​Transportatorii auto membri ai COTAR au acuzat luni Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) de trafic de influență pentru că ar fi oferit Poliției să testeze o aplicație care ar depista ce mașini circulă fără RCA. În timp ce transportatorii acuză lipsa unei licitații și a unui protocol cu Poliția, Biroul Auto spune că aplicația, dezvoltată cu resurse private proprii, va fi pusă la dispoziție gratuit Poliției.

Supraveghere trafic autoFoto: AGERPRES

Acuzațiile COTAR: Nu există niciun protocol cu Poliția. Nu s-a făcut nicio licitație

Într-un comunicat de presă transmis luni, COTAR susține că la Poliția Rutieră nu a ajuns nicio aplicație și nu s-a făcut licitație.

  • „Mădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), a declarat că Poliția Rutieră testează o aplicație care fotografiază și filmează numărul de înmatriculare, pentru a identifica imediat dacă mașinile au sau nu asigurare obligatorie RCA. La Poliția Rutieră, însă, aplicația nu a ajuns, pentru că nici măcar nu a fost încă finalizată. Nu s-a făcut nicio licitație, nu s-a încheiat niciun protocol și nu s-a semnat niciun contract între cele două instituții, pentru o astfel de achiziție.
  • În plus, faptul că o aplicație poate fotografia și filma numerele de înmatriculare, pentru a afla, pe loc, dacă mașinile au polițe RCA valabile, conectându-se la baza de date AIDA, nu aduce niciun beneficiu (în afară de beneficiul încă unei firme de IT, acces la datele personale ale românilor).
  • Chiar domnul președinte al BAAR a explicat presei că, de fapt, polițiștii ar trebui să mai facă o verificare suplimentară, după ce aplicația identifică mașini fără RCA, pentru că există cazuri în care mașina are asigurare, dar e făcută pe seria de șasiu, iar numnărul de înamtriculare nu figurează în baza de date.
  • Astfel, aplicația devine inutilă, pentru că timpul pe care polițiștii l-ar aloca pentru verificări va fi același ca în lipsa aplicației. Mai mult, polițiștii de la Rutieră au acces la aceeași bază de date și pot face aceleași verificări acum, fără să folosească aplicația. Chiar dacă este inutilă, președintele BAAR o prezintă ca pe o achiziție deja făcută de Poliția Română, Poliția Rutieră, dar și CNAIR.”, acuză luni COTAR.

COTAR: Consecințele vor fi că șoferii vor fi forțați să cumpere asigurări RCA pe 1 an

Potrivit acestora, „consecințele ar fi doar în legătură cu forțarea șoferilor din România să cumpere asigurări pe un an – adică exact ce încearcă să facă firmele de asigurări, de peste zece ani, dar n-au reușit până acum.”

  • „După falimentul City Insurance, prețurile polițelor RCA s-au dublat, apoi s-au triplat, în mod nejustificat, fapt pentru care am cerut Consiliului Concurenței și ASF să ancheteze această situație care are caracteristici clare de constituire a unui cartel, pentru creșterea artificială a prețurilor polițelor RCA, dar și pentru eliminarea RCA-ului pe trei și șase luni, prin ofertele de preț.
  • S-a văzut clar cum toți asiguratorii din România au lansat, simultan, oferte care aproape obligă clienții să cumpere polițele RCA pe un an, pentru că cele pe perioade mai scurte sunt mult mai scumpe.”, susține COTAR.

Una din 3 mașini înmatriculate nu are RCA: Transportatorii auto susțin că aceasta e o falsă problemă

Transportatorii mai spun că justificarea asigurătorilor – preluată acum de BAAR, pentru a motiva nevoia aplicației – este că în România ar circula fără RCA peste 30% din totalul mașinilor înmatriculate și că aceasta ar fi o falsă problemă.

  • „Este o falsă problemă, pentru că procentul provine din datele statistice care arată doar câte dintre mașinile înmatriculate au poliță RCA plătită, deși nu se verifică dacă acestea sunt în circulație sau nu. Mulți dintre cei care dețin mai multe mașini circulă cu una singură, deci nu mai plătesc RCA și pentru celelalte.
  • Mai sunt mașini neradiate, dar deja înstrăinate, mașini pentru care proprietarii așteaptă programul rabla și alte situații în care, deși sunt înmatriculate, autoturismele nu se regăsesc în trafic.
  • Cerem instituțiilor statului să deschidă o anchetă în acest caz care are caracteristici specifice traficului de influență.”, se mai arată în comunicatul COTAR.

Reacția BAAR: Aplicația va fi oferită gratuit Poliției. Reducerea mașinilor fără RCA va scădea și prețurile

În replică, Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) a subliniat faptul că aplicația este dezvoltată cu resurse proprii, ca toate celelalte soluții informatice lansate deja, și că va fi disponibilă gratuit către Poliție.

  • Verificarea poliței RCA în baza fotografierii numărului de înmatriculare al autovehiculului. BAAR lucrează în prezent la soluții tehnice și juridice viabile pentru finalizarea și implementarea unei aplicații care să sprijine activități desfășurate de Poliția Rutieră de a identifica vehiculele înmatriculate și neasigurate, contribuind astfel la scăderea numărului de autovehicule care circulă fară a fi asigurate RCA contrar legii.
  • Reducerea numărului de automobile neasigurate RCA contribuie la îmbunătățirea siguranței rutiere, a conduitei în trafic și, nu în ultimul rând la menținerea unui preț scăzut al poliței RCA.
  • Aceste acțiuni nu fac altceva decât să materializeze o alta atribuție legală a BAAR, respectiv aceea de a încheia memorandumuri/ protocoale de colaborare privind schimbul de informaţii cu autorităţile, instituţiile şi societăţile care contribuie la siguranţa circulaţiei pe drumurile publice.
  • Aplicația se află în prezent într-o fază de testare avansată.
  • Toate aceste solutii informatice sunt oferite de BAAR în mod gratuit. BAAR nu comercializează programele digitale pe care le dezvoltă și nu-și propune să obțină beneficii financiare de pe urma acestora.”, se arată în comunicatul BAAR.

Alte aplicații gratuite RCA: Eliberarea certificatului de daune al mașinii și formular electronic de constatare amiabilă

Biroul asigurătorilor auto a dat câteva detalii și despre alte aplicații gratuite care sunt finalizate ori urmează să fie gata în curând, și anume:

  • Eliberarea, la cerere și în mod gratuit, a Certificatului de daune, document care conține informații provenind din baza de date AIDA, referitoare la daunele înregistrate pe parcursul ultimilor 5 ani de asigurare, respectiv absența acestor daune, așa cum reglementările în vigoare o impun în sarcina asigurătorilor și a BAAR. Certificatul de daunalitate poate fi emis in limbile română și engleză fiind util persoanelor care vor să încheie asigurarea RCA în alte tari. Aplicația este disponibilă deja iar soluția este una de pionierat chiar in piața europeana.
  • Constatarea amiabilă de accident în format electronic - o aplicatie digitală care va permite automobiliștilor implicați într-un accident rutier ușor să încheie documentul de constatare amiabilă direct cu ajutorul unui simplu telefon mobil, fără a mai folosi formularul existent în prezent în format fizic. Aplicația ar putea permite în viitor, de asemenea avizarea online a daunei fără a mai fi nevoie de deplasarea păgubitului la sediul asigurătorului, precum și alte facilități care vin sprijinul asiguraților și al păgubiților.

Nu în cele din urmă, BAAR precizează că, potrivit unui comunicat al ASF, reglementările în materia asigurării RCA adoptate recent de această autoritate vizează, printre altele, implementarea constatării amiabile de accident, asigurătorii RCA și BAAR având obligația de a dezvolta și administra soluții tehnice în acest sens.