Parcul auto din România avea peste 9,6 milioane de autovehicule înmatriculate la sfârșitul anului trecut, dar nu toate aveau asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA. În aceeași perioadă de referință, în țară erau valabile doar 6,7 milioane de polițe de asigurare RCA, arată datele transmise de ASF și MAI în Parlament. Vezi în articol care sunt posibilele riscuri și explicații.

Politist controland un soferFoto: Facebook / Politia Romana

Gradul de acoperire RCA în România: Ce informații au transmis în Parlament ASF și MAI

Un deputat PSD, Vasilică Toma, a solicitat luna trecută explicații de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI) pe tema creșterii prețurilor RCA.

  • „Având în vedere perturbările grave din piața RCA și faptul că unul dintre motivele creșterii prețurilor polițelor, invocat de către companiile de asigurări, ar fi gradul scăzut de conformare, respectiv un număr, estimat între jumătate și o treime din numărul total de autovehicule, care ar circula fără polița RCA valabilă, vă rog să îmi transmiteți care este numărul de autovehicule care dețin poliță RCA valabilă din totalul de autovehicule înregistrate în România, defalcat pe următoarele două categorii: persoane fizice, respectiv, persoane juridice.", a solicitat deputatul PSD Vasilică Toma.

Precizările transmise recent de ASF și MAI nu răspund la întrebarea câte mașini circulă fără RCA, fiecare comunicând ce date deține fără alte explicații care ar fi fost necesare.

  • „Gradul de acoperire al polițelor de răspundere civilă RCA, raportat la informațiile cu privire la parcul auto din România la data de 31.12.2021, publicate de către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor este de aproximativ 70%.
  • Gradul de acoperire este calculat ca raportul dintre numărul polițelor RCA în vigoare la data de 31.12.2021 (6,72 milioane polițe) și parcul auto la 31.12.2021 (9,66 milioane autovehicule).
  • Informațiile privind parcul auto se actualizează anual, includ toate vehiculele înmatriculate în România și nu sunt defalcate pe categorii de persoane fizice ori juridice.", se arată în răspunsul ASF.

De cealaltă parte, MAI a răspuns că „din informațiile puse la dispoziție de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor rezultă că în evidențele acestei structuri nu se regăsesc date cu privire la valabilitatea polițelor RCA pentru autovehiculele înmatriculate/înregistrate în România".

Câte mașini circulă fără RCA? Posibile riscuri și explicații

Contactat de HotNews.ro pentru a oferi mai multe explicații legate de această situație aparent îngrijorătoare a numărului relativ mare de mașini fără RCA, Valentin Ionescu, directorul general al sectorului asigurări din ASF a precizat doar atât:

  • „Referitor la acest subiect MAI prin acțiunile pe care le întreprinde verifica dacă mașinile au RCA. ASF nu are in atribuții aceasta activitate . Obligația legală este ca toate mașinile să fie asigurate", a spus Valentin Ionescu, directorul general al sectorului asigurări din ASF.

Mai multe explicații am primit de la un broker în asigurări care a dorit să-și păstreze anonimatul.

Potrivit acestuia, comparația între numărul de polițe RCA în vigoare și numărul de mașini înmatriculate, din care rezultă acel grad de acoperire de 70% nu reflectă realitatea privind circulația pe drumurile publice.

  • „Ca să știi situația reală ar trebui să vezi câte din mașinile care circulă efectiv pe drumuri au poliță RCA valabilă. Aici procentul cred că este peste 90% și s-ar putea vedea cred din evoluția numărului de cazuri gestionate de Biroul Asigurătorilor Auto care despăgubește victimele unor accidente auto făcute de mașini neasigurate RCA.", a spus brokerul de asigurări.

Acesta a explicat și de ce apar diferențe între numărul mașinilor înmatriculate și numărul polițelor RCA.

  • „Sunt foarte multe mașini foarte vechi care zac în parcări. Acestea ar trebui radiate. Legea spune că și aceste mașini ar trebui să aibă RCA, dar nu au. Un alt aspect care a crescut numărul de mașini fără RCA a fost posibilitatea de a cumpăra polițe RCA pe 1 lună.
  • Până la falimentul demarat la City Insurance erau mulți șoferi care își făceau RCA pe 1 lună, doar pentru cât circulau efectiv, în rest ținând mașina în parcare. Doar că și aici au apărut probleme, în sensul că unii uitau să-și reînnoiască polița RCA după 1 lună și se trezeau că au plecat la drum fără polița RCA.", a explicat pentru HotNews.ro brokerul de asigurări.

Creșterea prețurilor RCA după falimentul City Insurance a modificat acest comportament, în condițiile în care prețurile la polițele sub-anuale au ajuns aproape de prețul celor la 12 luni.

Doar că de la persoane fizice, acest comportament a fost adoptat de unii transportatori auto, șoferii cu vehicule mari cumpărând acum polițe RCA sub-anuale, în condițiile în care prețurile RCA la camioane sunt foarte mari, a atenționat sursa citată.

Chiar și dacă s-ar adresa Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR) ca și asigurat cu risc ridicat, deci cu un preț RCA plafonat, prețul este în continuare foarte ridicat pentru că BAAR nu stabilește decât preturi pe 1 an, așa că șoferii de camioane preferă să-și facă polițe RCA pe perioade mai mici pentru când au nevoie. Apare însă riscul de a uita de expirarea poliței și circularea pe drumuri fără o asigurare RCA valabilă.