​Falimentul City Insurance: Plafonarea prețurilor RCA pe motiv că asigurătorii ar fi majorat nejustificat tarifele / Amenzile către asigurători ar crește de 10 ori - proiect de lege

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 17 noiembrie 2021, 14:58 Economie | Asigurari


Protest RCA al transportatorilor în 2016
Foto: Hotnews
​"Falimentul unei companii gigant din domeniul asigurărilor (City Insurance) a creat o pseudojustificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii", susțin mai mulți deputați PNL și UDMR, care au depus la Senat un proiect de lege pentru plafonarea tarifelor RCA. Inițiatorii acuză asigurătorii RCA că 'au ridicat tarifele nejustificat' și propun majorarea de 10 ori a amenzilor către aceste societăți, de la 50.000 de lei la 500.000 de lei.

16 deputați PNL și UDMR
au depus marți, 16 noiembrie, la Senat, un proiect de lege de modificare a legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie auto (RCA), în sensul plafonării prețurilor RCA la tarifele de referință ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).


Inițiatorii au cerut ca proiectul să fie discutat în procedură de urgență. Despre acest proiect de lege a scris miercuri și Profit.ro.

Cum motivează deputații PNL și UDMR nevoia urgentă de plafonare a prețurilor RCA


  • "Falimentul unei companii gigant din domeniul asigurărilor (City Insurance) a creat o pseudojustificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii iar în acest context eratic social și economic, legiuitorul trebuie să prezinte o modalitate de protecție acestor categorii de cetățeni.
  • Companiile de asigurare de pe piața de profil au ridicat plafoanele (tarifele) nejustificat de mult creând inadvertențe socio-economice pe piața de profil ducând de foarte multe ori la imposibilitatea încheierii unor noi contracte de asigurare obligatorie.
  • De asemenea, inițiatorul dorește prin prezenta propunere legislativă, în vederea descurajării asigurătorilor RCA de a majora tarifele percepute asiguraților și totodată pentru realizarea unui sistem stabil și echitabil pentru asigurați, prin sancționarea cu mărirea amenzii pentru faptele asigurătorilor RCA, de la 50.000 lei la 500.000 de lei. (..)
  • Conform propunerii de act normativ, asigurătorii RCA vor fi obligați să nu depășească tarifele de referință ale ASF. (..) Actul normativ va permite stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice.", se arată în nota de fundamentare a proiectului de lege.

Deputații mai susțin că, "în momentul de față, explozia prețurilor nu are cauze reale".

  • "Mai mult, potrivit calculelor făcute de către specialiști, profitul asigurătorilor în prezent este de peste 50%. Conform celor declarate de către conciliatorii în asigurări, “în primul semestrul al anului 2021 comunicarea pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Având in vedere 5 din 100 de șoferi fac accidente, deci 8000 x 5 = 40.000 de mii. La asigurător ar rămâne 70.000 de mii de lei. Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, prețul de referință este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aprox. 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei. Adică, la o sută de polițe RCA vândute, firma de asigurări rămâne cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor, adică asigurătorul câștigă 50%", se mai arată în nota de fundamentare a proiectului de lege.

Prețurile RCA au mai fost plafonare pentru 6 luni în anul 2016 / Asigurătorii au dat în judecată Guvernul, iar România a intrat în infringement


Plafonarea prețurilor RCA nu ar fi o premieră în România. O măsură similară a fost luată în anul 2016, de către Guvernul Cioloș, pentru o perioadă de 6 luni.

Mai exact, Guvernul Cioloș a aprobat în data de 14 septembrie Ordonanta de Urgenta (OUG) care a prevăzut înghețarea prețurilor primelor de asigurări obligatorii RCA, la un nivel stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), pentru o perioadă de șase luni.

  • OUG a fost dat pe fondul protestelor transportatorilor auto care acuzau prețuri excesive practicate de asigurători.

După ce ASF a stabilit tarifele maxime RCA, Guvernul Cioloș a dat Hotarârea de Guvern 826/2016 privind stabilirea tarifelor de primă maxime la RCA, hotărâre atacată în instanță de societățile de asigurări.

Șapte din cei opt asigurători care au dat în judecată Guvernul, anul în 2017, pentru anularea Hotărârii Guvernului Cioloș din 2016 care a plafonat tarifele RCA pentru o perioadă de șase luni, au cerut separat în instanță obligarea Executivului la plata unor pierderi cumulate de peste 56,2 milioane lei, potrivit datelor din acest dosar consultate de HotNews.ro în vara anului 2018.

Cu excepția Euroins, ceilalți șapte asigurători, respectiv Allianz-Țiriac Asigurări, Asirom, Generali, Groupama, Omniasig, Grawe și Uniqa au cerut despăgubiri pentru că ar fi fost forțați să vândă polițe RCA la prețuri care în cazul altor societăți, precum Astra și Carpatica, au condus la falimentul acestora.

În motivarea Hotărârii de Guvern 826/2016 se preciza că a fost dată 'având în vedere ieşirea recentă din piaţa asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin, dar cu pierderi masive, precum şi situaţiile de dificultate financiară majoră ale unor societăţi din piaţă, fapt ce a generat o evoluţie ascendentă a primelor medii pe piaţă, cu luarea în considerare a volatilităţii ridicate şi a dispersiei extreme a tarifelor de primă RCA pe categorii de risc similare și având în vedere evoluţiile impredictibile ale unor componente de cost ale asigurării obligatorii de răspundere civilă auto".

De notat că Hotărârea Guvernului s-a dat în baza articolului 4 alin (3) din Legea Concurentei. Acest articol în baza căruia Consiliul Concurenței a fost de acord cu plafonarea prețurilor RCA și despre care Bogdan Chiritoiu, președintele acestei autorități, a spus că 'a deschis cutia Pandorei', prevede urmatoarele:

  • (3) Pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare pentru o perioada de 6 luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de cate cel mult 3 luni, cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarari."

După aplicarea celor 6 luni de tarife maxime la RCA, ASF a calculat tarife de referință, prime de asigurare cu caracter orientativ determinate pe baza datelor statistice de la nivelul pieței de asigurări RCA. Tarifele de referință au fost păstrate apoi și în noua lege RCA, intrată în vigoare in luna iunie 2017.

Uniunea Asigurătorilor și Reasigurătoirilor (UNSAR) au anunțat în luna noiembrie 2016 că a sesizat Comisia Europeană cu privire la decizia Guvernului de plafonare a tarifelor RCA, care ar încalca regulile UE. Asigurătorii susțin că, atât plafonarea unor tarife în absența unui sistem general de control al prețurilor, cât și posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protecție pentru o anumită industrie sunt interzise, potrivit normelor UE, și că ținând cont că România nu are un sistem general de control al prețurilor, ar fi imposibil din punct de vedere legal să aibă un cadru care să se refere strict la piața de asigurări.

Ulterior, în data de 19 iulie 2018, Comisia Europeană a deschis procedura de infringement împotriva României pentru nereguli în legislația RCA, procedură care este în desfășurare și în care România riscă acum un proces la Curtea Europeană de Justiție.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















27124 vizualizari

  • -4 (14 voturi)    
    Partide de dreapta...comuniste (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 15:12)

    Gryphus [utilizator]

    ori e piata libera ori vrem socialism
    • +9 (13 voturi)    
      pai... (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 15:29)

      sentenced [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      In piata libera astia se pot pune toti de acord sa iti faca RCA-ul 5000 de lei, ca asa vor ei.
      Eu de 13 ani de cand am carnet nu am provocat niciun incident, dar platesc tot mai mult. E corect?
      • 0 (2 voturi)    
        pretul masinilor si salariile au crescut (Joi, 18 noiembrie 2021, 19:05)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

        daca inainte erau numai harburi romanesti, acum masinile vin cu dotare obligatorie tot felul de gadgeturi pe care platesti (chair daca nu la fel de mult ca atunci cand erau optionale sau doar pe masinile scumpe). Salariile sunt din ce in ce mai mari, deci si in service-uri, dealeri de piese sau asiguratori.
        Plus ca suntem tara cu cele mai multe accidente rutiere. Putem da vina pe lipsa infrastructurii, pe saracie, dar sunt ale noastre...
        Iar numarul masinilor s-a dublat in ultimii 10-15 ani. Pe aceleasi drumuri. Deci, mai multe accidente
        Despagubirile pt victime sunt si ele destul de sus
    • +3 (11 voturi)    
      piata libera (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 15:39)

      Mistrelutz [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      are si ea niste reguli,altfel ar haos. nu cred ca ti-ar conveni sa cumperi painea cu 30 de lei de exemplu.Intelegerile tip cartel ca aceasta intre asiguratori,strica piata libera. nu se mai numeste piata libera cand mai multe companii se inteleg sa majoreze pretul minim si s ail mentina asa. 'placa' asta cu comunismul si socialismul e usor de pus sa cante..dar..sa stii 'cu se mananca' cand o faci.
    • +9 (11 voturi)    
      nu e chiar asa (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 15:42)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Atunci sa fie piata cu adevarat libera: RCA sa nu mai fie obligatorie si asiguratorii sa aiba clienti garantati si captivi. De abia atunci poti spune ca e libera si pretul e dat de cerere/oferta
      • +1 (3 voturi)    
        si daca un boschetar face accident ce faci? (Joi, 18 noiembrie 2021, 19:10)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        Astepti sa munceasca si el ceva sa-ti repari masina?
        E raspunderea personala in caz penal, dar pe plan civil intra asigurarile care mediaza riscurile.
        Nu poti sti daca vei avea un accident, nu ai cum sa sti daca faci victima un boschetar sau un patron de multinationala.
  • -6 (10 voturi)    
    PLAFONAREA RCA = COMUNISM (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 15:24)

    Divergent [utilizator]

    Daca stam mai bine sa ne gandim, nici macar in cele mai de stanga tari din Europa nu s-a luat o asemenea masura aberanta! PNL-ul si antreprenorii sunt in aceeasi relatie precum baba si mtraliera.
  • +4 (4 voturi)    
    PISA ala nu minte (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 15:53)

    pinball [utilizator]

    Falimentul unei companii gigant [...] a creat o pseudojustificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii iar în acest context eratic social și economic [...]
    sublimul acestei fraze este greu de egalat :)
    In alta ordine de idei, o sa suporte cetateanul toate daunele camionagiilor, la cum suna proiectul. Iar "analiza" e de mare exceptie, de pus pe rana.
  • -2 (8 voturi)    
    Crestere nu a fost mare (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 16:16)

    ionelt [utilizator]

    Am refacut asigurarea acum 1 luna si cresterea a fost de 12%. (50+ lei). Nu vad de ce ar trebui o limitare. Ma gandesc ca daca treci de la preturile practicate de City la o companie serioasa ti se pare enorm crestera dar daca se practicau corect si nu intrau in faliment cresterea era de cateva procente.
    • -1 (3 voturi)    
      s-a scumpit.. (Miercuri, 17 noiembrie 2021, 22:17)

      Divergent [utilizator] i-a raspuns lui ionelt

      ...doar pt cocalarii cu bolizi la peste 2500 cmc, obisnuiti doar cu RCA pe o luna maxim doua. In rest, majorarile au fost de max 30%, asa ca numai un idiot poate cere plafonarea RCA.
  • +1 (1 vot)    
    lipsa proportiei (Marţi, 23 noiembrie 2021, 8:23)

    Tura [utilizator]

    Curios cum tocmai masinile scumpe, noi, rapide si puternice, sunt cel mai des "plesnite", de multe ori cu dauna totala. De unde credeti ca provin banii pentru reparatii sau pentru alta masina noua, mai mare si mai tare? Din taxele platite zeci de ani de catre posesorii masinilor ieftine, care circula cu atentie pentru ca nu vor sa dea banii la radar si care nu au incasat niciodata vreo despagubire de accident. C-asa e-n Texas! Ia sa fie costul anual al asigurarii calculat ca o fractie, x%, din valoarea de catalog a masinii, cum ar fi corect. Atunci n-ai mai vedea atatea accidente.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by