ASF a anunțat oficial vineri că a decis să retragă autorizația de funcționare și să ceară în instanță falimentul Euroins, conducerea companiei fiind preluată de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA). Asiguratorul ar avea nevoie de fonduri de 2,19 miliarde lei pentru cerința de capital de solvabilitate, spune autoritatea. Grupul bulgar Eurohold a reacționat acuzând o preluare ostilă a activelor Euroins. La sfârșitul lunii ianuarie 2023, Euroins România avea 2,76 milioane de polițe RCA active, potrivit informațiilor HotNews.ro.

Euroins, falimentFoto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Noul scandal din piața asigurărilor - reacții și evoluția evenimentelor

20:08Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), condusă de Nicu Marcu, nu a comunicat vineri toate sancțiunile impuse Euroins. Fostul lider RCA a primit și o amendă de 224.100 de lei, redusă cu 98% dată fiind starea de insolvență constatată de autoritate, se arată în decizia ASF, document consultat de HotNews.ro.

19:10UNSAR și BAAR au făcut un ghid actualizat cu informații utile pentru asigurații și păgubiții Euroins.

17:32La sfârșitul lunii trecute, peste 125.000 de români aveau locuințele asigurate, prin Euroins, cu asigurarea obligatorie împotriva riscurilor de cutremur, inundații și alunecări de teren. În caz de daună, pot primi despăgubiri până la maxim 20.000 de euro de la PAID. Pentru daune mai mari, banii se pot recupera în limita a 500.000 de lei, de la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), dacă locuința are asigurare facultativă la Euroins.

Cei care au de recuperat sume mai mari de 500.000 de lei trebuie să se înscrie la masa credală în cadrul procedurii de faliment care se va soluționa în prima instanță de Tribunalul București, iar în faza apelului de Curtea de Apel București.

17:26Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a anunțat ce trebuie să facă asigurații și păgubiții Euroins.

16:57 Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, spune despre falimentul Euroins, că „statul trebuie să aibă mai mult curaj când controlează atribuțiile instituțiilor de reglementare”, iar „Consiliul Concurenței trebuie să se implice mai mult”.

15:41UNSAR, uniunea asigurătorilor din care face parte și Euroins, a transmis că „își exprimă încrederea că autoritățile statului vor găsi nu numai cauzele care au condus la aceste evoluții, ci și căile de a preîntâmpina astfel de situații pe viitor, inclusiv o analiză detaliată și imparțială a întregului context legislativ specific RCA.”

Organizația a transmis și informații utile pentru asigurați și păgubiți:

  • „În primul rând: polițele de asigurare încheiate de clienți la Euroins România rămân valabile, conform prevederilor legale, încă 90 de zile după data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Astfel, șoferii care aveau polițe RCA la această societate vor putea circula în continuare pe drumurile publice, rămânând asigurați până la data respectivă. De asemenea, aceștia au posibilitatea de a denunța în orice moment polița, pentru a încheia una nouă, la un alt asigurator autorizat.
  • În al doilea rând: în ceea ce îi privește pe păgubiții unui accident cauzat prin intermediul unui vehicul acoperit printr-o poliță RCA emisă de societatea Euroins România, ei vor fi despăgubiți în baza acesteia, în limitele și termenele stabilite de legislația în vigoare privind Fondul de Garantare a Asiguraților, respectiv de până la 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare.”

15:28Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), instituția care reglementează piețele de capital, asigurări și pensii private cu active de zeci de miliarde de euro, asistă la un nou faliment răsunător. După falimentul City Insurance, în urmă cu un an și jumătate, scenariul se repetă acum cu Euroins, devenită în 2022 societatea cu cele mai multe polițe de răspundere civilă auto (RCA). Cine conduce ASF și ce salarii au cei puși să vegheze peste asigurări, bursă și pensii private?

15:10 Directorul general al Euroins România, Tanja Blatnik, a anunțat vineri că va identifica toate mijloacele legale în România și în alte jurisdicții, pentru a contesta decizia ASF, pe care o acuză că a ignorat două audituri independente, aflate în curs de desfășurare, din partea BERD și a Autorității Europene de Reglementare EIOPA, care s-ar încheia la sfârșitul acestei luni.

14:08 Groupama, liderul pieței de asigurări din Romînia, dezminte informațiile privind faptul că ar fi informat în scris ASF despre intenția de retragere din piața RCA în cazul luării deciziei de plafonare a prețurilor RCA, subiect aflat în discuție în aceste ultime zile.

  • „Deciziile Groupama au vizat și vor continua să vizeze sustenabilitatea companiei noastre, ca act de responsabilitate față de asigurații noștri, față de echipa noastră și față de acționarii noștri.
  • Orice astfel de decizie va fi luată și comunicată doar în baza informațiilor oficiale și a studiilor de impact. Rămânem un actor angajat în piața de asigurări din România și continuăm să acționăm cu responsabilitate, așa cum am făcut-o și până acum, pentru stabilizarea industriei după falimentul City Insurance.", a transmis Groupama.

12:47 Aproximativ 2,8 milioane de români care au asigurări auto RCA valabile la Euroins, dar și păgubiții liderului RCA căruia ASF a decis să-i ceară în instanță falimentul vor putea să ceară imediat restituirea de prime și plata daunelor de la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), după publicarea deciziei ASF în Monitorul Oficial. Plățile se pot face însă în limita a 500.000 de lei pe fiecare contract de asigurare.

12:12Grupul bulgar Eurohold acuză o preluare ostilă a activelor Euroins din România și spune că va contesta în instanță decizia ASF:

  • „Într-o nouă dovadă de iresponsabilitate, ASF, instituția care nu a reușit să oprească trei falimente din industria asigurărilor, a eșuat de această dată să înțeleagă un contract de reasigurare, aruncând piața asigurărilor RCA într-un adevărat dezastru: românii vor plăti RCA la prețuri indecente pentru a finanța incompetența autorităților și tâlhăria sistematică practicată de COTAR.
  • Această decizie confirmă intenția de manipulare a pieței asigurărilor și caracterul premeditat al acțiunilor instituției de supraveghere, după ce a aprobat în ultimele două luni participarea unei bănci de prestigiu precum BERD în calitate de acționar al Euroins și, în același timp, a aprobat subscrierea de capital care demonstrează solvabilitatea și stabilitatea poziției financiare a Euroins, acțiuni neregăsite în sinteza care stă la baza deciziei ASF, care a venit înaintea Raportului solicitat de BERD și înaintea rezultatelor analizei EIOPA.
  • Decizia consiliului de administrație ASF ignoră contractul de reasigurare al Euroins România cu EIG Re, societatea de reasigurare a grupului, și nu ia în considerare situația financiară a reasiguratorului în sine.
  • În plus, consiliul de administrație al ASF a adoptat o decizie care nu ține cont de poziția autorității de reglementare financiară bulgară (FSC), care este principalul organism de supraveghere în cazul EIG Re.
  • Acest lucru încalcă direct legislația europeană și ar putea genera consecințe și măsuri dure la nivel internațional.
  • În plus, decizia consiliului de administrație al ASF nu are în vedere auditul în curs de desfășurare al EIOPA și al BERD în Euroins România, după ce societatea din România a semnalat ambelor instituții acțiunile abuzive ale angajaților departamentului de asigurări al ASF derulate anterior”.
  • VEZI AICI INTEGRAL REACȚIA EUROINS

11:01 Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului: „Guvernul României va susține toate măsurile necesare pentru a proteja interesele asiguraților afectați de evoluțiile de pe piața Răspunderii Civile Auto.

  • În urma analizei efectuate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, ca institutie responsabilă, aceasta urmează să transmită propunerile de soluționare către Ministerul de Finanțe, pentru înaintarea la nivelul Guvernului.”

Anunțul ASF: Ce a descoperit la Euroins

După o decizie luată joi seara, anunțată pe surse, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), condusă de Nicu Marcu, a anunțat oficial vineri la prânz că a decis retragerea autorizației de funcționare a Euroins, după ce a constatat starea de insolvență a companiei.

  • ASF va promova în instanță cererea de faliment pentru Euroins.

Până atunci, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a fost numit administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului. Atribuțiile conducerii societății se suspendă de drept. Mandatul FGA încetează la numirea lichidatorului judiciar.

Iată ce spune ASF că a descoperit la Euroins:

„La data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei. Decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție.

Decizia Consiliului ASF se bazează pe o amplă analiză a situației Euroins România. În acest sens, menționăm faptul că, începând cu anul 2020, Euroins a făcut obiectul unor acțiuni intense de control care au avut drept rezultat evidențierea situației reale a societății.

Între februarie 2020 și ianuarie 2023, Autoritatea a aplicat Euroins 26 de sancțiuni, soldate cu amenzi totale de peste 16 milioane de lei, rezultate din 17 acțiuni de control. Toate sancțiunile aplicate de ASF societății Euroins România au fost confirmate, pe fond sau definitiv, de instanțele de judecată cărora societatea li s-a adresat în contestarea măsurilor.

Pentru o completă documentare cu privire la rezultatele procesului de supraveghere și control, punem la dispoziție o Sinteză a deciziilor luate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară în legătură cu societatea Euroins România.

Istoricul acțiunilor de control, precum și detalierea neregulilor identificate la Euroins România pot fi de asemenea consultate în sinteza atașată acestui comunicat, AICI.

În același material regăsiți și motivele pentru care ASF a decis să nu avizeze transferul de active către societatea EIG Re, înregistrată în Bulgaria”, a comunicat ASF.

Cum s-a luat decizia ASF în seara zilei de joi

Consiliul ASF a decis joi seara să retragă autorizația Euroins și să înainteze instanței o cerere de faliment pentru liderul RCA, după 2 zile de dezbateri în care s-a mers inițial pe retragerea conducerii asigurătorului, au declarat vineri pentru HotNews.ro surse din industrie. Efecte? Guvernul ar trebui să împrumute FGA pentru plata daunelor și va plafona prețurile RCA, scenariu în care unii asigurători s-ar retrage din piață și ar crește și mai mult prețurile.

Inițial în Consiliul ASF s-a propus suspendarea conducerii Euroins și preluarea managementului de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), așa cum a informat aseară Profit.ro, însă după 2 zile de dezbateri conducerea ASF a decis joi seara, la 18:30 să retragă autorizația companiei și să-i ceară falimentul, au declarat vineri pentru HotNews.ro surse apropiate procesului.

Informația că ASF îi va retrage direct autorizația și va cere insolvența Euroins a fost dată în premieră joi seara de Libertatea.

  • „Motivele acestei decizii directe, fără trecerea printr-o perioadă de management temporar, așa cum s-a întmplat în cazul celorlalte mari falimente de la Astra, Carpatica și City, ar fi că celor din ASF li s-a făcut frică să lase Euroins să funcționeze fără capital, în condițiile în care raportul de control ar fi constatat că nevoia de capital (MCR) ar fi de 250 milioane de euro, iar pentru cerința minimă de solvabilitate (SCR) ar fi nevoie de circa 400 milioane de euro”, au declarat pentru HotNews.ro sursele citate.

Efectele intrării în insolvență a Euroins: Ce măsuri ar fi pregătite la Guvern pentru a nu crește și mai mult prețurile RCA la consumatori

Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) nu are suficiente resurse să gestioneze și situația de la Euroins, în condițiile în care plătește deja pentru falimentele Astra, Carpatica și City Insurance.

În cazul în care instanța decide insolvența Euroins, polițele RCA se vor rezilia automat peste 3 luni , doar că între timp acestea ar putea produce daune.

De unde bani pentru plata daunelor? Unii asigurători amenință că ies de pe RCA

Sursele HotNews.ro spun că pentru a rezolva situația, Guvernul ar urma să împrumute FGA și că va plafona prețurile RCA, o măsură luată deja în calcul de ASF la care se lucrează în mod serios, potrivit unor surse guvernamentale.

Problema este că plafonarea prețurilor RCA ar însemna pentru mulți șoferi că vor plăti mai mult decât în prezent, iar o astfel de măsură ar putea atrage o procedură de infringement de la Comisia Europeană, cum s-a mai întmplat.

Mai mult, spun sursele HotNews.ro, unii asigurători importanți pe RCA, precum Groupama și Axeria, ar fi informat deja în scris ASF că dacă se plafonează prețurile RCA vor ieși din această piață. O măsură similară ar avea în analiză și grupul VIG, care în Romînia vinde RCA prin Asirom și Omniasig.

Groupama are 20% din veniturile din prime RCA la finele lunii februarie, VIG - 10%, iar Axeria 7%. Euroins - 33%. Împreună ar fi 70% din piața RCA, așa că întrebarea este: cine va mai vinde RCA?

Cu siguranță, așa cum s-a întâmplat la fiecare faliment răsunător pe RCA, prețurile către consumatori vor crește și mai mult.

De fiecare dată, contribuția firmelor de asigurări care vând RCA către Fondul de Garantare a Asiguraților a crescut, iar acest lucru se transferă în prețurile finale către asigurați.

Premierul Ciucă a vorbit cu șeful ASF despre situația Euroins: Dacă intră în insolvență vor fi afectați mulți / Plafonarea prețurilor RCA - o ipoteză pe o perioadă determinată

Premierul Ciucă anunțase miercuri că a vorbit cu șeful ASF despre situația Euroins avertizând că dacă intră în insolvență vor fi afectați mulți oameni.

  • ​„Am discutat săptămâna trecută cu Nicu Marcu, președintele ASF, urmează să se finalizeze controlul la Euroins și joi, așa am fost informat, ar urma să fie prezentate concluziile raportului de control, a declarat miercuri premierul Nicolae Ciucă, înainte de începutul ședinței de Guvern.

Eurohold: Euroins România și-a consolidat recent poziția financiară peste cerințele legale

În contextul scandalului iscat de creșterea tarifelor de referință RCA, a afirmațiilor liderului PSD, Marcel Ciolacu, privind un posibil nou faliment RCA și a îngrijorărilor exprimate de Guvern, care așteaptă rezultatele controlului demarat de ASF asupra solvabilității Euroins, grupul bulgar Eurohold a reacționat, subliniind că „a consolidat recent poziția financiară” a Euroins România peste cerințele legale.

Grupul bulgar Eurohold, proprietarul Euroins Insurance Group (EIG), a anunțat vineri „legat de cele mai recente afirmații și speculații din spațiul public, că a consolidat recent poziția financiară a Euroins România, unitatea EIG, care are acum un raport SCR (Cerința de Capital de Solvabilitate) de 160% și un MCR (Cerința de Capital Minim) de 300%.”

Grupul Eurohold a dat noi detalii despre contractul de reasigurare semnat de Euroins România cu EIG Re, reasigurătorul grupului Euroins Insurance Group (EIG), precizând că „valoarea totală a riscului reasigurat transferat către EIG Re este de 1,5 miliarde lei (peste 300 milioane euro).”

Ar mai putea suporta FGA încă un faliment RCA? Cât a plătit până acum către păgubiții Astra, Carpatica și City Insurance

​Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a plătit peste 150 milioane de euro către păgubiții City Insurance de la finele lunii noiembrie 2021 și până vineri, 10 martie 2023, din care aproape 28 milioane euro doar în primele 2 luni din acest an, arată datele furnizate la solicitarea HotNews.ro de către FGA.

Grupul Eurohold a dat noi detalii despre contractul de reasigurare semnat de Euroins România cu EIG Re, reasigurătorul grupului Euroins Insurance Group (EIG), precizând că „valoarea totală a riscului reasigurat transferat către EIG Re este de 1,5 miliarde lei (peste 300 milioane euro).”

În acest context, HotNews.ro a solicitat Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) să precizeze de ce resurse financiare dispune în prezent și dacă ar putea suporta un nou faliment RCA.

Iată răspunsul FGA:

„La data de 10 martie 2023 disponibilitățile financiare ale FGA erau de 180,3 milioane lei.

Conform articolului 5 din Legea 213/2015, cu modificările și completările ulterioare, Fondul își poate suplimenta necesarul de lichiditate din următoarele resurse:

  • contribuţii ale asigurătorilor la Fond;
  • dobânzi şi penalităţi de întârziere din plata cu întârziere a contribuțiilor de către asigurători;
  • sume din fructificarea disponibilităţilor Fondului;
  • sume din recuperarea creanţelor Fondului;
  • sume provenite din dobânzile legale aferente împrumuturilor acordate Fondului de rezoluţie pentru asigurători, administrat de Fond;
  • sume provenite din alte surse, stabilite conform legii;
  • împrumuturi de la instituţiile de credit sau împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
  • dobânzi sau taxe în legătură cu orice împrumuturi sau garanţii furnizate asigurătorului supus rezoluţiei, conform prevederilor art. 59 lit. b) din Legea nr. 246/2015.

În vederea îndeplinirii obligațiilor către creditorii de asigurare, FGA va aplica dispozițiile Legii nr.213/2015, realizând analize periodice cu privire la evoluția cererilor de plată înregistrate și a provizioanelor aferente, iar în baza datelor și informațiilor actualizate permanent, a estimărilor referitoare la evoluția veniturilor din contibuții, precum și a modificărilor legislative, FGA va propune modificări ale reîntregirii disponibilului, dacă situația o va impune.

Plafonarea prețurilor RCA ar putea însemna, de fapt, prețuri mai mari pentru unii șoferi / Ce prețuri sunt acum în București comparativ cu alte orașe

Plafonarea prețurilor RCA, luată în calcul de ASF, în scandalul generat de creșterea noilor tarife de referință, ar putea fi costisitoare pentru mulți șoferi, mai ales pentru cei din alte localități decât București, pentru care sunt asigurători care vând RCA sub tarifele de referință, care nu sunt obligatorii, ci doar orientative.

În plin scandal generat de creșterea noilor tarife de referință RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a dat foarte puține explicații, mulțumindu-se să publice pe site un grafic cu prețuri comparative în care a spus că „aceste tarife de referință nu sunt prețuri de vânzare și că acestea au crescut cu 16,28% în ultimele 6 luni.”

Pentru a liniști și mai mult spiritele, purtătorul de cuvânt al ASF, Daniel Apostol, a declarat scurt că: „în vederea protecției consumatorilori, ASF ia în calcul plafonarea prețurilor RCA”.

Plafonarea prețurilor RCA nu ar fi o premieră în România. O măsură similară a fost luată în anul 2016, de către Guvernul Cioloș, pentru o perioadă de 6 luni. Asigurătorii au dat în judecată Guvernul, iar România a intrat în procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană.

  • Ar fi benefică sau nu pentru asigurați o nouă plafonare a prețurilor RCA?

HotNews.ro a analizat ce prețuri finale sunt acum la RCA comparativ cu noile tarife de referință anunțate de ASF pentru a vedea cum ar putea fi afectați asigurații.

În condițiile în care tarifele de referință anunțate de ASF sunt valabile pentru șoferii care sunt în clasa B0, HotNews.ro a solicitat brokerilor de asigurări mai multe simulări de oferte RCA pentru această categorie.

Datele arată că în București, prețurile finale RCA sunt mai mari decât cele de referință atât pentru persoane fizice cât și pentru persoane juridice încadrate la clasa B0.

În restul localităților, prețurile finale RCA pot fi mai mici dar și mai mari decât tariful de referință, în condițiile în care asigurătorii țin cont și de proprii indicatori în stabilirea acestor prețuri.

În București, prețurile RCA sunt de regulă mai ridicate decât în alte localități, în condițiile în care multe daune sunt făcute de proprietarii de mașini domiciliați în Capitală.

După cum se știe, Euroins și-a redus încă de anul trecut expunerea pe RCA și fuge în special de șoferii din București pentru a nu mai acumula alte daune, motiv pentru care practică cele mai mari prețuri RCA din Capitală.