​Euroins, noul lider RCA cu 3,1 milioane de polițe în vigoare, după falimentul City Insurance, susține că și-a redus mult timpul de plată a dosarelor de daună fără victime, de la 38 de zile la 7 zile, și că anul trecut a achitat despăgubiri record de 1,5 miliarde de lei, la tot atâtea venituri din activitatea RCA. Ce spune despre contestarea sancțiunilor ASF.

Kiril Boshov si Tanja Blatnik, EuroinsFoto: Hotnews

În ultimul trimestru al anului trecut, Euroins România a raportat oficial către Autoritatea de Supraveghere Financiară că a plătit daunele în medie în mai puțin de 7 zile (media de 6,8 zile). Comparativ, în trimestrul doi din 2021, timpul mediu pentru plata daunelor auto a fost de 38 de zile, în timp ce în trimestrul al treilea al anului trecut, media a scăzut la 29 de zile, susține compania.

  • „Am reușit să înregistrăm îmbunătățiri majore în procedurile interne, care se reflectă în plătile mai rapide direct către păgubiți și în relații îmbunătățite cu majoritatea service-urilor auto. Faptul că reparațiile se plătesc în mai puțin de o săptămână este o dovadă că luăm în serios misiunea de a aduce o experiență mai bună celor care sunt deja afectați ca urmare a accidentului în care au fost implicați.
  • În perioada următoare ne vom concentra pe și mai multe îmbunătățiri și vom urma o strategie de creștere și a celorlalte produse de asigurare importante pe care le oferim românilor în aceste vremuri instabile, precum asigurări de sănătate, accidente, asigurări de bunuri și proprietăți, călătorii și CASCO.", a declarat Tanja Blatnik, CEO Euroins România.

Față de media lunară, în octombrie 2021 numărul reclamațiilor a scăzut cu 85%, iar în ianuarie 2022, numărul reclamațiilor a scăzut cu peste 200%. Concret, au fost înregistrate doar 197 reclamații la peste 14.000 de daune plătite, spune asigurătorul.

Despăgubiri record de 1,5 miliarde de lei plătite în 2021: Care a fost cea mai mare daună achitată

În 2021, asigurătorul spune că a plătit despăgubiri record de 1,5 miliarde de lei, în condițiile în care veniturile din vânzările RCA au fost la același nivel.

Cea mai mare despăgubire plătită de Euroins România a fost de 1,1 milioane euro (5,5 milioane lei). Această despăgubire a fost plătită în urma unui accident rutier produs în Franța de către șoferul unui camion înmatriculat în România, care a acroșat un autoturism condus de un cetățean francez. Despăgubirea a fost stabilită de instanță ca urmare a celor 237 de zile de îngrijiri medicale pe care victima le-a necesitat, incluzând costurile de spitalizare și terapie, mai ales că medicii au fost nevoiți să îi amputeze un picior.

Asigurătorul a prezentat situația din România versus alte țări în care este prezentă, subliniind frecvența mare a daunelor și faptul că România este fruntașă la numărul de morți din accidente rutiere în Europa.

Raportul veniturilor din primele RCA față de cheltuielile cu plata daunelor arată că Euroins este pe pierdere pe piața din România.

Kiril Boshov: Trendul este pozitiv, dar suntem afectați de acțiunile autorităților

Oficialii Euroins au reacționat și față de recenta propunere de plafonare a prețurilor RCA.

  • "Anul trecut, compania a trecut prin transformări importante, de la numirea unui nou CEO până la schimbarea procedurilor interne, pașii pe care îi facem în analiza dosarelor de daune, îmbunătățirea relației cu clienții, brokerii și atelierele auto. Am susținut această dezvoltare cu investiții majore, măriri de capital care însumează peste 500 de milioane de lei, inclusiv sprijin din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Astăzi, Euroins România este o companie puternic capitalizată, lider de piață și inovator în zona non-RCA.
  • Trendul este unul pozitiv, dar nu putem să trecem cu vederea faptul că suntem afectați de schimbările care au loc în piață și de acțiunile autorităților. Doar inițiative precum prevenirea accidentelor și sprijin în calculul tehnic pe deplin reglementat al prețurilor asigurărilor ne pot ajuta să menținem stabilitatea, iar orice alte demersuri din păcate, pot doar să contribuie la repetarea evenimentelor din istoria foarte recentă a industriei asigurărilor din România", a declarat Kiril Boshov, CEO al Euroins Insurance Group, compania mama a Euroins Romania.

În calitate de membri UNSAR si BAAR, Euroins consideră că industria de asigurări din România are nevoie de stabilitate și predictibilitate.

România este „campioană” în ceea ce priveste frecventa accidentelor rutiere, cu daune tot mai mari în urma incidentelor din trafic. Conform celor mai recente date ASF, pentru fiecare 100 de lei încasați din RCA, asigurătorii trebuie să contribuie suplimentar cu circa 30 de lei.

"Măsuri precum plafonarea prețului RCA nu pot reprezenta soluții pe termen mediu sau lung. Euroins consideră că este imperios necesar ca aceste soluții să pornească de la analize tehnice bine fundamentate pentru protecția clienților, astfel încât să nu fie afectată capacitatea firmelor de asigurare pentru a-și îndeplini rolul cel mai important: plata la timp de despăgubiri către victimele accidentelor rutiere.", susține compania.

Ce spune Euroins despre faptul că a dat în judecată ASF: Contestăm valoarea ultimei amenzi

Euroins, cel mai mare asigurător RCA după falimentul City Insurance, a dat în judecată recent Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), solicitând anularea unei decizii emise anul trecut de această autoritate. La solicitarea HotNews.ro ASF a precizat că în acest dosar Euroins contestă decizia prin care a fost sancționată cu peste 3,5 milioane de lei și stabilirea unor măsuri de redresare financiară.

Ce spune Euroins despre motivele pentru care a deschis acest proces împotriva ASF?

  • "Nu negăm că în trecutul companiei, Euroins a avut unele provocări legate de interpretarea normelor tehnice, specifice industriei asigurărilor. Contestăm însă valoarea ultimei amenzi, mai ales că acele concluzii nu sunt valabile în prezent, când Euroins îndeplinește toți indicatorii financiari. Reducerea amenzii ar însemna folosirea acelei sume adiționale in investiții suplimentare în digitalizare, produse noi și îmbunătățirea relației cu clienții.”, a declarat Kiril Boshov, presedinte al Consiliului de Administrație al Euroins România.

Culisele sancțiunilor ASF la Euroins: De ce decizia a venit la 2 luni de la finalizarea controlului, cât de grave sunt neregulile găsite și ce urmează

ASF a anunțat în data de 22 decembrie 2021 amenzi de peste 5,8 milioane lei la Euroins, liderul RCA după falimentul City Insurance, și a obligat asigurătorul să prezinte în 2 luni un plan pentru restabilirea indicatorilor de solvabilitate. Decizia a venit însă după un control finalizat acum 2 luni și care a avut ca referință situația companiei la 31 martie 2021, iar Euroins a anunțat deja că și-ar fi remediat între timp problemele.

La solicitarea HotNews.ro, Valentin Ionescu, directorul general al Direcției de asigurări-reasigurări din ASF, a oferit mai multe explicații legate de acest control și durata luării deciziei.

  • "Controalele periodice sunt stabilite cu 1 an înainte. Echipele de control au o dată de referință, o perioadă din urmă pe care o verifică.
  • În cazul de față, data de referință a fost 31 martie 2021. Echipa de control a început acest control la sfarșitul lunii mai. Procedurile au fost finalizate la finele lunii octombrie. În luna noiembrie nota de control a fost analizata de alte direcții din ASF, de direcția juridică, și în paralel s-au pregătit documentele pentru ședința de Consiliu.
  • Astfel, în ședința de Consiliu de săptămâna trecută a fost discutată nota echipei de control și aprobate propunerile din notă. Practic a fost valorificat controlul la Euroins, s-au închis toate etapele controlului.
  • După ședința de Consiliu, deciziile (sunt 2 decizii, iar una are 70 de pagini) au fost semnate de juridic, de echipa de control, au fost verificări de conformitate, semnate de președinte și trimise societății. Abia după ce societatea a luat la cunoștință, am făcut publice deciziile luate.", a declarat joi pentru HotNews.ro Valentin Ionescu, director general asigurări în ASF.

Ce nereguli au fost depistate: Întârzieri la plata daunelor și regreselor și daune subrezervate. Deficitul de lichiditate nu este mare, poate fi rezolvat - spune directorul ASF

Directorul geneal al ASF a mai precizat că echipa de control a verificat câteva mii de dosare.

Ce nereguli a depistat echipa de control a ASF și cum răspunde oficialul ASF celor de la Euroins care susțin că 'în ultimele 12 luni, compania a beneficiat de o serie de majorări de capital în valoare totală de peste 300 de milioane de lei, infuzii de capital care au dus la remedierea tuturor provocărilor financiare, inclusiv cele existente în trecut și identificate de ASF'?

  • "Am constatat întârizeri la plata daunelor, la plata regreselor către alte societăți de asigurare. Ne interesează ca Euroins și restul societăților de asigurare să-și plăteasca corect și la timp daunele către clienți, persoane fizice și juridice.
  • Ce am identificat cu data de referință 31 martie a fost penalizat prin cele 2 decizii. Cele două amenzi trebuie plătite și apoi ei pot contesta în instanță. Asta dacă nu cumva obțin o suspendare a deciziei în instanță. Nu sunt sigur, pentru că nu sunt jurist. 50% din veniturile din amenzi se duc la bugetul de stat, potrivit legii. Planul de masuri pe care ei trebuie să ni-l trimită vizeaza să ne spuna în maxim 2 luni ce masuri au luat pentru ajustarea deficientelor identificate de ASF la 31 martie 2021.
  • Într-adevăr au făcut majorari de capital, dar unele au fost făcute ulterior datei de referință. În maxim 2 luni trebuie deci să ne justifice cum remediază problemele identificate de noi la 31 martie 2021.
  • Pe lângă întârzieri la plată, unele dosare de daună erau subrezervate. Ce înseamnă asta? Rezerva de daune avizate pe unele dosare verificate era mai mică decat consideram noi ca ar trebui să fie. Ca urmare a acestei subrezervări, a reiesit că au un deficit de lichiditate. Nu este mare, societatea poate reface acest deficit, care face ca SCR indicatorul de solvabilitate să fie sub 1, cât este limita legală. Ca urmare ei trebuie să aduca lichiditate în companie astfel încât să-și restabilească acest indicator.
  • Ei trebuie să ne spună acum și cum stau financiar la data de 30 septembrie 2021, să calculeze indicatorii SCR si MCR.
  • Ca o concluzie finală, deficiențele identificate de noi sunt sustenabile și cred ca Euroins le va rezolva în sensul că vor aduce lichiditatea necesară.", a precizat Valentin Ionescu.

Ce obligații are Euroins în perioada următoare? Potrivit legii, spune oficialul ASF, de la decizia care i-a fost comunicată în această săptămână, Euroins are maxim 6 luni pentru a-și restabili indicatorul de solvabilitate (SCR). În plus, are la dispoziție 2 luni pentru a trimite către ASF planul de măsuri.