii și salarizarea ei se face conform legii în baza căreia funcționează.

  • HotNews.ro: Când se va finaliza procesul de reorganizare?

Nicu Marcu:
Destul de repede. Schimbările intră în vigoare începând cu luna februarie, dar oricum autoritatea va fi într-o permanentă modernizare, pentru că în afară de această reorganizare și restructurare a resurselor umane avem nevoie de o digitalizare a instituției. Încă lucrăm cu foarte multe hârtii. Sunt surprins să văd că facem supravegherea companiilor încă pe hârtie, pe situații transmise pe hârtie de către entitățile supravegheate, în condițiile în care mi s-ar părea normal să avem toate datele online ale acelor companii.

Pentru o bună supraveghere a pieței este nevoie să ne modernizăm digital. Această perioadă ne-a determinat să ne aliniem la partea digitală, pentru că nu am avut încotro, dar încă mai e nevoie.


Nicu Marcu: O secundă. Vorbiți despre mine că aș favoriza?

  • HotNews.ro: Era vorba de structurile de conducere din ASF. Sunteți președintele ASF.

Nicu Marcu: Eu sunt de șase luni președinte al ASF. Nu favorizez pe absolut nimeni din piață și din instituție. Dacă citiți foarte clar legea, structurile de conducere sunt așa: vicepreședinți care sunt numiți de Parlament pe sectoare. Există vicepreședinte numit pe sectorul pensii private, vicepreședinte numit pe sectorul asigurări și vicepreședinte numit pe sectorul pieței de capital.

  • HotNews.ro: Dar deciziile se iau de Consiliu..

Nicu Marcu: Nu, nu. Anumite decizii se iau de Consiliu

  • HotNews.ro: Deciziile de sancționare se iau de către Consiliul ASF, din care faceți parte.

Nicu Marcu: Da, domnule, deciziile de sancționare se iau de către Consiliu, dar atenție, la propunerea Sectoarelor. Nu ia Consiliu decizii de capul lui. Dacă vă uitați în istoria asta mică de 6 luni de când am venit eu, o să vedeți că nu am precupețit să sancționez orice abatere de la legislație. Și ăsta este rolul meu aici: să disciplinăm piața.

În ce privește acest denunț care ziceți dvoastră că s-a făcut la DNA, fiecare om este liber să facă orice denunț la orice Parchet din România cu privire la chestiunile pe care le găsește el de cuviință. N-am nicio problemă cu acest lucru. Dacă ne va întreba Parchetul cu privire la anumite aspecte vom răspunde.

  • HotNews.ro: Este o coincidență sau nu că ați aplicat recent amenzi semnificative la City Insurance și Euroins, cei mai mari asigurători RCA, dar care au și cele mai multe reclamații, tocmai după acest denunț?

Nicu Marcu:
În noiembrie anul trecut am solicitat Direcției care se ocupă de petiții să facă un material cu privire la evoluția petițiilor în ultimele 6 luni. Acel material a fost transmis către sectorul care se ocupă de asigurări.

Sectorul de asigurări l-a analizat, iar în decembrie 2020 a venit cu materialul în ședința de Consiliu. Consiliul ASF a mai solicitat niște lămuriri cu privire la anumite aspecte, după care la următoarea ședință de Cosniliu din ianuarie 2021, s-a analizat și s-au decis măsurile pe care le-ați văzut.

Deci nu are nicio legătură cu denunțul. Nu luăm decizii de pe o zi pe alta. Aici sunt niște proceduri foarte bine făcute.

  • HotNews.ro: În legătură cu valoarea amenzilor de 500.000 de lei pentru City Insurance și 450.000 de lei pentru Euroins. Nu sunt niște sume modice raportate la rulajul pe care-l au aceste firme?

Nicu Marcu:
Repet că propunerile de amenzi vin din partea Sectorului (n.a de Asigurări) pe baza materialelor pe care le au. De multe ori Consiliul a propus mărirea acestor amenzi și s-au aprobat în cuantumul stabilit. Acestea sunt sancțiunile date de când sunt eu aici. Ce s-a întâmplat înaintea mea, nu știu.


Nicu Marcu: Nu putem..Când avem anumite suspiciuni legate de activitatea proprie și de acțiunile noastre de control și supraveghere, este clar că noi colaborăm cu autoritățile.

  • HotNews.ro: Ce ați putea dvoastră să faceți este să trageți la răspundere anumiți angajați, în măsura în care legea vă permite.

Nicu Marcu: Da, asta o să fac, când cineva greșește.


Nicu Marcu: Da, i-a încetat contractul individual de muncă.

  • HotNews.ro: I-a încetat sau..?

Nicu Marcu: Și-a dat demisia.

  • HotNews.ro: I-ați cerut dvoastră sau cum? Are legătură cu nereguli în ASF?

Nicu Marcu: Și-a dat demisia și eu am acceptat-o. Nu pot să.. e un act..ea a solicitat demisia, eu am aprobat și..

  • HotNews.ro: Ok, deci nu vreți să ne dați detalii.

Nicu Marcu: Domnule, nu că nu vreau să spun. Este un act care s-a întâmplat.

  • HotNews.ro: Mai sunt și alte acte care s-au întâmplat așa?

Nicu Marcu: Vă spun. Mai este încă un director care prin acordul păților era numit cu delegație tot la o Direcție din asigurări și i-a încetat delegarea acolo. La Juridic același lucru am solicitat încetarea conducerii al nivelul Direcției juridice, deci cam așa sunt..

  • HotNews.ro: Deci până la urmă dvoastră ați solicitat, așa ați spus..

Nicu Marcu: Nu, vă spun eu cui am solicitat, dacă e nevoie, că nu mi-e frică de lucrul ăsta. Probabil că au văzut că nu pot să țină pasul cu..

  • HotNews.ro: Deci nu puteți să ne dați detalii legate de reclamația la DIICOT..

Nicu Marcu: Am să vă dăm la momentul oportun.

  • HotNews.ro: Dar de la DNA și DIICOT a venit cineva până acum să verifice ce se întmplă la ASF în urma denunțului și a reclamațiilor făcute?

Nicu Marcu: Domnule, nu am văzut pe nimeni de la DNA și DIICOT să intre în instituție, că dacă vin, întâi vin la mine.

  • HotNews.ro: Păi da, pe dvoastră vă întreb.

Nicu Marcu: Nu, n-au venit.


Nicu Marcu: Atunci când lucrează cu bună credință. Când se demonstrează bună credință este normal să fie așa și vă spun de ce. Colegi de-ai noștri care lucrează în control au avut plângeri penale făcute de către cei pe care i-au controlat și de multe ori refuză sau le e frică să mai meargă pentru că există riscul să fie ținuți prin instanțe.

  • HotNews.ro: Și așa nu vor mai fi ținuți prin instanțe, dacă se aprobă acest proiect?

Nicu Marcu: Da, dar se demonstrează buna credință, că oamenii au fost să controleze compania respectivă prin mandat, prin delegație dată de ASF. Dacă nu ai măcar o minimă protecție ca să-ți faci meseria atunci înseamnă că s-a terminat! Păi sunt 5-6 oameni din instituție cărora li s-a făcut plângere penală și au stat cred că vreo 2 ani de zile pe la Parchet, având în vedere controalele pe care le-au făcut. Nu este în regulă lucrul acesta

  • HotNews.ro: De la cine au fost plângerile?

Nicu Marcu:
Nu mai știu de la cine. Nu are importanță. Ideea este că nu vrea nimeni să fie protejat mai mult decât este necesar.

  • HotNews.ro: Revenind la problemele din piață, cele mai multe apar în zona RCA.

Nicu Marcu: De ani de zile activitatea pe cele 3 piețe s-a redus la acest produs - RCA. În jurul lui s-a creat atâta vâlvă și vă spun, din analizele mele, că totul a pornit de la faptul că nu a fost bine reglementat. Dacă ar fi fost bine reglementat de la început, nu s-ar fi ajuns aici. În nicicio țară din UE nu se întâmplă așa. Totul depinde de reglementare în primul rând. Nu trebuie să inventăm noi nimic. Trebuia să luăm exemple de bună practică din alte țări, le adaptam la noi și cu asta se închidea discuția.

În altă ordine de idei, având în vedere nivelul de cotă de piață la care au ajuns pe acest produs unele companii, ele trebuie să fie capitalizate astfel încât să poată face față plății daunelor. În acest sens, cred că în urmă cu 1-2 luni de zile, am aprobat o prevedere într-o normă prin care determinăm companiile care vor cotă de piață mare să se capitalizeze proporțional, astfel încât să ne asigurăm că fac față să plătească daunelor pe care le au.

Norma este aprobată și companiile au termen de aplicare 31 martie 2021.

  • HotNews.ro: Nu e prea din scurt? Presupun că e vorba de sute de milioane de lei..

Nicu Marcu:
Le-am dat 3 luni ca să conformeze. Fiecare companie își face calculele în funcție de cota de piață pe care o dorește și în funcție de cota de piață își stabilește ce nevoie de lichiditate are astfel încât să poată să facă față plăților aferente daunelor.

  • HotNews.ro: Aveți o analiză la primii doi jucători RCA, spre exemplu, care să arate cât trebuie să aducă în 3 luni?

Nicu Marcu: Probabil că vom avea la momentul respectiv la sfârșitul lunii martie când va intra în vigoare. Atunci vom ști exact cât trebuie să aibă fiecare aport în plus, astfel încât să fie în acord direct cu cota de piață

  • HotNews.ro: E ciudat. Ar fi trebuit să analizați dinainte asta ca să dați o reglemengtare..

Nicu Marcu:
Domnule, nu mai fiți atât de sceptic la tot ce facem. Noi facem lucruri astfel încât să reglementăm piața. Sunt convins că și dvoastră vă doriți o piață bine reglementată. Noi am făcut această normă în baza unor analize..

  • HotNews.ro: Ati spus într-un interviu la Agerpres că ați înaintat un proiect de ordonanță de Urgență privind decontarea directă

Nicu Marcu: Da, într-adevăr acest proiect de OUG a fost înaintat de noi către Ministerul de Finanțe. L-am înaintat anul trecut prin noiembrie și la un moment dat ni s-a returna pentru niște chestii de formă legislativă pe care a trebuit să le facem, l-am trimis înapoi acum către Ministerul de Finanțe și acum vom vedea când se va aproba.

Acest proiect de Ordonanță de urgență prevede faptul că asiguratul sau asigurătorul să aibă obligativitatea să facă decontarea directă. Aceasta înseamnă că cel care este asigurat, în urma unei daune suferite, va beneficia de plata daunei de la compania care l-a asigurat. Ulterior se face decontarea între companii. Nu facem decât să protejăm consumatorul, adică pe cel asigurat, să nu mai fie plimbat dintr-o parte în alta.

Când va intra în vigoare această OUG, sau lege, că și în Parlament este în dezbatere un proiect de lege de ani de zile, beneficiarul unei polițe își va alege probabil în cunoștință de cauză compania de asigurări astfel încât sî știe că va avea un serviciu de calitate.

  • HotNews.ro: Produsul există deja, este opțional, dar plătești mai mult

Nicu Marcu: Da. Să știți că de multe ori asiguratul nu știe și de această chestiune cu decontarea directă. nu este informat sau nu i se spune

  • HotNews.ro: Sau nu vrea să plătească mai mult..

Nicu Marcu: Da, dar dacă vrei servicii de calitate...

  • HotNews.ro: Foarte mulți șoferi aleg prețul cel mai mic și de asta și City insurance și Euroins au cei mai mulți clienți. Lumea speră că ASF să-și facă treaba și aceste firme..

Nicu Marcu: De când sunt eu aici vă garantez că ASF își face treaba. Acolo unde lucrurile nu sunt în regulă le vom sancționa de fiecare dată și mergem până la capăt. Adică nu mă dau înapoi de la a face ceva ca să reglemntăm piața și să reglăm odată chestiunea asta cu RCA.

Problemele RCA nu le-a generat Nicu Marcu. Am venit de 6 luni pentru a rezolva aceste probleme și le vom rezolva pe mai multe căi. Nu avem o baghetă magică.

  • HotNews.ro: Când estimați că va fi adoptat proiectul de OUG cu deconatare directă?

Nicu Marcu: Sper să fie aprobat cât mai repede. Sunt în contact direct permanent cu Ministrul de Finanțe și trebuie să parcurgă procesul legislativ. Cu cât va fi aprobat mai repede cu atât va fi mai bine pentru consumatori.

  • HotNews.ro: Ce alte lucruri de importanță ar fi pe celelalte piețe supravegheate de ASF?

Nicu Marcu:
Sunt lucruri mult mai interesante pe alte piețe. Spre exemplu pe piața pensiilor private o chestiune pe care trebuie să o rezolvăm în perioada următoare este că cei care contribuie la Pilonul II de pensii în proporție de peste 90% sunt repartizați aleatoriu. Asta înseamnă că ori nu sunt interesați la ce fond de pensii sunt alocați sau nu sunt atât de bine documentați, educați financiar încât să aleagă fondul de pensii care are cel mai bun randament.

În sensul acesta noi am preluat din media sugestia cu privire la raportarea pe care o fac administratorii de fonduri de pensii și în condițiile în care până acum făceau raportare semestrială cu privire la portofoliul investițional pe care îl au, acum i-am determinat să facă o raportare trimestrială astfel încât cei care contribuie la acest Pilon de pensii să știe permanent care sunt randamentele și portofoliul investițional. Raportarea se va face către ASF și noi o vom face publică.

Tot pe partea de pensii private, anul acesta va fi anul în care vom implementa pensiile ocupaționale. În acest sens este nevoie de niște facilități fiscale, niște deduceri fiscale care vor trebui acordate angajatorilor astfel încât să fie interesați de acordarea acestor pensii ocupaționale angajaților și ar fi un lucru foarte bun pentru că din start dacă vom da drumul și la pensiile ocupaționale vom avea 3 alte opțiuni la pensia publică: vom avea pilonul II, pilonul III și pilonul pensiilor ocupaționale.

În Codul fiscal trebuie să apară niște prevederi care să dea niște facilități fiscale angajatorului astfel încât să fie interesat să facă acest sistem al pensiilor ocupaționale. În acest sens, noi ASF am început să avem discuții cu organisme profesionale pentru conștientizarea beneficiilor pensiilor ocupaționale.

  • HotNews.ro: Păi ar trebui să vorbiți cu Guvernul pentru schimbările fiscale, nu cu organizațiile profesionale..

Nicu Marcu: Nu, nu, nu ați înteles. Una-i una, alta e alta. Deducerile fiscale le dă Guvernul, conștientizarea pe care trebuie să o facem noi la nivelul angajatorilor este alta.

  • HotNews.ro: Da, dar nu sunt aceste deduceri fiscale..

Nicu Marcu: Vor fi în noul Cod fiscal. Deducerile fiscale nu țin de noi. Am informat Guvernul cu privire la beneficiile pensiilor ocupaționale. Din discuția cu Gubernul s-a înțeles necesitatea acestui lucru și așteptăm modificarea Codului fiscal.

  • HotNews.ro: V-a spus Guvernul sau poate fostul Ministru de Finanțe, Florin Cîțu, că va fi sachimbat Codul fiscal?

Nicu Marcu: Da, la vremea respectivă, în toamna anului trecut, am discutat cu ministrul de Finanțe și mi-a spus că în momentul în care va fi modificat Codul Fiscal pe anul acesta va fi prinsă și o modificare în sensul deductibilităților acordate angajatorilor.

  • HotNews.ro: Legea plății pensiilor private?

Nicu Marcu: Plata pensiilor private din Pilonul II se face acum integral sau defalcat pe 5 ani, dar e nevoie de o lege a plății pensiilor pe care tot în anul acesta ne-am propus să o facem.

Intenția noastră în lege este ca plata pensiilor să fie în tranșe lunare pe durata vieții, iar banii care rămân după fiecare lună de plată în contul fiecărui contributor, acei bani vor avea un randament, pentru că vor fi investiți.

Avem deja un proiect de lege pe care îl vom înainta către Parlament. Nu se va mai putea încasa contribuția integrală, ci vor fi făcute plăți lunare.

  • HotNews.ro: Cât se va plăti lunar?

Nicu Marcu:
Asta o să stabilim în funcție de durata preconizată de viață..sunt niște indicatori și în funcție de asta se va stabili plata lunbară a pensiilor de pe Pilonul II. plățile vor fi eșalonate pe o anumită perioadă stabilită în această lege.

  • HotNews.ro: Nu ați stabilit pe ce perioadă vor fi eșalonate prețurile?

Nicu Marcu: Nu.

  • HotNews.ro: Revenind la proiectul de OUG privind decontarea directă, nu credeți că vor crește foarte mult prețurile RCA?

Nicu Marcu: Avem simulări și studii de impact din care reiese că prețurile RCA nu vor crește foarte mult. Impactul nu va fi foarte mare.

  • HotNews.ro: E greu de crezut că nu vor crește. Asigurătorii se judecă între ei pentru recuperarea despăgubirilor și acest lucru presupun costuri suplimentare..

Nicu Marcu: Păi nu, am zis că nu va fi un impact semnificativ. Pe noi ne interesează să protejăm consumatorul, astfel încât asiguratul să fie sigur că beneficiază de servicii corecte și bune. În ceea ce privește decontarea între companiile de asigurări, aceasta va fi reglementată foarte clar și în momentul în care ajung la o divergență pe o anumită sumă este clar că instanța va fi cea care va stabili realitatea acelor sume. Părerea mea este că multe din divergențele actuale se vor rezolva prin acest proiect de Ordonanță de urgență.

Vreau să vă asigur că pe mandatul meu se va respecta legea, eu voi face tot posibilul astfel încât să mă asigur că prin măsuile luate să echilibrăm piața, pentru că nu mă satisface cu nimic să văd în permanență consumatorul nemulțumit.

Numărul petițiilor este la un nivel de cam 1,5% din totalul daunelor și dacă este să te uiți așa poți spune că e mic, din acestea jumpătate sunt la cesionari sau service-uri, dar așa cum am mai spus-o și o petiție dacă este, rolul nostru este să ne aplicăm asupra ei și să lămurim lucrurile. Cred că au ajuns atâția ani de bulversare pe această zonă.

Trebuie să facem toate demersurile, și eu asta fac, legislative, reglementări interne, și pe partea cealaltă de control și supraveghere cu măsurile pe care le-ați văzut și o să le mai vedeți în continuare și cine nu se supune acestor reglememntări și măsurilor luate de noi din păcate vor suporta sancțiunile aferente.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















8794 vizualizari

  • +12 (18 voturi)    
    Birocratia romaneasca psdizata (Luni, 1 februarie 2021, 9:36)

    UnOarecare [utilizator]

    Incompetenta, coruptie, minciuna si hotie binecuvantata politic. Asa e toata liota platita de stat sub o forma sau alta = din banii nostri.
    • +8 (8 voturi)    
      Face "reorganizare". (Luni, 1 februarie 2021, 15:26)

      unins [utilizator] i-a raspuns lui UnOarecare

      Adica ii retogradeaza pe cei ai PSD-ului si-i promoveaza pe cei ai PNL-ului, asa cu a fost intelegerea! PSD=PNL= ciumi
      • +10 (10 voturi)    
        Nicu Marcu e un repetent ajuns prof universitar! (Luni, 1 februarie 2021, 21:00)

        Rower [utilizator] i-a raspuns lui unins

        Nicu Marcu, seful ASF, este un individ cu studii universitare extrem de dubioase.

        Susține în CV-ul său fabricat că a absolvit trei facultăți și un doctorat făcute parțial în paralel între ele și în paralel cu serviciul (în general funcții de conducere importante).

        Nicu Marcu se naște în noiembrie 1968.
        Termina liceul in 1987.
        Face TCM-ul la Sibiu în perioada 1989-1994.
        Face Științe Economice la Craiova între 1992 și 1997 (primii doi ani în paralel cu TCM-ul de la Sibiu!!)
        In 1996 (la 9 ani de la terminarea liceului) se angajează Contabil Șef la Poiana mare, Dolj (domeniul silvicultura). In 1996 era contabil șef deși nu terminase încă Stiintele Economice. In anii următori ajunge la Calafat, Craiova, București, ocupă funcții din ce in ce mai importante.
        In perioada 2000-2004 face un doctorat în Științe Economice.
        In intervalul 2002-2006 face Facultatea de Drept din Craiova. Primii doi ani de la Drept se suprapun cu ultimii doi de la doctoratul în Științe Economice. Pe parcursul ultimilor doi ani ai doctoratului este Director Economic la Romsilva ca și autor sau coautor a 6 cărți.
        In 2007 devine absolvent al Colegiului Național de Apărare, ceea ce arata ca este angajat al SRI-ului. De fapt asta este și comportamentul său, de agent secret, combinat cu o atitudine de repetent de facultate.

        Cand a avut timp sa faca atatea lucruri în același timp?!

        In 2005 ajunge Sef de Lucrari, in 2008, Conferentiar, in 2010-2011 Profesor universitar plin, in 2012 prorector la Univ. Craiova si parlamentar de Bacau la Bucuresti iar în 2015 șef la Curtea de Conturi.

        Studiile omului acestuia sunt o fraudă.
        • +3 (3 voturi)    
          Referitor la ultima propozitie, (Marţi, 2 februarie 2021, 9:35)

          Kecske [utilizator] i-a raspuns lui Rower

          crezi ca e un caz singular ? Mie imi pare ca e una din conditiile angajarii in functii cit mai mari in firmele de stat. Daca nu chiar conditie obligatorie. Sau era sa devina obligatorie daca mai continua psd-ul sa guverneze si sa legifereze.
  • +17 (17 voturi)    
    Din spusele Președintelui Nicu Marcu (Luni, 1 februarie 2021, 9:39)

    Rescator [utilizator]

    (până la proba contrarie să-l credem) rezultă că
    în ASF sunt 500 de salariați,care primesc lunar între
    16.300 și 54.132 lei lunar(net) la care se adaugă
    numeroase prime și bonusuri de performanță,care
    se pare că sunt secrete.Să fie primit ,având în vedere că sunt prea mulți și se calcă pe picioare.
    Nu este zi de la Dumnezeu să nu se pună problema
    impozitării pensilor mai mult sau mai puțin speciale,
    cu 85% a sumelor peste 7000 de lei.Perfect de
    acord dacă se respectă Constituția care spune despre *justa așezare a sarcinilor fiscale*,text care
    ar impune și taxarea similară a acestor salarii uriașe.
    Dacă nu se va întâmpla asta CCR nu va putea, în
    veci, să fie de acord cu impozitarea doar a pensiilor.
    Despre așa-zisa autofinanțare a numeroaselor
    Agenții de Reglementare este o poveste mai lungă,
    care ar trebui lămurită.De unde i-au banii reglementații,îi aduc de acasă din noptieră!?
  • +15 (19 voturi)    
    promisiuni desarte? (Luni, 1 februarie 2021, 9:44)

    alexman1 [utilizator]

    Aveti un numar imens de angajati si salarii exorbitante pe care chiar nu le meritati. Primele pentru ce le luati? ASF are nevoie de o curatenie generala. Daca seful nu o poate face, atunci sa lase pe altul care nu spune doar vorbe goale. Sunt multi care freaca menta acolo si trebuiesc dati afara. Oare anul asta cu cat mai mariti RCA-ul? 200%? 400%??
  • +16 (18 voturi)    
    bravo, pastram pe toata lumea (Luni, 1 februarie 2021, 9:55)

    carmen_i [utilizator]

    Nici macar unul nu va zbura din functie, tot sunt utili. Si nu conteaza cum au poposit in functii. Toti sunt egali in fata sefului, indiferent daca s-au angajat pe nepotisme, pile sau alte relatii.

    Nu va exista nicun fel de reforma cat timp nu va fi inalturat balastul de funtionari inutili, dar mari consumatori de resurse publice.
  • +6 (8 voturi)    
    ... (Luni, 1 februarie 2021, 10:01)

    g01an [utilizator]

    nu stiu ce sa zic, suna bine initial, dar de fapt pare o masura care sa impace si capra si varza, nu merge suficient de departe.

    daca este genul de actiune progresiva pentru a le da sansa celor care pot si vor mai mult sa arate asta, sunt de acord cu abordarea. dar altfel as fi preferat ca cei care au frecat menta sa fie dati afara si sa se reincadreze doar in urma unui concurs corect organizat la nivelul lor real, nu doar o pozitie mai jos... asta daca ar mai fi in stare sa-l treaca (ca dupa ce freci menta, iti mai iesi din mana...). iar daca n-ar fi, atunci ar face loc altora mai motivati. daca se ajunge la asta pentru cei care nu inteleg mesajul din prima... n-am nicio problema.

    iar la finalul zilei, ma astept la reforme legislative care sa faciliteze si sa forteze o reforma ceva mai rapida de atat. ce vrea domnu' director suna a solutie care sa impace personalul din institutii, nu neaparat ce se asteapta cetatenii corecti de la institutiile de top (adica daca nici la astia n-avem asteptari, ce sa putem cere prin institutiile unde salariile sunt undeva la 3000ron net?).
  • +13 (15 voturi)    
    Praf in ochi! Cititi cu atentie! (Luni, 1 februarie 2021, 10:29)

    DanCris [utilizator]

    1. Nu se reduce numarul de salaraiatii
    2. Reorganizarea se face doar in cele 3 sectoare care nu sunt direct sub el. In directiile de sub el , cabinetul lui etc. nu se schimba nimic. Adica mai exact : coroborat cu punctul 1 schimba niste oameni mai vechi cu oamenii lui.
    3. Zice pe de o parte ca parlamentul a numit vicepresedinti pe fiecare sector dar el da afara si numesti oamenii de acolo...se crede un mic Ceausescu. Generalul SRI si plangerile la DNA probabil sunt cele care tin restul Consilului la cheremul lui.
    4. Minciuna sfruntata zisa de el: daca nu ofera salarii nesimtite la angajati atunci o sa ii recruteze piata. Sa faca public salariul mediu al privatilor pe fiecare sector supravegheat. ASF-ul are aceste date.
    5. Sunt 600 de angajati la ASF. ZIce ca cica sunt deficitari pe zonele supravegheate ! Sunt cred vreo 100 de entitati in cele 3 piete . 6 angajati ASF supravegheza 1 entitate ! Anul trecut au incercat sa treaca pe repede inainte o lege prin care numarul de angajati la ASF sa nu mai fie limitat la 600. Sa intre noul parlament , sa finalizeze legea si o sa vedeti angajari la ASF...
    • -9 (13 voturi)    
      Îți place anarhia.Haosul. (Luni, 1 februarie 2021, 12:02)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui DanCris

      Omul a spus corect.Fiecare să muncească și să fie plătit pentru cât muncește.Din proprie experiență,cel care nu vrea să muncească,pleacă singur când îl pui la muncă.Să avem răbdare.
      • +10 (12 voturi)    
        Stii cum recunosc un angajat la stat ? (Luni, 1 februarie 2021, 12:37)

        DanCris [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Face comentarii cu diacritice, atent corectate. Are timp destul si le face dintr-un birou confortabil.
        Cam intotdeauna e vorba de "sa avem rabdare" , "sa-i dam o sansa" , "ce a spus seful e corect" etc.
        • -5 (7 voturi)    
          Ce deștept ești ! (Luni, 1 februarie 2021, 16:43)

          asavreau [utilizator] i-a raspuns lui DanCris

          Ești bun de ministru.Păcat că nu există ministerul care să ți se potrivească.Altfel,ai greșit.Nu lucrez.Am muncit vreo 50 de ani și acum aștept.Moartea.Degeaba cred unii că știu ce vor pensionarii .Vor să fie lăsați în pace și respectați pentru munca lor și să nu mai vorbească unii care nu știu ce-i munca,în numele lor.Păcat de tine că nu te apuci să faci ceva util ție.
          • +4 (6 voturi)    
            Grea viata de pensionar... (Luni, 1 februarie 2021, 17:40)

            DanCris [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

            Dar e si vina ta ca nu ai muncit in domeniul care trebuie. Daca erai la SRI erai si pensionar si angajat la ASF.
            Interesant ca tocmai un pensionar spune "sa avem rabdare". Pana cand ? Pana ajung si eu sa astept moartea ?
            • -3 (5 voturi)    
              Când nu știi ce vrei. (Luni, 1 februarie 2021, 19:22)

              asavreau [utilizator] i-a raspuns lui DanCris

              Este bine să ai răbdare.//Rău este cu rău,dar mai rău fără rău//.Este aiurea expresia asta,dar are un tâlc care merită analizat.Eu,de ex.am constatat că la PSD când a fost schimbat un șef și m-am bucurat,am greșit,pentru-că cel venit a fost mai rău,mai corupt,mai perfid decât anteriorul.Eu cred că în România,nu funcționarii,șefii sunt problema ci legile,imunitățile,aplicarea legilor.Judecătorii îi fac scăpați pe infractorii politici,prin amânări până fapta se prescrie,ori își aranjează în Parlament o lege care să-i scape.Dacă legile ar fi respectate și aplicate dur,nu cred-că ar mai avea curaj să facă infracțiuni.
            • 0 (2 voturi)    
              O fi greu să gândești? (Miercuri, 3 februarie 2021, 8:24)

              asavreau [utilizator] i-a raspuns lui DanCris

              Poate să înveți și carte? După ce vei studia câteva moduri de finanțare și vei înțelege cum funcționează, poate reușești să faci comentarii bune, nu răutăcioase, pline de invidie, lipsite de bun simț. Ca idee, ASF nu este finanțată de la Bugetul de stat.
  • -4 (12 voturi)    
    Punct de vedere (Luni, 1 februarie 2021, 13:10)

    viogal [utilizator]

    Am citit articolul si comentariile. Cred ca Nicu Marcu este de buna credinta si trebuie sa beneficieze de credit din partea tuturor ,inclusiv presa. Este o presiune foarte mare din partea grupurilor de interese din jurul ..sacilor de bani sa nu reuseasca. E nevoie de reglementare, control si predictibilitate. Schimbarile,chiar si cu fosti SRI -sti daca sunt in interesul consumatorului si nu al cartelului din asigurari trebuie sa se produca si trebuie sa fie sprijinite desi, sunt pesimist, pentru ca depind de : partide,presedintie,guvern, premier, parlament, si multi,multi jmecheri care traiesc in jurul BANILOR.
  • +2 (6 voturi)    
    Plimbatul hartiilor prin SRI (Luni, 1 februarie 2021, 19:20)

    ady77 [utilizator]

    Si ajungi general.
    Iar banii de la pilonul 2, daca am nevoie de ei, de ce nu as putea sa ii iau pe toti gramada?
    De ce sa ramana in contul statului, cand ar putea fi directionati catre familie.
  • +4 (6 voturi)    
    Nicu Marcu (Luni, 1 februarie 2021, 19:52)

    Ibit [utilizator]

    Are dreptate .
    Inainte sa dai cu piciorul intr-un caine trebuie sa vezi cine il tine de lesa.....
  • +3 (5 voturi)    
    contabil SRI, gheniral cu patru stele (Luni, 1 februarie 2021, 23:12)

    di livio [utilizator]

    sri, singuru serviciu de informații militarizat din țările NATO...plătește-i frate române, plătește-i pe apeviști, și salarii asf și pensii speciale militare


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by