​Prețurile RCA au crescut enorm după declanșarea procedurii de faliment la City Insurance, chiar și pentru unii șoferi fără accidente în ultimii ani. Scumpirile au fost făcute de toți asigurătorii RCA, inclusiv de cei care anul trecut practicau prețuri prohibitive. Ce spune Consiliul Concurenței despre această creștere generalizată a prețurilor RCA? Bogdan Chirițoiu, președintele autorității, susține că ar fi câteva explicații, dar și că autoritatea monitorizează permanent piața RCA și că va interveni când vor exista indicii privind posibile nereguli.

Bogdan Chiritoiu, presedinte Consiliul ConcurenteiFoto: AGERPRES

Cum explică șeful Consiliului Concurenței creșterea prețurilor RCA

  • "Ieșirea celei mai mari companii creează inevitabil un șoc în piață, iar absorbția acestui șoc va dura mai multe luni. Dar există un mecanism implicit de plafonare a prețurilor plătite de asigurați, nu mai mult de 1,36 ori prețul de referință (Pentru polițele cu o durată de 12 luni, conform mecanismului asiguratului cu risc ridicat.).
  • Retragerea autorizației și declanșarea procedurilor privind falimentul societății City Insurance au obligat clienții acesteia să se reorienteze spre alte companii de asigurare din piață.
  • Astfel, odată cu majorarea numărului de clienți crește și riscul companiilor de asigurări de nu putea acoperi eventualele despăgubiri. Prin urmare, societățile de asigurare își calculează tarifele în așa fel încât să le permită acestora acoperirea pierderilor și evitarea unei posibile intrări în insolvență.
  • Mai mult decât atât, resursele Fondului de Garantare a Asiguraților, din care urmează a fi despăgubiți asigurații City Insurance, sunt constituite din sume virate de companiile de asigurări de pe piață. Dacă aceste sume nu vor fi suficiente, companiile de asigurări vor aduce contribuții suplimentare, situație care va conduce la creșterea costurilor acestora cu activitatea de asigurare RCA.", a declarat marți pentru HotNews.ro Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, întrebat despre creșterea generalizată a prețurilor RCA.

HotNews.ro a scris anterior despre mecanismul legal de plafonare a prețurilor RCA plătite de asigurați, nu mai mult de 1,36 ori prețul de referință.

În același timp, șeful Consiliului Concurenței mai spune că "autoritatea monitorizează în permanență piața asigurărilor și, în special, piața asigurărilor auto obligatorii - RCA" și "colaborează cu ASF în vederea detectării oricăror indicii cu privire la posibile încălcări ale legislației în domeniul concurenței de către asigurători."

Bogdan Chirițoiu a reamintit faptul că 'autoritatea de concurență a mai intervenit pe piața RCA și a sancționat cu 53 milioane euro nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) pentru coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA). De asemenea, Consiliul Concurenței are în derulare o investigație ce vizează posibile înțelegeri anticoncurențiale privind serviciile de reparare a autovehiculelor asigurate."

Ce măsuri a luat până acum Consiliul Concurenței și ce așteptări are de la viitorul Guvern

Președintele autorității de concurență a prezentat măsurile în care s-a implicat pentru rezolvarea crizei RCA declanșate de falimentul demarat la City Insurance.

"Pentru a veni în sprijinul persoanelor care au încheiat polițe RCA precum cele emise de City Insurance, autoritatea de concurență a colaborat cu Guvernul și ASF pentru a modifica legea de funcționare a Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA), astfel încât acesta să poată începe plățile la 60 de zile de la data deciziei ASF de ridicare a autorizației de funcționare a companiei de asigurări (până acum, FGA începea plățile de la data hotărârii definitive de declarare a procedurii de faliment de către instanță).

Mai mult, a fost modificat plafonul de garantare de la 450.000 lei la 500.000 lei și a fost modificată definiția plafonului de garantare (făcându-se referire expresă la nivelul maxim al garantării pentru o creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract, nu pe un creditor de asigurare, astfel cum era reglementat anterior).

Consiliul Concurenței a colaborat cu ASF și Guvernul în procesul de elaborare a unui proiect de Ordonanță de Urgență scopul de a stabiliza piața și a da încredere companiilor care participă în mod corect la piața de RCA: vedem companii care se retrag, direct sau prin practicarea unor preturi prohibitive pentru a nu avea clienți pe segmentul de RCA. Din păcate, această Ordonanță nu a mai putut fi aprobată, dar odată cu numirea unui nou Guvern se va rezolva acest aspect.", a mai declarat pentru HotNews.ro Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Ordonanța la care se referă președintele Consiliului Concurenței este actul prin care urmau să fie introduse decontarea directă obligatorie și prețuri de referință la reparații auto.

Context: Cât de mult au crescut prețurile RCA după falimentul demarat la City Insurance

Preturile RCA au crescut enorm, în multe cazuri și cu peste 100%, după declanșarea procedurii de faliment la City Insurance.

Sunt șoferi care deși au avansat în clasa de bonus pentru că nu au avut accidente au de plătit acum polițe mai scumpe cu peste 50% față de cea mai mică ofertă de preț de anul trecut.

Atât de mult au crescut prețurile încât au ajuns să fie încadrați în categoria asiguratilor cu risc ridicat inclusiv șoferii fără accidente în trafic în ultimii ani, deși ar fi trebuit să aiba reducere de preț de la un an la altul.

Mai mult, dacă ne uităm la exemplul prezentat în articolul HotNews.ro, vom vedea că asigurători care au practicat tarife foarte mari anul trecut, mult peste tarifele de referinta RCA, probabil pentru ca fug de RCA, anul acesta au marit si mai mult prețurile cu 100-200 de lei peste cele de anul trecut, deși vorbim de un șofer care ar fi trebuit să vadă o reducere deoarece nu a avut accidente și a avansat la clasa B2.

ASF susține că ieșirea din piață a City Insurance, cea mai mare companie de asigurări din România și liderul RCA, va pune cel puțin temporar presiune asupra prețurilor, în sensul creșterii lor, ca urmare a unei capacități mai reduse de absorbție a cererii de către asigurătorii rămași în piață.

Totuși, acest raționament nu pare să stea în picioare în cazul asiguratorilor care oricum aveau preturi prohibitive la RCA de anul trecut, iar anul acesta le-au scumpit si mai mult.

În acest sens, transportatorii și service-urile auto (membre COTAR) care au acuzat deja creșterea irațională a preturilor RCA.