După ce a asistat la două falimente majore în 2 ani și s-a scuzat în Parlament că City Insurance sau Euroins i-au ascuns dosare de daună ori nu i-au furnizat la timp date financiare pentru a le calcula solvabilitatea și riscurile cedate în reasigurare, conducerea ASF încearcă acum să ceară cât mai multe date de la brokeri și asigurători cu privire la contractele de asigurări auto RCA.

Conducerea ASFFoto: Inquam Photos / George Călin

Brokerii, obligați să transmită zilnic ce contracte RCA au vândut

Într-o adresă semnată în data de 22 martie 2023, directorul general al direcției asigurări din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Valentin Ionescu, cere brokerilor de asigurări ca începând din 23 martie 2023 să transmită zilnic, până la ora 11, către autoritate situația contractelor intermediate în ziua precedentă.

Anterior, această raportare era săptămânală, se arată în adresa obținută de HotNews.ro.

Noi date privind solvabilitatea și reasigurarea, cerute asigurătorilor

Într-o altă normă publicată marți, 28 martie, în Monitorul Oficial, ASF instituie noi obligații de raportare pentru asigurătorii din state terțe care au sucursale în România, precum sunt Hellassau Axeria.

Norma a fost emisă în data de 14 martie 2023, cu 3 zile înainte ca ASF să decidă retragerea autorizației de funcționare și de a cere falimentul Euroins, liderul RCA cu aproape 2,8 milioane de clienți.

Actul publicat în Monitorul Oficial modifică Norma 26/2021 și impune multe noi raportări pentru astfel de asigurători care activează pe piața din România, dintre care unele care țin de acordurile de reasigurare și de estimarea fondurilor proprii care pot acoperi rezervele tehnice, SCR (n.a. necesarul de capital de solvabilitate) și MCR (n.a. necesarul minim de capital de solvabilitate) în situație de dificultate financiară, au aplicabilitate imediată.

Astfel, la art. 1 alineatul 6 se introduc 8 noi informații obligatoriu de trimis către ASF:

  • „persoanele de contact ale auditorilor asigurătorului din statul terț;
  • descrierea la un nivel de detaliere adecvat, în funcție de complexitate, a proiectelor de acorduri de reasigurare și a altor tehnici de minimizare a riscurilor;
  • descrierea expunerii față de primii cinci reasigurători;
  • proiectele acordurilor de externalizare și de subcontractare care acoperă activități ale sucursalei;
  • descrierea profilului de risc, a apetitului de risc și a limitelor de toleranță la risc adoptate pentru întreaga activitate a asigurătorului din statul terț și a sucursalei;
  • estimări ale fondurilor proprii care pot acoperi rezervele tehnice, SCR și MCR în situații de dificultate financiară sau în cazul în care activitatea desfășurată se abate semnificativ de la planul de afaceri inițial;
  • descrierea strategiei de investiții aferente întregii activități și sucursalei, inclusiv motivele pentru care asigurătorul din statul terț adoptă strategia respectivă;
  • în cazul în care asigurătorul din statul terț face parte dintr-un grup, valoarea SCR de grup și fondurile proprii care acoperă valoarea respectivă;”, se arată în norma ASF.

Amintim că ASF a retras în data de 17 martie autorizația de funcționare Euroins, acuzând că liderul RCA nu avea suficiente fonduri eligibile pentru acoperirea cerinței minime de capital de solvabilitate.

  • „La data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei. Decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție.”, potrivit deciziei ASF.

Ce obligații de raportare a impus ASF pentru toți asigurătorii RCA la finele lunii decembrie 2022

O altă măsură luată de ASF abia la finalul lunii decembrie 2022, a fost aceea de a obliga toți asigurătorii RCA să transmită electronic în baza de date cu asigurările auto obligatorii AIDA noi informații despre rezervele de daune avizate, istoricul plăților sau respingerii de la plată a despăgubirilor ori despre litigii, iar ASF primea acces în timp real la toate aceste informații.

Prin schimbările făcute ASF a vrut să știe în orice moment ce plăți face un asigurător, dacă sunt parțiale sau integrale, dacă și-a constituit rezervele de daună cerute de lege, când a plătit sau a respins o despăgubire, ori dacă există regrese sau litigii în legătură cu o anumită solicitare de daune din partea asiguraților.

Cum s-au plâns în Parlament șefii ASF de lipsa informațiilor în falimentele Euroins și City Insurance

Toate aceste reglementări par extrem de tardive, ținând cont că problemele financiare și plângerile privind întârzieri la plata daunelor au fost încă din anul 2020 la adresa City Insurance și Euroins, cei mai mari jucători RCA despre care ASF a susținut, până să le ceară falimentul, că îndeplinesc indicatorii de solvabilitate.

La audierea blândă din Senat cu privire la falimentul Euroins, din data de 20 martie 2023, conducerea ASF a dat vina pe lipsa pârghiilor legale și a informațiilor reale și în timp real de la cei doi asigurători intrați în faliment în numai 2 ani.

Valentin Ionescu, directorul direcției asigurări din ASF, a susținut că, din cauza problemelor de solvabilitate, autoritatea a decis la finalul lunii decembrie 2021 să impună un plan de redresare la Euroins și că a avut probleme în a primi la timp date de la acest asigurător.

  • „Situațiile financiare pe 2021 auditate nu au fost trimise la timp. În loc de 30 aprilie 2022, au fost trimise în august, deci cu peste 3 luni întârziere. Deci noi am fost în posesia datelor pe care am putut să le analizăm în august 2022 pentru anul 2021.
  • Pentru această abatere, directorul general a fost amendat cu 125.000 de lei.
  • Imediat ce au pus datele la septembrie am văzut că sunt schimbări în rezervele societății, o scădere mare de IBNR (de rezervă estimată) de aproape 400 milioane (n.a. euro) și niște mutări pe contractele de asigurare, lucru care ne-a îngrijorat.”, a declarat Valentin Ionescu.

Plângeri similare au venit și din partea lui Cristian Roșu, vicepreședintele ASF responsabil de asigurări, întrebat de ce nu a decis să pună mai repede Fondul de garantare a Asiguraților (FGA) la cârma Euroins.

  • „Varianta în care FGA ar fi trebuit să colaboreze cu conducerea societății este inoperant. Am mai avut o dată o decizie de genul acesta în februarie 2020 în care FGA a fost numit să înlocuiască conducerea executivă și timp de 2 luni de zile nu au primit niciun document nici informații. Toate operațiunile și tranzacțiile se făceau via Bulgaria.”, a declarat Cristian Roșu.

Vicepreședintele ASF a reclamat și problemele legate de contractul de reasigurare cu care a venit în ultima clipă Euroins pentru a transfera cea mai mare parte din riscurile RCA.

  • „Acest contract a fost semnat pe data de 9 februarie. Noi am aflat de acest contract în 17 februarie din presă. L-am cerut și l-am primit în 21 februarie.
  • Ba mai mult, în anumite articole din contractul de reasigurare, apărea că în situația în care soldurile sunt pozitive de la zi la zi, soldul pozitiv se transferă în străinătate, iar soldul negativ va fi alimentat tot de ei din străinătate. Deci era o fraudă premeditată.
  • Singura lor găselniță a fost ca în februarie 2023 să ne aducă un contract de reasigurare, cu un pitic de reasigurător, prin care transferau toate activele și toate rezervele în străinătate, astfel încât ei făceau fronting prin acel contract.
  • În cazul Euroins s-au aplicat din 2021 toți pașii legali dați de Solvency 2 și de Legea 237 pentru refacerea indicatorilor de solvabilitate. Am dat decizii privind deficiența de SCR, au avut timp suficient să poată să o refacă.”, a spus vicepreședintele ASF.

Explicații similare au fost date și de președintele ASF, Nicu Marcu.

  • „Aceste companii stăteau cu dosare (n.a. de daună) sub masă pe care nu le înregistrau. Aceste companii nu și-au înregistrat în contabilitate dosarele pe care le aveau în instanță și a trebuit să investigăm toate aceste lucruri.
  • Ca măsură am operaționalizat împreună cu BAAR un sistem informatic prin care determinăm toate companiile de asigurări să-și introducă toate datele, începând de la emiterea polițelor, constituirea rezervelor, până la dosarele de daună și plăți să vedem trasabilitatea în timp real. Aceasta este soluția principală, faptul că vom putea avea informațiile în timp real.
  • Domnule senator, cauza este că majoritatea acestor companii au fraudat. Utilitatea noastră este și există, pentru că noi i-am depistat.”, a spus Nicu Marcu.

Pentru detalii citește: VIDEO Scandal în Parlament, unde conducerea ASF a dat explicații despre falimentul Euroins: „City Insurance şi Euroins au fost Muma Pădurii pentru populaţie”