In Romania nu exista cerere de internet, peste 55% din populatie nu a folosit niciodata internetul, si industria trebuie sa gaseasca modalitati de stimulare a cererii, a declarat miercuri Iosif Popa, consilier al presedintelui autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM), in cadrul conferintei INET pe tema accesului si libertatii pe internet. Prezenti la eveniment, oficialii Ministerului Comunicatiilor au spus ca au inceput o campanie de alfabetizare digitala in tara si s-au intalnit inclusiv cu Patriarhia Romana pentru ca mesajele de incluziune digitala sa ajunga la oameni si prin preoti.

"Stimularea cererii si oferirea de motive pentru accesarea internetului ar trebui sa ne preocupe si pe noi, ca autoritate de reglementare, si industria. Oamenii nu stiu ce este internetul si nu stiu cum sa-l foloseasca. Ca profil al pietei ar putea fi simplu sa spunem ca suntem o piata in dezvltare sa subdezvoltata dar nu este asa. Avem printre cele mai mari viteze la internet din lume, suntem prima tara din UE la viteza de internet. Preturile sunt cele mai mici din Europa si nu pretul este cel care ii determina pe oameni sa nu acceseze internetul, ci mai degraba lipsa computerelor", a declarat miercuri Iosif Popa, consilier al presedintelui autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM).

Declaratia a fost facuta in cadrul unei conferinte pe tema accesului si a libertatii pe internet - INET Bucuresti, organizata miercuri de Internet Society (ISOC). Precizarile acestuia au facut referire la datele Comisiei Europene care arata ca in Romania 58% dintre romani nu au folosit niciodata internetul. De asemenea un studiu Gallup prezentat la mijlocul lunii martie din acest an evidentia faptul ca "majoritatea gospodariilor romanesti (56%) nu dispune de acces la internet si ca aproape jumatate din populatie (47%) nu a utilizat niciodata internetul.

"Succesul Internetului in viitor depinde in mare masura de deschiderea sa, de acces si de transparenta", a declarat Frederic Donck, director al Biroului European Regional al Internet Society. Acesta a mentionat faptul ca accesul la Internet este o provocare, in special in afara oraselor.

"In special in zonele rurale fara acces la Internet, este nevoie de un efort deosebit din partea factorilor de decizie si a oamenilor de afaceri din domeniul ITC pentru a asigura un progres rapid catre conectarea on-line a persoanelor si a mediului de afaceri. Aceasta este una dintre provocarile majore cu care se confrunta tarile, pentru a deveni competitive si a ajuta societatile sa se dezvolte", a spus Frederic Donck.

  • Patriarhia ar putea propovadui o cultura informationala adecvata pe internet, sustine un director din Ministerul Comunicatiilor

Prezent la eveniment, Emil Zahan directorul de cabinet al ministrului Comunicatiilor, a anuntat faptul ca in luna iulie din acest an, dupa vizita comisarului european Neelie Kroes in Romania, s-a demarat o ampla campanie de alfabetizare in tara. Este vorba de conferinte cu firme private, universitati, autoritati, asociatii, ONG-uri, in incercarea de creare a unei aliante digitale.

  • "Am luat legatura inclusiv cu Patriarhia Romana pe tema reducerii decalajului digital si a incluziunii digitale si ne-au asigurat de tot suportul. Mai ales in zonele rurale influenta preotilor este foarte mare si incercam ca mesajele noastre de incluziune digitala sa ajunga la oameni si pe aceasta cale. Preotii la momentul predicilor ar putea propovadui faptul ca aceste cunostinte digitale ii ajuta in cautarea unor locuri de munca si cresterea nivelului de trai, in eliminarea barierelor spatiale date de izolarea geografica dar si pentru accesarea unor servicii si informatii de interes public", a precizat pentru HotNews.ro Emil Zahan.

Potrivit acestuia, plusul cu care ar putea veni Patriarhia ar fi acela de "a propovadui dimensiunea etica, o cultura informationala adecvata si nu accesarea pornografiei pe internet, spre exemplu".

Emil Zahan a mai spus ca Ministerul Comunicatiilor a lansat in dezbatere publica un proiect de act normativ care creeaza cadrul national legislativ de implementare a Agendei digitale a UE Agenda 2020.

"S-au creat niste actiuni generice si institutii responsabile. Aceasta versiune va fi asumata de Guvernul Romaniei printr-un act normativ pentru a deveni strategie nationala. Pasii urmatori sunt de a realiza planuri sectoriale de actiune si am definit grupuri de lucru pentru fiecare pilon in parte", a precizat Emil Zahan.

Agenda Digitala 2020, lansata in luna mai 2010, defineste sapte domenii prioritare de actiune in UE: crearea unei piete unice digitale, interoperabilitate crescuta, sporirea sigurantei si a increderii in internet, accesul mult mai rapid la internet, mai multe investitii in cercetare si dezvoltare, ridicarea nivelului aptitudinilor si incluziunii in materie de 'alfabetizare digitala' si aplicarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor pentru a solutiona problemele cu care se confrunta societatea, de exemplu schimbarile climatice si imbatranirea populatiei.

Unul dintre obiectivele pentru 2020 este de a pune la dispozitia tuturor cetatenilor europeni internet la viteze de minimum 30 Mbps, cu 50% din familiile europene abonate la conexiuni de minimum 100 Mbps.