Asigurătorii i-au trimis joi ministrului de Finanțe, Adrian Câciu, un document de poziție în care susțin că proiectul de HG privind tarife maxime la RCA „încalcă legislația UE, este lipsit de fundament economic și ambiguu, riscând să destabilizeze și mai mult piața de asigurări RCA, serios afectată de falimentele Astra Asigurări, Carpatica Asigurări, City Insurance și de insolvența constatată a Euroins”.

Crestere preturi RCAFoto: Valery Sergeev / Dreamstime.com

Asigurătorii amintesc că România a mai fost sancționată de Comisia Europeană cu deschiderea procedurii de infringement în anul 2018 pentru plafonarea prețurilor RCA și că ulterior Statul român a fost nevoit să schimbe legislația pentru a scoate toate limitările impuse modului de stabilire a prețurilor RCA.

Firmele de asigurări mai reproșează și faptul că fundamentarea economică a necesității de adoptare a Proiectului de HG este unilaterală, fiind raportată numai la evoluția primelor medii anualizate RCA, dar fără să ia în considerare cauzele obiective, bazate pe calcule actuariale, care au determinat creșterea acestora.

Nemulțumire: Se plafonează prețurile RCA la o valoare din trecut, în contextul în care inflația daunelor e accelerată

„Atragem atenția asupra faptului că simpla limitare valorică și în timp a lipsei de folosință prin Proiectul de HG nu rezolvă această problemă, natura și tipul prejudiciilor fiind mult mai complexe, în condițiile în care:

  • România se află de ani buni pe primul loc în Uniunea Europeană la numărul de accidente auto și decese din accidente auto la milionul de locuitori (86 decese la milionul de locuitori în 2022 față de media UE de 46);
  • România ocupă locul trei între cele 48 de state care aparțin Sistemului Carte Verde la numărul de accidente auto produse în străinătate de vehicule înmatriculate în România, deși are al zecelea parc auto ca număr de vehicule înmatriculate;
  • Anul 2022 a adus, de asemenea, o inflație de peste 15% la nivel național și in multe alte țări din spațiul european.
  • Plafonarea prețurilor la o valoare din trecut, într-un context în care inflația daunelor este accelerată, este cu atât mai contraintuitivă din punct de vedere financiar.

Reamintim, de asemenea, că Legea nr.237/2015 (Solvabilitate II) obligă societățile de asigurare să mențină un management al riscurilor adecvat, ori, pentru riscul de subscriere, cel mai important este ca prețul polițelor de asigurare să fie suficient pentru acoperirea tuturor obligațiilor ce decurg din contractele de asigurare asumate.”, se arată în document.

Tarifele RCA practicate la 1 martie 2022 aveau altă structură decât cea din martie anul acesta și nu pot fi comparate

O altă problemă semnalată de asigurători vizează chiar modul propus de ASF pentru stabilirea tarifelor maxime RCA la nivelul datei de 1 martie 2022.

Amintim că potrivit proiectului de HG, dacă tarifele practicate în 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele aplicate în 1 martie 2023, asigurătorii vor fi obligați să aplice cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

În această privință, asigurătorii atenționează că:

  • structura tarifelor RCA practicate de asigurători la 1 martie 2023 și elementele avute în vedere la calculul acestora de fiecare asigurător în mod individual sunt diferite față de 1 martie 2022 ca urmare a modificărilor intervenite în legislație prin Legea nr.202/2022 – liberalizarea calculului tarifului de primă de asigurători și Norma nr.A.S.F. nr.18/2022 - introducerea primei nete de distribuție a polițelor RCA, astfel că cele două tipuri de tarife nu pot fi comparate;
  • Proiectul limitează maximal nivelul primelor practicate de asigurători fără a interveni cu măsuri similare pe zona de despăgubiri, cu o singură excepție, despăgubirile pentru lipsa de folosință a autovehiculului avariat, acestea rămânând cu totul în afara controlului asigurătorilor și unde impactul pozitiv estimat este marginal comparativ cu impactul sever al plafonării propuse de HG.

Documentul este semnat de Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și de Patronatul Industriei Asigurătorilor din România (PIAR).

Sursa foto: Dreamstime.com