​Creșterea foarte mare a prețurilor RCA după falimentul demarat la City Insurance naște noi contre între transportatori și asigurători. Primii, reprezentați de Confederația transportatorilor auto (COTAR), acuză creșteri iraționale la prețurile RCA și cer o anchetă din partea Consiliului Concurenței. În replică, Uniunea Națională a Asiguratorilor (UNSAR), acuză din nou această asociație de fake news și prezintă date care arată pierderile pe care le-ar avea asigurătorii din RCA.

HotNews.roFoto: Hotnews

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a cerut marți instituțiilor statului, în speță Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și Consiliului Concurenței, să ancheteze piața de asigurări obligatorii RCA din România, care a devenit o mare problemă socială care afectează peste 8 milioane de români.

  • “Asistăm, de o lună, la cel mai mare faliment din istorie, pe piața de asigurări din România, la o creștere irațională a prețurilor RCA și la o conduită din ce în ce mai abuzivă a societăților de asigurări, când vine vorba despre plata despăgubirilor. Peste aceste probleme se suprapun cele legate de creșterea uriașă a prețurilor la energie - gaze naturale și curent electric -, exact ca evoluția prețului RCA din ultimele săptămâni. Întrebarea pe care și-o pune orice cetățean captiv al acestei țări, obligat să cumpere aceste produse și care plătește taxe și impozite, în speranța că instituțiile românești lucrează ca să îi protejeze interesele: ANRE, DNA, Consiliul Concurenței și Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Au eșuat lamentabil! România trece prin cea mai abruptă criză a disoluției autorităților din istorie”, a declarat marți Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

În comunicat aceștia se lansează în niște calcule plecând de la unele informații publice din rapoartele de date statistice al ASF.

  • "Raportul ASF privind piața asigurărilor pe semestrul I al anului 2021 arată, la pagina 44, un aspect important pentru a distinge adevarul prin mlaștina de comunicate de presă transmisă de către societățile de asigurări. “Dauna medie RCA plătită (…) pentru daune materiale a crescut cu circa 2%.” Retorica asiguratorilor, alături de prietenii acestora din Consiliul Concurenței, este că trebuie limitate tarifele la service, pentru a opri explozia de prețuri pentru reparatii. “Explozia prețurilor” la reparatii auto a fost de 2% în ultimul an, adică de 3 ori mai mică decât rata anuală a inflației și de 50 de ori mai mică decât creșterea prețului RCA din ultimele săptămâni.
  • În legătură cu piața RCA, observăm o tăcere complice, extrem de îngrijorătoare, a autorităților române. În anul 2009, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor comunica oficial faptul că “doar 10% dintre șoferii care încheie polițe RCA sunt implicați în accidente auto”. În urmă cu o săptămână, uniunea asiguratorilor anunța: “Anual, din fiecare 20 de mașini înmatriculate în România, cel puțin una produce accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese”. Asta înseamnă că 5% dintre șoferii români produc accidente.
  • Ceea ce nu spun niciodată multinaționalele de asigurări, pentru că aflarea adevărului de către români dăunează grav afacerii lor, este că frecvența daunei este în scădere de la an la an. Procentul șoferilor implicați în accidente a scăzut în ultimii 12 ani cu 50%.", se menționează în comunicatul COTAR.

Aceștia susțin că dauna medie RCA în semestrul I din 2021 a fost de 7.832 de lei, în timp ce prima medie estimată în octombrie 2021 a fost de 1.100 de lei, iar frecvența daunei de 5% și fac apoi un calcul din care ar reieși că firmele de asigurări sunt în câștig.

  • "Calcul: la 100 de polițe RCA vândute, rezultă următoarele date: Suma încasată din vânzarea a 100 de polițe RCA este: 1.100 x 100 = 110.000 lei; Valoarea despăgubirilor achitată: 7.832 lei x 5 daune = 39.160 lei; Diferența dintre încasări și despăgubiri achitate: 110.000 - 39.160 = 70.840 lei; Valoarea procentuală a daunelor raportate la încasări: 35,6%.
  • Ce se întâmplă cu cele 64,4 de procente, respectiv, cei 70.840 de lei încasați în mod obligatoriu din polițele RCA? Orice societate din lume și-ar dori o afacere prin care să vândă un produs a cărui achiziție este obligatorie, sub sancțiunea legii și să aibă cheltuieli de 35,6%.
  • Pentru o corectă şi bună înţelegere a tipurilor de despăgubiri cuprinse în calculul daunei medii RCA precizăm că aceasta include: reparaţiile achitate către service de către firma de asigurări; plata în regie proprie, achitată de către firme de asigurări; închirierea unui autovehicul similar cu clasa celui avariat; vătămări corporale şi decese; alte bunuri (ex: parapeţii metalici de pe drumurile publice, avariaţi în urma accidentelor de circulaţie, stâlpi, garduri etc.)", susține Confederația transportatorilor auto.

COTAR aduce apoi în discuție situația de la Euroins, al doilea mare jucător RCA, după City Insurance.

  • "Conform declarațiilor făcute în luna Octombrie 2021 de Euroins, cel mai mare asigurator RCA din România la acest moment, în primele 9 luni ale acestui an asiguratorul ar fi achitat aproximativ 150 milioane de lei despăgubiri (RCA + CASCO), ceea ce înseamnă 16,6 milioane lei despăgubiri pe luna sau 200 milioane de lei pe an. Euroins a încasat în anul 2020 prime în valoare de peste 1,4 miliarde de lei, iar despăgubirile estimat a fi plătite ajung de 200 de milioane de lei/an, adică 15% din încasări. Asta înseamnă ca doar 15% din încasările firmei Euroins au ca destinație plata reparațiilor către service-urile auto.", acuză COTAR.

În cele din urmă, Confederația spune că în piața RCA se observă următoarele anomalii:

  • Despăgubirile nu sunt achitate în termen legal. Exemplu: Euroins, noul lider RCA care înregistrează de ani de zile cel mai mare număr de reclamații la ASF (mii de reclamații în fiecare lună) și care are cele mai multe procese în instanță pentru neplata despăgubirilor.
  • Prețul RCA a crescut cu peste 100% în ultimele săptămâni;
  • Cea mai mare firmă de asigurări din România, și-a scos banii ani la rând prin contracte de reasigurare de 90% din valoarea primelor încasate prin intermediul unor firme situate în Insulele Barbados, iar după ce și-a făcut plinul, a intrat în procedura de faliment, urmând ca toți șoferii să achite contribuții la Fondul de Garantare a Asiguraților, ca să poată fi despăgubiți șoferii asigurați la acea firmă de asigurări.

COTAR solicită public autorităților române:

  • verificarea minuțioasă a operațiunilor desfășurate de către societatea Euroins în România, atât de către ASF, DNA și de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Există informații că societatea Euroins a adoptat aceleași practici precum firma City Insurance;
  • tragerea la răspundere penală a tuturor persoanelor vinovate care au contribuit la falimentul City Insurance;
  • implicarea urgentă a ASF și a Consiliul Concurenței pentru oprirea creșterii iraționale a prețurilor RCA, care afectează în mod direct peste 8 milioane de șoferi români."

În replică, asigurătorii spun că pierd bani din RCA și îi acuză de fake news pe cei de la COTAR

Replica asigurătorilor a venit în scurt timp. Uniunea Națională a Asigurătorilor și Reasigurătorilor din România (UNSAR), care reprezintă firme de asigurări ce dețin 80% din piața asigurărilor, a venit cu clarificări, acuzând că cei de la COTAR, o asociație fără competențe în domeniul asigurărilor, au lansat informații false în privința pieței asigurărilor RCA

Materialul, transmis astăzi mass-media, conține mai multe erori de calcul și, din păcate, pornește și de la informații false, spune UNSAR.

"Astfel, pentru corecta informare a tuturor românilor, aducem următoarele clarificări:

  • Dauna medie RCA în prima jumătate a anului 2021 este 9.128 lei, față de 8.609 lei în semestrul 1/2020, și nu 7.832 lei, așa cum fals afirmă asociația respectivă. Numai pentru vătămări corporale și deces, dauna medie a crescut de la 45.657 lei în semestrul 1/2020 la 67.566 lei în perioada similară a anului 2021, în creștere cu 48% (conform Raportului ASF privind Evoluția pieței de asigurări, pag. 44).
  • Prima medie anualizată aferentă asigurărilor RCA a fost de 639 lei în semestrul 1 din 2021 (pentru a avea un termen real de comparație cu dauna medie pe aceeași perioadă de timp și pentru a utiliza cele mai recente date publice disponibile și a nu face presupuneri). Totodată, conform Raportului ASF, în perioada iunie 2017 – iunie 2021, prima medie a înregistrat o scădere de 13%, în timp ce dauna medie s-a majorat cu 27%.
  • În material, care include o serie de calcule greșite, se omite cu desăvârșire să se spună că în formarea ratei daunei RCA intră nu numai daunele plătite, cât și rezervele de daună (conform legislației și politicii interne de management al riscului specifice fiecărei companii). Fără aceste rezerve de daună, nu ar exista bani pentru soluționarea evenimentelor notificate asigurătorilor cu întârziere. Pe scurt, rata daunei RCA este valoarea procentuală a daunelor + a rezervelor, raportat la primele câștigate pe RCA, adică 109% (conform Raportului ASF privind Evoluția pieței de asigurări, pag. 29).
  • Cu alte cuvinte, indicatorii oficiali calculați de ASF privind rata daunei RCA ne arată că la fiecare 100 lei încasați din RCA, o companie de asigurări are nevoie, suplimentar, de încă cel puțin 9 lei pe care trebuie să îi aducă pentru a plăti daunele și constitui rezerve de daună adecvate.
  • Totodată, nu se face referire nici la faptul că la această rată a daunei trebuie adăugate taxele de funcționare, contribuțiile la Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție, precum și cheltuielile de distribuție și administrare. Astfel, rata combinată tehnică pentru RCA a devenit în acest interval de timp peste 142% (conform Raportului ASF privind Evoluția pieței de asigurări, pag. 29) - adică acționarii asigurătorului trebuie să vină cu bani pentru a susține activitatea de asigurări RCA. Subliniem că orice valoare a ratei combinate tehnice de peste 100% arată că o companie de asigurări pierde bani din activitatea sa de bază, cea de subscriere (deci de preluare a unor riscuri).
  • Toate acestea pun un mare semn de întrebare asupra corectitudinii calculelor și concluziilor trase în materialul transmis mass-media de către această asociație. Astfel, atragem atenția asupra nevoii de a avea o informare corectă, bazată pe date concrete, reale.", se arată în comunicatul UNSAR.

În final, UNSAR mai subliniază că industria de asigurări rămâne implicată în proiectele legislative sau de reglementare în curs, menite a îmbunătăți funcționarea pieței de asigurări și a răspunde nevoilor consumatorilor, în acest sens colaborând în mod activ cu autoritățile, cu respectarea regulilor de concurență și a principiilor etice.

Decizia ASF privind retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii de asigurare - reasigurare City Insurance, constatarea stării de insolvenţă şi promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului împotriva acesteia a fost publicată în 27 septembrie, în Monitorul Oficial.

Creșterea uriașă a tarifelor RCAîn contextul falimentului demarat la City Insurance a început să creeze situații cel puțin ciudate. Dan, un șofer de 41 de ani, fără accidente în ultimii 2 ani de când și-a luat mașină, a aflat cu ocazia reînnoirii poliței RCA că este considerat asigurat cu risc ridicat. Asta în condițiile în care a primit 6 oferte de la asigurători diferiți cu prețuri peste valoarea maximă permisă de lege. Prin urmare, are dreptul la o poliță RCA mai ieftină decât oferta din piață.