Primele sume vehiculate în falimentul City: Ce daune externe ar fi de plătit, ce bani are Fondul de Garantare și ce faci dacă ai de recuperat mai mult de 100.000 de euro

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 23 septembrie 2021, 20:06 Economie | Asigurari


accident rutier
Foto: Fagarasul tau
​Primele estimări privind daunele care ar putea fi plătite în urma falimentului City Insurance aparțin Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), care în calitate de birou național Carte Verde, estimează că ar putea plăti în următorii ani peste 150 milioane de euro pentru daunele făcute în afara țării de asigurații RCA la City. Poate suporta Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) toate daunele externe și interne care vor veni?

La dezbaterea de miercuri
, 22 septembrie, a Comisiei economice din Senat au participat și reprezentanţi ai Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), care este garant pentru despăgubirile evenimentelor produse în străinătate. Aceștia au dat primele cifre legate de posibilele daune care ar fi de plătit după falimentul City Insurance.

  • "Au început să apară probleme de mai mult timp. City Insurance era în întârziere cu plăţile, dar până la urmă le plăteau. Până în martie 2021 am reuşit să recuperăm sumele de la City. Apoi au început să aibă tot mai mari dificultăţi în plata acestor despăgubiri, pe care noi le-am plătit, în locul City. BAAR a recuperat sumele până în martie 2021 şi apoi a trebuit să facem demersuri intense. Avem de recuperat de la City Insurance, pentru ceea ce am plătit în locul lor, aproximativ 11 milioane de euro", a afirmat coordonatorul Departamentului juridic al BAAR, Ovidiu Ciobanu, citat de Agerpres.

Preşedintele BAAR, Mădălin Roşu, a adăugat că se aşteaptă să apară daune după falimentul City Insurance încă vreo şase ani de acum încolo.

  • "RCA are un efect pe termen mediu spre lung. Da, ne putem aştepta şi peste câţiva ani. Încă plătim pentru Astra şi Carpatica. Şi acum plătim. Mai aveam de plată vreo 37 de milioane de euro pentru falimentul Astra şi Carpatica. Probabil că estimarea daunelor aferente pagubelor în afara României (n.r. - pentru City Insurance) este, probabil, cel puţin la nivelul Astra şi Carpatica împreună. Dacă pentru cele două am avut 150 de milioane de euro, ne aşteptăm de la 150 de milioane de euro în sus", a spus Mădălin Roşu, președintele BAAR.

Cum își recuperează BAAR banii plătiți în contul unei societăți în faliment: De la FGA - maxim 100.000 de euro pe contract / Diferența - din reasigurare ori în instanță


Pentru a-și recupera apoi o parte din aceste sume plătite în contul unor companii intrate in faliment, BAAR se duce către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), doar că de aici nu vor putea încasa decât maxim 500.000 de lei (100.000 de euro) pe fiecare contract de asigurare, conform Ordonanței de urgență adoptate miercuri de Guvern.

Pentru diferență speranța este să se recupereze ceva din contractul de reasigurare pe care trebuie să-l aibă fiecare societate de asigurări ori în instanță prin înscriere la masa credală.

Cât a plătit până acum Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) în urma falimentelor Astra și Carpatica


La solicitarea HotNews.ro, FGA a comunicat cât a plătit și mai are încă de plătit în urma falimentelor declarate în aprilie 2016 la Astra și în martie 2017 la Carpatica.

  • "Valoarea plăților pentru societatea Astra Asigurări - în faliment, până la 31.08.2021, este de 495.782.373 lei, iar valoarea plăților pentru societatea Carpatica Asig - în faliment, până la 31.08.2021, este de 458.974.242 lei.
  • Valoarea provizionelor constituite în contabilitate pentru obligații potențiale din litigii și alte cereri de plată la data de 31.08.2021 este de 115.848.442 lei pentru societatea Astra Asigurări - în faliment, iar pentru societatea Carpatica Asig - în faliment este de 93.901.186 lei.", au declarat pentru HotNews.ro reprezentanții FGA.

Ce bani sunt acum în conturile FGA și ce răspunde Fondul întrebat dacă poate acoperi falimentul City insurance


"La data de 22 Septembrie 2021, disponibilitățile Fondului, conform evidențelor contabile, sunt în sumă de 622.877.207 lei.", au precizat oficialii FGA.

Sunt suficiente aceste fonduri pentru a acoperi falimentul City?

  • "FGA va analiza evidențele tehnice preluate de la City Insurance (în acest moment nu sunt preluate) și în funcție de sumele înregistrate ca obligații potențiale către creditorii de asigurare, Fondul va determina necesarul de lichiditate. Condiția ca FGA să aibă înregistrate sume potențiale de plată este aceea de a avea cereri de plată și cereri de deschidere dosare depuse de către creditorii de asigurare. În acest moment, FGA nu poate aprecia cu exactitate sumele necesare de plată din preluarea portofoliului de daune de la City Insurance.", au precizat pentru HotNews.ro oficialii Fondului de Garantare a Asiguraților.

Fondul a mai precizat pentru HotNews.ro că "încasează lunar, din contribuții, aproximativ 9.200.000 lei, din care suma de 8.400.000 lei este aferentă asigurărilor generale și 800.000 lei, sumă aferentă asigurărilor de viață.

Cotele de contribuție stabilite prin Norma ASF nr.17/2015 datorate FGA de către asigurători sunt de 1% pentru asigurări generale și de 0,4% pentru asigurări de viață, cotele aplicându-se asupra volumului de prime brute încasate din activitatea de asigurări directe."

Vor crește contribuțiile la FGA în contextul falimentului City?


  • "Legislatia prevede posibilitatea modificării cotelor de contribuție, cu aprobarea Autorității de Supraveghere Finaciare, însă o astfel de solutie poate fi luată în calcul numai dacă necesitatea acesteia rezultă în urma unei analize de specialitate a evidențelor tehnice ce urmează a fi preluate de la SAR City Insurance și în funcție de sumele înregistrate ca obligații potențiale către creditorii de asigurare.", au declarat oficialii FGA.

De ce sumele pe care le plătește FGA sunt atât de mici comparativ cu limitele de despăgubiri de pe polițele RCA


Doua asociații au cerut miercuri Guvernului
să majoreze la 2 milioane de lei (500.000 de euro) plafonul pentru vătămări corporale pe care le poate plăti FGA, în contextul în care plafonul de despăgubire minim garantat pentru o victimă este de 1.220.000 euro în legislația comunitară aferentă RCA.

Guvernul nu a ținut cont de această propunere, dar Ordonanța de urgență adoptată a adus două modificări benefice în legislație:


  • 1. Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) va putea plăti despăgubirile către asigurați în 60 de zile de la publicarea în Monitorul oficial a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare a asigurătorului, fără să se mai aștepte ca falimentul să fie declarat prin decizia definitivă în instanță, cum era până acum în legislație.
  • 2. O altă modificare importantă este că păgubiții care au de recuperat despăgubiri de la o firmă de asigurări intrată în faliment vor putea primi cel mult 500.000 de lei pe fiecare contract pe care îl au la o astfel de firmă în faliment. Acum, suma maximă este de 450.000 de lei și se acordă de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) per creditor, și nu pe fiecare contract de asigurare.

Ce spune însă FGA despre propunerea majorării plafonului și despre sumele mici pe care le plătește în cazul falimentului unui asigurător RCA?

"Comisia Europeană califică schemele de garantare în asigurări drept „soluții de ultimă instanță” pentru plata despăgubirilor către creditorii de asigurări. Fondul de garantare a asiguraților, fiind o schemă de garantare, nu poate fi asimilat societăților de asigurare și, pe cale de consecință, nu poate prelua funcțiile acestora.

Fondul de garantare nu colectează prime de asigurare, aferente contractelor de asigurare și calculate în functie de acestea, ci doar o contributie de 1% din primele încasate de asigurători din activitatea directă aferentă asigurărilor generale precum și o contribuție de 0,4% din activitatea directă aferentă asigurărilor de viață.", au precizat oficialii FGA.

  • Amintim că, potrivit legislației din România, orice asigurare RCA validă, indiferent de cât de puțin costă, permite despăgubiri pentru vătămări corporale și deces în limita a 6,07 milioane de euro, în timp ce pentru daunele materiale, limita de despăgubiri este în prezent de 1,22 milioane de euro.

Ce soluții au cei care au de recuperat despăgubiri de peste 500.000 de lei?

La această întrebare, FGA spune că singura speranță este în cadrul procedurii de faliment, prin înscrierea la masa credală.

  • "Creditorii de asigurări beneficiază de două posibilități legale de recuperare a sumelor cuvenite ca urmare a intrării în procedura de faliment a unui asigurator. Astfel, aceștia pot recupera în cadrul procedurii de faliment întreaga creanță datorată de societate, beneficiind de prioritate absolută față de orice alte creanțe, în ceea ce privește activele admise să reprezinte rezervele tehnice ale societății de asigurare/reasigurare aflate în procedura de faliment, conform art. 267 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.
  • O altă posibilitate a acestora este aceea de a urma procedura administrativă, prin depunerea unei cereri de plată și a documentației justificative a creanței la Fond. În situația în care valoarea despăgubirii unui creditor de asigurare este mai mare decât plafonul stabilit pentru FGA, suma ce depășeste acest plafon poate fi recuperată de creditorul de asigurare în cadrul procedurii de faliment.
  • În vederea instrumentării dosarelor de daună, Fondul a adoptat procedura de soluționare pe cale amiabilă a pretențiilor pecuniare izvorate din cazuri de vătămări corporale sau decese adoptând criterii de determinare a unor praguri valorice, pentru a se evita săvârșirea unor discriminări într-un domeniu atât de sensibil în care nu există criterii legale de individualizare a sumelor.
  • Procedura internă FGA are în vedere acordarea unor despăgubiri pe cale amiabilă, într-un termen relativ scurt, și a avut în vedere principiile utilizate în Ghidul FPVS privind solutionarea daunelor morale, raportându-se în stabilirea despăgubirilor la consecințele negative suferite de victimă, intensitatea cu care au fost percepute aceste consecințe, măsura în care i-au fost afectate situația familială, social profesională, urmărindu-se să nu se ajungă la nicio îmbogățire fără justă cauză.
  • Acolo unde despăgubirile au fost solicitate în baza unei hotărâri de instanță, FGA s-a conformat acestora, în limita plafonului stabilit de lege. (n.a 500.000 de lei)", au mai precizat oficialii FGA.

Ce opțiuni au cei aproape 3 milioane de clienți ai City Insurance, după ce a început falimentul acestui asigurător RCA / Ce trebuie să știe păgubiții


Cei aproape 3 milioane de români care au polițe RCA la City Insurance au două opțiuni după ce ASF a decis să ceară falimentul acestui asigurător: pot să-și păstreze asigurările până la data expirării ori pot să le denunțe și să încheie contracte la un asigurător fără probleme.

Dacă ești client City și vrei să denunți polița RCA, dacă nu ai avut daune în perioada de valabilitate de pâna la denunțare, pentru perioada neexpirată ai dreptul să îți recuperezi diferența de primă de la Fondul de Garantare a Asiguraților, se arată într-un ghid lansat luni de UNSAR și BAAR pentru clienții și păgubiții acestei societăți.

Cei mai afectați vor fi însă păgubiții
, cei loviți în trafic de o mașină asigurată la City, deoarece multe service-uri nu mai fac reparații pe aceste polițe și toate despăgubirile de la acest asigurător vor fi plătite de FGA în limita a 500.000 de lei pentru fiecare contract de asigurare. Pentru diferență este nevoie să te înscrii la masa credală, in cadrul procesului de faliment al asigurătorului.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis vineri seara să îi retragă autorizația de funcționare societății City Insurance, cea mai mare companie de asigurări și liderul pieței RCA, cu aproape 3 milioane de asigurați. Măsura a fost luată după constatarea stării de insolvență a asigurătorului, ASF urmând acum să promoveze în instanță cererea de deschidere a falimentului.

Amintim că, potrivit legislației din România, orice asigurare RCA validă, indiferent de cât de puțin costă, permite despăgubiri pentru vătămări corporale și deces în limita a 6,07 milioane de euro, în timp ce pentru daunele materiale, limita de despăgubiri este în prezent de 1,22 milioane de euro.

  • Deci o asigurare RCA, în afara șoferului vinovat, despăgubește pe oricine suportă o daună inclusiv pe membrii de familie ai șoferului vinovat aflați cu acesta în autovehicul în momentul accidentului.

Altfel spus, în cazul unui accident, de care tu, client City Insurance, te faci vinovat, asigurarea RCA poate suporta plata acestor despăgubiri maxime. În situația tragică în care apar victime în mașina ta ori a celui pe care l-ai lovit, cheltuielile cu spitalizarea ți-ar fi greu de suportat, dacă nu ai avea o asigurare RCA.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5299 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Sistemul perpetua intr-o mare eroare (Joi, 23 septembrie 2021, 21:52)

    Ianos2001 [utilizator]

    Deci, oameni buni, acest sistem e atat de cretin ca te ia cu inima cand numai citesti. Toate placeaca de la cap. Atat timp cat tu pui in niste posturi de conducere cu mare responsabilitate niste lacatusi mecanici,soferi sau portari la ASF care nu raspund cu nimic in fata legii decat cu functia, se vor mai intampla multe de genu. Intr-un sistem corext si echitabil trebui ca atunci cand nu ti-ai indeinit indatoririle pentru care esti platit si au rezultat pagube platesti pagubele si faci si puscarie, evident. Nu ai de unde sa acoperi, no problem, faci puscarie pana la adanci batraneti. Si atunci sa vezi daca se mai baga careva pe vre-o functie….numit polititc.
    Dar pana nu se da o bomba in Parlament totul se va perpetua la nesfarsit.
    Barem, dupa bomba, se vor gandi de 7 ori inainte sa se bata-n motiuni si alte prostii. Daca nu facem treaba, vine altu si ne mai da o bomba. Si tot asa….
    • -2 (2 voturi)    
      Rationament corect, insa limitat (Vineri, 24 septembrie 2021, 9:10)

      EdyT [utilizator] i-a raspuns lui Ianos2001

      Hai sa-l extindem si la nivelul soferilor: ai facut accident si esti vinovat, atunci platesti. Nu ai bani, faci puscarie. Si atunci sa vezi responsabilitate pe sosea - nu o sa isi mai permita nimeni fitze, mai ales cand stie ca are o rabla SH si nu are bani sa repare o masina scumpa pe care ar lovi-o. Asigurarea nu face altceva, decat sa dea curaj tupeistilor care se bazeaza pe faptul ca o sa dea asigurarea banii. De fapt, daca te uiti pe statistici, jumatate dintre asigurari sunt la B8 - asta inseamna ca jumatate dintre asigurati contribuie de mai bine de 4 ani la plata daunelor celorlalti. O fi corect? Unii fac accidente si altii contribuie la plata daunelor...
  • 0 (0 voturi)    
    Patron city insurance … (Vineri, 24 septembrie 2021, 10:33)

    ciuma.rosie [utilizator]

    …Dan Odobescu cumnatul lui Adrian Nastase !!!
    No comment !!!
  • 0 (0 voturi)    
    incorect (Vineri, 24 septembrie 2021, 14:01)

    CNBC [utilizator]

    Consider ca fiecare asigurat trebuie sa-si repare masina folosind polita si firma la care a facut asigurarea. Adica eu platesc sa spunem un pret mai mare pentru a incheia o asigurare la Alianz, dar nu beneficiez de ea, decat atunci cand sunt in culpa (am facut un accident din vina mea). Mi se pare o fractura majora de logica aici, pentru ca am fost lovit in trafic de un "asigurat" City (acum 2 ani), unul care-si facea asigurare pe saptamana si tinea benzina in sticle de plastic in portbagaj, si am avut o groaza de probleme cu reparatia masinii (eu avand asigurare la Alianz). Mi se pare normal ca pagubitul sa se indrepte catre firma lui de asigurari si mai departe sa rezolve firma de asigurari cu recuperarea prejudiciului de la compania celui ce se afla in culpa.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by