Transportatorii auto au fost păcăliți în vinerea de 18 februarie 2022 când autoritățile au anunțat că vor plafona pentru 6 luni tarifele RCA, pentru a opri protestele pregătite împotriva creșterii acestor tarife pe fondul falimentului City Insurance. În timp ce șeful ASF a promis că prețurile RCA vor fi plafonate la nivelul tarifelor de referință, Ministerul de Finanțe a pus în dezbatere în aceeași zi un proiect de HG cu tarife și cu 97% mai mari.

Protest RCAFoto: Hotnews
  • UPDATE (miercuri, 2 martie) Într-adevăr CES nu a dat avizul final marți, 1 martie, pe proiectul de hotărâre de Guvern, actul fiind returnat la Ministerul de Finanțe. Termenul de avizare la CES este 9 martie 2022, arată datele CES. Proiectul prezentat de HotNews.ro este un proiect de aviz nefavorabil.
  • UPDATE (18:40) Valentin Ionescu, directorul direcției de asigurări din ASF, susține că CES nu a dat azi niciun aviz pe acest proiect de HG, care a fost retrimis la Finanțe deoarece nu avea toate avizele interministeriale. Cum explică diferențele apărute între așteptările transportatorilor auto și forma promovata de ASF la Ministerul de Finanțe.

Iată precizările directorului ASF:

  • "Astăzi am participat din partea ASF la ședinta CES care a început la ora 12 în format virtual. Proiectul de HG nu a mai intrat în dezbatere pentru că din partea CES s-a observat că nu au fost primite toate avizele interministeriale. Ca urmare, proiectul a fost întors la Ministerul de Finanțe pentru obținerea tuturor avizelor, urmând a se discuta după ce se întâmplă acest lucru.
  • Este vorba de un proiect care e în dezbatere publică, nu este final. În urma tuturor intervențiilor din partea părților interesate proiectul poate fi modificat în funcție de propunerile primite.
  • În discuțiile cu transportatorii, ei au susținut limitarea prețurilor RCA la nivelul tarifelor de referință calculate de un auditor Big Four independent. Și proiectul trimis de ASF la Finanțe vine ca urmare a discuțiilor cu mai multe asociații, nu doar cu transportatorii. Ca urmare în urma analizelor interne, s-a considerat a se promova acest proiect, care este perfectibil.", a declarat marți pentru HotNews.ro Valentin Ionescu, directorul direcției de asigurări din ASF.

Anunțul autorităților privind plafonarea prețurilor RCA pentru 6 luni a venit în data de 18 februarie 2022, în aceeași zi în care transportatorii auto anunțau că vor demara proteste în toată țara dacă Guvernul nu plafonează de urgență aceste tarife care au explodat atât la persoane fizice cât și juridice după retragerea autorizației și demararea falimentului la City Insurance, fostul lider RCA cu peste 3,1 milioane de clienți la finele anului 2021.

Scurt istoric: Cum au fost păcăliți transportatorii de ASF și Finanțe în privința prețurilor RCA

Protestele nu au mai avut loc, după ce transportatorii auto au primit asigurări de la președintele ASF că prețurile RCA vor fi plafonate la nivelul tarifelor de referință.

Iată declarația făcută în 18 februarie de președintele ASF, Nicu Marcu (vezi poza):

  • “În urma analizelor realizate cu privire la evoluția pieței RCA și la impactul unor tendințe speculative asupra consumatorilor, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis să înainteze Ministerului de Finanțe o propunere de Hotărâre de Guvern referitoare la limitarea tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referință.
  • Pentru protejarea consumatorilor și pentru stabilitatea piețelor pe care le supraveghează, Autoritatea face uz de toate resursele legislative și de reglementare de care poate dispune, împreună cu Guvernul României și cu alte autorități ale statului. Credem că Guvernul va lua în calcul cât de curând propunerea înaintată, tocmai în scopul protejării populației în fața tendințelor inflaționiste sau speculative”, declara atunci Nicu Marcu.

Și Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu (ASF) a ieșit pe Facebook în aceeași zi să anunțe că va pune în consultare un proiect de HG făcut împreună cu ASF, în urma consultărilor cu transportatorii și Consiliul Concurenței pentru plafonarea pe 6 luni a prețurilor RCA.

Surpriza neplăcută a venit însă în seara de 18 februarie 2022, când Finanțele au publicat acest proiect de HG, care conține tarife maxime mult mai mari decât tarifele de referință promise de ASF, tarife pe care Autoritatea de Supraveghe Financiară le-a publicat abia pe 21 februarie 2022.

De altfel, atât în comunicatul de presă, cât și în Nota de fundamentare a proiectului de HG, Ministerul de Finanțe sublinia că propun o diferențiere de calcul al tarifelor RCA între persoane fizice și persoane juridice.

  • "Prin proiect se propune o diferențiere de calcul al tarifelor pentru persoanele fizice și cele juridice. Legiuitorul a luat măsura ținând cont atât de diferența de putere de cumpărare între cele două categorii, cât și de factorul de risc al fiecăreia.
  • Pentru persoanele fizice, limitarea tarifului maximal este justificată prin plafonarea la nivelul tarifului de referință publicat de către ASF, iar pentru persoanele juridice limitarea la tariful utilizat la încheierea contractelor RCA, prin intermediul mecanismului asiguratului cu risc ridicat, adică tariful de referință publicat de ASF înmulțit cu factorul N.", se preciza în comunicatul de presă dat în 18 februarie de Finanțe.

Evident că în acest moment, după ce și-au dat seama de diferențe, transportatorii auto nu mai sunt de acord cu tarifele maxime propuse de Finanțe și cer ca acestea să fie la nivelul tarifelor de referință RCA așa cum a promis inițial ASF.

Ce diferențe de prețuri RCA sunt la persoane juridice între promisiunea ASF și tarifele publicate de Finanțe

În proiectul de HG publicat de Ministerul de Finanțe, în cazul autovehiculelor destinate transportului de marfă, cu o masă mai mare sau egală cu 16 tone, atât persoanele fizice cât și persoanele juridice ar avea de plătit un tarif maxim la RCA de 10.253 de lei.

În documentul ASF cu tarifele de referință la RCA, în exact aceeași situație, persoanele fizice ar avea de plătit un tarif de referință de 5.212 lei, în timp ce persoanele juridice ar avea un tarif de referință de 7.539 de lei.

Aviz nefavorabil și de la CES: Tarifele maxime la RCA propuse de Finanțe sunt cu 97% mai mari decât tarifele maxime promise de ASF

Discrepanța mare între tarifele maxime la RCA din proiectul de Hotărâre de Guvern, pus în consultare publică pe 18 februarie de Ministerul de Finanțe, și tarifele de referință RCA publicate de ASF pe 21 februarie a fost subliniată recent și de Consiliul Economic și Social (CES) care a dat un aviz nefavorabil asupra proiectului.

Iată cum își motiovează CES avizul nefavorabil:

  • "- se constată că tarifele maximale cuprinse în Anexa 1 la Hotărârea de Guvern sunt mai mari cu 36% până la 97% față de tarifele de referință cuprinse în raportul Autorității de Supraveghere Financiară cu privire la tarifele de referință publicat în data de 21.02.2022;
  • - conform raportului privind tarifele de referință publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, luând ca exemplu autovehicule pentru transport marfă de peste 16 tone, se constatată că prima de risc este de 2.682 lei (prima de risc cuprinde daunele produse, rezervele de daune avizate, vătămări), iar prima brută de referință este de 7.539 lei, de aproximativ 3 ori mai mare;
  • - tarifele de referință publicate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară sunt mai mult decât îndestulătoare pentru societățile de asigurări, mai ales ca acest mecanism urmează sa își producă efectele pentru o perioada de timp limitata.
  • - se observă ca în data de 18.02.2022, data cand a fost publicat si prezentul proiect de Hotarare a Guvernului pe website-ul Ministerului Finantelor, Autoritatea de Supraveghere Financiara a dat comunicat de presa (Anexa 3) conform caruia “Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara a decis sa inainteze Ministerului de Finante o propunere de Hotarare de Guvern referitoare la limitarea tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referinta”, dar proiectul de Hotarare de Guvern publicat in aceeasi zi (18.02.2022) pe website-ul Ministerului Finantelor cuprinde in Anexa 1 o lista de tarife maxime la RCA care sunt cu 36% pana la 97% mai mari decat tarifele de referință publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara;
  • - referitor la art. 1 alineat 4) din proiectul de Hotarare a Guvernului prin care se limiteaza comisioanele de distributie la 5% din prima bruta incasata, intrucat există riscul sa se elimine de pe piata o mare parte a operatorilor economici care desfasoara activitati de distributie in Romania, se impune fie inlaturarea alineatului, fie majorarea acestei limite la minim 10% din următoarele motive:
    - dacă în prezent comisionele brokerilor sunt în medie cuprinse între 9% și 11% (urmare a practicarii unor comisioane de 0,1%, respectiv 1% - vedeti mai jos), nimeni nu garantează că prin limitarea acestora la 5% societățile de asigurări vor reduce nivelul costului polițelor RCA, ci acestea vor continua să aibă tarife mari;
    - media tarifelor de referință pentru autoturisme (exemplu cu capacitate cilindrică cuprinsă între 1601-1800 cmc) este de 1.000 lei. Dacă s-ar impune această limitare de 5%, rezultă un comision mediu de 50 lei, ceea ce reprezintă o sumă derizorie, mai ales ca aceasta are toate taxele incluse, salarii, utilități, birotica, curier/poștă, etc:
    - peste 90% dintre polițele RCA sunt încheiate prin intermediul brokerilor de asigurare, agenții acoperind întregul teritoriu al țării, venind în sprijinul tuturor asiguraților, fie că vorbim de transportatori sau alte categorii de asigurați
    - în cazul încheierii polițelor pentru camioane, actualul comision oferit de către societățile de asigurări este de 0,1%, ceea ce crează pierderi și operatorii economici trebuie să susțină activitatea din incheierea politelor pentru alte categorii de autovehicule.", se arată în avizul CES.

Rămâne de văzut acum dacă Ministerul de Finanțe va modifica acum acest proiect de Hotărâre de Guvern și va plafona tarifele RCA așa cum au promis.

În caz contrar și acest proiect ar putea să aibă soarta decontării directe obligatorii la RCA - un alt proiect de act normativ anunțat cu surle și trâmbițe de președintele ASF Nicu Marcu și de Ministerul de Finanțe, care a rămas la stadiul de act pus în consultare pe site-ul Finanțelor.