Topul celor mai pârâți asigurători RCA în instanțe: Câte mii de dosare și-au deschis reciproc în justiție asigurătorii pentru a-și recupera despăgubirile plătite după accidente auto

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 17 februarie 2021, 18:19 Economie | Asigurari


Accident auto
Foto: AGERPRES
​Asigurătorii RCA se judecă între ei în peste 7500 de dosare pentru a-și recupera despăgubirile plătite în urma accidentelor auto, iar valoarea pretențiilor solicitate în aceste cazuri depășea 101,4 milioane de lei la data de 31 decembrie 2020, arată o centralizare făcută la solicitarea HotNews.ro de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Aceste cazuri se numesc acțiuni în regres, un exemplu fiind când un asigurător plătește reparațiile unei mașini asigurate CASCO, iar apoi dă în judecată pe asigurătorul RCA al șoferului vinovat de producerea accidentului auto pentru a-și recupera banii.

În urma centralizării datelor raportate de societățile de asigurare, la data de 31 decembrie 2020, situația litigiilor în care societățile de asigurare au calitatea de pârât in litigii aferente clasei 10, deschise cu alte societăți de asigurare din România, arată peste 7500 de dosare deschise în instanțele din România, valoarea pretențiilor financiare solicitate depășind 101,4 milioane de lei.

  • City Insurance și Euroins au calitatea de pârâte în peste 7000 de dosare în care li se cer achitarea a peste 93,5 milioane de lei


Click pentru a deschide


Datele ASF arată că primii doi mari jucători RCA, City Insurance și Euroins, care dețin 75% din totalul contractelor RCA din țară, sunt pârâte în peste 7.000 de dosare, valoarea pretențiilor financiare solicitate depâțind 93,5 milioane de lei.

Pe locul 3 se află Groupama
care are calitatea de pârât în 207 dosare în instanță, în care i se solicită achitarea a peste 3,2 milioane de lei.

Asirom și Omniasig, ambele membre al grupului austriac de asigurări Vienna insurance Hroup (VIG), au calitatea de pârât în 66 de dosare și respectiv 54 de dosare, fiindu-le solicitate achitarea unor sume cumulate de peste 2,4 milioane de lei.

Allianz-Țiriac (cu 41 de dosare) și Generali (31 dosare) sunt următoarele clasate în topul asigurătorilor care au calitatea de pârâți în procese deschise de alți asigurători, valoarea pretențiilor solicitate acestor societăți fiind de peste 1,3 milioane de lei și respectiv 546.000 de lei.

Grawe (10 dosare) și Uniqa (9 dosare) sunt ultimele clasate în acest top al litigiilor, în cazul acestora pretențiile solicitate fiind de peste 66.000 de lei și respectiv 284.000 de lei.

În situația transmisă, ASF sublianiază că "în clasa 10 sunt reflectate atât polițele tip RCA (n.a răspundere civilă auto) cât și CMR (n.a asigurarea de răspundere a transportatorului pentru marfa transportată.), neexistând o raportare care să cuprindă doar polițele RCA.

  • Va crește decontarea directă obligatorie numărul litigiilor dintre asigurători?

Acțiunea în regres poate fi deschisă în mai multe situații, un alt exemplu fiind și în cazul unui accident în care sunt implicate două mașini care au doar asigurări RCA, dar șoferul nevinovat are pentru mașina sa și serviciul de decontare directă.

Decontarea directă este în prezent un serviciu facultativ
, prevăzut în contractul RCA, care permite, contra unui tarif suplimentar, ca în caz de daună provocată din vina unui terț să te adresezi propriului asigurător RCA, urmând ca acesta să întreprindă demersurile necesare avizării, constatării și despăgubirii daunei respective. Ulterior, asigurătorul tău RCA își recuperează banii de la asigurătorul RCA al șoferului vinovat de accidentul auto.

Acest serviciu de decontare directă între asigurătorii RCA va deveni obligatoriu, potrivit proiectului de Ordonanță de Urgență supus dezbaterii publice de Ministerul de Finanțe.


Ce schimbări sunt preconizate de noul proiect de OUG - detalii din expunerea de motive:


  • "Serviciul decontare directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care acesta are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului, urmând ca acesta să recupereze în totalitate sau în parte sumele achitate de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului.
  • Având în vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pieței și evitarea instituirii unei piețe cu structură de monopol, prin transformarea decontării directe într-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de către asigurat și asigurătorul RCA, se urmărește creșterea încrederii asiguratului în propriul asigurător, prin faptul că acesta nu ar mai fi nevoit să se adreseze unui asigurător cu care acesta nu are o relație contractuală prealabilă.
  • În aceste condiții, teoretic, la alegerea asigurătorului propriu nu mai este avut în vedere ca principal criteriu de selecție prețul asigurării și alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, înclusiv în acordarea despăgubirilor.
  • Un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de soluționare amiabilă a unui număr extrem de mare de dosare de daună de regres administrativ, în special de micșorare a costurilor de gestionare a acestora, dar și reducerea termenului de acordare a despăgubirilor. Prin aplicarea acestuia se urmărește beneficiul asiguratului, creșterea încrederii în propriul asigurător și optimizarea costurilor cu despăgubirile ce pot duce la scăderea primelor de asigurare.", se arată în expunerea de motive la proiectul de OUG.

Pentru ca firmele de asigurări să aibă garanția că își pot recupera banii plătiți pe reparații prin introducerea decontării directe obligatorii, proiectul de OUG propune ca "actul prin care asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate a stabilit cuantumul despăgubirii și în baza căruia a efectuat plata să constituie titlu de creanță; titlul de creanță cuprinde sumele datorate către asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate și devine, la data scadenței, titlu executoriu, în baza căruia asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate are dreptul să pornească executarea silită pentru recuperarea creanței constatate prin titlu".

Rămâne de văzut ce se va întâmpla dacă proiectul de OUG privind decontarea directă obligatorie va fi adoptat de Guvern, fiind semne de întrebare atât cu privire la evoluția prețurilor asigurărilor RCA dar și la numărul de litigii deschise între asigurători.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















13791 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Reclama e sufletul comertului! (Miercuri, 17 februarie 2021, 19:04)

    Broscuta2018 [utilizator]

    Cum nu isi facea City reclama sa ne asiguram? Cum sa iti faci asigurare la ei cand nici RCA-ul nu il deconteaza?
  • 0 (2 voturi)    
    Redactia Hotnews (Miercuri, 17 februarie 2021, 19:41)

    un domn [utilizator]

    Cand publicati topul CNA al celor mai reclamate entitati radioz-tv din Romania, asta m ar interesa
  • 0 (0 voturi)    
    Exemplu de manipulare (Vineri, 19 februarie 2021, 9:38)

    BuzzBuzzard [utilizator]

    Cel care a redactat tabelul da dovada de manipulare a oamaenilor. Societatile sunt puse in ordine alfabetica, cu Allianz in pole position.
    Cei rau platnici sunt pe la mijloc, acolo unde putini mai ajung sa citeasca. Raman cu idea primului citit !
  • +1 (1 vot)    
    Decontarea directa nu este solutia (Vineri, 19 februarie 2021, 9:53)

    BuzzBuzzard [utilizator]

    Cea mai buna. ASiguratorul meu plateste dauna facuta de alt asigurator . Eu sunt fericit dar asiguratorul meu asteapta mult si bine pana asiguratorul vinovat ii da banii. Asa este tarat si el in cercul falimentului. Cea mai buna solutie, pe care nimeni dintre cei doi ASF SI BAAR nu vra sa o adopte este falimentul lui City si Euroins . Numai asa se face liniste in piata.
  • +1 (1 vot)    
    Nu-i chiar asa (Miercuri, 24 februarie 2021, 19:27)

    Krokus [utilizator]

    Am fost lovit de unul cu asigurarea la City,am facut amiabila,am mers cu actele la constatare si acolo am spus ca vreau sa o fac la reprezentanta pt ca masina are o valuare de 17 mii euro.
    Intre timp am sunat la 2 reprezentante si mi-au spus ca nu lucreaza cu City ca sunt rai platnici.
    L-am intrebat pe constatator cat imi dau daca imi repar in regie proprie,dauna era la 2 piese care necesitau putin chit,filler si vopsit. Constatatorul mi-a spus ca Tva-ul il pierd ,dar imi poate da 1300 lei,am fost de acord.
    Concluzia mea este ca sunt atatea procese pt ca firmele de reparatie umfla preturile,doar pt un vopsit o aripa fata iti incaseaza 1000 lei,mai scump ca in Germania.
    Problema nu este la asiguratori,este la firmele care repara,care profita
  • 0 (0 voturi)    
    lipsa date (Vineri, 4 iunie 2021, 12:17)

    artcoding [utilizator]

    E dat doar numarul de daune neplatite, nu si cel de platite si numarul de clienti. E irelevanta comparatia.
    De ex un asigurator cu putini clienti arata foarte bine, dar nu ca are un procent mare de plata, ci ca nu are dosare.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by