Incepand cu acest week-end intra in vigoare doua legi importante: cea privind impunerea bacsisurilor- un proiect controversat cu cateva semne de intrebare- dar si cea vizand limitarea platilor cash in economie. Ambele legi aduc schimbari importante pentru companii (ultima pentru toate firmele din economie, iar prima pentru cele din sectoarele in care serviciile oferite sunt insotite de o recompensa voluntara a clientului pentru calitatea serviciilor oferite). Un foarte bun punct de vedere il are consultantul fiscal Cornel Grama din Cluj Napoca, acesta detaliind situatiile in care firmele NU sunt obligate sa aiba programata casa de marcat pentru bacsis sau rest neridicat. Vezi in text detalii si ce ai de facut pentru a nu fi prins pe picior gresit de inspectorii ANAF daca te viziteaza.

Bon fiscalFoto: Hotnews

Cu privire la bacsis, sunt de facut cateva precizari:

Inca din 30 aprilie 2015 a fost publicat ordinul Ministrului Finantelor privind aprobarea Registrului cu banii personali ai firmelor cu case de marcat fiscale. Documentul instituie obligatia notificarii autoritatii fiscale in termen de 5 zile lucratoare de la aparitia acestui ordin, adica pana vineri, 8 mai.

Ce trebuie sa stiti cu privire la Registru:

  • Registrul se prezinta sub forma unui caiet cu pagini A4, ce trebuie numerotat crescator, pe ultima fila semnand administratorul sau inlocuitorul de drept al acestuia.
  • In Registrul banilor personali, se completeaza zilnic la inceputul programului de lucru, de catre salariatii operatorului economic, "aferenti unitatii de vanzare a bunurilor/prestare a serviciilor". .Legea face referire la PERSONAL nu la SALARIATI.  Un PFA de ex. nu are salariati dar are obligativitatea registrului. Sau pot fi persoane  ce nu sunt salariati dar isi desfasoara activitatea la punctul de lucru
    in unitatea de vanzare. Poate fi de exemplu un contabil angajat pe PFA

Sa analizam cateva aspecte privind acest REGISTRU, ce nu sunt neaparat detaliate de acest ordin, dupa cum urmeaza:

a) Registrul in sine nu se inregistreaza la ANAF, insa in termen de 5 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentului ordin, trebuie depusa o notificare privind inregistrarea acestui Registru, prin care se precizeaza numarul de pagini al acestuia;

b) este permisa folosirea unui singur Registru pentru o unitate de vanzare/prestare de servicii;

c) la terminarea unui Registru, ar trebui reluata aceeasi procedura de notificare la ANAF in termen de 5 zile lucratoare de la data terminarii Registrului vechi si infiintarii noului Registru;

d) Registrul nu are un regim fiscal special, prin urmare cea mai eficienta metoda de infiintare a acestuia este achizitia unuia din comert, cu cat mai multe file;

e) ordinul analizat astazi introduce si rubricatia coloanelor din Registru, ce poate fi intocmita prin liniere;

f) operatorul economic raspunde de integritatea Registrului si mai ales de obligatia ca personalul din unitatea de vanzare sa completeze banii personali in acest Registru la inceperea programului;

g) completarea in Registru trebuie sa se faca fara spatii libere, fara stersaturi sau modificari;

h) operatorii economici trebuie sa faca instructajele necesare pentru ca salariatii sa inteleaga ce li se cere, respectiv trebuie sa li se precizeze in fisele de post aceste noi obligatii privind respectarea reglementarilor pentru utilizarea caselor de marcat fiscale.

De cand este aplicabil acest Registru?

Din punctul nostru de vedere, Registrul trebuie utilizat din data de 30 aprilie 2015, data publicarii in Monitorul oficial, insa contraventiile pentru nerespectarea acestei obligatii se vor aplica doar pentru fapte constatate dupa data de 08 mai 2015.

Acest termen deriva din prevederile art. VIII din OUG nr. 8/2015 privind modificarea reglementarilor aplicabile caselor de marcat fiscale, publicata in Monitorul oficial din data de 28 aprilie 2015.

Mai amintim si faptul ca notificarea poate fi depusa: direct la registratura ANAF, probabil cea mai sigura metoda sau prin posta, cu confirmare de primire

Este obligatoriusa aveti programata casa de marcat pentru bacsis?

" NU este obligatoriu sa aveti programata casa de marcat pentru bacsis sau rest neridicat. Daca in firma nu se primeste bacsis sau restul se acorda clientilor in totalitate, pana la ultimul banut, nu ai de ce sa programati casa de marcat pentru a opera si astfel de situatii. Daca nu primiti bacsis si acordati restul la banut si nu permiteti clientilor sa-si lase restul pe tejghea sau angajatilor sa accepte ca un client sa lase restul, nu aveti ce sa introduceti in casa de marcat. In aceasta situatie, este suficient sa puneti un afis din care sa rezulte ca nu primiti bacsis si ca restul se acorda la banut", explica pentru HotNews.ro Cornel Grama, consultant fiscal din Cluj Napoca, membru al Camerei Consultantilor Fiscali. De asemenea, in regulametul intern (introdus prin OUG 28/1999) care se va face, trebuie precizat ca nu se accepta bacsis si ca se va da restul pana la ultimul banut clientului. In plus, trebuie mentionat ca nu se va distribui salariatilor niciun fel de sume cu titlu de bacsis sau firmei.

Citeste aici si cat incaseaza un restaurant din bacsis si cum se impart banii.

  • Platile cash- subiectul fierbinte al anului- cat si cui putem plati cash din firma? Care sunt limitele?

Platile din avansuri spre decontare vor putea fi facute in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare, se arata in Legea pentru intarirea disciplinei financiare prinvind incasarile si platile, publicata joi in Monitorul Oficial. Documentul limiteaza si platile facute intre persoane fizice la 50.000 de lei (11.300 de euro la cursul de joi al BNR). Cu alte cuvinte, orice vanzare, cumparare/imprumut intre doua persoane fizice poate fi facuta cash doar pana la acest plafon, restul prin banca. Legea va intra in vigoare peste 30 de zile. Limitarea platilor in numerar include si persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale, cele familiale, liber profesionistii, persoanele fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica. Legea isi are si parti bune dar si mai putin bune, dat fiind gradul redus de bancarizare din mediul rural.

Practic, Guvernul intinde o mana bancilor, care vor comisiona orice tranzactie cu pana la 0,2%, ceea ce pentru sistemul bancar unde activitatea traditionala a unei banci- acordarea de credite si atragerea de depozite este la limita supravietuirii.

Partea buna a acestei legi este ca limiteaza circulatia in economie a banilor cash, lasand mai putine posibilitati celor care s-au obisnuit sa dea spaga la punga, prin cimitire sau alte asemenea locuri.

Daca insa doi cetateni din mediul rural vor sa faca o tranzactie ( sa vanda un teren sau un tractor), iar in sat nu au niciun sediu de banca, lucrurile se complica intrucat ei vor fi nevoiti sa se deplaseze in localitatea cea mai apropiata in care exista o banca, sa isi faca un cont bancar si abia apoi sa poata incheia targul.

In ce cazuri NU se aplica limitarea plafoanelor cash:

  • depunerea de numerar in conturile deschise la banci, inclusiv in automatele de incasari in numerar (art.5a);
  • plata cheltuielilor de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute;((art.5b)
  • plata in numerar a impozitelor, taxelor, contributiilor, amenzilor si a altor obligatii datorate bugetului general consolidat al statului (art 5c);
  • retragerea de numerar din conturi deschise la banci pentru plata salariilor si a altor drepturi de personal (art 5d);
  • transferarea de sume prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de BNR sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre BNR (art 5e);
  • depunerea de numerar in automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede (art 5f)

Ce trebuie sa stiti neaparat:

  • Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de Ia beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei.
  • Se pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 5.000 lei, catre furnizorii de bunuri si servicii, respectiv de 10.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry, astfel: 5.000 lei/10.000 lei in numerar, suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar.
  • Incasarile in numerar de la persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Fac exceptie incasarile de la persoanele fizice ce pot sa depaseasca acest plafon pentru contracte de vanzare cumparare cu plata in rate
  • Incasarile si platile in numerar intre persoanele fizice, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se vor putea efectua intr-o limita zilnica de 50.000 de lei/tranzactie. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 50.000 de lei, dar si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 50.000 de lei. (art.10)
  • Incasarile in numerar efectuate de firme, de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, precum si contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii, urmeaza sa se efectueze in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana (art.4)
  • Sunt interzise incasarile fragmentate de la o persoana, pentru operatiunile de incasari in numerar mentionate anterior, cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea tranzactiilor reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, respectiv fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii, cu o valoare mai mare de 10.000 lei (exceptie facand platile in rate convenite prin intermediul unui contract de vanzare-cumpare special intocmit in acest sens)
  • Operatiunile de plati in numerar efectuate de firme, catre persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si restituiri de imprumuturi sau alte finantari. Acestea s-ar putea efectua cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre o persoana. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre o persoana pentru tranzactii mai mari de 10.000 de lei (art. 4.4)
  • Este interzisa acordarea oricaror avantaje clientilor pentru efectuarea platilor in numerar. Acordarea unor avantaje clientilor ce platesc cu numerar sau acordarea de banci a unor sume cu numerar mai mari decat plafoanele ori fragmentarea solicitarilor de numerar se sanctioneaza cu amenda intre 3.000 lei si 4.500 lei.
  • Foarte important: plafoanele pentru persoanele aflate in sfera legii ce au mai multe casierii sunt aplicabile pe fiecare casierie. Si sucursalele sau sediile secundare ale persoanelor juridice ce au casierii proprii sau cont deschis la o institutie bancara aplica aceleasi prevederi.
  • In cazul retururilor de bunuri si servicii pentru facturi stornate, sumele restituite catre beneficiari se pot face cu numerar intr-un plafon de 5.000 lei respectiv 10.000 lei iar diferenta numai prin instrumente bancare.
  • In cazul returnarii de bunuri catre persoane fizice sau neprestarii de servicii catre persoane fizice, restituire sumelor poate fi facuta in numerar in limita a 10.000 lei.
  • Pentru depasirea plafonului de plati se aplica o amenda contraventionala in valoare de 10% din suma incasata/platita peste plafonul reglementat.
  • Ordonanta mai are si cateva prevederi aplicabile institutiilor financiar bancare, respectiv comisioanele interbancare nu vor depasi 0,2% cand sunt utilizate cardurile de debit respectiv de 0,3% cand sunt utilizate cardurile de credit.
  • Potrivit legii, Cap. I intra in vigoare la 30 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
  • Prevederile art. 15 se aplica la 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Cum sunt in alte tari tratate tranzactiile cash?

  • Inca de la sfarsitul anului 2011, Italia a limitat tranzactiile in numerar la 1.000 de euro pentru rezidenti. "Avem nevoie de revolutionarea gandirii italienilor", spunea la acel moment premierul italian Mario Monti, potrivit Bloomberg. In Italia, costul evaziunii fiscale este estimat la 120 de miliarde de euro anual.
  • In Spania, a intrat in vigoare, in octombrie 2012, actul normativ prin care sunt interzise tranzactiile in numerar care depasesc 2.500 de euro. "Realitatea sociala si economica in contextul crizei si al austeritatii bugetare face astazi frauda fiscala mai demna de repros ca oricand", se afirma in preambulul legii. Economia subterana se ridica la 245 de miliarde de euro, respectiv 23% din produsul intern brut al Spaniei.
  • In Suedia, operatiuni banale precum cumpararea biletelor pentru transportul in comun sau donatiile la cutia milei se fac doar in forma electronica.

Doar 5% din tranzactiile anuale din economie care au loc in Norvegia se mai fac cu bani lichizi, iar institutiile financiare din aceasta tara sustin ca autoritatile de la Oslo ar trebui sa renunte la banii lichizi pana in 2020