„City Insurance a fost un fel de Caritas. Venea cu prețuri mici, ca să atragă mulți oameni, plătea mai târziu din banii ăia, deci tot încerca să țină această morișcă. Evident că dispărând City, ne așteptam la o anumită creștere a prețurilor, dar creșterea este mare, peste rata inflației și colaborăm cu ASF pe acest subiect”, a declarat joi Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Bogdan ChiritoiuFoto: AGERPRES

Precizarea a fost făcută de acesta după ce a fost întrebat de jurnaliști dacă suspectează o creștere artificială a prețurilor RCA după falimentul City Insurance.

„Pisica cu clopoței nu prinde mulți șoareci” - răspunsul lui Chirițoiu întrebat dacă a deschis o investigație în acest caz

Președintele Consiliului Concurenței a spus că a rugat Autoritatea de Supraveghere Financiară să trimită statistici legate de creșterea prețurilor RCA. Acesta a negat însă că ar fi demarat o investigație.

  • „Niciodată nu am anunțat ce o să facem, că pisica cu clopoței nu prinde mulți șoareci, deci nu pot să vă spun pe cine și când o să investigăm, dar e o zonă la care ne uităm pentru că am văzut creșteri mari de prețuri, dar colaborăm cu ASF.
  • ASF e mulțumită că piața nu mai are un jucător dubios cum era City unde tot descoperim acum că nu doar că au avut un comportament dubios, dar au fost și fraude. Este și o anchetă penală.
  • ASF vede piața îmbunătățită, nu mai are pe City, are firme care sunt totuși serioase, cu reputație, nu mai sunt pe pierdere sunt pe profit, deci din punctul de vedere al ASF lucrurile arată mai bine și nu vrem să perturbăm piața”, a precizat Bogdan Chirițoiu.

Amenzi pe zona RCA-reparații auto: Problemele găsite la Renault s-ar putea să fie și în alte părți. E deja investigație la Auto Italia / Fiat

Pe de altă parte, acesta a spus că, dincolo de colaborarea cu ASF care este principala responsabilă de supravegherea pieței asigurărilor, autoritatea pe care o conduce are propriile investigații pe legea concurenței.

Chirițoiu a amintit că autoritatea a sancționat anul trecut 65 de companii și asociația ACODAREN cu amenzi totale în valoare de peste 130 milioane de lei (aprox 26 milioane de euro) care ar fi participat la o înţelegere pe piaţa serviciilor de întreţinere şi reparare a autovehiculelor din România.

  • „Din amenda totală, undeva la 20 milioane de euro a fost pentru firmele de asigurări, pe care noi le-am mai amendat cu vreo 30 milioane acum câțiva ani.
  • În același timp la zona asta de RCA și reparații trebuie să ne uităm în continuare, pentru că dacă am găsit probleme la Renault, cu service-urile agreate de Renault și firmele de asigurare, este posibil să găsim și în alte părți și avem deja investigație pe Auto Italia, deci pe Fiat.
  • Aici ne uităm cam la aceleași lucruri la care ne-am uitat și la Renault. Nu este identic cazul, dar sunt asemănări.
  • Și aici sunt investigate firme de asigurări. (n.a Uniqa Asigurări)”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.

Acesta a spus că în investigația ACODAREN cu o singură excepție, toate firmele și-au recunoscut faptele anticoncurențiale, obținând o reducere a amenzilor.

Allianz-Țiriac a respins concluziile Consiliului Concurenței / „Vom ataca în instanță decizia”

Excepția este Allianz-Țiriac Asigurări, care ar fi trebuit să plătească o amendă de 11 milioane de euro.

  • „Dispozițiile legale actuale încurajează în general admiterea faptelor în cazul investigațiilor, chiar și nesăvârșite, prin oferirea unui discount generos din amenda inițială și implicit diminuarea impactului asupra solvabilității companiei investigate.
  • Faptul că Allianz-Țiriac nu a recunoscut o vină inexistentă și a refuzat un discount substanțial din partea Consiliului Concurenței ne pune în situația injustă de a plăti cea mai mare amendă aplicată în acest caz.
  • Robustețea noastră financiară ne permite însă să nu facem compromisuri, să absorbim șocul și să ne dovedim în cele din urmă nevinovația, atacând în instanță decizia.”, a reacționat Allianz-Țiriac Asigurări.

În investigația în cauză, autoritatea de concucrență a susținut că toate firmele amendate și-ar fi coordonat comportamentul comercial, prin intermediul ACODAREN, convenind în comun, printre altele, un nivel fix al prețurilor pieselor de schimb și al tarifelor de manoperă utilizate în relația cu anumite societăți de asigurare. În acest fel, acestea au eliminat concurența între ele.

Aceste acțiuni au fost susținute, consolidate și amplificate de comportamentul și acțiunile săvârșite de Renault Commercial Roumanie SRL, RCI Broker de Asigurare SRL și societățile de asigurare, Allianz-Țiriac Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA, Groupama Asigurări SA, Uniqa Asigurări SA, Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA, Euroins România Asigurare - Reasigurare SA, Societatea Asigurare - Reasigurare Astra SA, participarea acestora conferind înțelegerii o amploare mai mare decât dacă ar fi rămas limitată doar la coordonarea comportamentului reparatorilor.