Consiliul Concurenței, despre explozia prețurilor RCA: Ieșirea din piață a celei mai mari companii creează un șoc, a cărui absorbție va dura mai multe luni

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Marţi, 2 noiembrie 2021, 12:26 Economie | Asigurari


Bogdan Chiritoiu, presedinte Consiliul Concurentei
Foto: AGERPRES
​Prețurile RCA au crescut enorm după declanșarea procedurii de faliment la City Insurance, chiar și pentru unii șoferi fără accidente în ultimii ani. Scumpirile au fost făcute de toți asigurătorii RCA, inclusiv de cei care anul trecut practicau prețuri prohibitive. Ce spune Consiliul Concurenței despre această creștere generalizată a prețurilor RCA? Bogdan Chirițoiu, președintele autorității, susține că ar fi câteva explicații, dar și că autoritatea monitorizează permanent piața RCA și că va interveni când vor exista indicii privind posibile nereguli.

Cum explică șeful Consiliului Concurenței creșterea prețurilor RCA


  • "Ieșirea celei mai mari companii creează inevitabil un șoc în piață, iar absorbția acestui șoc va dura mai multe luni. Dar există un mecanism implicit de plafonare a prețurilor plătite de asigurați, nu mai mult de 1,36 ori prețul de referință (Pentru polițele cu o durată de 12 luni, conform mecanismului asiguratului cu risc ridicat.).
  • Retragerea autorizației și declanșarea procedurilor privind falimentul societății City Insurance au obligat clienții acesteia să se reorienteze spre alte companii de asigurare din piață.
  • Astfel, odată cu majorarea numărului de clienți crește și riscul companiilor de asigurări de nu putea acoperi eventualele despăgubiri. Prin urmare, societățile de asigurare își calculează tarifele în așa fel încât să le permită acestora acoperirea pierderilor și evitarea unei posibile intrări în insolvență.
  • Mai mult decât atât, resursele Fondului de Garantare a Asiguraților, din care urmează a fi despăgubiți asigurații City Insurance, sunt constituite din sume virate de companiile de asigurări de pe piață. Dacă aceste sume nu vor fi suficiente, companiile de asigurări vor aduce contribuții suplimentare, situație care va conduce la creșterea costurilor acestora cu activitatea de asigurare RCA.", a declarat marți pentru HotNews.ro Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, întrebat despre creșterea generalizată a prețurilor RCA.

HotNews.ro a scris anterior despre mecanismul legal de plafonare a prețurilor RCA plătite de asigurați, nu mai mult de 1,36 ori prețul de referință.

În același timp, șeful Consiliului Concurenței mai spune că "autoritatea monitorizează în permanență piața asigurărilor și, în special, piața asigurărilor auto obligatorii - RCA" și "colaborează cu ASF în vederea detectării oricăror indicii cu privire la posibile încălcări ale legislației în domeniul concurenței de către asigurători."

Bogdan Chirițoiu a reamintit faptul că 'autoritatea de concurență a mai intervenit pe piața RCA și a sancționat cu 53 milioane euro nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) pentru coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA). De asemenea, Consiliul Concurenței are în derulare o investigație ce vizează posibile înțelegeri anticoncurențiale privind serviciile de reparare a autovehiculelor asigurate."

Ce măsuri a luat până acum Consiliul Concurenței și ce așteptări are de la viitorul Guvern


Președintele autorității de concurență a prezentat măsurile în care s-a implicat pentru rezolvarea crizei RCA declanșate de falimentul demarat la City Insurance.

"Pentru a veni în sprijinul persoanelor care au încheiat polițe RCA precum cele emise de City Insurance, autoritatea de concurență a colaborat cu Guvernul și ASF pentru a modifica legea de funcționare a Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA), astfel încât acesta să poată începe plățile la 60 de zile de la data deciziei ASF de ridicare a autorizației de funcționare a companiei de asigurări (până acum, FGA începea plățile de la data hotărârii definitive de declarare a procedurii de faliment de către instanță).

Mai mult, a fost modificat plafonul de garantare de la 450.000 lei la 500.000 lei și a fost modificată definiția plafonului de garantare (făcându-se referire expresă la nivelul maxim al garantării pentru o creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract, nu pe un creditor de asigurare, astfel cum era reglementat anterior).

Consiliul Concurenței a colaborat cu ASF și Guvernul în procesul de elaborare a unui proiect de Ordonanță de Urgență scopul de a stabiliza piața și a da încredere companiilor care participă în mod corect la piața de RCA: vedem companii care se retrag, direct sau prin practicarea unor preturi prohibitive pentru a nu avea clienți pe segmentul de RCA. Din păcate, această Ordonanță nu a mai putut fi aprobată, dar odată cu numirea unui nou Guvern se va rezolva acest aspect.", a mai declarat pentru HotNews.ro Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Ordonanța la care se referă președintele Consiliului Concurenței este actul prin care urmau să fie introduse decontarea directă obligatorie și prețuri de referință la reparații auto.

Context: Cât de mult au crescut prețurile RCA după falimentul demarat la City Insurance

Preturile RCA au crescut enorm, în multe cazuri și cu peste 100%, după declanșarea procedurii de faliment la City Insurance.

Sunt șoferi care deși au avansat în clasa de bonus pentru că nu au avut accidente
au de plătit acum polițe mai scumpe cu peste 50% față de cea mai mică ofertă de preț de anul trecut.

Atât de mult au crescut prețurile încât au ajuns să fie încadrați în categoria asiguratilor cu risc ridicat inclusiv șoferii fără accidente în trafic în ultimii ani, deși ar fi trebuit să aiba reducere de preț de la un an la altul.

Mai mult, dacă ne uităm la exemplul prezentat în articolul HotNews.ro, vom vedea că asigurători care au practicat tarife foarte mari anul trecut, mult peste tarifele de referinta RCA, probabil pentru ca fug de RCA, anul acesta au marit si mai mult prețurile cu 100-200 de lei peste cele de anul trecut, deși vorbim de un șofer care ar fi trebuit să vadă o reducere deoarece nu a avut accidente și a avansat la clasa B2.

ASF susține că ieșirea din piață a City Insurance, cea mai mare companie de asigurări din România și liderul RCA, va pune cel puțin temporar presiune asupra prețurilor, în sensul creșterii lor, ca urmare a unei capacități mai reduse de absorbție a cererii de către asigurătorii rămași în piață.

Totuși, acest raționament nu pare să stea în picioare în cazul asiguratorilor care oricum aveau preturi prohibitive la RCA de anul trecut, iar anul acesta le-au scumpit si mai mult.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5978 vizualizari

  • +2 (6 voturi)    
    mda (Marţi, 2 noiembrie 2021, 12:45)

    SoulSearcher [utilizator]

    lamuriti-ma si pe mine ce dreq inseamna "explozia preturilor"

    ca m-am uitat si eu acum la a mea masina cu motor de 1.4 clasa B8 = 500 lei pe 12 luni la euroins in conditiile in care anul trecut am platit 380 lei tot la euroins, tot pe 12 luni

    ok, e mai scump, dar nu bubuie..
    in fiecare an am platit polita cu 10-20% mai mult, ca s-au tot actualizat preturile cu inflatia etc..

    poate bubuie la aia care trantesc masini anual, si sunt la M8
    • +1 (1 vot)    
      mda? (Marţi, 2 noiembrie 2021, 22:55)

      Logix [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      eu sunt B7. Mi-a crescut asigurarea de la 470 la 801 pe 12 luni. Si am o petarda de corolla de 90 CP, motor 2 litri
  • +2 (4 voturi)    
    Asta ne crede prosti (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:03)

    emilm [utilizator]

    "Astfel, odată cu majorarea numărului de clienți crește și riscul companiilor de asigurări de nu putea acoperi eventualele despăgubiri. Prin urmare, societățile de asigurare își calculează tarifele în așa fel încât să le permită acestora acoperirea pierderilor și evitarea unei posibile intrări în insolvență"

    Deci asta spune ca daca iti creste numarul de clienti, de fapt tu trebuie sa vinzi asigurarile mai scump. Cu alte covinte, esti mai rentabil cu un numar mic de clienti.
    E noaptea mintii!
    Adica toata lumea se lupta pe o piata concurentiala sa atraga cat mai multi clienti, prin urmare incearca sa scada pretul ca sa devina mai atractivi, in schimb pe piata asigurarilor lucrurile functioneaza tocmai invers: ridici preturile ca sa nu atragi clientii, pentru ca iti creste riscul de insolventa!

    Ba', da prosti ne mai cred unii!
    • -1 (3 voturi)    
      prosti, da multi.. (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:39)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui emilm

      Da. O firma de asigurari a dat faliment pentru ca vindea multe polite ieftine la soferi care produc accidente. Soferi care nu se duceau la alti asiguratori pana acum pentru ca politele erau prea scumpe. Deci oricine va prelua acesti clienti isi va creste riscul de dauna.

      Ca asigurator auto, degeaba iti creste volumul de polite daca iti creste mai repede factura la service... Vei munci mai mult pentru mai putini bani.
    • +3 (3 voturi)    
      a primit spaga (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:53)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui emilm

      si tine cu aia de care ar trebui sa ne apere...
      ca-n romanica...

      evident ca e o ABERATIE din toate puncteele de vedere

      consiliul concurentei... apara concurenta neloiala de furia oamenilor... efectiv asta face acum... PENIBIL !
    • 0 (0 voturi)    
      cam asa e (Marţi, 2 noiembrie 2021, 14:30)

      simma [utilizator] i-a raspuns lui emilm

      da, chiar asa e. fiind o asigurare obligatorie, nu poti sa refuzi clientii daca iti bat la usa; asa ca maresti tariful pentru cei pe care nu ti-i doresti. asta este singurul lucru pe care poti sa l faci. pentru ca orice client acceptat este un risc asumat, si stii cam cat este un risc? cam atat (dintr-un singur eveniment)
      1,22 milioane euro pentru pagube materiale,
      6,07 milioane euro pentru vatamari corporale si decese
      deci cam 7.3mil euro. maxim ar putea sa-ti produca un client. unul singur. sigur ca nu se ajunge la asa ceva decat in cazuri extreme, nu stiu daca a fost vreun singur caz de aceasta anvengura la noi in tara, insa trebuie sa faci rezerve.
      adica bani pusi deoparte
      si atunci, da, daca nu vrei sa te capitalizezi ai nevoie doar de un mic potofoliu de RCA. care, daca chiar esti ghinionist, iti face vreo2 accidente in Italia sau Franta si te-a linistit. ti-a mancat toata prima.
      daca nu ai accidente prin strainatate, ai prin tara unde service-urile fac legea (parca e o propunere sa-i mai calmeze un pic) si daca mai ai si vreo vatamare corporala in tribunal..aia e.
      plus costurile de achizitie si cu reasigurarea care nu sunt deloc de neglijat.
      cand spui ca un tarif RCA e mare, uita-te la riscul asumat de un asigurator pentru fiecare polita emisa. si, mai ales, sa nu uitam ca in Romania (deocamdata) asigurarea RCA e pe masina. cand o sa fie pe sofer, cu declararea traseului, persoanelor care utilizeaza masina, frecventa cu care o utilizeaza si altele (cam cum se face prin strainatate), atunci se va plati prima corecta. atunci poate avea si asiguratorul o predictibilitate si isi va putea estima, mult mai aproape de realitate, rezultatul. deocamdata e la ghici
  • +5 (5 voturi)    
    cea mai mare companie.... (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:06)

    kansas [utilizator]

    ....ieșirea din piață a celei mai mari companii in ceea ce priveste fraudele in asigurari !
    A fost acceptata si tolerata de oficialitati cu buna stiinta....aici e problema !
  • +1 (1 vot)    
    Mai este ceva important-hazardul moral (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:22)

    DavidOrtan [utilizator]

    A uitat sa mentioneze cauza mai putin placuta pentru autoritati, anume hazardul moral. Se observa ca, in general, majorarile RCA au fost mai mari la firmele care inainte ofereau polite foarte ieftine, dar care, de fapt, nu erau in stare sa acopere cererile de despagubiri. Spre exemplu, Euroins oferea niste polite foarte avantajoase pentru firme, dar daca se petrecea un accident in care era implicata o masina de firma asigurata la Euroins, nefericitul care avea ghinionul de a fi implicat in accident cu o masina asigurata la Euroins nu putea sa isi repare masina decat la niste service-uri agreate de firma de asigurari, care nu aveau piese sau nu reparau ca lumea, astfel ca omul mai bine isi repara singur masina, pentru ca Euroins sa continue sa bage banii de la polite in buzunar. Asemenea firme erau mentinute pe piata cu buna stiinta reglementatorilor, care tolerau riscul (ascuns consumatorului) ca aceste firme sa nu despagubeasca ceea ce trebuia sa despagubeasca. Acum, aceste cresteri de preturi nu fac decat sa reveleze adevarata situatie.
  • +2 (4 voturi)    
    Așa, și? (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:27)

    finutza [utilizator]

    Să întelegem că după „absorbția” de care vorbește Chirițoiu, care va dura doar câteva luni, tarifele la RCA vor reveni la valorile de până acum 3-4 luni?
  • -3 (3 voturi)    
    mi se pare normal (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:39)

    hash [utilizator]

    Daca ne uitam pe wikipedia, la ro.wikipedia .org /wiki/Cerere_%C8%99i_ofert%C4%83 , putem sa vedem ce se intampla cand la un moment dat oferta scade brusc - pretul creste. Nu trebuie sa fii academician pentru asta.

    Acuma, cum City Insurance avea cam 45% din piata - impactul nu are cum sa fie minor.
  • +3 (3 voturi)    
    inca o institutie INUTILA (Marţi, 2 noiembrie 2021, 13:52)

    liviu_ [utilizator]

    pai daca in aceasta situatie nu intervine consiliul concurentei, atunci la ce mai exista aceasta institutie?!

    motivul cresterii RCA este TOTAL artificial.... si aceasta institutie fantoma ar fi trebuie sa intervina!

    in principiu in orice afacere cand vin clienti mai multi cresca incasarile si poti oferi preturi mai mici... doar la noi e pe invers.... si consiliul concurentei e orb (probabil orbint de niste "Galbeni" primiti de la diverse firme...)
  • -1 (1 vot)    
    Rational de BS! (Miercuri, 3 noiembrie 2021, 9:26)

    mike123 [utilizator]

    Daca o companie controleaza 45% din piata - cu preturi un piculetz mai mici decit concurenta - logic este ca dupa faliment sa se elibereze 45 % din piata, iar cei ramasi pe piata sa ofere preturi ATRACTIVE ca sa-si creasca ponderea pe piata!
    Daca companiile ramase faceau bani si inainte de falimentul City, preturile n-ar trebuii sa creasca exponential!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by