Tarifele maxime pe care furnizorii de telefonie fixa si mobila le pot percepe pentru terminarea apelurilor telefonice in propriile retele (tarife de interconectare) vor scadea pe parcusul acestui an cu peste 30% in doua etape, incepand cu data de 1 martie, decizie luata in urma finalizarii consultarii europene, a anuntat marti autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM). Anterior finalizarii acestui proces consultativ, propunerea autoritatii viza termenul de 1 ianuarie 2012. Veniturile obtinute de operatorii de telefonie mobila din aplicarea acestor tarife au atins suma de 0,2 miliarde euro in prima jumatate a anului trecut, in timp ce operatorii de telefonie fixa au obtinut 0,05 miliarde euro, reprezentand 11,7% si respectiv 2,7% din valoarea totala a pietei de comunicatii electronice de la acea data.

​Tariful de terminare reprezinta pretul platit de un furnizor de servicii de telefonie operatorului in reteaua caruia este terminat apelul efectuat de proprii utilizatori in reteaua acestuia din urma. Acest pret se regaseste in tariful perceput utilizatorului final care initiaza apelul. Practicarea unor tarife de terminare excesive in raport cu costurile poate prejudicia concurenta in intreaga piata de telefonie, pentru ca reprezinta un instrument prin care operatorii cu un numar mare de abonati pot impiedica dezvoltarea operatorilor mai mici.

ANCOM

In urma acestei reglementari, cei sase operatori de telefonie mobila identificati cu putere semnificativa pe piata - Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil si Vodafone - vor practica, incepand cu 1 martie 2012, un tarif maxim pentru serviciile de terminare a apelurilor in retele de telefonie mobila de 4,05 eurocenti pe minut. A doua etapa de reducere a tarifelor de terminare a apelurilor in retelele de telefonie mobila va avea loc la 1 septembrie 2012, data de la care se va practica un tarif maxim de 3,07 eurocenti/minut.

Tarifele maxime pentru interconectare in vederea terminarii apelurilor practicate de cei 51 de operatori de telefonie fixa identificati ca avand putere semnificativa pe piata vor scadea in prima etapa la 0,82 eurocenti/minut de la 1 martie 2012, urmand ca de la 1 iulie 2012 sa scada la 0,67 eurocenti/minut. Tarifele de interconectare practicate de furnizorii de telefonie fixa nu mai sunt diferentiate in functie de intervale orare.

  • "Tarifele au fost stabilite de ANCOM pe baza unor analize comparative cu nivelurile tarifelor de terminare din alte state europene, determinate pe baza unor modele incrementale pe termen lung (LRIC) de calculatie a costurilor evitate asociate furnizarii serviciilor de terminare. ANCOM va impune noi reduceri ale tarifelor de interconectare ca urmare a dezvoltarii unor modele similare pentru modelarea costurilor operatorilor din Romania, proces care a fost deja demarat de ANCOM, urmand a fi finalizat, cel mai probabil, la sfarsitul anului 2012", se precizeaza in comunicatul ANCOM.

In luna noiembrie a anului trecut, autoritatea de reglementare anuntase ca a finalizat dezbaterea nationala pe marginea setului de masuri privind serviciile de terminare a apelurilor la telefonia fixa si mobila si ca aceste tarife vor scadea incepand cu data de 1 ianuarie 2012. Autoritatea a anuntat ca propunerea de decizie urma sa fie notificata si Comisiei Europene, Organismului autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (BEREC) si autoritatilor nationale de reglementare din celelalte state membre ale UE. Acestea ar fi urmat la randul lor sa transmita inapoi observatii si comentarii in termen de o luna de la data notificarii.

  • Cat castiga operatorii de telefonie din serviciile de terminare a apelurilor de voce

Potrivit datelor raportate de furnizori, piata de comunicatii electronice a inregistrat in prima jumatate a anului 2011 valoarea de 1,7 miliarde euro (7,3 miliarde RON). Veniturile obtinute din servicii de terminare a apelurilor de voce de catre operatorii de telefonie mobila din Romania in aceasta perioada au atins suma de 0,2 miliarde euro (0,85 miliarde RON), reprezentand 11,7% din valoarea pietei de comunicatii electronice, in timp ce operatorii de telefonie fixa au obtinut 0,05 miliarde euro (0,2 miliarde RON) din serviciile de terminare a apelurilor de voce, reprezentand 2,7% din valoarea pietei de comunicatii electronice.